De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Nog maar eens een lesje waarom je nooit al je geld in ETF's mag steken, en zeker niet van 1 uitgever:
https://www.reuters.com/breakingviews/c ... 023-04-14/
The system risk is real...
https://www.reuters.com/breakingviews/c ... 023-04-14/
The system risk is real...
Welk risico is reëel? Als de uitgever van een etf overkop gaat ben je je geld toch niet kwijt? Je belegt immers in de onderliggende waarden.
Dat is de vraag van 1 miljoen die niemand me ooit heeft kunnen beantwoorden: hoe gebeurt dat exact?
Ik geloof er niks van
Maar het is ook naast de kwestie hier: blijkbaar is geen revisor vinden al voldoende om je geld minstens tijdelijk kwijt te zijn.
een Etf is een beleggingsfonds, elk beleggingsfonds is een aparte vennootschap. Je koopt aandelen van die vennootschap.
Vennootschap bankroet >>> geld kwijt.
Zo zie ik het.
Vennootschap bankroet >>> geld kwijt.
Zo zie ik het.
Grotendeels, hoe ik het zie : geld dat je terugkrijgt = je inleg - de schulden die het bedrijf heeft opgebouwd - de kosten voor wat advocaten, want ze zullen het je niet komen brengen
Dus ik denk in de praktijk dat je misschien 70-80% ofzo wel zal terugkrijgen (na enkele jaren discussies), maar 100 %: no way
Dus ik denk in de praktijk dat je misschien 70-80% ofzo wel zal terugkrijgen (na enkele jaren discussies), maar 100 %: no way
je koopt aandelen vh fonds.
indien mutual fonds = open end fund. Zal het fonds extra aandelen aanmaken, waardoor de winst vd onderliggende waarden over meer fonds stukken verdeeld moet worden. Er komt wel extra beleggingskapitaal in het fonds.
Indien Etf = closed end fund, neem je het fondsaandeel via de beurs van iemand anders over. Er worden geen extra stukken aangemaakt.
indien mutual fonds = open end fund. Zal het fonds extra aandelen aanmaken, waardoor de winst vd onderliggende waarden over meer fonds stukken verdeeld moet worden. Er komt wel extra beleggingskapitaal in het fonds.
Indien Etf = closed end fund, neem je het fondsaandeel via de beurs van iemand anders over. Er worden geen extra stukken aangemaakt.
"Vennootschap bankroet" betekent "fonds failliet". Het gaat hier echter niet over een fonds dat in moeiijkheden zou komen (dat kan namelijk niet echt), maar over een fondsuitgever. Dat is een andere "vennootschap".
Trouwens, ik weet niet of jullie dit kennen, dit kwam ik vandaag tegen:
https://oec.world/en
Super interessant, om te zien welk land wat/hoeveel importeert en exporteert zeer nuttig middel om te beleggen in politiek woelige tijden, zoals nu.
https://oec.world/en
Super interessant, om te zien welk land wat/hoeveel importeert en exporteert zeer nuttig middel om te beleggen in politiek woelige tijden, zoals nu.
Waarom/Hoe zou zo'n beleggingsfonds bankroet kunnen gaan?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heh?
Google eens: Authorised Participants.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Maar bredere indexen staan toch nog altijd meer dan dubbelcijferig negatief.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
En welke indexen bedoel je dan? Zowel MSCI world als FTSE all world staan op minder dan 10% van hun ATH, en staan beide ook op een mooie winst YTD.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 april 2023, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Die vraag stelde ik mij ook al. IWDA -5,04% op een jaar en +4,32% YTD.
S&P500? Ik geeft toe dat ik het niet nauwkeurig heb nagekeken...
ATHs zitten trouwens al verder weg dan een jaar geleden.
ATHs zitten trouwens al verder weg dan een jaar geleden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ook niet.
Altijd gevaarlijk om ivm beleggingszaken af te gaan op het gevoel.