nieuwe federale regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Klopt, maar er is nog meer:
- regio's in Italië of Frankijk zijn min of meer gelijk aan provincies en je hebt er een groot aantal. In België zijn er in feite maar 2 regio's (sorry Brussel en Duitstalig België

- in de regio's in het buitenland spreken ze (min of meer) dezelfde taal (Italiaans, Frans ..), hebben ze dezelfde cultuur, enz ...
België bestaat in feite uit 2 volkeren die niet dezelfde taal, cultuur (ook werkcultuur

Dat Vlaanderen en Wallonië totaal verschillend zijn, heeft niet enkel met economische performantie te maken, maar nog veel meer met cultuur, taal, enz... - en dat is misschien nog het belangrijkste - met politiek zelf. Als er zelfs geen enkele nationale partij meer is (op PVDA na dan), dan is dat het duidelijkste signaal dat we eigenlijk een 2-volkeren land zijn.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Brussel is een hoofdstad, vergelijk eens met Amsterdam of Parijs, het zal in dezelfde grootte-orde liggen...
Het is allemaal de schuld van de sossen(de PS dus), tot zo ver ben ik het eens
Ik vind trouwens niet dat Walen en Vlamingen zo verschillend zijn cultureel(en zelfs niet van taal uiteindelijk, want we proberen allemaal tweetalig te zijn), maar dat is misschien omdat er te veel ken ofzo
Het is allemaal de schuld van de sossen(de PS dus), tot zo ver ben ik het eens

Ik vind trouwens niet dat Walen en Vlamingen zo verschillend zijn cultureel(en zelfs niet van taal uiteindelijk, want we proberen allemaal tweetalig te zijn), maar dat is misschien omdat er te veel ken ofzo
In de landen :
- Italië (noord -zuid)
- Spanje (Catalonië - Galicië)
- …
Zullen ook wel zulke verschillen te vinden zijn.
Waarom staat dat zo niet in die lijst ?
Objectief is die oplijsting niet echt op die manier.
Akkoord over Brussel. Maar je kan niet ontkennen dat er een totaal ander beleid gevoerd wordt op gebied van tewerkstelling in Vlaanderen en Wallonië. En akkoord dat Vlaanderen qua werkgelegenheid een voordeel heeft door de havens maar dat mag geen excuus zijn dat Wallonië het slechter doet dan pakweg Roemenië, Kroatië, enz...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom toch altijd doen alsof er geen probleem is ?
Ja, Spanje en Italië zullen vermoedelijk niet veel beter doen dan België, maar is het dan goed ?
Over de regio Catalonië zullen we maar niet beginnen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 20 april 2023, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Elke Vlaming die naar de Ardennen op reis gaat spreekt Frans of probeert het te spreken. De Walen die hier in de zomer op het strand komen liggen en Nederlands spreken of het proberen te spreken zijn op 1 hand te tellen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat Wallonië niet aan zee ligt is een vaak gehoord maar misplaatst argument. Je moet dan maar andere economische activiteiten ontwikkelen dan havenactiviteiten.vortex schreef: ↑20 april 2023, 18:49Akkoord over Brussel. Maar je kan niet ontkennen dat er een totaal ander beleid gevoerd wordt op gebied van tewerkstelling in Vlaanderen en Wallonië. En akkoord dat Vlaanderen qua werkgelegenheid een voordeel heeft door de havens maar dat mag geen excuus zijn dat Wallonië het slechter doet dan pakweg Roemenië, Kroatië, enz...
Ook Beieren, Zwitserland of Oostenrijk liggen niet aan zee en hebben geen havens …

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Percentage personen 18-59 jaar in baanloze gezinnen:

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Een job (of baan) is de beste garantie tegen armoede … maar jammer genoeg beseft niet iedereen dit.
Vlakbij, in Vlaanderen, zijn er veel vacatures die niet ingevuld geraken. Misschien moet de politiek iets meer moeite doen om werken aan te moedigen ( beperken van werkloosheidsuitkeringen in de tijd, beter begeleiden van werklozen, aanmoedigen van kennis van het Nederlands …)?
Ik doe niet alsof er niets aan de hand is hoor.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 18:59Waarom toch altijd dien alsof er geen probleem is ?
Ja, Spanje en Italië zullen vermoedelijk niet veel beter doen dan België, maar is het dan goed ?
Die cijfers zijn wat ze ze zijn, en geloof het best.
Ik stel me alleen de vraag waarom die journalist dat zo subjectief opstelt door in landen op te lijsten en dan voor België met regio's en gewesten te werken. Dat mocht gerust doorgetrokken worden voor andere landen op die manier...
Dat het in Brussel en Wallonië minder is , zal een aantal valabele reden hebben maar ook een aantal reden waar op mag gewerkt worden.
De aanzet van opkuis- en herstellingswerken ten tijde van de overstromingen heb ik toch ook fameus met mijn ogen gefronst.
Hoe 'het gewest Wallonië" dat 'op het gemak' eens ging bekijken hoe aan te pakken.
Contrast met overijverige Vlamingen die met bussen vrijwillig aan het werk gingen daar kon niet groter zijn.
Vandaar ik het niet slecht zou vinden dat er meer Vlaamse invloed is in de rest van het land.
KV schreef: ↑20 april 2023, 19:12Ik doe niet alsof er niets aan de hand is hoor.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 18:59
Waarom toch altijd dien alsof er geen probleem is ?
Ik stel me alleen de vraag waarom die journalist dat zo subjectief opstelt door in landen op te lijsten en dan voor België met regio's en gewesten te werken. Dat mocht gerust doorgetrokken worden voor andere landen op die manier...
Dat het in Brussel en Wallonië minder is , zal een aantal valabele reden hebben maar ook een aantal reden waar op mag gewerkt worden.
De aanzet van opkuis- en herstellingswerken ten tijde van de overstromingen heb ik toch ook fameus met mijn ogen gefronst.
Hoe 'het gewest Wallonië" dat 'op het gemak' eens ging bekijken hoe aan te pakken.
Contrast met overijverige Vlamingen die met bussen vrijwillig aan het werk gingen daar kon niet groter zijn.
Vandaar ik het niet slecht zou vinden dat er meer Vlaamse invloed zou zijn in de rest van het land.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Om maar te zwijgen van het tweetalige Brussel-Hoofdstad …

Klopt volledig , de politiek daar heeft de afgelopen decennia te weinig 'België' en de taal Nederlands aux serieux genomen.VincentVega schreef: ↑20 april 2023, 19:11
Vlakbij, in Vlaanderen, zijn er veel vacatures die niet ingevuld geraken. Misschien moet de politiek iets meer moeite doen om werken aan te moedigen ( beperken van werkloosheidsuitkeringen in de tijd, beter begeleiden van werklozen, aanmoedigen van kennis van het Nederlands …)?
Dat beseffen er velen daar ... Onderwijs in handen van het gewest, de gevolgen zijn er naar zie....
Vandaar ik blijf pleiten :
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Omdat wij niet de problemen van die andere landen moeten/kunnen oplossen.KV schreef: ↑20 april 2023, 19:12 Ik doe niet alsof er niets aan de hand is hoor.
Denk dat velen dat laatste niet slecht zouden vinden. En hoe gaan we dat bekomen ?