nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van die journalist om die problemen van andere landen op te lossen, maar een zicht geven hoe dat allemaal in andere landen inéén zit, wat de trends zijn, of beter waar gelijkenissen zijn had interessanter geweest.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 19:18Omdat wij niet de problemen van die andere landen moeten/kunnen oplossen.KV schreef: ↑20 april 2023, 19:12 Ik doe niet alsof er niets aan de hand is hoor.
Die cijfers zijn wat ze ze zijn, en geloof het best.
Ik stel me alleen de vraag waarom die journalist dat zo subjectief opstelt door in landen op te lijsten en dan voor België met regio's en gewesten te werken. Dat mocht gerust doorgetrokken worden voor andere landen op die manier...
Tja, goeie vraag.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 19:18Denk dat velen dat laatste niet slecht zouden vinden. En hoe gaan we dat bekomen ?
Herfederaliseren zou ik in eerste instantie denken. Maar daar zullen vele politici niet voor te vinden zijn.
Nochtans, je hebt een verhaal en het verkoopt goed , je komt aan de macht, zit je aan de knoppen en stuurt bij ....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat België het slecht doet binnen Europa en binnen België uitzoeken hoe dat komt is niet voldoende ?
Interessanter is waarom andere landen binnen Europa het even slecht of beter doen ?
Hoeveel studies en onderzoeken zijn er nodig voor dingen waarvan iedereen zo ziet men zo kan zien wat er mis is ?
Dus je wil terug naar waar we vandaan komen ? (zeer lange weg terug te gaan ...)EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 19:18 Herfederaliseren zou ik in eerste instantie denken. Maar daar zullen vele politici niet voor te vinden zijn.
Nochtans, je hebt een verhaal en het verkoopt goed , je komt aan de macht, zit je aan de knoppen en stuurt bij ....
Of alles terug federaal maar dan op een heel andere manier dan vroeger ? Hoe dan juist ?
Ja hahaha je moet eens proberen in het tweetalige Brussel pakweg een politieagent te vinden die het Nederlands voldoende machtig is om een deftig gesprek te voeren. Veel succes ermeeVincentVega schreef: ↑20 april 2023, 19:13Om maar te zwijgen van het tweetalige Brussel-Hoofdstad …![]()

En wat exact is dat dan volgens jou ?
Ik heb de jaren '70 niet meegemaakt. Die periode dat men beginnen splitsen is met nadien gevolgd nog een aantal staatshervormingen.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 19:38
Dus je wil terug naar waar we vandaan komen ?
Of alles terug federaal maar dan op een heel andere manier dan vroeger ? Hoe dan juist ?
Mij lijkt dat niet geslaagd.
Voor de ene ligt dat aan het feit dat je niet in een totale/ complete deelstatenregering zit.
Voor de andere aan het feit dat je niet doortastend genoeg kan zijn omdat je met 'teveel' mee aan de knoppen zitten met tal van regeringen die meer inefficiënt werken net door elkaar.
Ik neig ook meer naar het laatste.
Geeft dat herfederalistatie tot gevolg ?
Misschien wel .... tijden nu zijn trouwens helemaal anders dan vroeger. Pers en Social media zijn een heel ander gegeven geworden en zitten veel meer kort op de politiek.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als voorbeeld kan dit toch dienen ?
nieuwe-federale-regering-t27349-6555.html#p578750
Bij uitbreiding het feit dat er 2 landsdelen diametraal tegenover elkaar staan en het alleen maar erger wordt.
De wereld is toch niet begonnen in de jaren (19)'70 ?!? Wat toen gedaan werd, zijn gevolgen op zich.
Verdiep je eens wat meer zou ik zeggen: dit kan bv. een aanzet zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalstrijd_in_Belgi%C3%AB
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 21 april 2023, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Omdat men elkaar niet kent en er niet gecommuniceerd wordt (dankzij het onderwijs) , en dat wordt inderdaad erger en erger, je leeft letterlijk en figuurlijk naast elkaar.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 20:27Als voorbeeld kan dit toch dienen ?
Bij uitbreiding het feit dat er 2 landsdelen diametraal tegenover elkaar staan en het alleen maar erger wordt.
Nochtans ik ben vrij zeker :
De naam Bart de Wever uitspreken in Wallonië en je wordt stevig scheef bekeken.... Dat is daar de grote boeman.
Moest men hem kennen daar, velen zouden 'anders' staan tegenover hem en met aandacht luisteren naar wat hij te zeggen heeft.
Maar zelf doet BDW (en ook anderen) ook helaas geen moeite, want electoraal gezien is dat puur tijdverlies.
