Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Spreiding obligaties ?
Ik heb twee kinderen van 17 en 19 jaar, ze beleggen op regelmatig basis in een ETF. Deze ETF portefeuille zal blijven bestaan in de toekomst.
Voor aandelen is de termijn te kort, misschien hebben ze de volgende jaren geld nodig voor een huis, appartement.
Ze hebben ook een spaarrekening maar dat brengt dus niet veel op.
Ik zou dus graag het geld van hun spaarrekening(€100.000) voor enkele jaren willen vastzetten.
Ik heb nu een lijst van obligaties gemaakt maar hoe zien jullie de spreiding hiervan ?
Ik denk dat het niet echt logisch is om bv €100.000 in enkel EUROPEAN UNION te stoppen.
Wat denken jullie hiervan en hoe zouden jullie dit bedrag spreiden ?
2024 GERMANY(FED REP) 0% NTS 15/03/2024 EUR0.01 AAA 2,5%
2025 FRANCE(GOVT OF) 0% BDS 25/02/2025 2,6% AA
2025 EUROPEAN UNION 0% SNR 04/11/2025 EUR1000' 2,9% AAA
2026 NETHERLANDS KING 0% GTD 15/01/2026 EUR1 2,6% AAA
2026 DEUTSCHE POST AG 0.375% SNR 20/05/26 EUR1000 2,6% BBB+
2027 BELGIUM(KINGDOM) 0% SNR 22/10/2027 EUR0.01 2,65% AA
2027 COOPERATIEVE RABOB 1.375% SNR MTN 03/02/27 EUR 2,8% A+
2027 DEUTSCHE TELEKOM 0.5% SNR 05/07/2027 EUR1000 2,7% BBB
Voor aandelen is de termijn te kort, misschien hebben ze de volgende jaren geld nodig voor een huis, appartement.
Ik zou dus graag het geld van hun spaarrekening(€100.000) voor enkele jaren willen vastzetten.
Ik heb nu een lijst van obligaties gemaakt maar hoe zien jullie de spreiding hiervan ?
Ik denk dat het niet echt logisch is om bv €100.000 in enkel EUROPEAN UNION te stoppen.
Re: Spreiding obligaties ?
Moest ik in uw geval zijn zou ik alles in Duitse bunds stoppen. Looptijd moet je zelf wat zien natuurlijk. Mijn cash zit voor het grootste stuk in Germany 0% 18/10/24. Netto nog altijd een 2.82% en 100% veilig. Heb je het sneller nodig, dan kan je altijd verkopen. Vergeet niet om voor een zo laag mogelijke coupon te kiezen he karine.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
https://www.oblis.be/nl/bond/royal-schi ... eur-554759
Ik zie het nut van spreiding niet in deze obligatie-klasse.
Korte termijn, goede rating, een procentje extra, geen extra transactiekosten.
Hopla, alles in 1 obligatie !![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik zie het nut van spreiding niet in deze obligatie-klasse.
Korte termijn, goede rating, een procentje extra, geen extra transactiekosten.
Hopla, alles in 1 obligatie !
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
In tegenstelling tot andere forumleden zie ik wel het nut van enige diversificatie: op die manier reduceer je kredietrisico, en ben je in de mogelijkheid een looptijdenladder op te zetten (verschillende vervaldata).
Persoonlijk vind ik het rendement op enkele van je obligaties wel nogal laag. Op een bedrijfsobligatie en/of een obligatie met een rating lager dan A(-), zou ik toch minstens 3% netto verwachten.
Persoonlijk vind ik het rendement op enkele van je obligaties wel nogal laag. Op een bedrijfsobligatie en/of een obligatie met een rating lager dan A(-), zou ik toch minstens 3% netto verwachten.
Laatst gewijzigd door pmu op 1 mei 2023, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoveelste meer meningen zoveelste beter.
Ik zou ook liever spreiden wat me toch een beter gevoel geeft.
DEUTSCHE post en DEUTSCHE Telekom is inderdaad nogal mager en kan ik weglaten.
Hoe zie jij een eventuele verdeling tussen de andere?
Ik zou ook liever spreiden wat me toch een beter gevoel geeft.
DEUTSCHE post en DEUTSCHE Telekom is inderdaad nogal mager en kan ik weglaten.
Hoe zie jij een eventuele verdeling tussen de andere?
Stel dat je momenteel obligaties hebt met een vervaldag tussen 2024 en 2031. Bijna allemaal in euro en met een netto rendement tot vervaldag van 3%. Mocht er straks iets danig mislopen met de euro of moest de inflatie toch jaren hoog blijven, dan scheur je, je broek eraan. Elke beleggingvorm heeft zijn momentum, ik geloof dus niet dat obligaties de volgende 8 jaren the way to go zullen zijn/blijven. Time will tell. Als ik 300k spaargeld zou hebben op op mijn 60ste, zou ik vandaag geen 100k in obligaties steken met vervaldag > 2025. Ik ben voorzichtiger geworden doorheen de jaren.
