Money Market etf
TIP
Money Market etf
Is onderstaande momenteel interessant?
Gezien de ECB rate momenteel 3.75 is.
Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR
ISIN LU1190417599, Ticker CSH2
The Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR invests in money market instruments and in very short term government bonds without duration risk. The ETF has a EUR currency exposure.
The Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR invests in money market instruments and in very short term government bonds without duration risk. The ETF has a EUR currency exposure.
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Money Market etf
Interessante suggestie. Bedankt.TrX schreef: ↑5 mei 2023, 14:13 Is onderstaande momenteel interessant?
The Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR invests in money market instruments and in very short term government bonds without duration risk.
Voor de meeste onder ons is dit geen probleemThe ETF has a EUR currency exposure.
Mijn conclusie:
Ik zeg ja, ik doe mee. Maar ik ben mij bewust:
- het uiteindelijke rendement is onvoorspelbaar:
- we kennen de rente evolutie niet
- we weten niet hoe efficiënt de ETF is
- ik weet niet hoe de fiscaliteit werkt
- zoals elke ETF: ik kan alles kwijt zijn
Ik ga een bepaald bedrag besteden in deze ETF.
Als het anders uitdraait dan gedacht, dan zal ik geen moord en brand schreeuwen, zoals sommigen over de e-depo. Ik zal geen moord en brand schreeuwen, want elke investeringsbeslissing die ik maak, is mijn beslissing. Ik zal niet roepen dat er contractbreuk is, dat het onrechtvaardig is, enzovoort Dan had ik mij maar beter moeten informeren of er beter over nadenken.
Maar dus: ik doe erin mee. Bedankt voor de suggestie.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik probeer aan te kopen via Keytrade. Boodschap: er gaat iets fout. Moet naar klantendienst bellen.huisjetuintjefiets schreef: ↑5 mei 2023, 15:26 Maar dus: ik doe erin mee. Bedankt voor de suggestie.
Nog iemand dit probleem?
Edit: Instrument ook niet gekend bij Saxo.
In een pensioenportefeuille gebruik ik al een paar jaar dit money market fonds:
https://www.morningstar.nl/nl/funds/sna ... F0GBR04AJP
Met de huidige rente situatie volledige zekerheid met een klein rendement.
https://www.morningstar.nl/nl/funds/sna ... F0GBR04AJP
Met de huidige rente situatie volledige zekerheid met een klein rendement.
Het is een eft die de €STR volgt. Deze rente, €STR, staat nu op 2,897%
Deze eft werkt met swap-contracten met derde partijen, in portefeuille zitten enkel aandelen: Engie, TotalEnergies,...
Voor het rendement moet men rekening houden met de kosten: makelaarskosten, TOB (er is geen meerwaardebelasting)
Ik heb eens een simulatie gedaan in rekenblad, in de veronderstelling van verkoop na een jaar.
investering= 10000€ (iets minder)
makelaarskosten (Bolero)= 2*15€ =30€ (is genoteerd in Parijs - Bolero)
TOB= 2*0,12% (niet geregistreerd in België, wel in Ierland)
Netto rendement 1 jaar (na kosten):
1,94%
(geinvesteerd op 25/10/22 - te verkopen op 25/10/23 - gemiddelde rente €STR over deze periode: 2,50%)
Deze etf is niet overal beschikbaar: niet bij Re-Bel en niet bij MeDirect. Het rendement hangt ook af van de grootte van de investering. Keytrade wordt dan beter dan Bolero.
Bij Lynx kan je dit wel aankopen
Ik had dit alternatief al eens ter sprake proberen te brengen in een ander topic, toen met relatief weinig respons.
Als instrument kunnen dergelijke geldmarktfondsen zinvol zijn. Het rendement zou dicht bij de marktrente moeten aanleunen, fiscaal moet je rekenen op 30% belasting.
Op vlak van veiligheid zou ik wel voorkeur geven aan een fonds met fysieke replicatie, omdat je op die manier effectief de (overheids)obligaties in bezit hebt. Bij de ETF die je voorstelde, is dit niet zo, en moet je bijgevolg vertrouwen op de kredietwaardigheid van niet-overheidstegenpartijen.
Als instrument kunnen dergelijke geldmarktfondsen zinvol zijn. Het rendement zou dicht bij de marktrente moeten aanleunen, fiscaal moet je rekenen op 30% belasting.
Op vlak van veiligheid zou ik wel voorkeur geven aan een fonds met fysieke replicatie, omdat je op die manier effectief de (overheids)obligaties in bezit hebt. Bij de ETF die je voorstelde, is dit niet zo, en moet je bijgevolg vertrouwen op de kredietwaardigheid van niet-overheidstegenpartijen.
Deze is mogelijk een beter alternatief:pmu schreef: ↑5 mei 2023, 16:21 Ik had dit alternatief al eens ter sprake proberen te brengen in een ander topic, toen met relatief weinig respons.
Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
ISIN LU0290358497, Ticker DBXT
The Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C seeks to track the Deutsche Bank Euro Overnight Rate index. The Deutsche Bank Euro Overnight Rate index tracks the performance of a deposit earning interest at the Euro short term rate plus 8.5 basis points adjustment.
Ik denk dat de kans dat je hiermee geld verdient niet nul is maar negatief.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Ja?
ECB rente staat aan 3,25%. Fonds is nog 8 bp hoger. Fonds krijgt gewoon de O/N rente. Waarom jij denkt dat het rendement negatief is, is me een raadsel.
Velen denken dat de ECB rente bepalend is voor obligaties. Compleet fout. ECB rente bepaalt de O/N rate.
Een ETF die gebaseerd is op de O/N volgt dus perfect de ECB. En dat is wat deze ETF doet. In principe, want er kan van alles mislopen. Maar beweren dat het rendement negatief is? Als de ECB rente 3,25% is? O/N transacties zijn de normaalste zaak van de wereld. Gebeurt in massale volumes. Kosten zijn dus miniem.
Kijk maar naar grafieken van geldmarktfondsen. Ze daalden zolang de ECB rente negatief was. Uiteraard. En ze stegen van zodra de ECB rente positief was. Uiteraard.
Noot: de e-depo is gebaseerd op de OLO 1 jaar. Dus niet op de ECB rente. Maar dat weinigen de e-depo begrijpen, hebben we hier uitgebreid kunnen lezen
Ik kan deze gewoon aankopen op DeGiro hoor.
Is zelfs gewoon beschikbaar bij Bolero. Kan het nog Belgischer?
(Let wel op de kosten)
(Let wel op de kosten)
In theorie is dit juist, maar kijk eens naar de makelaarskosten en de meerwaardebelasting (nog na te zien). Voor 10000€ is de Lyxor-tracker daardoor beter.TrX schreef: ↑5 mei 2023, 16:34 Deze is mogelijk een beter alternatief:
Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
ISIN LU0290358497, Ticker DBXT
The Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C seeks to track the Deutsche Bank Euro Overnight Rate index. The Deutsche Bank Euro Overnight Rate index tracks the performance of a deposit earning interest at the Euro short term rate plus 8.5 basis points adjustment.
De ticker is XEON (en niet DBXT), aan te kopen bij Bolero (Xetra) of bij Keytrade (Milan).