depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Natuurlijk is dat wettelijk. Het gaat hier niet om een financieel spaarproduct. Men garandeerde ook nergens dat de berekeningswijze vaststond tot opname van de tegoeden. De overheid heeft het recht om de rente maandelijks te herzien, net zoals ze ook het recht heeft om op elk moment de belastingtarieven aan te passen.
Wat uiteraard onwettig zou zijn, is komen de rente van de voorgaande maanden, maar dat gebeurt (gelukkig) niet.
Wat uiteraard onwettig zou zijn, is komen de rente van de voorgaande maanden, maar dat gebeurt (gelukkig) niet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Men garandeerde bij Ministeriëel besluit van 13 oktober 2016 art 3 (3de alinea), wel hoe de nieuwe intresten bepaald werden en in de 4de alinea werd een minimum intrest aangegeven maar nergens staat dat er een maximum intrest zou kunnen ingevoerd worden.
Bron: Staatsblad (blz 7 onderaan en blz 8; art 2 (alinea 3 en 4))
Bron: Staatsblad (blz 7 onderaan en blz 8; art 2 (alinea 3 en 4))
Art. 2.
...
- een nieuwe intrestvoet wordt iedere maand bepaald. De nieuwe intrestvoet is gelijk aan de gemiddelde rente afgerond op 0,10 %;
- in afwijking van de hierboven vermelde berekeningswijze is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 0 % wanneer het rendement van de OLO negatief is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dus blijkbaar kan men dan elke maand een nieuw KB maken met andere min of max intrest bvb?
Wat heeft het dan nut om een en ander zogezegd vast te leggen in verhouding tot de OLO?
Zet dan gewoon: 'maandelijks wordt de intrest bepaald via KB van 1 lijntje', tjonge tjonge.
Ze hebben de mensen gelokt met een zgz standvastige berekeningsmethode. Goede afspraken maken goede vrienden, ja toch?
Ik stort er alvast niet meer in.
Wat heeft het dan nut om een en ander zogezegd vast te leggen in verhouding tot de OLO?
Zet dan gewoon: 'maandelijks wordt de intrest bepaald via KB van 1 lijntje', tjonge tjonge.
Ze hebben de mensen gelokt met een zgz standvastige berekeningsmethode. Goede afspraken maken goede vrienden, ja toch?
Vreemde redenatie.el perro schreef: ↑25 april 2023, 19:15 Net zoals simonvb en wellicht anderen staat stuk van mijn noodfonds bij e-depo.
Geld dus waar je altijd wil aankunnen, maar vrij onwaarschijnlijk dat je het effectief nodig hebt.
Voor dergelijk gebruik zijn obligaties niet geschikt.
En blijft e-depo prima keuze.
Bij e-depo staat je geld ook voor 1 jaar vast net als bij een obligatie.
Daar de kans toch minimaal is dat ik het geld niet nodig heb waarom zou ik het dan niet in een obligatie van 2-3% steken ?
Waarom zou ik die €1000 laten liggen ?
In dit apenland is tegenwoordig alles mogelijk, uitgezonderd de werkmens rechtvaardig behandelen.spaarfreakje schreef: ↑25 april 2023, 22:35 Dus blijkbaar kan men dan elke maand een nieuw KB maken met andere min of max intrest bvb?
Neen je kan er altijd aan. Je kan enkel rente kwijtspelen, maar dat ook enkel het 1e jaar.
Daarna speel je hoogstens een maand intrest kwijt.
In alle geval, de hoofdsom is gegarandeerd beschikbaar.
Omdat de essentie van een noodfonds is dat je er aan kan.Daar de kans toch minimaal is dat ik het geld niet nodig heb waarom zou ik het dan niet in een obligatie van 2-3% steken ?
Waarom zou ik die €1000 laten liggen ?
Je komt me toch niet vertellen dat al uw geld in obligaties & andere beleggingen zit.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daar is dan toch een nieuwe wet voor nodig.spaarfreakje schreef: ↑26 april 2023, 00:00 Tenzij ze in een nieuw KB daar anders over beslissen, bvb om een bankrun op de DCK te vermijden
Over de rente staat er:
"De Koning" is jargon voor "wordt vastgelegd per KB". Nu is er dus een nieuw KB.De Koning bepaalt nadere regels over de berekening, de aanrekening en de storting van deze interesten, alsook de rentevoet.
