Energie cooperaties
TIP
Re: Energie cooperaties
Heb nochtans voor 2022 - 2023 een mooi dividend ontvangen.Brugse Leeuw schreef: ↑17 april 2023, 16:39
Waarom kunnen de andere wel en Ecopower geen stabiel dividend uitbetalen?
De elektriciteitsprijs tot eind november in memory.
Daar enkel aandelen, ja dikke pech.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Straf dat er nu echt niemand is die eens aankaart dat een (lange) post herhalen zonder enige meerwaarde niet hoort ...
Waarom wil je weten wanneer de betaaldatum van het dividend van Energent is ?
EarthNvstr1 schreef: ↑17 april 2023, 19:03Straf dat er nu echt niemand is die eens aankaart dat een (lange) post herhalen zonder enige meerwaarde niet hoort ...
Ik zal er op letten, mijn excuses
Waarom wil je weten wanneer de betaaldatum van het dividend van Energent is ?
Om te weten wanneer het op mijn rekening zal staan ;-)
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een beetje zoals het "dividend" van dingen zoals Estate Guru hé.burgundy schreef: ↑17 april 2023, 16:57Heb nochtans voor 2022 - 2023 een mooi dividend ontvangen.Brugse Leeuw schreef: ↑17 april 2023, 16:39
Waarom kunnen de andere wel en Ecopower geen stabiel dividend uitbetalen?
De elektriciteitsprijs tot eind november in memory.
Daar enkel aandelen, ja dikke pech.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Welke anderen keren al hoeveel jaar een stabiel dividend uit ?Brugse Leeuw schreef: ↑17 april 2023, 16:39 Waarom kunnen de andere wel en Ecopower geen stabiel dividend uitbetalen?
Spaar en termijn en maar klagen.EarthNvstr1 schreef: ↑17 april 2023, 19:51
Een beetje zoals het "dividend" van dingen zoals Estate Guru hé.
Ecopower claimt dat hun wervingsstop en gunstige tarieven voor bestaande klanten (zeker wanneer de variabele tarieven gigantische stijgingen maakten) ook een vorm van delen in de winst is.
Ik kan ze geen ongelijk geven.
Zij moeten ook op de spotmarkt extra stroom kopen op piekmomenten, maar geen enkele klant heeft die monstertarieven moeten betalen.
Ik kan ze geen ongelijk geven.
Zij moeten ook op de spotmarkt extra stroom kopen op piekmomenten, maar geen enkele klant heeft die monstertarieven moeten betalen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Daar hebben ze een goed punt, doch tegelijk vind ik ook dat het dividendparcours van Ecopower wel erg hobbelig is.
Over de voorbije 10 jaar (2022 tot 2013) werd 3x beslist om géén dividend uit te keren:
2022: wegens afschrijvingen pelletfabriek (4 mio)
2019: was er een probleem mbt een correcte inschatting van terug betalingen
2013: hiervan kan ik de reden niet meteen achterhalen, was dit niet iets met een evenwichtsverantwoordelijke die over kop ging, wat hen veel gekost heeft?
Als ik vergelijk met Beauvent, die - toegegeven zelf géén leverancier zijn en dat lijkt mogelijk een deel van de oorzaak - werd er wel elk jaar een (mooi) dividend uitbetaald, en die investeren ook zwaar.
Ik overweeg alvast sterk om met een deel van mijn aandelen uit te treden en dat in andere coöperatieven te investeren.
Over de voorbije 10 jaar (2022 tot 2013) werd 3x beslist om géén dividend uit te keren:
2022: wegens afschrijvingen pelletfabriek (4 mio)
2019: was er een probleem mbt een correcte inschatting van terug betalingen
2013: hiervan kan ik de reden niet meteen achterhalen, was dit niet iets met een evenwichtsverantwoordelijke die over kop ging, wat hen veel gekost heeft?
Als ik vergelijk met Beauvent, die - toegegeven zelf géén leverancier zijn en dat lijkt mogelijk een deel van de oorzaak - werd er wel elk jaar een (mooi) dividend uitbetaald, en die investeren ook zwaar.
Ik overweeg alvast sterk om met een deel van mijn aandelen uit te treden en dat in andere coöperatieven te investeren.
Die pelletfabriek vond ik persoonlijk een dramatische keuze, en dat is ook gebleken.
En wat ik nog vergeten was in mijn voorgaande post: vooral PV eigenaars met terugdraaiende teller konden hiervan profiteren. Waardoor de winst uit "minder te hoeven betalen" ongelijk verdeeld is over de aandeelhouders. Diegenen die het meest konden profiteren kunnen perfect maar 1 aandeel hebben.
En wat ik nog vergeten was in mijn voorgaande post: vooral PV eigenaars met terugdraaiende teller konden hiervan profiteren. Waardoor de winst uit "minder te hoeven betalen" ongelijk verdeeld is over de aandeelhouders. Diegenen die het meest konden profiteren kunnen perfect maar 1 aandeel hebben.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
De gratis versnaperingen op events ook niet vergeten.
Ecopower heeft er nooit een geheim van gemaakt niet te streven naar hoge dividend.
Faire prijs als leverancier al jaren hoofddoel. (is vorig jaar gebleken, hun terug levertarief was ook maar povertjes)
Zelf geen zonnepanelen, maar al jaren een van de goedkoopste leveranciers dat telt ook.
Premies steeds correct terug betaald zonder gefoefel zoals bijv. Engie voor gas.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Beauvent minimum 3,25% bijv.EarthNvstr1 schreef: ↑17 april 2023, 19:52Welke anderen keren al hoeveel jaar een stabiel dividend uit ?Brugse Leeuw schreef: ↑17 april 2023, 16:39 Waarom kunnen de andere wel en Ecopower geen stabiel dividend uitbetalen?
Ik zal zeker klant blijven bij Ecopower maar zal afbouwen tot 1 aandeel.
Daar haal je het meeste voordeel uit.
Ik zal mijn posities daarentegen opbouwen bij Beauvent en Energent als de kans zich voordoet.
Ecopower spreekt ook van een windarm jaar maar hun windmolen in industrieterrein Eeklo staat meer stil dan draaiende...denk dat er technische problemen zijn?
Via mail geen antwoord op mijn vraag daarover...
Productiecijfers worden ook niet meer geupdate op de site...jammer!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beauvent sinds 2020 echter geen 6% meer. Stabiel op een lager pitje.Brugse Leeuw schreef: ↑18 april 2023, 16:27Beauvent minimum 3,25% bijv.EarthNvstr1 schreef: ↑17 april 2023, 19:52
Welke anderen keren al hoeveel jaar een stabiel dividend uit ?
Energent idd voorlopig stabiel.
Denderstroom ziet er ook redelijk uit.
Aan Waalse kant: Courant d'Air, Clef, Emissions Zéro
En de meeste "RE-FINcoops" zijn ook stabiel qua dividend.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Met 3 of 3,25 kan ik perfect leven...met 0 daarentegen...EarthNvstr1 schreef: ↑18 april 2023, 18:14Beauvent sinds 2020 echter geen 6% meer. Stabiel op een lager pitje.
Energent idd voorlopig stabiel.
Denderstroom ziet er ook redelijk uit.
Aan Waalse kant: Courant d'Air, Clef, Emissions Zéro
En de meeste "RE-FINcoops" zijn ook stabiel qua dividend.