Holdings
TIP
Re: Holdings
Hoeveel impulsieve ongeduldige superbeleggers ken jij? (Of beschouw jij jezelf als superbelegger? )
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik heb ook nooit gezegd dat ik een superbelegger ben. En ik ken mijn zwakte en werk eraan
Ik heb vaak nagedacht over mijn psychologie van investeren. Ik schrijf dat nu eens uit omdat ik benieuwd ben of anderen hetzelfde ervaren.
Eerst doe je een analyse en neem je een investeringsbeslissing omdat een aandeel aantrekkelijk is. Dat gaat bij mij naar tevredenheid.
En dan komt het eerste moeilijke aspect: Je wilt zo snel mogelijk dat aandeel kopen en wacht dus niet op een dipje in de markt. Waarom zo snel mogelijk? Logisch, immers die analyse dat dat aandeel een koopje is kan iedereen maken en tot hetzelfde besluit komen, en dan vissen we achter het net. Dat moeten we natuurlijk voorkomen.
En dan komt het tweede moeilijke aspect: Je reageert heel anders op een stijging dan op een daling. Een stijging is logisch. Immers, je hebt je analyse goed gedaan, dus dat anderen dat na enige tijd ook inzien valt te verwachten, is volledig normaal. Een daling is echt superverrassend, en zelfs een extra aankoopsignaal. En als het aandeel constant blijft is het helemaal een ramp: Dan ga je denken 'heb ik mijn analyse wel juist gedaan? Ik kan geen jaren blijven wachten totdat die anderen ook inzien dat er 10 of 20% bij moet, dan kan ik beter andere investeringen doen'
Verkoopbeslissing is ook niet zo'n probleem. Zodra een ander aandeel aantrekkelijker is, moet het minst aantrekkelijke aandeel in de portefeuille eruit, winst of geen winst.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
doorwinterd schreef: ↑25 april 2023, 18:15 In deze aflevering zoeken we het antwoord op de vraag: verslaat laeka de IWDA over de laatste 5 jaar?
Hierbij gaan we ervan uit dat al de posts van laeka volledig waarheidsgetrouw zijn.
In onderstaande is het niet de bedoeling een opsomming te maken van mindere beleggingen (die iedereen wel heeft).
Wel is het de bedoeling om via de verschillende kapitaal toewijzingen uiteindelijk te komen tot de procentuele impact van zijn geslaagde wekelijkse swingtrades op het geheel.
Camellia Plc
In 2017 benadrukt laeka nogmaals dat zijn belangrijkste positie Camellia is en die post 20% van zijn portefeuille bedraagt.
Er worden pakketten bijgekocht 1x in 2019, 3x in 2020, 3x in 2021... soms wordt er gesproken van 'verschillende pakketten'.
Dalingen Camellia 2018 -2022: -11%, -22% ,-13%, -8% ,-30% (ex pond, dividend)
Bolloré
In 2023 meldt laeka:dat '30% van zijn portefeuille sinds lang in het Bolloré imperium steekt'
2021: 'Voor een goed begrip, geen ODET. Wel de vele holdings eronder in het organigram in grote aantallen.'
Geen enkele van deze holdings doet het op 5j even goed als IWDA, hun gemiddelde stijging is nog geen 1/3de van IWDA.
De 2 belangrijkste staan zelfs na 5j op verlies.
Nationale bank
3 januari 2019: 'terug beginnen instappen in NBB'
(midden 2020 lacht hij nog iemand vierkant uit die verlies neemt op dit goedkoopste aandeel van de Brusselse beurs)
Procentuele kapitaalallocatie: geen idee
Prosus
In 2021 meldt laeka dat Prosus slechts 7% van zijn portefeuille uitmaakte.
Ondanks velen bij dit lage percentage hun wenkbrauwen fronsten ga ik er zoals gezegd vanuit dat alle posts volledig waarheidsgetrouw zijn.
Wel is duidelijk dat ook weer deze procentuele positie niet bijdroeg tot beter doen dan de IWDA.
Al zijn er nog zo'n voorbeelden, laten we het hierbij houden.
