Obligaties bij Bolero
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligaties bij Bolero
Op de e-depo betaal je 30%RV, op de obligatie zonder coupon onder pari betaal je geen RV. Er is bovendien geen garantie dat de 2.75% op de e-depo tot 2027 gegarandeerd is.
Opgepast met aankoop zero obligaties ( met 0% coupon).
Ongeveer 5 jaar geleden werd het verschil tussen de aankoop en de terugbetaling ( 100% ) belast met RV ( 30% )als je wacht tot de vervaldag. Dit voor Belgische particulieren volgens mijn bank. Als je een obligatie met lage coupon bv 0,5% neemt is dit niet van toepassing.
Daarom investeer ik niet in zero’s . Ik weet niet of de fiscaliteit ondertussen verandert is.
Heeft iemand daar al ervaring mee na uitbetaling op vervaldag.
Gr. Filip
Ongeveer 5 jaar geleden werd het verschil tussen de aankoop en de terugbetaling ( 100% ) belast met RV ( 30% )als je wacht tot de vervaldag. Dit voor Belgische particulieren volgens mijn bank. Als je een obligatie met lage coupon bv 0,5% neemt is dit niet van toepassing.
Daarom investeer ik niet in zero’s . Ik weet niet of de fiscaliteit ondertussen verandert is.
Gr. Filip
Het gemiddelde van de OLO met resterende tijd 1j is vandaag geklommen naar 3,15733..% (bruto)
Maar inderdaad geen zekerheid tot 2027.
Je kan hier nog maanden over blijven discuteren maar intussen zijn er toch al mooie obligaties van 3% en meer gepasseerd waaronder ook van de overheid.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als de uitgifteprijs van de zerocoupon boven de 100% was, betaal achteraf geen RV. Als je de zerocouponobligatie dus tot de vervaldatum wilt bijhouden, ga je dus het best eerst na of de zerocouponobligatie boven de 100% is uitgegeven.Filip333 schreef: ↑19 april 2023, 08:38 Opgepast met aankoop zero obligaties ( met 0% coupon).
Gr. Filip
-
- Verbannen Gebruiker
Jouw bank kent er niet veel van, helaas. Ze hebben ongeveer iets gehoord, maar kennen de finesses niet. En die finesses zijn nochtans belangrijk.
Op vervaldag betaal je steeds 30% RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (dat laatste is meestal 100%), indien de uitgifteprijs minder is dan de terugbetalingsprijs.
Dat kan zijn indien de coupon 0% is maar ook voor alle andere coupons, om het even wat de coupon is.
De voorbije jaren (tot begin 2022) waren de rentevoeten negatief. Dan werden veel obligaties aan 100% of zelfs boven pari uitgegeven. Daar heb je dus die 30% niet.
Als je zoekt naar obligaties op de secundaire markt moet je steeds de uitgifteprijs checken, wat de coupon ook is.
Dat kan snel zakken, Karine. Stijgen ook natuurlijk. Ik verkies obligaties, dan kan ik een rente vastklikken. Trouwens, de 2.75 van het e-depo is bruto, die van deze obligatie is netto.
Obligaties zijn ook een hedge bij een beurscrash he.
In dat geval daalt de rente waardoor je dus geld verdient en je kan onmiddellijk uw obligatie verkopen om er aandelen mee te kopen.
Bij het e-depo verdien je er niets aan wanneer de rente zakt en kan je niet onmiddellijk aan je geld of je verliest rente van een heel jaar, wanneer het er nog geen jaar staat.
Deze obligatie heb ik reeds aangekocht aan een koers van 85,92%karine schreef: ↑19 april 2023, 01:49Jos,
Je verliest zoveel tijd.
Je bent nu al maanden aan het zoeken en zoeken en je kan blijven zoeken.
In het topic "obligaties 3 jr" stonden/staan zoveel interessante voorbeelden maar of je op deze moment nog 3% gaat vinden met A ratings ?
Misschien dan nog maar eens een voorbeeld, geen A rating maar toch BBB+ is bv Volkswagen Financial Services AG 0,875% 31/01/2028 EUR.
Koers 86,23.
Stel dat je ze kan kopen aan 87.
Netto rendement nu +- 3,5%.
Netherlands Government 0% 15/01/2026
Huidige coupon 0 %
Netto 2,75%
Huidige coupon 0 %
Netto 2,75%
Ik heb interesse om nu meer obligaties in vreemde valuta , vooral NOK en dollar , aan te kopen.
Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
- zijn deze allemaal vrij van bronbelasting?
- in het verleden hebben de democraten en de republikeinen verschillende keren om politieke redenen een verhoging van de staatsschulden geblokkeerd. Als je een obligatie bezit met vervaldag en/of coupon juist in die tijdelijke periode , wat gebeurt er dan ?
De NOK staat historisch nu zeer laag en ik zie daar een opportuniteit om mijn rendement te verhogen.
Ik ben wel op de hoogte van het valutarisico.
Mvg.
Filip
Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
- zijn deze allemaal vrij van bronbelasting?
- in het verleden hebben de democraten en de republikeinen verschillende keren om politieke redenen een verhoging van de staatsschulden geblokkeerd. Als je een obligatie bezit met vervaldag en/of coupon juist in die tijdelijke periode , wat gebeurt er dan ?
De NOK staat historisch nu zeer laag en ik zie daar een opportuniteit om mijn rendement te verhogen.
Ik ben wel op de hoogte van het valutarisico.
Mvg.
Filip
[quote=huisjetuintjefiets post_id=578609 time=1681892230 user_id=60407]
[quote=Filip333 post_id=578598 time=1681886287 user_id=64243]
volgens mijn bank
[/quote]
Jouw bank kent er niet veel van, helaas. Ze hebben ongeveer iets gehoord, maar kennen de finesses niet. En die finesses zijn nochtans belangrijk.
