Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
TIP
Re: Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
Welke hele goede fondsen dan? Noem er eens een of twee, want ik zie ze niet. En leg eens uit waarom je dat vindt?
Slecht zullen de meeste fondsen daar niet zijn, maar eerder gemiddeld. En dan met 1.5-2% jaarlijkse kosten, waarvan de helft naar Keytrade gaat. Leuk, als ze zo 8% gemiddeld per jaar rendement halen, maar ze houden wel een kwart daarvan !!!! in als kosten.
Keyplan is makkelijk, iedere maand precies een bepaald bedrag, zonder nadenken, goed gespreid. En ik kan me slechtere investeringen voorstellen, maar ook betere. Voor een beginner die zonder nadenken niet te veel risico wil lopen: trackers voor het gewenste aandelendeel, en geen obligaties maar een gewone spaarrekening (natuurlijk wel de beste selecteren).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die werden recent afgeschaft.
Ik vind de webinterface van Medirect alles behalve gebruiksvriendelijk eigenlijk.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Spreiden ... dus perfect ok om wat je nu al hebt voorlopig gewoon aan te houden maar er niet nog extra in te steken.EnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 12:14 Is nu verkopen een goed idee? Zou ik niet nog even wachten tot de beurs een klein beetje hersteld is? Want nu is het zoals één van de andere posters zei netto een negatieve interest![]()
Ik heb net wel al de maandelijkse instap stop gezet. Na de antwoorden die ik hier gekregen heb, lijkt verder doen echt niet nuttig.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat toont Morningstar is die grafiek juist ?EnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 09:48 In 2016 toch de sprong gewaagd met de bank. Sinds 2016 beleg ik elke maand in BNPP B STRAT GLOB SUSY SYNAMIC C-C (BE0163304539).
Maar eerlijk gezegd zie ik weinig rendement. Ik zie in mijn app de aankoopwaarde maar de marktwaarde is - over al die jaren heen - slechts 0.59% hoger (en dit is dan nog erg dag afhankelijk, vorige week stond dit in negatief).
Als ik dit fonds opzoek bij Morningstar dan zie ik toch dat sinds 2016 de grafiek heel wat gestegen is. Waarom zie ik dit niet vertaald in rendement? Zijn dit de kosten van de bank die aan mijn rendement knabbelen (of zeg maar opslokken)?
Komt dat overéén met wat jij hebt gedaan ? ("sinds 2016 beleg ik elke maand ...")
Het moment van instappen (en uitstappen) heeft een grote impact.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- mutual funds : Keytrade (of Keyplan als je automatisch wil), Medirect (kan ook automatisch)EnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 12:20 Ik zou eigenlijk graag gewoon een spaarpotje aanleggen voor ons gezin dat meer opbrengt dan een spaarrekening. Met maandelijkse inleg. Waar ik niet teveel mee moet bezig zijn.
Ik heb wel enige kennis van de beurs, van de financiele producten etc maar ik kan bijvoorbeeld geen bedrijf analyseren. Een fonds lukt blijkbaar nog net. Ik beleg zelf ook in ETFs (world, de eenvoudigste dus). Maar ik merk toch dat de details me ontgaan.
Ik begrijp dat als je alles voor je laat doen, dat dit uiteraard iets kost en je dus niet het onderste uit de kan haalt.
- ETFs : kijk eens naar Easyvest (wil minimum instap 5.000 EUR)
- cooperaties => recup RV op dividend mogelijk
N.m.i. is het perfect ok (om niet te zeggen aangeraden) om te spreiden.
Met bovenstaande dingen kan je dat al een stuk doen en hoef je geen doorgedreven kennis te hebben.
Als Keyplan een optie is, bekijk dan ook eens MeManaged van MeDirect.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Je bent dus niet tevreden met het rendement van dit fonds, zoek een alternatieve belegging waarvan je beter verwacht en stap direct over. Het heeft geen zin te wachten op beurs herstel, jouw fonds zal dan pakweg 10% stijgen terwijl het betere alternatief misschien 15% stijgt. Verkopen zonder winst of met verlies om in iets beter te beleggen lijkt misschien moeilijk maar is een belangrijk aspect in beleggen, in een slechte belegging blijven zitten levert alleen maar meer verlies of gemiste potentiële winst op.
Je snapt niks van de beurs en toch centen in Etf ?
Natuurlijk een spaarrekening bij Bnp en een andere bijv Me direct rente is al maal drie.