Over teruggave tegoeden staat er enkel:
En verder geen relevante voorwaarden.De Deposito- en Consignatiekas geeft de geconsigneerde goederen af aan de rechthebbende als deze zijn hoedanigheid van rechthebbende bewijst
M.a.w. met een KB kan je niet snel snel de teruggave opschorten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Door dat plafond van 2,50% bruto kan je nu toch beter termijnrek op 1 jaar doen, denk ik dan.
Als je toch je geld vervroegd wil terugkrijgen, denk ik dat zo'n termijnrek ook terugbetaald zou worden als je de intrest laat vallen of vergis ik me?
Als je toch je geld vervroegd wil terugkrijgen, denk ik dat zo'n termijnrek ook terugbetaald zou worden als je de intrest laat vallen of vergis ik me?
De bank is niet verplicht een termijnrekening vervroegd terug te betalen op vraag van de klant. Dat hangt af van de goedwil van de bank. De waarde die je dan krijgt hangt af van de intrestvoeten op de markt en van de kosten die de bank aanrekent. Het is dus niet zeker dat je je startkapitaal zult recupereren.
Gelden vervroegd vrij krijgen op een termijnrekening betekent contractbreuk en wellicht een boete.spaarfreakje schreef: ↑26 april 2023, 01:42 Door dat plafond van 2,50% bruto kan je nu toch beter termijnrek op 1 jaar doen, denk ik dan.
Een E-Depo is enkel goed als je niet volledig zeker bent dat je uw geld nodig hebt, net zoals een spaarrekening. De enige reden waarom er ineens zoveel fan zijn van deze E-depo regeling was de stijgende interest. Nu deze geblokkeerd is door onze vrienden op het schoon verdiep, valt heel dat kaartenhuisje in elkaar en moeten ze opnieuw zoeken naar alternatieven die meer opbrengen.
Als de interest geplafonneerd blijft tot 2,50%, kun je uw geld beter op een spaarboekje laten staan.
“Het Schoon Verdiep” bevindt zich in het stadhuis van Antwerpen. De naam 'Schoon Verdiep' is een letterlijke vertaling van het Franse 'bel-etage'. Ik weet niet wat de burgemeester of het college van Antwerpen te maken heeft met de plafonnering van de intrest op e-Depo.bryanv schreef: ↑26 april 2023, 07:34Gelden vervroegd vrij krijgen op een termijnrekening betekent contractbreuk en wellicht een boete.spaarfreakje schreef: ↑26 april 2023, 01:42 Door dat plafond van 2,50% bruto kan je nu toch beter termijnrek op 1 jaar doen, denk ik dan.
Een E-Depo is enkel goed als je niet volledig zeker bent dat je uw geld nodig hebt, net zoals een spaarrekening. De enige reden waarom er ineens zoveel fan zijn van deze E-depo regeling was de stijgende interest. Nu deze geblokkeerd is door onze vrienden op het schoon verdiep, valt heel dat kaartenhuisje in elkaar en moeten ze opnieuw zoeken naar alternatieven die meer opbrengen.
Als de interest geplafonneerd blijft tot 2,50%, kun je uw geld beter op een spaarboekje laten staan.
Een spaarboekje een betere optie? Netto geeft e-Depo nog steeds 1,75%. Sommige spaarboekjes geven netto meer (op voorwaarde dat je van de vrijstelling van RV kan genieten), de meeste spaarboekjes geven echter minder …
Wat zijn de spaarboekjes waar je 1,75% netto of 2,5% brutto krijgt?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Jullie doen alsof 2,50% niets is. Jullie zijn rotverwend omdat jullie in april 3,10% hebben gekregen en jullie dachten dat het altijd meer en meer zou worden. Nu zijn jullie zo pissig dat jullie je geld meteen weer weg willen halen.
Ik zeg toch nergens dat andere spaarboekjes meer opbrengen? Ik stel enkel dat als de E-depo toch ineens geplafonneerd word op 2,50% (op dit huidig moment) , m'n beter kan verkiezen om het geld gewoon op een spaarboekje te laten staan of voor andere alternatieven kan gaan die meer opbrengen.
Als inwoner van de koekestad weet ik best waar het "schoon verdiep" zich bevindt. Alles wat riekt en stinkt naar geldgraaiers bevinden zich voor mij part op het schoon verdiep. Ze mogen er voor mij part ook iets in het Frans bij verzinnen.
Als inwoner van de koekestad weet ik best waar het "schoon verdiep" zich bevindt. Alles wat riekt en stinkt naar geldgraaiers bevinden zich voor mij part op het schoon verdiep. Ze mogen er voor mij part ook iets in het Frans bij verzinnen.