depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Voor diegenen die het geld een jaar kunnen missen, laten het beter staan. Enkel Santander geeft evenveel. Het voordeel bij een bank is, dat als je het vervroegd afhaalt, je tenminste nog wat basisintrest overhoudt.bryanv schreef: ↑26 april 2023, 08:19 Ik zeg toch nergens dat andere spaarboekjes meer opbrengen? Ik stel enkel dat als de E-depo toch ineens geplafonneerd word op 2,50% (op dit huidig moment) , m'n beter kan verkiezen om het geld gewoon op een spaarboekje te laten staan of voor andere alternatieven kan gaan die meer opbrengen
Voor diegenen met een groter spaarvolume en op het einde van het fiscaal jaar opnieuw hun intresten boven de 980 € moeten aangeven, krijgen dan bij E-depo, hun 1,75% en RV is er al van af. Een zorg minder zo. Ik denk dat die 2,5 % wel niet snel meer zal zakken nu.
-
- Hero Member
- Contacteer:
2,50% is idd te weinig, want is eigenlijk -4,17% reële rente.
Vooral omdat zowel de ECB als de markten meer aangeven.
Goed, dan wacht je maar tot je ergens 7,00% rente krijgt.
Dus beter je geld op een minder renderend spaarboekje (met uitzondering van Santander) laten staan?bryanv schreef: ↑26 april 2023, 08:19 Ik zeg toch nergens dat andere spaarboekjes meer opbrengen? Ik stel enkel dat als de E-depo toch ineens geplafonneerd word op 2,50% (op dit huidig moment) , m'n beter kan verkiezen om het geld gewoon op een spaarboekje te laten staan of voor andere alternatieven kan gaan die meer opbrengen.
Als inwoner van de koekestad weet ik best waar het "schoon verdiep" zich bevindt. Alles wat riekt en stinkt naar geldgraaiers bevinden zich voor mij part op het schoon verdiep. Ze mogen er voor mij part ook iets in het Frans bij verzinnen.
En wat kan het college van burgemeester en schepenen van een stad doen aan de plafonnering van de rente op een instrument van het (federale) Ministerie van Financiën?
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor mij was dit een aantrekkelijke optie om de overtollige cash van mijn vennootschap te parkeren.
Dat is het nog steeds, alleen minder aantrekkelijk. Vooral de beperkte overhead maakt het leuk. Weinig extra boekhouding, geen nieuwe klantenrelaties.
Ik vind het triest dat Van Petegem nu eventjes de burger gaat pluimen.
De kern van het probleem is de beperkte marktwerking op de Belgische spaarmarkt. Gezien deze voor een groot stuk in handen in van buitenlandse instellingen, is het echt jammer dat onze staat de concurrentie niet aanzwengelt.
E-Depo kan daar net een hefboom voor zijn.
Een jammerlijke rode draad doorheen de Belgische politiek: overheidsbedrijven pluimen de Belgen en de aandeelhouders of buitenlandse klanten profiteren.
Dat is het nog steeds, alleen minder aantrekkelijk. Vooral de beperkte overhead maakt het leuk. Weinig extra boekhouding, geen nieuwe klantenrelaties.
Ik vind het triest dat Van Petegem nu eventjes de burger gaat pluimen.
De kern van het probleem is de beperkte marktwerking op de Belgische spaarmarkt. Gezien deze voor een groot stuk in handen in van buitenlandse instellingen, is het echt jammer dat onze staat de concurrentie niet aanzwengelt.
E-Depo kan daar net een hefboom voor zijn.
Een jammerlijke rode draad doorheen de Belgische politiek: overheidsbedrijven pluimen de Belgen en de aandeelhouders of buitenlandse klanten profiteren.
Ja, waarom niet? Je krijgt toch dezelfde interest als je het geld parkeert? Alleen vadertje staat heeft nu al bewezen dat het ook een ander spel durft te spelen voor deze die in de toekomst de kas financieren.m-peeters schreef: ↑26 april 2023, 11:07 Dus beter je geld op een minder renderend spaarboekje (met uitzondering van Santander) laten staan?
En wat kan het college van burgemeester en schepenen van een stad doen aan de plafonnering van de rente op een instrument van het (federale) Ministerie van Financiën?
Neem aub niet alles te letterlijk in de zin van het woord a.u.b. Of moet ik opletten met dergelijke uitspraken waar een Vlaams karakter aanhangt? Daar kunnen we ook genoeg boeken over schrijven. Nogmaals, ik bedoelde in deze context met "schoon verdiep", enkel alle vervuilde etages binnen het echelon van beleidsmakers, zakkenvullers. Ik heb niks tegen mijn burgemeester. Verre van trouwens.
Nee, the netto intrestvoet van Santander is maximaal 1,63%; en dat dan enkel in het geval als je nergens anders spaarboekjes of zichtrekeningen met intrest hebt!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Santander Vision + 0.65 basisrente en 1.10 getrouwheidspremie= 1.75 netto.
Er is er ook eentje die 2 procent geeft maar dan moet er minstens 125000 op staan.
Tot een maximum van 56000 euro, en dat alleen indien je geen andere spaarboekjes noch zichtrekeningen met intrest hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Klopt helemaal wat B7H4Long hier zegt! Je zit met die limiet van 980 euro vrijstelling aan intrest
en waarboven je het aan de fiscus moet aangeven.
Weet ik, daar bestaan oplossingen voor.
Is het immers nodig dat je meer dan 56k op spaarrekeningen hebt staan?
Is het immers nodig dat je meer dan 56k op spaarrekeningen hebt staan?
Laatst gewijzigd door Trivium op 26 april 2023, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de interesten van de OLO betaal je wel 30% RV.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 21:00Als je de rente van de OLO 1 jaar wilt, koopt dan een OLO die nog 1 jaar looptKevva schreef: ↑25 april 2023, 20:13
Niet akkoord. De rente is gekoppeld aan OLO 1 jaar.
Het is wel degelijk een diefstal van de overheid. Want de OLO 1 jaar staat op 3,35% (bruto)
Dan heb je niet alleen de OLO 1 jaar, je betaalt dan zelfs geen 30% roerende voorheffing. Alleen 0,3% kosten en TOB.
Dan heb je 3% netto in plaats van 3,35% bruto.
Zet je erover en zet je blik open naar de interessante alternatieven die er zijn.