Nu kopen of wachten?
TIP
Re: Nu kopen of wachten?
Een bieding oorlog bij de aankoop van een woning is nooit leuk. Je weet gewoon niet waar je finaal zal landen.
Het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar ik had mij hier bij mijn zoektocht altijd "buiten gehouden". Je weet compleet niet hoeveel potentiële kopers er zijn en hoeveel ze er voor over hebben. Al snel wordt het zeer emotioneel en ga je misschien wel teveel betalen.
Bekijk het zeer nuchter en vergelijk het bod dat je zou uitbrengen met ervaringen in huisbezoeken dat je al hebt gedaan. Misschien heel cru om te zeggen, maar als je die ervaring nog niet hebt, dan zou ik mij niet mengen in een bieding oorlog want dan heb je volgens mij nog onvoldoende woningen bezocht.
Ter info, het statement dat mijn makelaar zei toen ik met hem de prijszetting van mijn woning had bepaald (die ik overigens te hoog vond, hij trouwens ook): "de juiste prijs is wat de gek ervoor wil betalen".
Een woning kopen is volgens mij een beetje als solliciteren terwijl je nog niet exact weet wat je wil doen. Je begint zeer ruim en stuur massa's veel brieven uit (zelfs al twijfel je dat je daar überhaupt zou gaan werken). Toch ga je er naartoe om de ervaring op te doen zodat je wel klaar gestoomd bent voor die vacature dat je echt wil.
Het kan dan toch zijn dat het bedrijf waarvan je dacht dat het toch niet ging zijn, toch een pak beter mee zou vallen en je dus nieuwe inzichten krijgt.
Het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar ik had mij hier bij mijn zoektocht altijd "buiten gehouden". Je weet compleet niet hoeveel potentiële kopers er zijn en hoeveel ze er voor over hebben. Al snel wordt het zeer emotioneel en ga je misschien wel teveel betalen.
Bekijk het zeer nuchter en vergelijk het bod dat je zou uitbrengen met ervaringen in huisbezoeken dat je al hebt gedaan. Misschien heel cru om te zeggen, maar als je die ervaring nog niet hebt, dan zou ik mij niet mengen in een bieding oorlog want dan heb je volgens mij nog onvoldoende woningen bezocht.
Ter info, het statement dat mijn makelaar zei toen ik met hem de prijszetting van mijn woning had bepaald (die ik overigens te hoog vond, hij trouwens ook): "de juiste prijs is wat de gek ervoor wil betalen".
Een woning kopen is volgens mij een beetje als solliciteren terwijl je nog niet exact weet wat je wil doen. Je begint zeer ruim en stuur massa's veel brieven uit (zelfs al twijfel je dat je daar überhaupt zou gaan werken). Toch ga je er naartoe om de ervaring op te doen zodat je wel klaar gestoomd bent voor die vacature dat je echt wil.
Het kan dan toch zijn dat het bedrijf waarvan je dacht dat het toch niet ging zijn, toch een pak beter mee zou vallen en je dus nieuwe inzichten krijgt.
- Twijfelaar22
- Newbie
- Contacteer:
Wijzelf willen een huis kopen tussen de 500k en 1000k. Als ik dan de inflatie bekijk en de stijging van de huizenprijs, dan komt dat in totaal op minimaal 10% uit. Dan moet ik dus 50k per jaar sparen om alleen al de inflatie en stijging te kunnen compenseren.
Voor ons heeft het dus zin om nu iets te kopen en niet te wachten.
Voor ons heeft het dus zin om nu iets te kopen en niet te wachten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Huizen zullen enkel duurder worden. Dus wachten is tevergeefs.
Ik ben op zoek naar iets, en er is toch wel een reeele daling in naar wat ik zoek (appartement in Brussel)
Een halfjaar geleden kwam je met 300.000€ absoluut niet toe, ging het minstens naar 320.000€+.
Nu vind ik gemakkelijk degelijke dingen en beter voor 275.000€.
Je hebt nog mensen die 350.000€ vragen, maar ik denk dat die nu gewoon uitgelachen worden
En uitzondering lijkt me wel nieuwbouw, daar blijft het even duur
Een halfjaar geleden kwam je met 300.000€ absoluut niet toe, ging het minstens naar 320.000€+.
Nu vind ik gemakkelijk degelijke dingen en beter voor 275.000€.
Je hebt nog mensen die 350.000€ vragen, maar ik denk dat die nu gewoon uitgelachen worden
En uitzondering lijkt me wel nieuwbouw, daar blijft het even duur
In de prijsklasse 500k - 1mln vallen er weinig koopjes te doen. Een grote meerwaarde realiseren op korte termijn lijkt dus uitgesloten. Prijzen zijn aan het evolueren naar de reële waarde. Het zal ook nooit exacte wetenschap worden. Je moet dus zoeken, vergelijken, informeren en je tijd nemen. Je droomwoning vinden op 1 maand tijd is quasi onmogelijk. Tenzij je zakken diep zijn en je eisen miniem.
Laatst gewijzigd door pukkie007 op 2 mei 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb de laatste maanden al redelijk wat huizen bezocht en merk toch ook dat de zotte tijden gepasseerd zijn. De oudere blijven staan en zakken in prijs. De nieuwere geraken nog wel verkocht, maar ook daar is de zottigheid er uit. Toen ik mijn oud kot verkocht, had ik toch een koppel dat na het bieden niet aan een lening geraakte. Ik wacht op mijn gemak tot ik mijn goesting vind. Geld heb ik genoeg, dus van het al dan niet verkrijgen van een lening lig ik niet wakker. Ik denk dat er voor mensen met geld toch mooie kansen aankomen. Voor zij die (veel) moeten lenen iets mindere tijden
Ja, dat merk ik ook (en hoop ik vooral)
Ik ben (passief) op zoek naar eerste woning, maar ik heb het geluk dat ik quasi niks zal moeten lenen normaal gezien.( of maar 10% van de aankoopprijs ofzo)
Dus stijgende rente's helpen wel veel
Als de overheid maar geen roet in het eten strooit met "sociale" maatregelen.