Er rest dus nog een 35% van de portefeuille om via swingtrades al het bovenstaande goed te maken én alsnog de IWDA te kloppen.
Swingtrades
We gaan niet moeilijk doen over de timing van het plaatsen van aan- en verkopen en nemen zoals gezegd aan dat alles klopt.
Bij de geslaagde swings komen telkens een handvol aandelen terug. In sommige gevallen had men ze ook (of zelfs beter) gewoon kunnen bijhouden.
Wat wel opvalt is dat een deel holdings die al jaren aanmodderen of gedaald zijn na een reeks aangekochte pakketten (soms zelfs valiezen) onder de radar verdwijnen en niet meer worden aangehaald. (Jardine Matheson ed)
Dit laatste is geen probleem, ze kunnen ooit nog opduiken en winst genereren. Maar ondertussen zijn ze ook weer af te trekken van die resterende 35% om de stijging van IWDA te kloppen.
En nu laat ik de raketgeleerde in u los.
Zijn de opgesomde geslaagde swingtrades met een resterende 20% van de portefeuille voldoende om met de portefeuille in zijn geheel de IWDA geklopt te hebben de laatste 5 jaar?
Is dit überhaupt voldoende om de BEL20 te kloppen?
Laat het me weten.
Afkomen met 'een zeer summier lijstje aandelen die op verlies staan', doen we uiteraard niet. Dat zou niet netjes zijn.
Je zegt zelf dat Camellia en Bollore 50% van je gehele portefeuille uitmaken, 50% lijkt me om te beginnen niet zeer summier?
Daar komt nog bij dat er ook duidelijk vermeld wordt dat je grootste positie ( in BOL onderstructuur en 30% van je gehele portefeuille) op winst staat. (wel minder dan IWDA)
We namen alleen de zaken die je zelf aangeeft, die naar eigen zeggen al lang een vaste waarde zijn in je portefeuille en waar je er zelf een procentueel gewicht op plakt (op nbb na).
Ook je geslaagde swingtrades werden vermeld.
Maar dan wordt meteen duidelijk dat je met 20% a 35% van je portefeuille onmogelijk de 60% stijging van IWDA nog kon bijbenen. Laat staan met het traden in holdings, laat staan met een normaal risicobeheer, laat staan met beurstaksen en de extra Franse transactietaks, laat staan met het deel minder presterende holdings die onder de radar verdwijnen na een reeks aankopen.
Zelfs niet als wordt aangenomen dat je laat vermelde trades allemaal waarheidsgetrouw zijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ok, maar als 'tosca' post dat hij een pakket of paketten heeft aangekocht dan mogen we toch aannemen dat hij ze heeft gekocht? Mag ik hopen?laeka schreef: ↑22 april 2023, 08:39Het is niet omdat tosca ergens post dat tosca die aandelen ook heeft!doorwinterd schreef: ↑21 april 2023, 20:56 Je participaties in ondertussen failliete bedrijven met je nick 'tosca' zijn trouwens hilarisch. (en er allemaal terug te vinden)
Tuurlijk, heel herkenbaar. (Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=JVvwCkB-JLE)
Als een aandeel nog verder daalt zou je je analyse opnieuw kunnen maken: is er iets dat ik over het hoofd heb gezien? En denk eraan dat je zelf over veel minder informatie beschikt dan professionele investeerders. Je kunt dus altijd verkeerd zitten, die nederigheid moet je ook hebben (Tiens, nederigheid en bescheidenheid zijn nog 2 eigenschappen van superinvesteerders).
Wilt je niet met al die stress zitten: koop een indexfonds.
Heb u dat al eens gezegd ik post van bijlange niet alle transacties! Van de honderden tips (aankoop momenten) en veel meer (zie ook het lijstje op 9 maart dit jaar gepost en al gedeeltelijk verzilverd op 23 maart uiteraard waren er nog meer bewegingen in de portefeuille maar die zijn enkel meegedeeld aan een paar forumleden die zeker de evenknie zijn op kennisniveau van laeka wat betreft holdings) die ik op het forum al meedeelde hebben de nodige winsten al opgeleverd. Iedereen is vrij om dit te volgen.doorwinterd schreef: ↑27 april 2023, 02:11Ok, maar als 'tosca' post dat hij een pakket of paketten heeft aangekocht dan mogen we toch aannemen dat hij ze heeft gekocht? Mag ik hopen?