Op vervaldag betaal je steeds 30% RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (dat laatste is meestal 100%), indien de uitgifteprijs minder is dan de terugbetalingsprijs.
Dat kan zijn indien de coupon 0% is maar ook voor alle andere coupons, om het even wat de coupon is.
De voorbije jaren (tot begin 2022) waren de rentevoeten negatief. Dan werden veel obligaties aan 100% of zelfs boven pari uitgegeven. Daar heb je dus die 30% niet.
Als je zoekt naar obligaties op de secundaire markt moet je steeds de uitgifteprijs checken, wat de coupon ook is.
[/quote]
Gevonden op het internet en op dit forum op 29 dec. 2011:
Volgens de fiscale wetgeving is de « gerealiseerde » meerwaarde op zero-obligaties gelijkgesteld met « verplicht aan te geven intresten uit obligaties ».
Heeft iemand bij Bolero een ervaring wanneer een zero op vervaldag is gekomen ? Bij DB is mij medegedeeld jaren geleden dat zelfs bij verkoop vanaf 6 maand voor vervaldag zij ook RV aanrekenden op het verschil tussen de aankoopwaarde en terugbetalingsprijs.
[quote=Filip333 post_id=578598 time=1681886287 user_id=64243]
volgens mijn bank
[/quote]
[/quote]
Gevonden op het internet en op dit forum op 29 dec. 2011:
Volgens de fiscale wetgeving is de « gerealiseerde » meerwaarde op zero-obligaties gelijkgesteld met « verplicht aan te geven intresten uit obligaties ».
Heeft iemand bij Bolero een ervaring wanneer een zero op vervaldag is gekomen ? Bij DB is mij medegedeeld jaren geleden dat zelfs bij verkoop vanaf 6 maand voor vervaldag zij ook RV aanrekenden op het verschil tussen de aankoopwaarde en terugbetalingsprijs.
“Anders is het gesteld met obligaties waarvan de uitgifteprijs lager ligt dan de terugbetalingsprijs op de vervaldag. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn zerobonds, die geen couponrendement hebben maar in plaats daarvan tegen een heel lage prijs worden uitgegeven. Maar ook bij klassieke obligaties die wel een jaarlijkse coupon voorzien, is er soms een licht verschil tussen de uitgifteprijs en de terugbetalingsprijs.
Is dat het geval, dan moet er bij de terugbetaling van het kapitaal op de vervaldag roerende voorheffing ingehouden worden op het verschil tussen de uitgifte- en de terugbetalingsprijs. Wordt een zerobond bijvoorbeeld uitgegeven tegen een prijs van 20 %, dan wordt bij terugbetaling tegen 100 % de volledige meerwaarde van 80 % onderworpen aan roerende voorheffing. Dit geldt ook voor obligatiehouders die de stukken later hebben aangekocht op de secundaire markt tegen bijvoorbeeld 50 %. Ook zij worden op de volledige meerwaarde belast.
Om deze belasting te vermijden, worden zerobonds vaak kort voor de vervaldag verkocht, aangezien de verplichting om roerende voorheffing in te houden op de meerwaarde alleen van toepassing is op de vervaldag”
Bron:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20150705_01763589
Is dat het geval, dan moet er bij de terugbetaling van het kapitaal op de vervaldag roerende voorheffing ingehouden worden op het verschil tussen de uitgifte- en de terugbetalingsprijs. Wordt een zerobond bijvoorbeeld uitgegeven tegen een prijs van 20 %, dan wordt bij terugbetaling tegen 100 % de volledige meerwaarde van 80 % onderworpen aan roerende voorheffing. Dit geldt ook voor obligatiehouders die de stukken later hebben aangekocht op de secundaire markt tegen bijvoorbeeld 50 %. Ook zij worden op de volledige meerwaarde belast.
Om deze belasting te vermijden, worden zerobonds vaak kort voor de vervaldag verkocht, aangezien de verplichting om roerende voorheffing in te houden op de meerwaarde alleen van toepassing is op de vervaldag”
Bron:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20150705_01763589
Je neemt een voorbeeld van een uitgifteprijs van 20 en een terugbetalingsprijs van 100%
Bij de meeste zerobonds die hier de revue passeren gaat het over een uitgifteprijs van 100% ( of meer) en terugbetalingsprijzen van 100%. Die mag je op de secundaire markt aan 80% gekocht hebben, die meerwaarde wordt niet belast.
Bij de meeste zerobonds die hier de revue passeren gaat het over een uitgifteprijs van 100% ( of meer) en terugbetalingsprijzen van 100%. Die mag je op de secundaire markt aan 80% gekocht hebben, die meerwaarde wordt niet belast.
Pukkie, wat doe je dan met dit citaat hogerop:
"Dit geldt ook voor obligatiehouders die de stukken later hebben aangekocht op de secundaire markt tegen bijvoorbeeld 50 %. Ook zij worden op de volledige meerwaarde belast."
"Dit geldt ook voor obligatiehouders die de stukken later hebben aangekocht op de secundaire markt tegen bijvoorbeeld 50 %. Ook zij worden op de volledige meerwaarde belast."
Dat gaat ook over die zerobonds die aan 20% uitgegeven waren, Stranger. ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ja, dat klopt inderdaad Pukkie. In de tijd van dat artikel was het ondenkbaar dat een zerobond boven pari zou worden uitgegeven.pukkie007 schreef: ↑21 april 2023, 18:05 Je neemt een voorbeeld van een uitgifteprijs van 20 en een terugbetalingsprijs van 100%