Ik ben (passief) op zoek naar eerste woning, maar ik heb het geluk dat ik quasi niks zal moeten lenen normaal gezien.( of maar 10% van de aankoopprijs ofzo)
Dus stijgende rente's helpen wel veel
Als de overheid maar geen roet in het eten strooit met "sociale" maatregelen.
-
- Full Member
- Contacteer:
U hebt een glazen bol?Verviertig schreef: ↑2 mei 2023, 11:30 Huizen zullen enkel duurder worden. Dus wachten is tevergeefs.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja historische cijfers. + feit dat ik veel mensen ken (we hebben de leeftijd) die nu een huis kochtte, verbouwde of zette en die zeggen,... ik verkoop niet voor minder dan 20 procent winst op eigen insteek. Dus dan zie je al goed hoe mentaliteit is. En gaat hier om 7-10 mensen (koppels) met een huis. Dus ik generalizeer naar de hele bevolking. Gezien AL de mensen die ik spreek zeggen... mijn huis later, daar gaan ik stevig door voor vragen.beyourself schreef: ↑2 mei 2023, 19:10U hebt een glazen bol?Verviertig schreef: ↑2 mei 2023, 11:30 Huizen zullen enkel duurder worden. Dus wachten is tevergeefs.
Dus ja! Ik zie in mijne glazen bol meneertje! Dat hebt u in de uwe goe gezien!
Historische cijfers en enkele naasten die 20% meerwaarde eisen, lol!
Natter wordt uw vingerwerk niet. Dream on.
Natter wordt uw vingerwerk niet. Dream on.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik haal het enkel aan omdat het verleden absoluut geen garantie is voor de toekomst. De voorbij 30-40 jaar waren uitzonderlijk voor de markt, maar zullen de komende jaren dit ook zijn? Je kan wel zeggen ik verkoop niet voor minder dan x euro, maar wat als je moet? Als je niet verder kan afbetalen (zo ken ik er ook), een scheiding?, Je niet langer in staat bent je huis grondig energetisch te renoveren... Ik wou u niet aanvallen of de wijsneus uithangen, ik wou dit enkel opwerpen in de discussieVerviertig schreef: ↑3 mei 2023, 08:01Ja historische cijfers. + feit dat ik veel mensen ken (we hebben de leeftijd) die nu een huis kochtte, verbouwde of zette en die zeggen,... ik verkoop niet voor minder dan 20 procent winst op eigen insteek. Dus dan zie je al goed hoe mentaliteit is. En gaat hier om 7-10 mensen (koppels) met een huis. Dus ik generalizeer naar de hele bevolking. Gezien AL de mensen die ik spreek zeggen... mijn huis later, daar gaan ik stevig door voor vragen.
Vragen kunnen ze wat ze willen. Net zoals de bieder kan bieden wat hij wil en kan bieden wat hij kan betalen.Verviertig schreef: ↑3 mei 2023, 08:01Ja historische cijfers. + feit dat ik veel mensen ken (we hebben de leeftijd) die nu een huis kochtte, verbouwde of zette en die zeggen,... ik verkoop niet voor minder dan 20 procent winst op eigen insteek. Dus dan zie je al goed hoe mentaliteit is. En gaat hier om 7-10 mensen (koppels) met een huis. Dus ik generalizeer naar de hele bevolking. Gezien AL de mensen die ik spreek zeggen... mijn huis later, daar gaan ik stevig door voor vragen.
Er staan altijd wel huizen te koop waarvan de eigenaars denken dat de bakstenen van goud zijn. Ik met ervaring in vastgoed haal die er vrij makkelijk uit. Ze zetten hun huis dan te duur te koop, en zitten er na maanden nog mee. In vakjargon heet dat dan verbrand. Want potentiële koper denken ondertussen al dat als het niet verkocht geraakt, er wel iets mis moet zijn met het huis. De enige die er dan nog op af komen zijn miseriekopers die denken dat ze met een scheiding/ziekte te maken hebben, of bodemvissers, die 30% of meer onder de vraagprijs gaan bieden zoals op 2dehands
Na 1 a 2 jaar capituleren de verkopers dan vaak en zullen ze naar grote waarschijnlijkheid niet meer gekregen hebben voor hun huis dan als ze het in de eerste plaats fatsoenlijk in de mark hadden gezet
Voorbeeld: Wij hebben in 2010 voor een bouwgrond gekeken en de vraagprijs was 160.000 euro. Dat was duidelijk te duur en de echte waarde was volgens mij eerder 130.000 euro. Maar wij wilde de grond heel graag en hebben een bod gedaan van 140.000 euro. Dat bod is geweigerd. De bouwgrond is in 2021 verkocht voor 140.000 euro
Volgens dit artikel van vandaag, is er nog steeds geen grote daling in de huizenprijzen in België
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230503_93540242
-
- Full Member
- Contacteer:
Verschijnt laatste tijd geregeld eens.. hopelijk! Ik en de meeste Belgen wachten niet op een daling denk ik , maar uitsluiten is niet mogelijk..Sara_ta schreef: ↑3 mei 2023, 18:53 Volgens dit artikel van vandaag, is er nog steeds geen grote daling in de huizenprijzen in België
De loonindexering en de verlaging vd registratierechten houden een grote daling wat tegen, denk ik