Uiteraard zijn in al die jaren ook missers zoals Camellia en Nationale bank en nog een paar. Ik zou daar zeker niet Prosus bijhalen he beste want daar is al een groot gedeelte met winst verkocht en vroeger toen het nog goed ging handelde ik daar ook in of denk je dat ik enkel naar de rode en groene flikkerende lichtjes zie op mijn scherm. Ook in de Bollore holdings wordt regelmatig gehandeld. Zie oa Financiere Moncey dit jaar recent nog. Volg al meer dan 25 jaar Bollore door aankopen en verkopen in de holdings van Bollore trouwens.
Ik zou beter wat slapen als ik van u was want aan uw postings te zien bent u s nachts en of zeer vroeg al bezig om missers te ontdekken in de portefeuille van laeka in al die jaren.
Uiteraard. Maar als de algemene markt er gedurende 10 jaar lang met 10% jaarlijks op achteruit gaat (op zich een vrij onwaarschijnlijk scenario), met hoeveel procent gaat je eigen samengestelde portefeuille er dan jaarlijks op achteruit? De markt verslaan is erg moeilijk, en al helemaal in een neergaande markt. Wanneer het tij opkomt dan gaan alle scheepjes omhoog, het is maar wanneer het tij keert dat het duidelijk wordt wie zonder zwembroek aan het zwemmen was.
(Het kan zijn dat ik hier 2 losstaande citaten door mekaar kluts).
De ervaring van vorig jaar leert dat dit niet klopt...
De "markt" "verslaan" is nogal redelijk straightforward in deze neergaande markt eigenlijk
Wat ook grotendeels is dankzij de manier waarop de "markt" wordt gedefinieerd
Maar goed, ik zeg ook maar wat de algemene verwachting is van analisten, als je niet akkoord bent mag dat
We zitten ook nog maar in de ontkenningsfase voor velen, het wordt nog leuk
De "markt" "verslaan" is nogal redelijk straightforward in deze neergaande markt eigenlijk
Wat ook grotendeels is dankzij de manier waarop de "markt" wordt gedefinieerd
Maar goed, ik zeg ook maar wat de algemene verwachting is van analisten, als je niet akkoord bent mag dat
We zitten ook nog maar in de ontkenningsfase voor velen, het wordt nog leuk
-
- Full Member
- Contacteer:
De laatste persoon die in de derde persoon enkelvoud over zichzelf sprak was Eddy Wally.laeka schreef: ↑27 april 2023, 11:05 Heb u dat al eens gezegd ik post van bijlange niet alle transacties! Van de honderden tips (aankoop momenten) en veel meer (zie ook het lijstje op 9 maart dit jaar gepost en al gedeeltelijk verzilverd op 23 maart uiteraard waren er nog meer bewegingen in de portefeuille maar die zijn enkel meegedeeld aan een paar forumleden die zeker de evenknie zijn op kennisniveau van laeka wat betreft holdings) die ik op het forum al meedeelde hebben de nodige winsten al opgeleverd. Iedereen is vrij om dit te volgen.
Uiteraard zijn in al die jaren ook missers zoals Camellia en Nationale bank en nog een paar. Ik zou daar zeker niet Prosus bijhalen he beste want daar is al een groot gedeelte met winst verkocht en vroeger toen het nog goed ging handelde ik daar ook in of denk je dat ik enkel naar de rode en groene flikkerende lichtjes zie op mijn scherm. Ook in de Bollore holdings wordt regelmatig gehandeld. Zie oa Financiere Moncey dit jaar recent nog. Volg al meer dan 25 jaar Bollore door aankopen en verkopen in de holdings van Bollore trouwens.
Ik zou beter wat slapen als ik van u was want aan uw postings te zien bent u s nachts en of zeer vroeg al bezig om missers te ontdekken in de portefeuille van laeka in al die jaren.
U heeft vast veel literatuur over beleggen gelezen, maar mag ik u als verzetje eens de DSM-5 aanraden? Er zal een nieuwe wereld voor u opengaan.
