depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Gezien ik vorige maand pas ben ingestapt heb ik daarnet mijn geld weggehaald.
-
- Verbannen Gebruiker
Wie deze week zijn e-depo leeghaalt, krijgt 0 rente voor de voorbije periode.
Je moet de afweging maken: snel leegmaken en daardoor voor 4 of 5 maanden of minder geen rente verdiend hebben maar wel direct genieten van veel hogere alternatieven. Of laten staan tot een jaar gepasseerd is, en dan pas een hogere rente door termijnrekening of obligatie.
Zou heel goed kunnen, het risico dat nog meer Belgen hun spaarboekje verhuizen naar de e-depo waardoor de kapitaal buffers van banken afnemen kan wel eens de belangrijkste reden zijn. Zeker nu door de gestegen rente banken moeten afboeken op langlopend schuldpapier zijn die buffers van cruciaal belang. Wellicht zitten er nog rente stijgingen aan te komen en dan zou die e-depo wel een heel grote concurrent van het spaarboekje worden. Het excuus dat de staat een te hoge rente moet betalen op deposito's geloof ik voor geen meter, de 1 jaars rente minus 30% RV is goedkoper dan de uitgifte van staatsbons op 10 jaar of langer en er is meer dan genoeg schuld te her financieren. Ik concludeer hier uit dat banken ons spaargeld veel harder nodig hebben dan ze ons wijsmaken
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is het dat wat we van Van Pethegem verder gaan moeten verwachten??
We hebben geen BBB nodig maar een SSS (Spaarders Samen Sterk) om Vivaldi eraf te gooien!
Het geld van de Spaarders wordt dus zowel door de banken als de overheid voor een peulschil opgekocht, om het dan aan meer bij de ECB te zetten. Goe bezig
Onze economie steunt op 2 motors:
de arbeid
én het vermogen.
Achter het eerste zitten mensen die kunnen protesteren, achter het tweede toch ook, ni?
We hebben geen BBB nodig maar een SSS (Spaarders Samen Sterk) om Vivaldi eraf te gooien!
Het geld van de Spaarders wordt dus zowel door de banken als de overheid voor een peulschil opgekocht, om het dan aan meer bij de ECB te zetten. Goe bezig
Onze economie steunt op 2 motors:
de arbeid
én het vermogen.
Achter het eerste zitten mensen die kunnen protesteren, achter het tweede toch ook, ni?
Klopt niet. Destijds (begin december) waren de grootbanken nog niet gestart. Deutsche Bank bood toen 2,16% aan.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 april 2023, 16:21Nee, de termijnrekeningen waren hoger. Op 11 maanden bij BNPPF 2,98% of daaromtrent. Mijn termijnrekeningen dateren van december en januari en lagen nooit onder 2,95%.
Logisch dat termijnrekeningen hoger waren: banken is meer risico dan staat
Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
Rabobank en Argenta zou ik geen hype noemen.
Rabobank heeft 20 jaar bestaan in België.
Argenta bestaat reeds meer dan 65 jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben geneigd hetzelfde te denken. (zonder daarme de toestand van de banken te willen dramatiseren)vortex schreef: ↑24 april 2023, 17:54Zou heel goed kunnen, het risico dat nog meer Belgen hun spaarboekje verhuizen naar de e-depo waardoor de kapitaal buffers van banken afnemen kan wel eens de belangrijkste reden zijn. Zeker nu door de gestegen rente banken moeten afboeken op langlopend schuldpapier zijn die buffers van cruciaal belang. Wellicht zitten er nog rente stijgingen aan te komen en dan zou die e-depo wel een heel grote concurrent van het spaarboekje worden. Het excuus dat de staat een te hoge rente moet betalen op deposito's geloof ik voor geen meter, de 1 jaars rente minus 30% RV is goedkoper dan de uitgifte van staatsbons op 10 jaar of langer en er is meer dan genoeg schuld te her financieren. Ik concludeer hier uit dat banken ons spaargeld veel harder nodig hebben dan ze ons wijsmaken
Voor wie pas in maart-april instapte is de schade nog heel beperkt als ze nu terug uitstappen.
Echter is er weinig alternatief(Santander 1,75% eventueel)
Of staatsbons van 2,75% netto maar dan voor enkele jaren.(2026-2027)
Echter is er weinig alternatief(Santander 1,75% eventueel)
Of staatsbons van 2,75% netto maar dan voor enkele jaren.(2026-2027)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het ergste is toch dat ook banken hun intresten niet meer gaan optrekken, ondanks de verwachting dat de ECB dat nog wel gaat moeten doen.
Het plafond voor spaarrentes gaat dus 1,75% worden en dat is te weinig (1,75% = 2,50% - 30%rv)
Ik vrees dat de inflatie hierdoor ook minder beteugeld raakt...
Als spaarrente niet stijgt, gaat de vraag naar goederen terug stijgen.
Het plafond voor spaarrentes gaat dus 1,75% worden en dat is te weinig (1,75% = 2,50% - 30%rv)
Ik vrees dat de inflatie hierdoor ook minder beteugeld raakt...
Als spaarrente niet stijgt, gaat de vraag naar goederen terug stijgen.
Met een spaarboekje van 56k aan 1,75% zit je aan het maximum waarop geen rv verschuldigd is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd meer banken inschakelen dan en frauderen zeker?
Of de prijs van het vastgoed opnieuw extra opjagen...
Er is geen goede kant aan natuurlijk.
Of de prijs van het vastgoed opnieuw extra opjagen...
Er is geen goede kant aan natuurlijk.
Zou ook op kortere termijn moeten kunnen.
vb: https://www.boerse-frankfurt.de/bond/de ... -000-22-24
Lijkt me niet slecht.Jeky schreef: ↑24 april 2023, 20:40Zou ook op kortere termijn moeten kunnen.
vb: https://www.boerse-frankfurt.de/bond/de ... -000-22-24
Maturity 15/03/2024
Netto 2,4%
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Eens benieuwd naar de komende staatsbon uitgifte. Hopelijk ook geen plafond en liefst nu ook een 5 jarige termijn mogelijk
-
- Verbannen Gebruiker
Als de rente te laag is, dan koop je ze nietBrugse Leeuw schreef: ↑24 april 2023, 20:48 Eens benieuwd naar de komende staatsbon uitgifte. Hopelijk ook geen plafond en liefst nu ook een 5 jarige termijn mogelijk
Je koopt in elk geval beter obligaties op de secundaire markt. Dan heb je 100% zekerheid dat je het correcte rendement krijgt, namelijk de marktrente. En door de obligatie goed te kiezen, betaal je geen of bijna geen roerende voorheffing.
En je kunt kiezen voor hoe lang.
Bijvoorbeeld:
Eerder stonden hier al goede. Op langere of kortere termijn:
EU 2020-2025 Eur 0%
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0%
BMW 2019-2027 eur 0,375%
Vw 2021-2024 eur 0%
Vw 2021-2031 eur 0,375%
Belgie 20-27 eur 0%
Belgie 21-30 eur 0%
Deutsche post 20-26 eur 0,375%
Deutsche Telekom 2019-2027 eur 0,5%