Conflict laeka versus doorwinterd
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Conflict laeka versus doorwinterd
Ik heb precies wat gemist. Ik breng nog amper tijd door op het forum hier. Veel te veel drama en gekibbel.
het zou me niet verbazen dat Reweghs zn opiniestuk minstens een jaar te laat heeft geschreven.Divi schreef: ↑30 april 2023, 19:15Ook argument van Dany Reweghs. MAAR... dit geldt voor ALLE aandelen. Alle aandelenmarkten zullen onder druk komen te staan door centrale-banken-beleid.NS2SN schreef: ↑30 april 2023, 12:39 De IWDA heeft de afgelopen 10 jaren dan ook sterk de wind in de zeilen gehad door exteem lage rentes en uiterst soepele monetaire politiek. Ik geloof niet dat we dat de eerstkomende jaren nog zullen zien. Ook met de IWDA zijn resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst. Ik denk alleszins dat er nu betere opties zijn.
Sommigen(o.a. Reweghs) denken dat miners en grondstofaandelen die dans gaan ontspringen.Maar ook dat zijn en blijven aandelen. En het zal nog moeten blijken,wat die in een algemene dalende trend gaan presteren.
Ook ik denk dat het zeker te doen is om beter te doen dan de algehele markt. Maar ge zult van goede huize moeten zijn....
Ben benieuwd naar beslissing Fed overmorgen, en de impact daarvan.
https://www.marketscreener.com/quote/st ... INAN-6239/
Precies moeilijk als je een paar duizend stuks moet verkopen?
RE: NEUFCOUR
Bericht door doorwinterd » 13 jul 2020 08:12
Ik hoop dat we met de tijd nog een 30/40€ mogen opstrijken van Neufcour. :-)
Lees meer op: https://beursig.com/forum/viewtopic.php ... 27#p496727 voor meer informatie
Precies moeilijk als je een paar duizend stuks moet verkopen?
RE: NEUFCOUR
Bericht door doorwinterd » 13 jul 2020 08:12
Ik hoop dat we met de tijd nog een 30/40€ mogen opstrijken van Neufcour. :-)
Lees meer op: https://beursig.com/forum/viewtopic.php ... 27#p496727 voor meer informatie
We leven in knotsgekke tijden. Niet alles reageert zoals het zou moeten reageren.Aerolla schreef: ↑30 april 2023, 21:10Grondstoffen zitten in een ander deel van de economische cyclus...Divi schreef: ↑30 april 2023, 19:15
Ook argument van Dany Reweghs. MAAR... dit geldt voor ALLE aandelen. Alle aandelenmarkten zullen onder druk komen te staan door centrale-banken-beleid.
Sommigen(o.a. Reweghs) denken dat miners en grondstofaandelen die dans gaan ontspringen.Maar ook dat zijn en blijven aandelen. En het zal nog moeten blijken,wat die in een algemene dalende trend gaan presteren.
Ook ik denk dat het zeker te doen is om beter te doen dan de algehele markt. Maar ge zult van goede huize moeten zijn....
Wat ze in een dalende trend doen weten we al: stijgen en min of meer gelijk blijven, maar het is afhankelijk van welke grondstof: olie en staal zijn anders dan goud en agro etc
En het is niet waar dat alle aandelen onder druk staan van stijgende rente's...
Kijk gewoon naar vorig jaar als je wil zien wat ze doen
De afgelopen 2 maanden zijn er 3 amerikaanse banken omgevallen. Goud zou er als een raket moeten vandoor gaan in zo een omgeving. Niks van ! Beurzen doen het voortreffelijk gezien deze omstandigheden.
Wil enkel maar zeggen . Wees voorzichtig.Spreiding is belangrijker dan ooit.
Je verwacht dus een algemeen dalende trend? Wel, dan zou het heel gemakkelijk moeten zijn om beter te doen dan de markt, stap uit, ga short of hedge. Diegene die er van uit gaan dat de FED nog een laatste keer zal verhogen en dat de inflatie crisis daarmee voorbij is, maakt zich maar beter op voor het volgende probleem, de volgende schulden crisis die voor de deur staat, geschiedenis herhaalt zichDivi schreef: ↑30 april 2023, 19:15 Ook argument van Dany Reweghs. MAAR... dit geldt voor ALLE aandelen. Alle aandelenmarkten zullen onder druk komen te staan door centrale-banken-beleid.