Niet te veel mee bezig zijn, gaat nooit opbrengsten geven.
Spreiden al aan coöperatieve aandelen gedacht vermits niet veel tijd aan te besteden.
Ook soms al eens meer dan een bnp spaarrekening, maar oei die rv terugvorderen via de belasting brief.
Voor op vraag te antwoorden wil je bij Keytrade dezelfde fondsen als bij Me direct zijn er instapkosten bij Keytrade.
En Me is gebruiksvriendelijker voor een starter.
En 100 € in meerdere of in een specifiek fonds .....
Beleggen met kleingeld, beleggen vanaf 25 € reclame slogans op zijn best om na een tijd te ondervinden wat brengt het op.
[/quote]
Ik heb gezegd dat ik een beginner ben, niet dat ik niks snap van de beurs

Mijn interesse in keyplan en medirect fondsen is nu wel gewekt. Ik ben me bewust dat fondsen vaak de markt niet kloppen. Maar ze zullen waarschijnlijk wel iets meer opbrengen dan een spaarrekening. Dus ik vraag me af of ik door het kopen van fondsen, naast etfs (en spaarboekje) ook effectief diversifieer? Etfs als passieve belegging, fondsen als actief gemanagde belegging.
Hier ook al enkele jaren maandelijks een klein bedrag in het keyplan maar spijtig genoeg moet ik steeds tot dezelfde conclusie komen en dat is dat mijn etf's het beter doen dan die fondsen.
Vorige week uiteindelijk de stortingen in het plan stopgezet.
Misschien wel interessant als je toch een fonds wil is het Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR .
Kosten zijn nog beperkt tot 1,16% en 10 Jaar geannualiseerd 11,49%.
Als je dit fonds maandelijks gratis kan aankopen via bv MeDirect lijkt het me best interessant.
Vorige week uiteindelijk de stortingen in het plan stopgezet.
Misschien wel interessant als je toch een fonds wil is het Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR .
Kosten zijn nog beperkt tot 1,16% en 10 Jaar geannualiseerd 11,49%.
Als je dit fonds maandelijks gratis kan aankopen via bv MeDirect lijkt het me best interessant.
Je mag het niet benoemen maar eigenlijk zijn die banken toch een bende klo********.
Was daarnet nog bij een familielid op bezoek en jaren geleden ook een soort fonds gekocht bij BNP ter waarde van €20.000
Waarde was inmiddels gedaald tot €16.000 maar nu zat er blijkbaar ook nog een lock op tot 2027. Indien ze het nu zouden verkopen zouden ze nog een boete van €3000 moeten betalen.
Was daarnet nog bij een familielid op bezoek en jaren geleden ook een soort fonds gekocht bij BNP ter waarde van €20.000
Waarde was inmiddels gedaald tot €16.000 maar nu zat er blijkbaar ook nog een lock op tot 2027. Indien ze het nu zouden verkopen zouden ze nog een boete van €3000 moeten betalen.
Volledig met je ééns,Karine !
Zou het zelfs nog Straffer stellen. Een bende gangsters !
Voor mij al jaaaren geleden,de reden om zoveel mogelijk uit fondsen te stappen.
Ik wil niet afhankelijk zijn van de Blackrock's van deze wereld. En nog minder hen sponseren.
Gewoon via een broker rechtstreeks goede aandelen kopen.
Zou het zelfs nog Straffer stellen. Een bende gangsters !
Voor mij al jaaaren geleden,de reden om zoveel mogelijk uit fondsen te stappen.
Ik wil niet afhankelijk zijn van de Blackrock's van deze wereld. En nog minder hen sponseren.
Gewoon via een broker rechtstreeks goede aandelen kopen.
Aandelen is voor velen een brug te ver net zoals een etf dat is.
Vandaar dat ik het geen slecht idee vindt om bv een Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR maandelijks(gratis) aan te kopen. Ok die 1,16% betaal je maar je bent veel beter af dan bij de grootbanken.
P.S: beetje te snel geroepen want merk bij MeDirect voor Robeco : Lopende kosten 1,46% waarvan 0,63% wordt betaald aan MeDirect. Prestatievergoeding 15,00%
Ik heb hier wel eens gelezen dat er iemand was die dit fonds rechtstreeks bij Robeco aankocht en dan maar 1,16% betaald.
