Energie cooperaties
TIP
Re: Energie cooperaties
Hier idem. Ik begrip volledig de visie om niet te streven naar een hoog dividend, en dat is ook een (deeltje) van de reden waarom ik coöperant ben. Echter de cooöperanten die tenslotte zorgen voor het geld dat geïnvesteerd kan worden helemaal niet vergoeden, dat is mijn insziens een foute beslissing. Geef dan een (symbolische) 1% of zelfs een 0,5%.
Met SeaCoop in het achterhoofd lijkt het me nu een foute beslissing om coöperanten weg te jagen om het zo maar te zeggen, ze gaan nog veel investeerders nodig hebben om dat project te trekken als het van de grond komt en dat zal niet lukken met enkel nieuwe coöperanten, daarvoor heb je ook deze nodig die al veel jaren deel uitmaken van Ecopower.
Met SeaCoop in het achterhoofd lijkt het me nu een foute beslissing om coöperanten weg te jagen om het zo maar te zeggen, ze gaan nog veel investeerders nodig hebben om dat project te trekken als het van de grond komt en dat zal niet lukken met enkel nieuwe coöperanten, daarvoor heb je ook deze nodig die al veel jaren deel uitmaken van Ecopower.
Inderdaad zeg, ik heb het nu toch ook gehad met de dividendpolitiek van Ecopower. Alleen voor niets gaat de zon op en als investeerder in ecologie verwacht ik weliswaar geen toprendement maar toch wel iets. Gezien ik ook in Wallonië woon kan ik ook niet langer genieten van het voordeel van hun tarieven. Na het stopzetten van energielevering door Energie2030 dus nu dit. Ook ik ga dan afbouwen en wellicht zelfs helemaal uittreden en aan mijn familie adviseren om nog 1 aandeel in portefeuille te houden. Minder risico en de rente zal (veel) beter zijn.Brugse Leeuw schreef: ↑18 april 2023, 18:18Met 3 of 3,25 kan ik perfect leven...met 0 daarentegen...EarthNvstr1 schreef: ↑18 april 2023, 18:14
Beauvent sinds 2020 echter geen 6% meer. Stabiel op een lager pitje.
Energent idd voorlopig stabiel.
Denderstroom ziet er ook redelijk uit.
Aan Waalse kant: Courant d'Air, Clef, Emissions Zéro
En de meeste "RE-FINcoops" zijn ook stabiel qua dividend.
Coöperatieve is een ander doel dan investeren in aandelen van een bedrijf.
Sommige denken; investeer en gegarandeerde opbrengst.
Sommigen zien alleen maar dollartekens als opbrengst.
Of die dollartekens voor hun klanten die elec afname nemen het beste is, als ik, maar kan cashen.
Men ontvangt certificaten, men heeft een kleine afname en gaat dan klagen.(idem dito lage teruglever vergoeding)
Wat is hun eigen bijdrage aan het ook voor anderen mogelijk te maken dividend te ontvangen, zero zero zero.
Het enige wat die groep voor ogen heeft, is dollartekens.
Als alle Belgen een aandeel kopen is Seacoop ook geen probleem.
En met een aandeel gaat 0% of 3,5% echt het verschil maken.
Voor te graaien moet ge bij Cera zijn, is zogezegd coöperatief, maar voor hernieuwbare energie moeten ze nog het warm water uitvinden.
Wat anders te verwachten van bankiers.
Een naam er op en men is content, coöperaties he.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja.Brugse Leeuw schreef: ↑18 april 2023, 18:18 Met 3 of 3,25 kan ik perfect leven...met 0 daarentegen...
Wellicht nog steeds het gevolg van zwaar verlies (~ 4 milj) over 2021.
De winst over 2022 (~ 1 milj) wordt gebruikt om de reserves terug aan te vullen.
Cera zal dit jaar inderdaad naar alle waarschijnlijkheid 4,25 % geven, naast de vele voordelen doorheen het jaar.burgundy schreef: ↑19 april 2023, 12:33Coöperatieve is een ander doel dan investeren in aandelen van een bedrijf.
Sommige denken; investeer en gegarandeerde opbrengst.
Sommigen zien alleen maar dollartekens als opbrengst.
Of die dollartekens voor hun klanten die elec afname nemen het beste is, als ik, maar kan cashen.
Men ontvangt certificaten, men heeft een kleine afname en gaat dan klagen.(idem dito lage teruglever vergoeding)
Wat is hun eigen bijdrage aan het ook voor anderen mogelijk te maken dividend te ontvangen, zero zero zero.
Het enige wat die groep voor ogen heeft, is dollartekens.
Als alle Belgen een aandeel kopen is Seacoop ook geen probleem.
En met een aandeel gaat 0% of 3,5% echt het verschil maken.