Analyse van Moody's: pdf
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zei jij in je vorige post niet dat er on topic moet gebleven worden?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
IWDA apostel? Dat zal ik dan toch niet geweest zijn.
doorwinterd schreef: ↑4 oktober 2022, 17:56Dit was de oorspronkelijke post 2021 + nu, 'en het zal dit jaar niet anders zijn'.doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
Kan het? Zeker. Maar de meesten hier zullen sinds begin dit draadje 2013 én op 5j én dit jaar de duimen moeten leggen tov de IWDA. Valt mathematisch weinig tegenin te brengen.
En ja, hopelijk de volgende 9 jaar beter. Uiteraard.
doorwinterd schreef: ↑3 oktober 2022, 20:55
U slaat de bal mis. Ik heb 0 passieve beleggingen en port bestaat uit een 2/3de holdings. Maar zoals ik al regelmatig bemerkingen had bij B7H4long en zijn IWDA moeten we ook eerlijk kunnen zijn: neem dit draadje van in het begin door en je weet dat +90% hier met zijn selectie holdings de IWDA niet zal geklopt hebben, vooral omdat er weinig ruimte was voor één mindere. (om de index nog te kloppen)
Zeker van?
Zelden zulke zever gelezen op een forum! Daalt het verder het maakt mijn niets uit tjonge toch. Geef dan de centen aan een goed doel he als het u toch niet interesseert. Maar ja langs de ene kant kan ik erin komen hoor u wil alweer geen zoveelste blauwtje lopen na je uitspraken dat de koers nooit meer onder de 40 euro zou noteren.
Blijkbaar hebt u een zeer kort geheugen. Lees uw postings maar eens door. Maar ja proficiat met uw aankoop op 12.5 euro. ik zou zeggen koop nog wat pampers want aan uw reactie te zien zit uw met de billen dicht op elkaar geknepen.
O ja enkele dagen geleden zei u dat u geen korte termijntrades doet of deed. En nu komt u af dat u anticipeerde. Proficiat met uw monsterverliezen. Niemand zal u dat ooit nadoen om zo de bal volledig mis te slaan.
Ik zou nu toch met believer eens gaan eten hoor want met die superstijgingen en deze supertip van het laatste jaar moet dit er zeker toch wel afkunnen maar waarschijnlijk zal het aandeel nog enkele honderdern procenten moeten stijgen om uit de kosten te raken nietwaar?
Maandagmorgen kocht u MASSAAL bij en in de namiddag als de koers al aan het wegzinken was kocht u nog eens MASSAAL bij. U moet nu wel met MASSALE verliezen zitten nietwaar. Hou een ander voor de gek he.
PS ik zou aan de sint een beginnersboekje over het lezen van beursgrafieken vragen
Hoe is het met uw massaal bijkoopmoment van gistermorgen? De verliezen niet laten oplopen he....
Gij moet nog al een belangrijke functie hebben... de hele dag koersen in het oog houden en commentaar geven die op niks trekt op forums. Volgens mij hebben ze u in uw bedrijf op non actief gezet in een hoekje zodanig dat je niets meer verkeerd kan doen want van wiskunde heeft u duidelijk geen pap gegeten.
Gede heeft in het verleden al 2 maal beloofd dat hij volledig van het forum ging verdwijnen na o.a afgang bij Tigenix en andere onderwerpen maar helaas onkruid vergaat niet. :down:
Eindelijk kom je met jouw uitgebreide beurskennis eens iets zeggen in een niet circusaandeel. Ik dacht dat al eens te vragen waarom je altijd met gokaandelen zit. Doe zo voort en een flinke duim.
etc etc etc etcTer info hier de grafiek van de afgelopen 5 jaar. Het overgrote deel van de beleggers hier gaan nooit hun geïnvesteerde centjes meer terug zien maar dat wisten jullie al zeker?
Vriendelijk zijn wilt voor mij niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn tov mekaar. Je mag gerust mekaars ideeen uitdagen en bekritiseren. Maar wanneer je op de man begint te spelen (aangevuld met dat eindeloze gepoch) dan houdt het voor mij op, en dat is iets waar vooral Laeka zich aan vergrijpt.
