Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Onzin? Beetje beleefd blijven he.
Waarom moet je geld 24/7 in briefjes beschikbaar zijn? Je kan er toch altijd elektronisch aan, wat maakt de vorm uit?
Kan je een use case geven waarbij je niet twaalf uur op voorhand weet dat je 's nachts cash nodig hebt, en waar dat geen 12u kan wachten?
De reden waarom doet niet terzake. Cash is nog altijd een wettelijk betaalmiddel waar je ten alle tijde zou moeten kunnen over beschikken gezien al je werkgerelateerde inkomsten op je bankrekening gestort worden.jeanke01 schreef: ↑15 april 2023, 20:40Onzin? Beetje beleefd blijven he.
Waarom moet je geld 24/7 in briefjes beschikbaar zijn? Je kan er toch altijd elektronisch aan, wat maakt de vorm uit?
Kan je een use case geven waarbij je niet twaalf uur op voorhand weet dat je 's nachts cash nodig hebt, en waar dat geen 12u kan wachten?
Een verstandig iemand zorgt misschien voor thuis een beetje cash reserve, maar niet iedereen kan zich dit permitteren..
Ik negeer alle drogargumenten.ludo schreef: ↑16 april 2023, 01:46
De reden waarom doet niet terzake. Cash is nog altijd een wettelijk betaalmiddel waar je ten alle tijde zou moeten kunnen over beschikken gezien al je werkgerelateerde inkomsten op je bankrekening gestort worden.
Een verstandig iemand zorgt misschien voor thuis een beetje cash reserve, maar niet iedereen kan zich dit permitteren..
Je kan dus geen zinvol voorbeeld geven waarbij dit nodig is?
Als ik nu een lijntje wil snuiven het is nu 3 uur s'nachts wat moet ik hem voorstellen met paycoin betalen of vragen dat hij een terminal bij hem heeft ?jeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 01:57Ik negeer alle drogargumenten.ludo schreef: ↑16 april 2023, 01:46
De reden waarom doet niet terzake. Cash is nog altijd een wettelijk betaalmiddel waar je ten alle tijde zou moeten kunnen over beschikken gezien al je werkgerelateerde inkomsten op je bankrekening gestort worden.
Je kan dus geen zinvol voorbeeld geven waarbij dit nodig is?
Als ik een zak chips koop in hij ligt in de kast heb ik toch ook 24/7 toegang ertoe ?
Als ik een bank geld geef om te bewaren verwacht ik juist het zelfde in welke vorm ik dan ook verkies .
Daarvoor betaal je een bank en pluimen ze je aan alle kanten .
Waar trek je de grens als er s'nachts geen cash mag afgehaald worden ?
Om 6 uur s'morgens ?
Wat met mensen die om 3 uur al opstaan om te gaan werken ?
Wat als deze dan stoppen bij de bakker achter verse koeken en ja een bakker is dan al wakker alleen meestal de winkel nog niet dus is contant te betalen .
Moet je geld nog de zondag beschikbaar zijn ?
Moet je eigenlijk kunnen betalen nachts met bancontact ?
Benzine kun je toch ook voorzien dat u tank bijna leeg is ?
Wat als we alle betalingen nu maar 5 dagen in de week meer zouden toelaten van 10 uur tot 12 uur .
Je weet het dus kun je het toch voorzien é ?
Wie kraamt er nu zulke onzin uit ?
Als ik in een dictatuur wil leven ga ik wel naar Rusland of China hier moet je geen zo'n onzin uitkramen .
Iets wat uw eigendom is moet vrij beschikbaar zijn als dit over geld gaat moeten alle wettelijke betaalmiddelen 24/7 beschikbaar zijn .
Daarvoor betaal je een bank .
Dan verwacht je ook die service .
En dat het een bank een klein beetje geld kost akkoord maar je moet niet
bang zijn het is een van de best betaalde sectoren .
En een van de meest winstgevende dit samen met de verzekeringssector .
Als morgen WC papier een wettelijk betaal middel wordt dan verwacht ik dat ik 24/7 naar de bank kan achter schijtpapier !
Duidelijk genoeg zo ?
Wall of text, maar geen echte argumenten. En niet gelezen wat ik zei. Ik zei niet dat het niet beschikbaar mag zijn, ik vraag waarom het beschikbaar moet zijn op elke hoek van de straat op elk moment van de dag.lop schreef: ↑16 april 2023, 03:24Als ik nu een lijntje wil snuiven het is nu 3 uur s'nachts wat moet ik hem voorstellen met paycoin betalen of vragen dat hij een terminal bij hem heeft ?
Als ik een zak chips koop in hij ligt in de kast heb ik toch ook 24/7 toegang ertoe ?
Als ik een bank geld geef om te bewaren verwacht ik juist het zelfde in welke vorm ik dan ook verkies .
Daarvoor betaal je een bank en pluimen ze je aan alle kanten .
Waar trek je de grens als er s'nachts geen cash mag afgehaald worden ?
Om 6 uur s'morgens ?