Die Duitse en bij uitbreiding die Europese bonds zijn heel betrouwbaar, een land als Duitsland of de ganse EU gaan ze echt niet in default laten gaan. Zou kunnen dat die €100.000 op een spaarboekje zelfs een groter risico loopt, net zoals obligaties van een bank of postbedrijf een wat groter risico hebben, ook al hebben ze een A+ rating. Bij bedrijfsobligaties kun je sowieso best spreiden, bij die Duitse of EU bonds is daar niet meteen een noodzaak voor. Langs de andere kant buiten eventueel wat extra kosten is er met spreiding niks verkeerd, als het wat meer gemoedsrust geeft...karine schreef: ↑30 april 2023, 16:11 Ik heb twee kinderen van 17 en 19 jaar, ze beleggen op regelmatig basis in een ETF. Deze ETF portefeuille zal blijven bestaan in de toekomst.
Volgens de fiscale wetgeving moeten ( alle ) inkomsten van zero’s aangegeven worden in de belasting aangifte. Ik zou dit eerst goed onderzoeken alvorens te beleggen.karine schreef: ↑30 april 2023, 16:11 Ik heb twee kinderen van 17 en 19 jaar, ze beleggen op regelmatig basis in een ETF. Deze ETF portefeuille zal blijven bestaan in de toekomst.
Ik zou ook een gedeelte in andere degelijke valuta investeren om het risico van de euro (bv. een tweede eurocrisis ) te vermijden. Andere valuta brengen (meestal ) meer op . Je hebt wel valuta risico’s maar ik ben al jaren tevreden met mijn muntspeiding. De kans op een eurocrisis tussen nu en 2027 is wel klein maar de wereld verandert snel . De vorige is ook plots gekomen en sommige fundamenten van de vorige zijn nog steeds sterk aanwezig ( zeer hoge schulden zuiderse landen , België en Frankrijk ).
Ten derde zou ik geen Europese bank obligaties kopen , dit in verband met bail in .
Bail in : In tegenstelling tot 2008 is het niet langer de gemeenschap die de banken uit de nood helpt, maar wel de aandeelhouders, de schuldeisers-obligatiehouders en de grote inleggers.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt niet. Je betaalt op vervaldag enkel RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs.
Wat je zegt, is een courant misverstand. Vroeger werden zero bonds altijd onder pari uitgegeven. Dus moest je altijd RV betalen. Daar is het misverstand ontstaan.
De wereld is veranderd, maar het misverstand blijft.
We hebben zowat 3 jaar gehad dat rentevoeten negatief waren, en dus werden zero bonds aan pari of zelfs boven pari uitgegeven. Dus betaal je geen RV op vervaldag.
Maar zelfs de banken geven nog steeds het advies dat jij geeft.
Maar dus als je zero bonds koopt die 2 of 3 of 4 jaar geleden zijn uitgegeven, betaal je meestal geen RV en moet je dus niets aangeven.
Ik zie net dat ik je dat al eens heb uitgelegd.
In jouw geval kunnen we niet meer van een misverstand spreken. Eerder een hardnekkige overtuiging die niet uitgeroeid kan wordenhuisjetuintjefiets schreef: ↑19 april 2023, 10:17Jouw bank kent er niet veel van, helaas. Ze hebben ongeveer iets gehoord, maar kennen de finesses niet. En die finesses zijn nochtans belangrijk.
Op vervaldag betaal je steeds 30% RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (dat laatste is meestal 100%), indien de uitgifteprijs minder is dan de terugbetalingsprijs.
Dat kan zijn indien de coupon 0% is maar ook voor alle andere coupons, om het even wat de coupon is.
De voorbije jaren (tot begin 2022) waren de rentevoeten negatief. Dan werden veel obligaties aan 100% of zelfs boven pari uitgegeven. Daar heb je dus die 30% niet.
Als je zoekt naar obligaties op de secundaire markt moet je steeds de uitgifteprijs checken, wat de coupon ook is.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Jammer voor jou. Je laat de kans schieten om een veel hoger netto rendement te behalen.
Wat er ultiem toe doet is hoe je broker dit belast. Ik heb voorlopig nog geen dergelijke obligatie die afgelopen is.
Voor vennootschappen is het duidelijk. Het verschil tussen de aankoopprijs (niet de uitgifteprijs ) en de prijs die je ontvangt wordt belast.
Als de broker je niet belast wilt dit nog niet zeggen dat alles oké is met de fiscaliteit .
Er zijn bv mixfondsen ( bv Flossbach) die niet tussentijd belast worden door mijn broker maar ik moet deze elk jaar aangeven en belasting betalen om in orde te zijn.
Vier jaar geleden heeft de klantendienst van DB mij verwittigd dat indien ik zelf 3 maand voor de vvd. een zero verkoop zij RV en/of belasting zullen aanrekenen.
Als de broker je niet belast wilt dit nog niet zeggen dat alles oké is met de fiscaliteit .