Daar kan ik een eenvoudig antwoord op geven: hij loopt voortdurend op te scheppen en beschimpt mensen die het anders zien.Kempen123 schreef: ↑1 mei 2023, 10:35 Maar waarom moeten (vermeende) inconsistentie's in Laeka's historische posts opgezocht en uitvergroot worden? Laeka is toch aan niemand verantwoording beschuldigd mbt de beleggingsbeslissingen die hij/zij neemt? En of Laeka nu op verlies of dikke winst staat, wat maakt dat uit voor anderen?
Dat komt inderdaad misschien niet zo sympathiek over. Opscheppen, ach daar lach ik wat mee, mensen doen maar. Beschimpen is natuurlijk al minder fijn, maar je kunt daar ook je schouders over ophalen.sintorama schreef: ↑2 mei 2023, 10:20Daar kan ik een eenvoudig antwoord op geven: hij loopt voortdurend op te scheppen en beschimpt mensen die het anders zien.Kempen123 schreef: ↑1 mei 2023, 10:35 Maar waarom moeten (vermeende) inconsistentie's in Laeka's historische posts opgezocht en uitvergroot worden? Laeka is toch aan niemand verantwoording beschuldigd mbt de beleggingsbeslissingen die hij/zij neemt? En of Laeka nu op verlies of dikke winst staat, wat maakt dat uit voor anderen?
En de andere partij (doorwinterd) is ook niet overdreven beschaafd terug.
Bij ons thuis zeiden ze altijd: waar er twee vechten hebben er twee schuld.
Dat is een oversimplificatie. In een conflict zijn niet automatisch alle deelnemende partijen schuldig. Je ouders maakten zich er makkelijk van af, omdat ze de werkelijke schuldige niet konden achterhalen.
Er is nog een verschil tussen indexbeleggen als principe verdedigen (hetgeen steek houdt), en IWDA (of aan andere index) als referentie gebruiken. Dat een brede index als IWDA her en der opduikt is simpelweg omdat het de meest universele maatstaf is waartegen elke belegging moet gemeten worden. Als jouw aandelenportefeuille het voorbije jaar met 10% aangedikt is, dan kan dat goed of slecht zijn. In een jaar waarin "de index" (zoals IWDA) met 15% stijgt is dat eerder slecht, terwijl in een jaar waarin IWDA met slechts 5% stijgt juist uitermate goed is. Bij beleggen is het nulpunt (of de rente op een spaarboekje) nu eenmaal niet de juiste referentie.
Ik ben zelf een fan van indexbeleggen, maar ik vul het aan met individuele aandelen. Beleggen in een index mag dan wel superieure resultaten geven, het is allesbehalve spannend of boeiend. Daar dienen individuele aandelen voor
Redelijke mensen laten een meningsverschil of een verkeerd geplaatst onvertogen woord niet escaleren tot een conflict, was de boodschap die mijn ouders mij wilden meegeven.
Er is lang niet altijd een 'schuldige' in ieder conflict en zelfs als die er wel is hoef je hem niet te te achterhalen maar kun je verwachten dat, gegeven enige afkoelingstijd, deze persoon dat ook zelf wel inziet.
En als het nu nog een conflict was om iets waar ze beiden recht op meenden te hebben. Maar dat lijkt hier niet eens het geval. De portefeuille van Laeka is niet de portefeuille van doorwinterd, en ze zitten mekaar niet in de weg. Het is niet alsof ze allebei het laatste aandeel van hetzelfde bedrijf XYZ willen kopen.
Dat is het hem juist: het conflict gaat over iets dat veel dieper ligt. De posts van laeka kunnen ertoe leiden dat onervaren beleggers redeneren van "tiens, die laeka schijnt er iets van te kennen, weetjewat ik doe gewoon telkens dezelfde aankopen als hij". De gevolgen zullen echter behoorlijk desastreus zijn, en dat sommigen het niet kunnen aanzien dat onervaren beleggers (al dan niet doelbewust) misleid worden verdient lof. Oordelend vanuit het standpunt van de moraliteit heeft doorwinterd hier het gelijk aan zijn zeide, imho.Kempen123 schreef: ↑2 mei 2023, 11:38 En als het nu nog een conflict was om iets waar ze beiden recht op meenden te hebben. Maar dat lijkt hier niet eens het geval. De portefeuille van Laeka is niet de portefeuille van doorwinterd, en ze zitten mekaar niet in de weg. Het is niet alsof ze allebei het laatste aandeel van hetzelfde bedrijf XYZ willen kopen.