Met de jaren '70 bedoelde ik ook wel de eerste stappen richting splitsing (en niet 'het begin' van alles) :EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 20:27De wereld is toch niet begonnen in de jaren (19)'70 ?!? Wat doen gedaan werd, zijn gevolgen op zich.
Verdiep je eens wat meer zou ik zeggen: dit kan bv. een aanzet zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalstrijd_in_Belgi%C3%AB
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat de staatshervormingen niet efficiënt zijn verlopen, dat ziet een blinde. Vraag is hoe en door wie is dat zo verlopen? Mij staat nog heel duidelijk bij dat bij elke communautaire hervorming er voortdurend een zak met geld en een hoop uitzonderingen moesten toegestaan worden aan de Franstalige partijen. Dat heeft tot complexe structuren en bevoegdheden geleid.KV schreef: ↑20 april 2023, 20:57Omdat men elkaar niet kent en er niet gecommuniceerd wordt (dankzij het onderwijs) , en dat wordt inderdaad erger en erger, je leeft letterlijk en figuurlijk naast elkaar.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 20:27
Als voorbeeld kan dit toch dienen ?
Nochtans ik ben vrij zeker :
De naam Bart de Wever uitspreken in Wallonië en je wordt stevig scheef bekeken.... Dat is daar de grote boeman.
Moest men hem kennen daar, velen zouden 'anders' staan tegenover hem en met aandacht luisteren naar wat hij te zeggen heeft.
Maar zelf doet BDW (en ook anderen) ook helaas geen moeite, want electoraal gezien is dat puur tijdverlies.
Met de jaren '70 bedoelde ik ook wel de eerste stappen richting splitsing (en niet 'het begin' van alles) :EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2023, 20:27
De wereld is toch niet begonnen in de jaren (19)'70 ?!? Wat doen gedaan werd, zijn gevolgen op zich.
En een unitaire staat is ook niet de ideale oplossing. Jij hebt het niet meegemaakt maar lees in Wikipedia ook eens de hoofdstukken 4 en 5 (periode WO II tot de jaren 1970) en dan zal je zien dat het in het unitaire België ook niet echt “peis en vree” was.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Wanneer ben jij nog in Brussel geweest?VincentVega schreef: ↑20 april 2023, 19:13
Om maar te zwijgen van het tweetalige Brussel-Hoofdstad …![]()
Vroeger tegen mijn buitenlandse klanten zei ik altijd:
Als iemand op straat begint te discussieren met mij, dan begin ik de andere landstaal te spreken, en dan win ik.
Tegenwoordig lukt dat niet meer, de gemiddelde Brusselaar is veel perfecter tweetalig dan ik...
Zeker in de jonge generatie, dat is echt geschift...
De oudere generatie is wel vaker nog enkel Franstalig.
Vergeet ook niet dat een groot deel van die mensen die Frans spreken in Brussel, eigenlijk Nederlandstalig zijn, die het spreken uit gewoonte of gemak

Maar dat is typisch: ik kom uit de Vlaamse Rand rond Brussel en de meeste mensen die een groot probleem maken van de verfransing in de Vlaamse rand, wonen in Antwerpen
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen Brussel en Wallonie:
Wallonie heeft veel problemen, die vooral in oorzaak vinden in hun politieke gewoontes, en ook door de politiek worden in stand gehouden. En die problemen kunnen eigenlijk opgelost worden (en dat vinden veel walen ook).
Brussel heeft minder van zo'n problemen, maar heeft wel de problematiek van een grootstad.
Het beste voorbeeld: vergelijk de MIVB eens met De Lijn...
Je gaat je schamen om vlaming te zijn, geloof me
Kwaliteit 1000 keer beter, goedkoper, betrouwbaarder, veeeeeeel klantgerichter en ze hebben nog eens goede financiele resultaten ook.
(maar wel onveiligere sfeer, maar ze kunnen er niks aan doen dat ze in een hoofdstad werken...)
Een goed politicus praat met iedereen en niet enkel met diegenen waar hij electoraal gewin kan halen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja en mijn punt is dat dat op zich gevolgen zijn.
Het is niet zo dat iemand plots uit het niets een idee had "he, laat ons in kleine stapjes België splitsen".
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kom daar dagdagelijks, enfin toch tijdens de weekdagen. Ik werk daar namelijk ...
Oei, wie kritiek geeft op de tweetaligheid van Brussel moet een Antwerpenaar zijn. Dat kan tellen que vooringenomenheid. Ik moet je helaas teleurstellen ...Aerolla schreef: ↑21 april 2023, 08:11
Vroeger tegen mijn buitenlandse klanten zei ik altijd:
Als iemand op straat begint te discussieren met mij, dan begin ik de andere landstaal te spreken, en dan win ik.