Wat met mensen die om 3 uur al opstaan om te gaan werken ?
Wat als deze dan stoppen bij de bakker achter verse koeken en ja een bakker is dan al wakker alleen meestal de winkel nog niet dus is contant te betalen .
Moet je geld nog de zondag beschikbaar zijn ?
Moet je eigenlijk kunnen betalen nachts met bancontact ?
Benzine kun je toch ook voorzien dat u tank bijna leeg is ?
Wat als we alle betalingen nu maar 5 dagen in de week meer zouden toelaten van 10 uur tot 12 uur .
Je weet het dus kun je het toch voorzien é ?
Wie kraamt er nu zulke onzin uit ?
Als ik in een dictatuur wil leven ga ik wel naar Rusland of China hier moet je geen zo'n onzin uitkramen .
Iets wat uw eigendom is moet vrij beschikbaar zijn als dit over geld gaat moeten alle wettelijke betaalmiddelen 24/7 beschikbaar zijn .
Daarvoor betaal je een bank .
Dan verwacht je ook die service .
En dat het een bank een klein beetje geld kost akkoord maar je moet niet
bang zijn het is een van de best betaalde sectoren .
En een van de meest winstgevende dit samen met de verzekeringssector .
Als morgen WC papier een wettelijk betaal middel wordt dan verwacht ik dat ik 24/7 naar de bank kan achter schijtpapier !
Duidelijk genoeg zo ?
Winst die banken maken is totaal niet relevant, drogargument.
Me betichten van onzn getuigt ook van niet veel inhoud, net zoals de onnozele slippery slope redeneringen. We zijn 2023, er is een hele waaier aan mogelijkheden om 24/7 elektronisch te betalen. Ik plijt niet voor afschaffen cash, maar zie niet in welke reden er anno 2023 is om op kosten van de maatschappij, 24/7 geldautomaten op elke hoek van de straat te hebben.
Laatst gewijzigd door jeanke01 op 16 april 2023, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan moet je wel geen klantenkaart gebruiken hé. Ze duwen ze overal door je strot met de belofte van mooie kortingen en zo weten ze exact waar, wanneer, en hoeveel je gekocht heb, onafhankelijk van hoe je betaald hebt.Gudrun schreef: ↑14 april 2023, 16:47 Er bestaat blijkbaar een misvatting dat cashbetalingen per definitie anoniem zijn, en dat digitale betalingen per definitie niet anoniem zijn. Apple Pay is een prima voorbeeld van hoe het kan:
- Jij als betaler weet alles: wat je gekocht hebt, waar, wanneer en voor hoeveel.
- Je bank weet alleen dat je iets gekocht hebt, wanneer en hoeveel je betaalde, maar niet wat je kocht.
- De handelaar weet wat er verkocht is en voor hoeveel, maar niet aan wie.
- Apple weet niet wat je kocht, voor hoeveel, of waar.
Digitale transacties zijn zeer eenvoudig te anonimiseren door gebruik van hashing.
Gisterenmiddag in de winkelstraat geen wafels gekocht van de lokale scouts! Hebben jullie geen kastje bij om te betalen? Sorry meisjes, ik heb geen zwart geld meer!
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
De chiro in mijn wijk hadden een half jaar geleden een QR-code afgedrukt van hun Payconiq-account. Kost hun 7 cent per transactie (6 cent + btw die ze niet kunnen aftrekken, dus om vlot te tellen, 7 cent).
Ik heb als bedrag voor mijn koekjes dan 10,07 gegeven in plaats van 10 euro
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Hadden ze eigenlijk liever: briefjes kunnen ze met hun KBC-rekening gratis storten maar muntjes kost hen geld. Met Payconiq is elke transactie automatisch terug te vinden; met briefjes of muntjes wordt het soms een soep als een 16-jarige het niet zo nauwkeurig opschrijft.
LOL, wat is dat elektronisch betalen toch zo gemakkelijk hé, eerst QR code afdrukken (hopelijk printer ter beschikking met printkoppen die niet uitgedroogd zijn), dan papiertje met QR-code plastificeren, (waar vind je een plastificeermachien?) aja wat anders gaat dat vodje papier niet lang bruikbaar zijn. Vervolgens op pad met de QR-code, eerste huis; kan ik niet betalen met Aple-pay?, tweede huis, kan ik niet betalen met een overschrijving?, derde huis, kan ik niet betalen met PayPal, vierde huis, kan ik niet betalen met visa?, vijfde huis, kan ik niet betalen met bankkaart? zesde huis, kan ik niet betalen met Amazon-pay, zevenste huis, kan ik niet betalen met NFC, achtste huis, kan ik niet betalen met Google-pay, negenste huis, wij kopen geen koeken aan huis maar we zouden wel met payconiq kunnen betalenjeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 10:41 De chiro in mijn wijk hadden een half jaar geleden een QR-code afgedrukt van hun Payconiq-account. Kost hun 7 cent per transactie (6 cent + btw die ze niet kunnen aftrekken, dus om vlot te tellen, 7 cent).
