Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
RantingDuck, jij moet eens wat minder dramatische jpegs met boze paranoïd-libertarische plattitudes snuiven op Facebook en Telegram. Je bent politiek duidelijk malcontent, ik ook trouwens, en dat is ons goed recht, maar het valt toch niet te ontkennen dat al je betogen voor een groot deel geschraagd worden door de dingen zo negatief mogelijk te framen. Dat is een volkse manier van argumenteren. Je karakteriseert X als een vorm van Y voor het retorisch effect, en vervolgens vergeten zowel redenaar als publiek dat Y slecht een overdrijving/metafoor was, en beginnen ze te argumenteren alsof alle eigenschappen van Y van toepassing zijn op X. Dat is hetzelfde trucje als wat links doet wanneer ze al wat niet in hun kraam past "fascistisch" noemen, en vervolgens beginnen te geloven dat ze echt al in nazi-Duitsland leven.
Je hebt het bv. constant over het "ons door de strot rammen" van dit en dat, maar de enigen die letterlijk iets door de strot geramd wordt zijn foie gras-ganzen he. Dat cash geleidelijk aan weggedrongen wordt, is een evolutie waaromtrent men jou en mijn mening niet gevraagd heeft. Je kan dat karakteriseren als "door de strot rammen", maar je moet toch ook eens een zekere afstand kunnen plaatsen tussen je reële bestaan en je retoriek. Dan begint hopelijk toch duidelijk te worden dat dat in het aggregaat op een vervolgingswaan begint te lijken. Je moet eens op eens zonnige dag naar Nederland fietsen en aldaar legaal een schaaltje psychedelische truffels eten, je zal zien dat de realiteit te complex is voor de paranoïd-libertarische plattitudes van Facebook of Telegram.
Dat gezegd zijnde hoop ik ook op meer structurele garanties (juridische en culturele normen) voor het behoud van cash. Een cashloze samenleving spreekt enkel mensen aan die een gebrekkig besef hebben van de feilbaarheid van technologische systemen. Dat dat niet optimaal is binnen het economistische kortertermijnperspectief (lees: zogezegd onverantwoord duur is) doet niet ter zake. Maar graag zonder dat dergelijke rationele argumenten besmet worden door de paranoïde geleuter over hoe de cashloze samenleving deel uitmaakt van "hun" plannen om "ons" dit en dat en wat nog allemaal "door de strot te rammen".
Je hebt het bv. constant over het "ons door de strot rammen" van dit en dat, maar de enigen die letterlijk iets door de strot geramd wordt zijn foie gras-ganzen he. Dat cash geleidelijk aan weggedrongen wordt, is een evolutie waaromtrent men jou en mijn mening niet gevraagd heeft. Je kan dat karakteriseren als "door de strot rammen", maar je moet toch ook eens een zekere afstand kunnen plaatsen tussen je reële bestaan en je retoriek. Dan begint hopelijk toch duidelijk te worden dat dat in het aggregaat op een vervolgingswaan begint te lijken. Je moet eens op eens zonnige dag naar Nederland fietsen en aldaar legaal een schaaltje psychedelische truffels eten, je zal zien dat de realiteit te complex is voor de paranoïd-libertarische plattitudes van Facebook of Telegram.
Dat gezegd zijnde hoop ik ook op meer structurele garanties (juridische en culturele normen) voor het behoud van cash. Een cashloze samenleving spreekt enkel mensen aan die een gebrekkig besef hebben van de feilbaarheid van technologische systemen. Dat dat niet optimaal is binnen het economistische kortertermijnperspectief (lees: zogezegd onverantwoord duur is) doet niet ter zake. Maar graag zonder dat dergelijke rationele argumenten besmet worden door de paranoïde geleuter over hoe de cashloze samenleving deel uitmaakt van "hun" plannen om "ons" dit en dat en wat nog allemaal "door de strot te rammen".
Timoootjex schreef: ↑20 april 2023, 18:16 Ik heb op zich geen probleem om die euro per transactie te betalen want nu betaal ik 50 cent ...
Mijn bank betaalt me 5 eurocent per geldafhaling aan bankautomaten.

In dat geval zou ik het afgehaalde geld meteen terugstorten. En het proces herhalen in een eindeloze lus. Iemand met een beetje handigheid kan het proces misschien automatiseren.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat gaat over verrichtingen, niet (noodzakelijke) over afhalingen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik maakte geen vergelijking met de nazi's, ik refereerde aan het feit dat anderen te snel de vergelijking met de nazi's maken.

Maar ik geef toe, je hebt iets wat een ander schreef zuiver lexicologisch kunnen linken aan een zogezegde wet van het internet, dus je hebt bewezen heel slim te zijn en hebt de discussie gewonnen. Of wacht... per Wikipedia:
Dus helaas zelfs dat niet...Dat iemand automatisch een discussie "verliest" door te verwijzen naar de nazi's is echter een drogreden die Godwin zelf niet heeft bedoeld.