Voor te graaien moet ge bij Cera zijn, is zogezegd coöperatief, maar voor hernieuwbare energie moeten ze nog het warm water uitvinden.
Wat anders te verwachten van bankiers.
Een naam er op en men is content, coöperaties he.
Zonet beslist op AV Denderstroom: 3% dividend.
Heeft iemand info over de AV van Coopstroom van vorige week? Daar kon ik niet aanwezig zijn.
Heeft iemand info over de AV van Coopstroom van vorige week? Daar kon ik niet aanwezig zijn.
25 jaar geleden koste een aandeel ecopower 250€, vandaag kost een aandeel nog altijd 250€, binnenkort met de inflatie die we de laatste jaren kennen zal een aandeel evenveel kosten als een kauwgom uit de chickenbak.
Om rijk te worden moest ik geen aandeel ecopower kopen, dat weet ik ook wel, maar dit lijkt meer op het uitmelken van de investeerders die het risico namen, steun wouden geven en in het bestaan geloofden van aan een groene coöperatieve energieleverancier.
Met de pellets juist hetzelfde, in plaats van te investeren in een biomassacentrale en daar hun pellets voor te gebruiken, verkopen ze de pellets nog liever aan een spotprijs (eigenlijk met verlies) en kopen ze nog liever zeer dure groene stroom als er geen wind en zon is. Het is spijtig, met een beter bestuur zou ecopower er ondertussen beter voor staan, misschien een bewijs dat zo'n verspreide aandeelhouderschap wel werkt maar toch niet optimaal.
De middelen die ik 25jaar geleden in ecopower heb gestoken zullen niet opnieuw met dezelfde koopkracht in een ander groen sociaal plan kunnen gestoken worden, spijtig.
Om rijk te worden moest ik geen aandeel ecopower kopen, dat weet ik ook wel, maar dit lijkt meer op het uitmelken van de investeerders die het risico namen, steun wouden geven en in het bestaan geloofden van aan een groene coöperatieve energieleverancier.
Met de pellets juist hetzelfde, in plaats van te investeren in een biomassacentrale en daar hun pellets voor te gebruiken, verkopen ze de pellets nog liever aan een spotprijs (eigenlijk met verlies) en kopen ze nog liever zeer dure groene stroom als er geen wind en zon is. Het is spijtig, met een beter bestuur zou ecopower er ondertussen beter voor staan, misschien een bewijs dat zo'n verspreide aandeelhouderschap wel werkt maar toch niet optimaal.
De middelen die ik 25jaar geleden in ecopower heb gestoken zullen niet opnieuw met dezelfde koopkracht in een ander groen sociaal plan kunnen gestoken worden, spijtig.
Tja,
een beter bestuur zou die 'zeer dure groene stroom als er geen wind en zon is' m.i. ook niet hebben voorzien.
een beter bestuur zou die 'zeer dure groene stroom als er geen wind en zon is' m.i. ook niet hebben voorzien.
Voor zover ik weet, heeft Ecopower nooit als doel gehad om dikke winsten te maken, maar wél om aan haar klanten een goede prijs te bieden voor groene elektriciteit.
Tevreden als klant, als voorstander van groene stroom, en ook als aandeelhouder. (Dat laatste bij wijze van 'spreiding' van spaargeld dat gemiddeld gezien nog altijd meer opgebracht heeft dan spaarrekeningen.)
100% groene stroom voor en door burgers
Bij Ecopower investeren burgers zelf in de productie van hernieuwbare elektriciteit. Wie coöperant is, kan ook klant worden en zo de groene stroom van onze eigen installaties verbruiken. Samen creëren we een duurzaam en democratisch energiemodel.
Goedkope elektriciteit is ook financieel interessanter dan meer winst.
Beschouw een klant wiens aantal aandelen overeenkomt met zijn verbruik (of bekijk alle klanten/aandeelhouders samen)
Stel: Ecopower wil meer winst maken en rekent € 100 extra aan voor elektriciteit.
De klant moet daar dan ook BTW op betalen, 6% (vroeger 21%)
De klant betaalt dus € 106 extra.
Ecopower maakt dus € 100 extra winst.
Daarop betaalt het 25% vennootschapsbelasting. Winst na belasting: € 75
Die winst keert het dan uit als extra dividend. Daar gaat dan 30% roerende voorheffing1 af.
Dus € 75 bruto dividend, € 52,5 netto dividend extra op de rekening van de aandeelhouder/klant.
Alles tesamen geeft dat voor aandeelhouder/klant € 106 extra kosten elektriciteit om € 52,5 extra dividend te krijgen.
Je recupereert slechts de helft dus. Geen goede deal.