Tegenwoordig lukt dat niet meer, de gemiddelde Brusselaar is veel perfecter tweetalig dan ik...
Zeker in de jonge generatie, dat is echt geschift...
De oudere generatie is wel vaker nog enkel Franstalig.
Vergeet ook niet dat een groot deel van die mensen die Frans spreken in Brussel, eigenlijk Nederlandstalig zijn, die het spreken uit gewoonte of gemak![]()
Maar dat is typisch: ik kom uit de Vlaamse Rand rond Brussel en de meeste mensen die een groot probleem maken van de verfransing in de Vlaamse rand, wonen in Antwerpen

Mijn mening is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen. Onlangs op het gemeentehuis van Sint-Gillis geweest. Niemand die me kon helpen in het Nederlands. Een gelijkaardige ervaring had ik recent bij een ziekenbezoek in de kliniek Sint Jan.
Dat zijn openbare instellingen van de overheid waar de tweetaligheid zou moeten gegarandeerd zijn. Ik hoop maar dat de mensen die mij niet te woord hebben gestaan geen tweetaligheidspremie krijgen ...
Enkel "politieke gewoontes" als oorzaak van hun problemen ? Als het zo eenvoudig is, waarom lossen die Walen hun problemen dan niet snel eventjes op?Aerolla schreef: ↑21 april 2023, 08:11
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen Brussel en Wallonie:
Wallonie heeft veel problemen, die vooral in oorzaak vinden in hun politieke gewoontes, en ook door de politiek worden in stand gehouden. En die problemen kunnen eigenlijk opgelost worden (en dat vinden veel walen ook).
Brussel heeft minder van zo'n problemen, maar heeft wel de problematiek van een grootstad.
Het beste voorbeeld: vergelijk de MIVB eens met De Lijn...
Je gaat je schamen om vlaming te zijn, geloof me
Kwaliteit 1000 keer beter, goedkoper, betrouwbaarder, veeeeeeel klantgerichter en ze hebben nog eens goede financiele resultaten ook.
(maar wel onveiligere sfeer, maar ze kunnen er niks aan doen dat ze in een hoofdstad werken...)
En Brussel heeft die "politieke gewoontes" niet? Het zijn nochtans dezelfde partijen die er aan de macht zijn ..
En met die gevolgen zijn we helemaal NIET beter af.EarthNvstr1 schreef: ↑21 april 2023, 08:53Ja en mijn punt is dat dat op zich gevolgen zijn.
Het is niet zo dat iemand plots uit het niets een idee had "he, laat ons in kleine stapjes België splitsen".
Een voorbeeld daarvan is o.a. : de wederkerende gedrochten van Marshallplannen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Lees op dezelfde Wikipediapagina de voorgaande hoofdstukken eens aandachtig. Dan weet je meteen waar de drang naar meer zelfbeschikking vandaan komt ...EarthNvstr1 schreef: ↑21 april 2023, 08:53Ja en mijn punt is dat dat op zich gevolgen zijn.
Nochtans heb ik hetzelfde gevoel dat je Brussel en Wallonië niet kan vergelijken wat mentaliteit en problematiek betreft (buiten schuld en werkloosheidsgraad dan, maar de oorzaken liggen toch anders volgens mij)VincentVega schreef: ↑21 april 2023, 09:27
Enkel "politieke gewoontes" als oorzaak van hun problemen ? Als het zo eenvoudig is, waarom lossen die Walen hun problemen dan niet snel eventjes op?
En Brussel heeft die "politieke gewoontes" niet? Het zijn nochtans dezelfde partijen die er aan de macht zijn ..
Maar waar de Vlaming 'een probleem' ziet in Wallonië , ziet de Waal dat helemaal niet of anders.
Mijn collega's en ik kunnen ons met momenten grondig irriteren , aan onze collega's in Charleroi. Daar waar voor ons de focus en prio liggen, ligt dat bij hun helemaal anders.
Nochtans heb ik hetzelfde gevoel dat je Brussel en Wallonië niet kan vergelijken wat mentaliteit en problematiek betreft (buiten schuld en werkloosheidsgraad dan, maar de oorzaken liggen toch anders volgens mij)VincentVega schreef: ↑21 april 2023, 09:27
Enkel "politieke gewoontes" als oorzaak van hun problemen ? Als het zo eenvoudig is, waarom lossen die Walen hun problemen dan niet snel eventjes op?
Maar waar de Vlaming 'een probleem' ziet in Wallonië , ziet de Waal dat helemaal niet of anders.
Mijn collega's en ik kunnen ons met momenten grondig irriteren , aan onze collega's in Charleroi. Daar waar voor ons de focus en prio liggen, ligt dat bij hun helemaal anders.