Ja, ik heb in ploegen gewerkt en ik kon geld afhalen. Anderen die in ploegen werken mogen ook geld afhalen, ik ken niemand die van vijf uur ’s ochtends tot middernacht, iedere dag inclusief weekends en feestdagen, werkt en geen geld zou kunnen afhalen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Kwak ik heb algoritme's en hele serverparken in de grootorde van landen zoals belgie! Achtervolging is gewoonweg het inpikken op een ip adres of gps locatie, ik kan nu muziek, nieuws, internet, tv en whatever afstemmen op jouw zodat je de niet enkel de indruk hebt achtervolgt te worden maar dat ook effectief beleefd. Ik kan dat trouwens ook voor al jouw buren en al jouw kennissen en iedereen die je frequent tegenkomt in het dagdagelijkse! KWAK! Ohja natuurlijk hoort een mens die denkt een eend te zijn thuis in een gekkenhuis.... ><Kumquat schreef: ↑21 april 2023, 07:14 RantingDuck, jij moet eens wat minder dramatische jpegs met boze paranoïd-libertarische plattitudes snuiven op Facebook en Telegram. Je bent politiek duidelijk malcontent, ik ook trouwens, en dat is ons goed recht, maar het valt toch niet te ontkennen dat al je betogen voor een groot deel geschraagd worden door de dingen zo negatief mogelijk te framen. Dat is een volkse manier van argumenteren. Je karakteriseert X als een vorm van Y voor het retorisch effect, en vervolgens vergeten zowel redenaar als publiek dat Y slecht een overdrijving/metafoor was, en beginnen ze te argumenteren alsof alle eigenschappen van Y van toepassing zijn op X. Dat is hetzelfde trucje als wat links doet wanneer ze al wat niet in hun kraam past "fascistisch" noemen, en vervolgens beginnen te geloven dat ze echt al in nazi-Duitsland leven.
Duck heeft volledig gelijk! De algroritme's houd menig mens in de grot dat het algoritme hen wil houden. Maar goed de koningen verliezen hun kop over de deze want hier is geen ontkomen aan! Een serverpark ter grootte van een land als belgie is een speldenkopje voor mij.
Is toch maar logisch dat bankautomaten nodig zijn.
Denk dat er velen vergeten zijn dat zichtrekening zo eind jaren 1960, begin jaren 1970 is ingevoerd. Ik weet, ben begonnen in 1971 en had een zichtrekening om het loon op te storten.
Dit is ingevoerd om het mogelijks verkwisten van het loon na ontvangst tegen te gaan. Eigenlijk ook toen lichtjes opgedrongen door de banken.
En nu, kan men aan amper aan het eigen geld komen. Als vadertje staat en/of de bank moeilijk doen kan je zelfs aan je verdiende centen niet komen.
Denk dat er velen vergeten zijn dat zichtrekening zo eind jaren 1960, begin jaren 1970 is ingevoerd. Ik weet, ben begonnen in 1971 en had een zichtrekening om het loon op te storten.
Dit is ingevoerd om het mogelijks verkwisten van het loon na ontvangst tegen te gaan. Eigenlijk ook toen lichtjes opgedrongen door de banken.
En nu, kan men aan amper aan het eigen geld komen. Als vadertje staat en/of de bank moeilijk doen kan je zelfs aan je verdiende centen niet komen.
Het is inderdaad logisch dat bankautomaten logisch zijn. De discussie is vooral hoeveel er dat moeten zijn:
https://www.standaard.be/cnt/dmf2023033 ... GTbg%3D%3D
Je bent lang niet de eerste die met dergelijk idee afkomt. Maar ze zijn bij Keytrade slimmer dan dat en ze hebben paal en perk gesteld aan dat soort misbruiken.

Voor mezelf gebeurt het nog maar zelden dat ik geld afhaal. Ik heb trouwens al sinds lange tijd nog maximum 10 € in mijn portefeuille zitten (+ mijn bankkaarten).
Maar voor ons, als koppel, haalt mijn man 1 à 2 keer per maand geld af aan een bankautomaat.
Daarmee betaalt hij dan hoofdzakelijk de consumpties tijdens onze namiddag- en/of avond-uitjes. Op plaatselijke evenementen tijdens kermissen, parkfeesten, gelegenheidsoptredens, buurtfeesten, enz, kan vrijwel uitsluitend met cash geld betaald worden. Zo ook nog verleden zondag, tijdens een plaatselijk live optreden in onze woonbuurt, waar de toog door vrijwilligers bemand werd.
Maar voor ons, als koppel, haalt mijn man 1 à 2 keer per maand geld af aan een bankautomaat.
Daarmee betaalt hij dan hoofdzakelijk de consumpties tijdens onze namiddag- en/of avond-uitjes. Op plaatselijke evenementen tijdens kermissen, parkfeesten, gelegenheidsoptredens, buurtfeesten, enz, kan vrijwel uitsluitend met cash geld betaald worden. Zo ook nog verleden zondag, tijdens een plaatselijk live optreden in onze woonbuurt, waar de toog door vrijwilligers bemand werd.