1 voor de volledigheid: je kan wel roerende voorheffing recupereren via belastingaangifte, op voorwaarde dat je die vrijstelling al niet gebruikt voor andere dividenden, en beperkt tot € 240. Dan recupereer je wat meer, 70%
Beschouw een klant wiens aantal aandelen overeenkomt met zijn verbruik (of bekijk alle klanten/aandeelhouders samen)
Stel: Ecopower wil meer winst maken en rekent € 100 extra aan voor elektriciteit.
De klant moet daar dan ook BTW op betalen, 6% (vroeger 21%)
De klant betaalt dus € 106 extra.
Ecopower maakt dus € 100 extra winst.
Daarop betaalt het 25% vennootschapsbelasting. Winst na belasting: € 75
Die winst keert het dan uit als extra dividend. Daar gaat dan 30% roerende voorheffing1 af.
Dus € 75 bruto dividend, € 52,5 netto dividend extra op de rekening van de aandeelhouder/klant.
Alles tesamen geeft dat voor aandeelhouder/klant € 106 extra kosten elektriciteit om € 52,5 extra dividend te krijgen.
Je recupereert slechts de helft dus. Geen goede deal.
1 voor de volledigheid: je kan wel roerende voorheffing recupereren via belastingaangifte, op voorwaarde dat je die vrijstelling al niet gebruikt voor andere dividenden, en beperkt tot € 240. Dan recupereer je wat meer, 70%
Vanuit financieel oogpunt levert Ecopower dus best aan laag tarief.
Een beetje winst maken is wel goed:
Kwestie van wat buffers op te bouwen/robuust te zijn voor onverwachte wendingen.
Het afgelopen jaar zette dat extra in de verf.
Een beetje winst maken is wel goed:
Kwestie van wat buffers op te bouwen/robuust te zijn voor onverwachte wendingen.
Het afgelopen jaar zette dat extra in de verf.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Vanuit aandeelhouderstandpunt bekeken koop je dus best maar 1 aandeel.
Daar haal je meest voordeel uit.
Daar haal je meest voordeel uit.
Ecopower aandelen zijn bij uitstek een alternatieve investering, die draait inderdaad niet om het maken van winst. Wel het verankeren van kapitaal en het aanbieden van een gunstig/eerlijk/groen elektriciteitstarief.
Ik zie voordelen voor zowel Ecopower als voor zijn klanten, maar alternatief mag natuurlijk niet economisch naïef betekenen. Dat is soms op het randje.
Ik zie voordelen voor zowel Ecopower als voor zijn klanten, maar alternatief mag natuurlijk niet economisch naïef betekenen. Dat is soms op het randje.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Over winst spreek ik niet, dividend hoeft niet. Maar de formule werkt niet. Als we nog vele jaren gaan kennen met hoge inflatie zal dat snel duidelijk zijn. Binnenkort koop je voor 250€ een kauwgom uit de chickenbak. Ecopower is natuurlijk niet de enige waar dat zo is.
Mijn bedoeling is de opbrengsten van mijn verzameling van sociale en groene spaargeld opnieuw te investeren in andere sociale en groene projecten. Het zou leuk zijn dat te zien groeien. Dat spaargeld zal ik nooit meer nodig hebben. Ecopower is in die verzameling de slechtste presteerder. Mij voelt dat gewoon aan dat door Ecopower dus andere projecten financieel minder of geen kansen krijgen.
Mijn bedoeling is de opbrengsten van mijn verzameling van sociale en groene spaargeld opnieuw te investeren in andere sociale en groene projecten. Het zou leuk zijn dat te zien groeien. Dat spaargeld zal ik nooit meer nodig hebben. Ecopower is in die verzameling de slechtste presteerder. Mij voelt dat gewoon aan dat door Ecopower dus andere projecten financieel minder of geen kansen krijgen.
@Nefertari: 100% groene stroom voor en door burgers, investeren in hernieuwbare energie... daar lees ik juist uit dat het ecopower niet de bedoeling is om de klanten van goedkope stroom te voorzien maar van groene stroom. Ze leveren wel een bewijs dat ze met hun 100% groene stroom zeer goed kunnen concurreren met leveranciers zonder groene stroom, dat is wel fantastisch.
@el perro: heel goede samenvatting, maar kan er geen andere fiscaal interessante oplossing bedacht worden? Stijging van het aandeel van 250€, het dividend bijvoorbeeld herinvesteren in de waarde van het aandeel?
@reteiP: kapitaal verankeren? tja, maar uw kapitaal zal zo wel steeds minder koopkracht hebben, veel kapitaal verankering noem ik dat niet.
@el perro: heel goede samenvatting, maar kan er geen andere fiscaal interessante oplossing bedacht worden? Stijging van het aandeel van 250€, het dividend bijvoorbeeld herinvesteren in de waarde van het aandeel?
@reteiP: kapitaal verankeren? tja, maar uw kapitaal zal zo wel steeds minder koopkracht hebben, veel kapitaal verankering noem ik dat niet.