nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Saint-Luc in Woluwe is in hetzelfde bedje ziek, Vincent. Aan het onthaal wordt geen letter nederlands gesproken of begrepen. De artsen zijn vaak jonge Oost-Europeanen die engels als tweede taal aanleerden. Ze spreken ook een woordje frans, maar prefereren toch het engels als het om een medische discussie gaat.
Nee, in Brussel in de tweetaligheid nog triester dan in de jaren 80 van vorige eeuw.
Voor mijn part geven ze het confederalisme een nieuwe kans in 2024, maar zonder wafelijzerpolitiek. 1 regering, geen senaat, 1 federale kieskring waar elke stem voor 1 telt , geen cumul voor verkozenen, verkozenen moeten ook efectief zetelen en kunnen hun 'plaats' niet doorgeven aan een ander lid van de partij. Kortom, eenvoud !
Nee, in Brussel in de tweetaligheid nog triester dan in de jaren 80 van vorige eeuw.
Voor mijn part geven ze het confederalisme een nieuwe kans in 2024, maar zonder wafelijzerpolitiek. 1 regering, geen senaat, 1 federale kieskring waar elke stem voor 1 telt , geen cumul voor verkozenen, verkozenen moeten ook efectief zetelen en kunnen hun 'plaats' niet doorgeven aan een ander lid van de partij. Kortom, eenvoud !
Ik denk dat Aerolla wel een erg roze bril aanheeft wanneer hij het over Brussel heeft. Iedereen heeft dezelfde ervaringen betreffende het gebrek aan tweetaligheid in Brussel uitgezonderd Aerolla. Ik denk zelfs dat er ondertussen meer Arabisch dan Nederlands wordt gesproken.
https://pietvervaecke.files.wordpress.c ... zoek_0.pdf
Ik snap dat je denkt dat arabisch zo dominant is, maar dat is gewoon zuiver racisme...
Racisme is natuurlijk wel veel leuker en spectaculairder dan de feiten, dat is altijd zo geweest
De mens is van nature racistisch, trek het je niet aan
Maar ik zou benieuwd zijn naar een recentere taalbarometer, aangezien de opgang van het Nederlands in Brussel echt iets is van de laatste 2-3 jaar(naar mijn aanvoelen), ik weet niet of dat gecapteerd wordt door een barometer van 2018...
Ik snap dat je denkt dat arabisch zo dominant is, maar dat is gewoon zuiver racisme...
Racisme is natuurlijk wel veel leuker en spectaculairder dan de feiten, dat is altijd zo geweest

Maar ik zou benieuwd zijn naar een recentere taalbarometer, aangezien de opgang van het Nederlands in Brussel echt iets is van de laatste 2-3 jaar(naar mijn aanvoelen), ik weet niet of dat gecapteerd wordt door een barometer van 2018...

Ik wist op voorhand dat je de rascistische kaart ging trekken. Ik heb het er zelfs om die reden speciaal in mijn post gezet Het is erg populair en zeer woke om onmiddellijk mensen te beschuldigen van rascisme bij de minst kritische opmerkingen. Newsflash, mijn schoondochter is moslim en ik kan het heel goed vinden met haar en haar familie.
Misschien kun je nu gaan janken bij de mod en vragen om een ban voor deze vuile rascist.
Je gaf geen kritische opmerking, je vertelde een totaal fout feit...
Dat is veruit niet hetzelfde...
Een kritische opmerking zit een grond van waarheid in, in wat jij zei niet
Dat is veruit niet hetzelfde...
Een kritische opmerking zit een grond van waarheid in, in wat jij zei niet
Hier ga ik volledig in mee.pukkie007 schreef: ↑21 april 2023, 10:21
Ben er vrij zeker van , leg dit in referendum voor aan de burger en je hebt een verrassend resultaat.
https://www.ad.nl/buitenland/minder-ned ... Nederlands.
Zo heel erg fout is het toch niet blijkbaar. Het artikel is van 2021 dus de percentages zullen al wat veranderd zijn ondertussen. En daarvoor moet je mij uitschelden voor racist.
Je weet toch dat 21 de dag is en niet het jaar?...Trivium schreef: ↑21 april 2023, 12:00https://www.ad.nl/buitenland/minder-ned ... Nederlands.
Zo heel erg fout is het toch niet blijkbaar. Het artikel is van 2021 dus de percentages zullen al wat veranderd zijn ondertussen. En daarvoor moet je mij uitschelden voor racist.
Dat verklaart ook waarom de laatste update na het eerste artikel komt en niet ervoor
Het artikel zegt trouwens wat in de taalbarometer staat, dewelke ik zo vriendelijk was te linken, zodat je de context hebt, en zelf kunt zien dat er belangrijke nuances zijn te maken (die niet in het artikel zijn vermeld)
En niemand scheldt je uit: ik merk alleen op dat je uitspraak gebaseerd is op een foutieve aanname op basis van nationaliteit/huidskleur en niet op basis van feiten.
Perfectly ok, wat mij betreft (maar ja, er zijn mensen die daarover vallen, maar ik ben niet zo iemand)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Nieuwe? Nog nooit geprobeerd in België.
En het maakt trouwens geen kans, de Franstaligen zijn niet zo dom hun melkkoe weg te schenken.
Maar je bedoelt waarschijnlijk herfedereraliseren?
Wel: been there, done that.

