depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Eigenlijk was de bruto rente voor volgende maand 3,2%, momenteel houden we van die 2,5% netto 1,75% over, met andere woorden; de overheid neemt 45% van het rendement. Vermits banken nog meer pikken op spaargeld, ga ik mij voorlopig toch maar laten bestelen door de overheidCarpeNoctem schreef: ↑25 april 2023, 13:20De overheid heeft de opvallende beslissing genomen om de rente op de e-DEPO-rekening te plafonneren op 2,5 procent bruto. Vandaag bedraagt de vergoeding nog 3,1 procent, wat dus betekent dat die vanaf volgende maand met 60 basispunten daalt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat is dan het probleem enkel met die procentuele groei ?
En hadden ze dat op voorhand niet kunnen zien aankomen dan ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Bae1 schreef: ↑25 april 2023, 08:29 We worden nochtans bestolen van het beloofde OLO1Y rendement. Het is niet omdat we ondertussen zulke praktijken verwachten van onze (r)overheid, en onze politici algemeen beschouwen als graaiers en leugenaars, dat dit geen gangsterpraktijken zijn.
...
Ze hadden op 101 verschillende manieren een koosjere maatregel kunnen nemen, maar nee liever een nieuw rondje graaien. Bvb: Geen nieuwe stortingen, maximumrente pas binnen enkele maanden invoeren, een maximumbedrag per persoon,...
Maximumrente op de bestaande deposito's zou om eerlijk te zijn dan pas na 12 maanden kunnen.
Voor nieuwe deposito's kan men andere modaliteiten voorzien zoals men wil.
Edit: en ik heb geen e-depo, dit is gewoon mijn mening ook al ben ik zelf niet benadeeld
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 april 2023, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je vergeet dat diezelfde banken ook bestolen worden door die vraatzuchtige moloch die we gemeenzaam de overheid noemen.vortex schreef: ↑25 april 2023, 18:06Eigenlijk was de bruto rente voor volgende maand 3,2%, momenteel houden we van die 2,5% netto 1,75% over, met andere woorden; de overheid neemt 45% van het rendement. Vermits banken nog meer pikken op spaargeld, ga ik mij voorlopig toch maar laten bestelen door de overheid
Bankentaks
Daarbij wordt wel eens vergeten dat er één partij is die een drie keer zo grote vergoeding opstrijkt ten opzichte van de kleine spaarder. Dat is de federale overheid, die een belasting van 0,33 procent heft op het spaargeld, een zogenoemde ‘bankentaks’.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De overheid zou "That's crazy!" weglaten n.m.i.
Lap, nog een onderwerp gekaapt door de lokale cafégangers.
De toogpraat tiert welig.
De toogpraat tiert welig.
Ge gaat Carpe toch geen tooghanger noemen?
On topic: het mooie overheidsliedje heeft niet lang geduurd. Iedereen terug naar de obligaties nu. Ah nee, je krijgt je e-depo intrest pas na 13 maanden. Oeps.
On topic: het mooie overheidsliedje heeft niet lang geduurd. Iedereen terug naar de obligaties nu. Ah nee, je krijgt je e-depo intrest pas na 13 maanden. Oeps.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Euh, ik pleit wel degelijk schuldig. Onze ( Andalusische?) hond heeft in deze gelijk
En jij hebt ook gelijk
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Net zoals simonvb en wellicht anderen staat stuk van mijn noodfonds bij e-depo.
Geld dus waar je altijd wil aankunnen, maar vrij onwaarschijnlijk dat je het effectief nodig hebt.
Voor dergelijk gebruik zijn obligaties niet geschikt.
En blijft e-depo prima keuze.
Geld dus waar je altijd wil aankunnen, maar vrij onwaarschijnlijk dat je het effectief nodig hebt.
Voor dergelijk gebruik zijn obligaties niet geschikt.
En blijft e-depo prima keuze.
Zou dit de echte reden zijn? https://www.hln.be/binnenland/speciale- ... ~ae57df95/Vincent2018 schreef: ↑25 april 2023, 17:45 Overheid grijpt in op spaarboekje: “Te hoge rente is nadelig voor staatsschuld” | Het Nieuwsblad https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230425_95163579
Niet akkoord. De rente is gekoppeld aan OLO 1 jaar.Yaris schreef: ↑25 april 2023, 05:25 Ik vind de commotie hier fel overdreven.
Jullie willen altijd maar meer en meer. Wanneer het eens iets minder wordt reageren jullie als verwende kinderen. Tot juni 2022 gaf de overheid op de depositorekening helemaal geen interest.
- Banken verlagen de interest op hun spaarrekening ook wanneer ze willen.
- De interest die je op de depositorekening de voorbije maanden hebt verworven, blijft behouden.
- De interest is nu nog steeds hoog (2,50%).
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 0mei23.pdf
Het is wel degelijk een diefstal van de overheid. Want de OLO 1 jaar staat op 3,35% (bruto)
Het blijft een veel beter alternatief dan een klassieke spaarrekening, no doubt about that.
Maar ik zag er hier al een paar rekenen: deze maand 3,xx ,volgende maand 3,xx , wrs gaat de rente dit jaar niet meer zakken, ... En dan lap, terug naar 2,5% bruto ... De overheid is echt een onbetroubare partner. Gelukkig gaat het maar om spaargeld.
Maar ik zag er hier al een paar rekenen: deze maand 3,xx ,volgende maand 3,xx , wrs gaat de rente dit jaar niet meer zakken, ... En dan lap, terug naar 2,5% bruto ... De overheid is echt een onbetroubare partner. Gelukkig gaat het maar om spaargeld.
We zouden eens moeten zeggen dat we met z'n allen minder belastingen gaan betalen!
Tzou geen waar zijn hoor!
Tzou geen waar zijn hoor!
-
- Verbannen Gebruiker
Als je de rente van de OLO 1 jaar wilt, koopt dan een OLO die nog 1 jaar looptKevva schreef: ↑25 april 2023, 20:13
Niet akkoord. De rente is gekoppeld aan OLO 1 jaar.
Het is wel degelijk een diefstal van de overheid. Want de OLO 1 jaar staat op 3,35% (bruto)
Dan heb je niet alleen de OLO 1 jaar, je betaalt dan zelfs geen 30% roerende voorheffing. Alleen 0,3% kosten en TOB.
Dan heb je 3% netto in plaats van 3,35% bruto.
Zet je erover en zet je blik open naar de interessante alternatieven die er zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar is dat wel wettelijk?
De dossiers die geopend zijn voor 21 april vallen toch onder het vorige KB?
Enkel de nieuwe dossiers of bijstortingen op de oude moeten het nieuwe KB volgen, mij gedacht.
De dossiers die geopend zijn voor 21 april vallen toch onder het vorige KB?
Enkel de nieuwe dossiers of bijstortingen op de oude moeten het nieuwe KB volgen, mij gedacht.