Er zijn bv mixfondsen ( bv Flossbach) die niet tussentijd belast worden door mijn broker maar ik moet deze elk jaar aangeven en belasting betalen om in orde te zijn.
Vier jaar geleden heeft de klantendienst van DB mij verwittigd dat indien ik zelf 3 maand voor de vvd. een zero verkoop zij RV en/of belasting zullen aanrekenen.
Zojuist op obligaties 3 jaar op dit forum belangrijk info over fiscaliteit zero’s voor particulieren gelezen .huisjetuintjefiets schreef: ↑7 mei 2023, 19:29Klopt niet. Je betaalt op vervaldag enkel RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs.
Wat je zegt, is een courant misverstand. Vroeger werden zero bonds altijd onder pari uitgegeven. Dus moest je altijd RV betalen. Daar is het misverstand ontstaan.
De wereld is veranderd, maar het misverstand blijft.
We hebben zowat 3 jaar gehad dat rentevoeten negatief waren, en dus werden zero bonds aan pari of zelfs boven pari uitgegeven. Dus betaal je geen RV op vervaldag.
Maar zelfs de banken geven nog steeds het advies dat jij geeft.
Maar dus als je zero bonds koopt die 2 of 3 of 4 jaar geleden zijn uitgegeven, betaal je meestal geen RV en moet je dus niets aangeven.
Ik zie net dat ik je dat al eens heb uitgelegd.
In jouw geval kunnen we niet meer van een misverstand spreken. Eerder een hardnekkige overtuiging die niet uitgeroeid kan wordenhuisjetuintjefiets schreef: ↑19 april 2023, 10:17
Jouw bank kent er niet veel van, helaas. Ze hebben ongeveer iets gehoord, maar kennen de finesses niet. En die finesses zijn nochtans belangrijk.
Op vervaldag betaal je steeds 30% RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (dat laatste is meestal 100%), indien de uitgifteprijs minder is dan de terugbetalingsprijs.
Dat kan zijn indien de coupon 0% is maar ook voor alle andere coupons, om het even wat de coupon is.
De voorbije jaren (tot begin 2022) waren de rentevoeten negatief. Dan werden veel obligaties aan 100% of zelfs boven pari uitgegeven. Daar heb je dus die 30% niet.
Als je zoekt naar obligaties op de secundaire markt moet je steeds de uitgifteprijs checken, wat de coupon ook is.
Jammer voor jou. Je laat de kans schieten om een veel hoger netto rendement te behalen.
Ik zou iedereen aanraden deze informatie te lezen alvorens te overwegen zero’s te kopen.
Ik heb ze nooit gekocht voor fiscale redenen en ben daar niet ongelukkig mee.
Ik heb ze nooit gekocht voor fiscale redenen en ben daar niet ongelukkig mee.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ga speciaal op zoek naar zero bonds (aan of boven pari uitgegeven), ook omwille van fiscale redenen, en ik ben daar heel blij mee.
En jij gaat dan een bond kopen met een coupon van 0,25%, uitgegeven aan 70%. Want dan denk je: het is geen zero bond, dus ben ik veilig. Het zal een koude douche worden als je ziet dat je bank 10% inhoudt van het totale bedrag dat jou bij vervaldag wordt uitbetaald.
In heel het WIB wordt niets gezegd over zero bonds. De meerwaarde op obligaties (verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs) geldt voor alle bonds. Maar jij blijft gefixeerd op zero bonds waardoor je de essentie mist.
Ik heb vroeger nooit veel aandacht geschonken aan de uitgifte prijs. Ik heb wel eens een keer zeer weinig RV moeten betalen op het verschil maar dit was te verwaarlozen.
Door de door mij reeds vermelde verwittiging in het verleden van de klantendienst van DB over RV van zero’s ben ik op een verkeerd been gezet.
De fiscaliteit in België is ingewikkeld en verandert soms snel. Er verandert soms iets met terugwerkende kracht wat het nog wat moeilijker maakt. Als vele particuliere beleggers zero’s kopen hoe gaat de regering daarop reageren ?
Waar kan je de uitgifte prijs van alle obligaties zonder kans op fouten vinden? Frankfurt en Stuttgart vermelden deze niet.Bij Bolero vind ik de uitgifteprijs van de obligaties die ik in portefeuille heb wel terug. Gelukkig geen lage uitgifte prijzen.
Door de door mij reeds vermelde verwittiging in het verleden van de klantendienst van DB over RV van zero’s ben ik op een verkeerd been gezet.
De fiscaliteit in België is ingewikkeld en verandert soms snel. Er verandert soms iets met terugwerkende kracht wat het nog wat moeilijker maakt. Als vele particuliere beleggers zero’s kopen hoe gaat de regering daarop reageren ?
Waar kan je de uitgifte prijs van alle obligaties zonder kans op fouten vinden? Frankfurt en Stuttgart vermelden deze niet.Bij Bolero vind ik de uitgifteprijs van de obligaties die ik in portefeuille heb wel terug. Gelukkig geen lage uitgifte prijzen.