Herinner je je de Scheepslift van Strépy-Thieu? Of andere grote nutteloze werken aka wafelijzerpolitiek?

Terug naar het graaien:
Dit zijn de 15 politici op het blaadje papier waarop beslist werd over 20 procent extra pensioen voor Kamerleden
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Waar ergens zit de racistische boodschap bij Trivium zijn reactieAerolla schreef: ↑21 april 2023, 11:21 https://pietvervaecke.files.wordpress.c ... zoek_0.pdf
Racisme is natuurlijk wel veel leuker en spectaculairder dan de feiten, dat is altijd zo geweest![]()

Ter verduidelijking: hieronder de definitie van racisme:
“opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen”
Dat iemand vindt dat er veel Arabisch wordt gesproken in Brussel is op zich niet racistisch. Uit jouw referentie blijkt het niet te kloppen (Arabisch staat op plaats 4 en Nederlands op plaats 3 van in Brussel gesproken talen, of dat was toch zo in 2018) maar dat maakt het nog geen racisme. Waar ergens zit het “beter zijn” of “slechter behandelen” in zijn reactie ?

By the way, volgens dezelfde studie blijkt dat de kennis van het Nederlands spectaculair gedaald is: van 33% in 2001 naar 16% in 2018. Dat maakt dus ook jouw opinie over het gebruik van Nederlands in Brussel foutief.
Ben jij dan ook een racist (tegenover Vlamingen)?

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
@ Carpe:
Ik bedoelde confederalisme zoals het Zwitsers model. Confederaal en federaal hadden in de jaren stillekens dezelfde betekenis, door de eeuwen heen is er idd een nuance gekomen.
Laten we zeggen dat we beiden gelijk hebben. Maar omdat het vrijdag is, mag jij de langste hebben. Zolang die wafelijzers maar niet terugkeren.
Ik bedoelde confederalisme zoals het Zwitsers model. Confederaal en federaal hadden in de jaren stillekens dezelfde betekenis, door de eeuwen heen is er idd een nuance gekomen.
Laten we zeggen dat we beiden gelijk hebben. Maar omdat het vrijdag is, mag jij de langste hebben. Zolang die wafelijzers maar niet terugkeren.

- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ah, ok dan. Waar kan ik tekenen?

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Ik denk dat er nog wat plaats is op de achterkant van dat A4'tje dat rond slingert in de Wetstraat, Carpe. 

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat mag je gerust vinden.
Maar laat die mening dan liefst wel stoelen op een gedegen idee over hoe we tot de huidige situatie zijn gekomen.
Vervolgens vind ik het interessanter om te kijken naar hoe het vanaf nu best verder kan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard ... dat zou dan ook een volstrekt onduidelijk referendum zijn.KV schreef: ↑21 april 2023, 11:56Hier ga ik volledig in mee.pukkie007 schreef: ↑21 april 2023, 10:21
Ben er vrij zeker van , leg dit in referendum voor aan de burger en je hebt een verrassend resultaat.
Wat wordt er hier precies voorgelegd waar jij "volledig in mee" gaat ?
- unitarisme ? (dus geen deelregeringen meer)
- federalisme ? (dus wat we nu hebben sinds 1993)
- confederalisme ? (dus volledige autonomie van de deelstaten)