Ik heb als bedrag voor mijn koekjes dan 10,07 gegeven in plaats van 10 euro![]()
Hadden ze eigenlijk liever: briefjes kunnen ze met hun KBC-rekening gratis storten maar muntjes kost hen geld. Met Payconiq is elke transactie automatisch terug te vinden; met briefjes of muntjes wordt het soms een soep als een 16-jarige het niet zo nauwkeurig opschrijft.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Problemen zoeken waar er geen zijn, tof. Nuttige toevoeging ook.vortex schreef: ↑16 april 2023, 12:41
LOL, wat is dat elektronisch betalen toch zo gemakkelijk hé, eerst QR code afdrukken (hopelijk printer ter beschikking met printkoppen die niet uitgedroogd zijn), dan papiertje met QR-code plastificeren, (waar vind je een plastificeermachien?) aja wat anders gaat dat vodje papier niet lang bruikbaar zijn. Vervolgens op pad met de QR-code, eerste huis; kan ik niet betalen met Aple-pay?, tweede huis, kan ik niet betalen met een overschrijving?, derde huis, kan ik niet betalen met PayPal, vierde huis, kan ik niet betalen met visa?, vijfde huis, kan ik niet betalen met bankkaart? zesde huis, kan ik niet betalen met Amazon-pay, zevenste huis, kan ik niet betalen met NFC, achtste huis, kan ik niet betalen met Google-pay, negenste huis, wij kopen geen koeken aan huis maar we zouden wel met payconiq kunnen betalen![]()
Die QR-code hoeft helemaal niet uitgeprint te worden.vortex schreef: ↑16 april 2023, 12:41LOL, wat is dat elektronisch betalen toch zo gemakkelijk hé, eerst QR code afdrukken (hopelijk printer ter beschikking met printkoppen die niet uitgedroogd zijn), dan papiertje met QR-code plastificeren, (waar vind je een plastificeermachien?) aja wat anders gaat dat vodje papier niet lang bruikbaar zijn. Vervolgens op pad met de QR-code, eerste huis; kan ik niet betalen met Aple-pay?, tweede huis, kan ik niet betalen met een overschrijving?, derde huis, kan ik niet betalen met PayPal, vierde huis, kan ik niet betalen met visa?, vijfde huis, kan ik niet betalen met bankkaart? zesde huis, kan ik niet betalen met Amazon-pay, zevenste huis, kan ik niet betalen met NFC, achtste huis, kan ik niet betalen met Google-pay, negenste huis, wij kopen geen koeken aan huis maar we zouden wel met payconiq kunnen betalenjeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 10:41 De chiro in mijn wijk hadden een half jaar geleden een QR-code afgedrukt van hun Payconiq-account. Kost hun 7 cent per transactie (6 cent + btw die ze niet kunnen aftrekken, dus om vlot te tellen, 7 cent).
Ik heb als bedrag voor mijn koekjes dan 10,07 gegeven in plaats van 10 euro![]()
Hadden ze eigenlijk liever: briefjes kunnen ze met hun KBC-rekening gratis storten maar muntjes kost hen geld. Met Payconiq is elke transactie automatisch terug te vinden; met briefjes of muntjes wordt het soms een soep als een 16-jarige het niet zo nauwkeurig opschrijft.![]()
Kan ook digitaal voorgelegd worden, ze leven allemaal in community digitaal, dus die QR-code is vlug gedeeld onder elkaar.
Men zal zich moeten aanpassen of ten onder gaan. Als de helft van de mensen nauwelijks tot geen cash bij heeft, zullen onder meer dergelijke organisaties, bedrijven en bedelaars daar rekening moeten mee houden. Ik denk wel dat dit een negatieve impact zal hebben op hun inkomsten. Even wat wisselgeld toestoppen is laagdrempeliger dan een kaartbetaling.
Tja, ik ga ook maar voort op wat jeanke ons hier wijs maakt hé
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Punt is dat cash een simpel en universeel betaalmiddel is, terwijl er van die digitale betaalmiddelen een wildgroei aan varianten aan het ontstaan is, elk met zijn eigen software, hardware, afhankelijkheden, service provider en kosten structuur. Met honderd verschillende standaarden gaat het er echt niet gemakkelijker of goedkoper op worden.De chiro in mijn wijk hadden een half jaar geleden een QR-code afgedrukt van hun Payconiq-account.
Ga in een grootstad, zondagochtend om 2u eens kijken wie er allemaal aan de geldautomaat staat.
Tip: het zijn geen mensen die niet met hun tijd mee zijn, het zijn ook geen 65+'ers, het zijn ook geen tamme of domme mensen.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Tip: het zijn geen mensen die niet met hun tijd mee zijn, het zijn ook geen 65+'ers, het zijn ook geen tamme of domme mensen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik denk dat de hele discussie wel eerder ging over landelijke gebieden. Als een losse automaat buiten veel meer zou kosten dan eentje in een winkel (en dus openingsuren), lijkt mij het daar wel verdedigbaar voor die tweede optie te kiezen.