-
- Full Member
- Contacteer:
Nee, ik vergis me. Ook Donald Trump en Ye (u mogelijks beter bekend onder zijn ‘vorige’ naam Kanye West) beschuldigen zich er wel eens aan. Dat maakt de zaak er niet beter op.Maneblusser schreef: ↑27 april 2023, 12:58 De laatste persoon die in de derde persoon enkelvoud over zichzelf sprak was Eddy Wally.
Ik lees dit topic graag zo nu en dan eens door, maar voor mij hoeft het niet om persoon X of Y te beoordelen in dit topic, het gaat tenslotte toch over holdings! Ik heb liever dat iedereen vrij zegt waarom hij holding ... interessant vindt, met eventueel nog wat onderbouwing. Dan kan je als lezer toch nog altijd beoordelen aan de hand van wat er geschreven is en wie het geschreven heeft als je er iets mee bent.
Ik raad u aan iets te lezen over Behavioral Investing.
Ipv de rationele investor, de investeerder met zijn menselijke gebreken. Een en al psychologie.
We zijn allemaal veel minder rationeel dan we wel denken.
Bv The Little Book of Behavioral Investing - How Not to Be Your Own Worst Enemy van James Montier, warm aanbevolen.
Een tip: schrijf het op. Wat is uw investment case?
Dat komt later van pas.
Noteer zeker ook de belangrijkste risico's waar je beducht voor moet zijn.
Op zich niks mis mee, als uw investment case klopt moet je niet wachten.En dan komt het eerste moeilijke aspect: Je wilt zo snel mogelijk dat aandeel kopen en wacht dus niet op een dipje in de markt.
Waarom zo snel mogelijk? Logisch, immers die analyse dat dat aandeel een koopje is kan iedereen maken en tot hetzelfde besluit komen, en dan vissen we achter het net. Dat moeten we natuurlijk voorkomen.
Tenzij uw investment case zegt: interessant aandeel, maar zou wat goedkoper mogen voor een grotere margin of safety
Maar als die nu al prima is, direct kopen.
Ik heb er nu geen problemen mee, helemaal in het begin wel.En dan komt het tweede moeilijke aspect: Je reageert heel anders op een stijging dan op een daling. Een stijging is logisch. Immers, je hebt je analyse goed gedaan, dus dat anderen dat na enige tijd ook inzien valt te verwachten, is volledig normaal. Een daling is echt superverrassend, en zelfs een extra aankoopsignaal. En als het aandeel constant blijft is het helemaal een ramp: Dan ga je denken 'heb ik mijn analyse wel juist gedaan? Ik kan geen jaren blijven wachten totdat die anderen ook inzien dat er 10 of 20% bij moet, dan kan ik beter andere investeringen doen'
Slecht nieuws, daling, maar investment case intact -> bijhouden
Slecht nieuws, daling, investment case geldt niet meer -> verkopen
Uw investment case uitschrijven helpt bij "standvastigheid", en de capriolen van "mr. market" te negeren.
Omgekeerd kan je ook bv. "verliefd" worden op een aandeel, en nieuwe redenen verzinnen om aandeel bij te houden
De fouten van het bedrijf goedpraten
Investment case opschrijven helpt u eerlijk te blijven
Daar heb ik wel wat last mee.Verkoopbeslissing is ook niet zo'n probleem. Zodra een ander aandeel aantrekkelijker is, moet het minst aantrekkelijke aandeel in de portefeuille eruit, winst of geen winst.
Heb nog enkele aandelen in portefeuille die ik nu niet opnieuw zou kopen.
Zou niet mogen.
Bedankt voor de tip, heb het boek net aangeschaftel perro schreef: ↑27 april 2023, 13:27Ik raad u aan iets te lezen over Behavioral Investing.
Ipv de rationele investor, de investeerder met zijn menselijke gebreken. Een en al psychologie.
We zijn allemaal veel minder rationeel dan we wel denken.
Bv The Little Book of Behavioral Investing - How Not to Be Your Own Worst Enemy van James Montier, warm aanbevolen.
Het boek 'De psychologie van geld' van Morgan Housel vond ik ook boeiend.