Is een ETF kopen echt moeilijker dan een dergelijk fonds? Ik zie wel meerwaarde in geautomatiseerde spaarplannen (zoals zo’n Keyplan), maar losse fondsen vind ik toch minder interessant.karine schreef: ↑22 april 2023, 13:37Aandelen is voor velen een brug te ver net zoals een etf dat is.
Vandaar dat ik het geen slecht idee vindt om bv een Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR maandelijks(gratis) aan te kopen. Ok die 1,16% betaal je maar je bent veel beter af dan bij de grootbanken.
Update Robeco fonds.
Het kwam toen van JosTM, en ging om dit automatisch maandelijks te laten gebeuren.
Bij Robeco
https://www.robeco.nl
In Mijn Robeco kun je Maandbeleggen per rekening instellen. Selecteer links in het menu Maandbeleggen -> kies een maandbedrag -> kies een fondsverdeling -> stel de machtiging in.
Het kwam toen van JosTM, en ging om dit automatisch maandelijks te laten gebeuren.
Bij Robeco
https://www.robeco.nl
In Mijn Robeco kun je Maandbeleggen per rekening instellen. Selecteer links in het menu Maandbeleggen -> kies een maandbedrag -> kies een fondsverdeling -> stel de machtiging in.
Ik heb toch de indruk dat sommigen een compleet verkeerd beeld van fondsen hebben. Oké, er gaat een deel naar Keytrade, maar dat heb je ook wanneer je fondsen koopt bij MeDirect, Deutsche Bank (waar je bovendien nog instapkosten betaalt), enz.Kempen123 schreef: ↑21 april 2023, 17:08 Welke hele goede fondsen dan? Noem er eens een of twee, want ik zie ze niet. En leg eens uit waarom je dat vindt?
Slecht zullen de meeste fondsen daar niet zijn, maar eerder gemiddeld. En dan met 1.5-2% jaarlijkse kosten, waarvan de helft naar Keytrade gaat. Leuk, als ze zo 8% gemiddeld per jaar rendement halen, maar ze houden wel een kwart daarvan !!!! in als kosten.
Keyplan is makkelijk, iedere maand precies een bepaald bedrag, zonder nadenken, goed gespreid. En ik kan me slechtere investeringen voorstellen, maar ook betere. Voor een beginner die zonder nadenken niet te veel risico wil lopen: trackers voor het gewenste aandelendeel, en geen obligaties maar een gewone spaarrekening (natuurlijk wel de beste selecteren).
Ze houden helemaal niets af, alles zit mee verrekend in de koers. En achteraf of jaarlijks krijg je ook geen factuur. Je rendement is wat je effectief behaalt.
Om enkele voorbeelden te geven : CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C (nog eentje uit de oude selectie en voor het eerst gekocht in 2015) geeft me op dit moment een geannualiseerd resultaat van 8,82%. Kost : 1.27%. En buiten de TOB bij een ev. verkoop moet daar niets meer af.
Fidelity World, voor het eerst gekocht in 2016, geeft me momenteel een geannualiseerd resultaat van 7.97%. Kost : 1.89%.
JPMorgan Funds Europe Strategic Growth A (dist) EUR geeft me momenteel een geannualiseerd resultaat van 7.84%. Kost : 1.74%.
Bij het fonds van Fidelity moet bij een ev. verkoop nog de TOB af, maar bij dat van JPMorgan niet, omdat het een distributieversie is.
Dit zijn maar enkele voorbeelden, want anderhalf jaar geleden heb ik heel veel verkocht om winst te nemen. Toen had ik net geen 80% winst op mijn Keyplan !
ETF's zijn goedkoper, daar ben ik me van bewust. Maar als ik elke maand 100-200 euro in mijn Keyplan steek, en ik verdeel dit over 5 fondsen, dan moet ik dat bedrag al heel lang opsparen om 1 keer 1 ETF te kunnen kopen, waar je nog aankoopkosten en TOB op betaalt ! Dan moet je al serieus geluk hebben dat de koers niet plots beginnen stijgen is, tegen dat je voldoende opzij hebt staan voor een aankoop.
Dus voor mij is Keyplan een bewuste keuze om te "sparen" zonder dat het me veel moeite kost. Ipv elke maand naar een spaarboekje, elke maand naar mijn Keyplan.
En zoals eerder gemeld, ik koop ook nog af en toe voor 100-200 euro een fonds bij MeDirect. Maar ik ben Rockefeller niet, en kan dus niet elke maand een ETF kopen.