Verzekering oplossen na het invoeren van de nummerplaat bij de DIV
Verzekering oplossen na het invoeren van de nummerplaat bij de DIV
Dag Iedereen,
Ik heb mijn auto verkocht en ben niet van plan een andere te kopen; ik ga mijn plaat teruggeven aan de DIV door hem op het postkantoor af te geven.
1. Kan mijn verzekeringscontract worden opgezegd vóór de jaarlijkse vervaldag door het bericht van verwijdering aan de verzekeringsmaatschappij te sturen ? En krijg ik dan het teveel betaalde bedrag terugbetaald?
Of is de premie verschuldigd tot de jaarlijkse einddatum (augustus) en moet ik dan minimaal 3 maanden voor de jaarlijkse einddatum een verzoek tot opzegging sturen?
2. En als ik later dit jaar toch een andere auto koop, ben ik dan nog steeds gebonden aan de verzekeringsmaatschappij nadat het contract van de vorige auto is opgezegd?
Alvast bedankt voor inlichtingen.
Ik heb mijn auto verkocht en ben niet van plan een andere te kopen; ik ga mijn plaat teruggeven aan de DIV door hem op het postkantoor af te geven.
1. Kan mijn verzekeringscontract worden opgezegd vóór de jaarlijkse vervaldag door het bericht van verwijdering aan de verzekeringsmaatschappij te sturen ? En krijg ik dan het teveel betaalde bedrag terugbetaald?
Of is de premie verschuldigd tot de jaarlijkse einddatum (augustus) en moet ik dan minimaal 3 maanden voor de jaarlijkse einddatum een verzoek tot opzegging sturen?
2. En als ik later dit jaar toch een andere auto koop, ben ik dan nog steeds gebonden aan de verzekeringsmaatschappij nadat het contract van de vorige auto is opgezegd?
Alvast bedankt voor inlichtingen.
Re: Verzekering oplossen na het invoeren van de nummerplaat bij de DIV
1 uw verzekering wordt automatisch stopgezet. vanaf de datum van uitschrijving nummerplaat.
2 dat durf ik niet zeggen
2 dat durf ik niet zeggen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja, maar je verzekering gaat wel eerst geschorst worden.svenver schreef: ↑3 april 2023, 12:31 Ik heb mijn auto verkocht en ben niet van plan een andere te kopen; ik ga mijn plaat teruggeven aan de DIV door hem op het postkantoor af te geven.
1. Kan mijn verzekeringscontract worden opgezegd vóór de jaarlijkse vervaldag door het bericht van verwijdering aan de verzekeringsmaatschappij te sturen ?
Ze wordt pas definitief opgezegd als de regels voor opzeg voldaan zijn.
Ja.En krijg ik dan het teveel betaalde bedrag terugbetaald?
Ja, zolang die schorsing loopt, ben je nog steeds gebonden aan de verzekeringsmaatschappij.2. En als ik later dit jaar toch een andere auto koop, ben ik dan nog steeds gebonden aan de verzekeringsmaatschappij nadat het contract van de vorige auto is opgezegd?
Als de definitieve opzeg ingaat, krijg je een brief van de verzekeringsmaatschappij met een schadeattest (ivm je bonus-malus). Met dat attest kan je dan bij een andere verzekeringsmaatschappij een autoverzekering aangaan.
Maar is het juist dat wanneer het voorwerp van de verzekering verdwijnt (uitschrijving van het voertuig), de verzekering kan worden geannuleerd en niet alleen geschorst.Ja, maar je verzekering gaat wel eerst geschorst worden.
Gewoon is contact opnemen met uw verzekeringskantoor, die zijn er toch om dergelijke vragen te beantwoorden.
Nee, dat klopt niet. Als je een polis laat schorsen binnen de 3 maanden voor je vervaldag, blijft je polis geschorst staan tot de vervaldag N+1. Als je een polis laat schorsen meer dan 3 maanden voor je vervaldag, blijft je polis geschorst staan tot je vervaldag (N).svenver schreef: ↑3 april 2023, 18:15Maar is het juist dat wanneer het voorwerp van de verzekering verdwijnt (uitschrijving van het voertuig), de verzekering kan worden geannuleerd en niet alleen geschorst.Ja, maar je verzekering gaat wel eerst geschorst worden.
Dus als je je vervaldag zou hebben op 5 mei 2023, dan wordt je geschorste polis pas opgezegd op 5 mei 2024. Als je vervaldag 5 november 2023 zou zijn en je laat je polis nu schorsen dan wordt je polis geschorst tot 5 november 2023 en dan wordt de polis pas op 5 november 2023 opgezegd.
Hou er rekening mee dat er in de wet staat dat het niet-gebruikte premiegedeelte moet worden terugbetaald binnen 30 dagen na de definitieve einddatum van de polis. In het eerste geval hierboven, wil dat bij sommige verzekeraars dus zeggen dat je meer dan 1 jaar zult moeten wachten... Niet elke verzekeraar past dit wel zo toe, sommigen zijn iets sneller in hun administratieve afhandeling.

In praktijk krijg je tamelijk snel de premie terug voor de niet verlopen periode.
Sinds 2018 heb je opzegrecht bij het vervangen van een voertuig. Dus als je een andere auto koopt, kan je zeker opzeggen.
In praktijk wordt dit niet veel gedaan, maar het kan wel dus.
Sinds 2018 heb je opzegrecht bij het vervangen van een voertuig. Dus als je een andere auto koopt, kan je zeker opzeggen.
In praktijk wordt dit niet veel gedaan, maar het kan wel dus.