Nu kopen of wachten?
TIP
Re: Nu kopen of wachten?
Logisch. Ik heb mijn (bescheiden klein) appartement nog moeten kopen aan groot beschrijf (10% en verminderde woonbonus) en de volgende jaren verlagen ze de registratierechten geleidelijk naar 3% (10 - 7 - 6 - 3). Als ik mijn appartement verkoop, verhuur, zal dit mee in de prijs zitten. En ik denk dat er velen zo denken.
Als m'n niet verkoopt en een tweede woning zou wensen aan te schaffen betaalt m'n nu ook nog 2% extra registratierechten.
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... nuari-2022
De meeneembaarheid dooft ook geleidelijk uit.
https://www.vlaanderen.be/meeneembaarhe ... rkooprecht
De federale woonbonus gaat er ook uit.
https://www.dvv.be/nl/verzekeringen/won ... 20betalen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Plus de prijsstijging van de bouwmaterialen, wat de bestaande bakstenen waardevoller maakt.
En het feit dat onze bevolking nog altijd hard toeneemt, door migratie bovendien dus dat zijn volwassenen die direct een woning nodig hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daartegenover staat dat de woonbonus is afgeschaft.bryanv schreef: ↑4 mei 2023, 09:55 Logisch. Ik heb mijn (bescheiden klein) appartement nog moeten kopen aan groot beschrijf (10% en verminderde woonbonus) en de volgende jaren verlagen ze de registratierechten geleidelijk naar 3% (10 - 7 - 6 - 3). Als ik mijn appartement verkoop, verhuur, zal dit mee in de prijs zitten. En ik denk dat er velen zo denken.
Dus uiteindelijk maakt het financiëel vaak niet overdreven veel uit.
Wat aan die recente aanpassing zo positief is, is dat de woon mobiliteit verhoogd is.
Als het aan mij ligt, gaat die 3% op eigen woning nog lager, om niet te zeggen naar 0%.
Ik zie niet in waarom de staat een belasting (met de naam "registratierechten") moet innen op de verhuis van iemand.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat komt op hetzelfde neer als "de loonindexering" van Sara_ta n.m.i. Dat gaat gewoon over inflatie.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑4 mei 2023, 10:13Plus de prijsstijging van de bouwmaterialen, wat de bestaande bakstenen waardevoller maakt.
De absolute waarde van woningen zal misschien niet direct veel dalen, maar dat zegt niet veel.
Dat lijkt me inderdaad een belangrijkere factor.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑4 mei 2023, 10:13 En het feit dat onze bevolking nog altijd hard toeneemt, door migratie bovendien dus dat zijn volwassenen die direct een woning nodig hebben.
P.S.: had je geen inspiratie bij het registreren en heb je dan maar een random string gegenereerd ? (hopelijk een andere dan je wachtwoord)
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat klopt. Maar de indexering is inflatie aan de vraagzijde. Iedereen die op papier 'rijker' wordt.EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2023, 20:48 Dat komt op hetzelfde neer als "de loonindexering" van Sara_ta n.m.i. Dat gaat gewoon over inflatie.
De stijgende bouwmaterialen verhogen de prijzen aan de aanbodszijde. Twee keer hetzelfde, maar eigenlijk andere 'lijnen'.
Transactiebelastingen, zoals registratietaksen, zijn inderdaad contraproductief. In een 'brede hervorming' van de vermogenstaksen vallen die beter weg ten nadele van correcte KI's/evenwichtige belasting op huurinkomsten. Zo dicht bij de verkiezingen en met verschillende bestuursniveau's rond de tafel: ik zie het niet gebeuren.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik moet juist niets. Dus probeer dan maar eens een huis te kopen. Als er geen op de markt komen tenzij er betaald wordt.beyourself schreef: ↑3 mei 2023, 08:29Ik haal het enkel aan omdat het verleden absoluut geen garantie is voor de toekomst. De voorbij 30-40 jaar waren uitzonderlijk voor de markt, maar zullen de komende jaren dit ook zijn? Je kan wel zeggen ik verkoop niet voor minder dan x euro, maar wat als je moet? Als je niet verder kan afbetalen (zo ken ik er ook), een scheiding?, Je niet langer in staat bent je huis grondig energetisch te renoveren... Ik wou u niet aanvallen of de wijsneus uithangen, ik wou dit enkel opwerpen in de discussieVerviertig schreef: ↑3 mei 2023, 08:01
Ja historische cijfers. + feit dat ik veel mensen ken (we hebben de leeftijd) die nu een huis kochtte, verbouwde of zette en die zeggen,... ik verkoop niet voor minder dan 20 procent winst op eigen insteek. Dus dan zie je al goed hoe mentaliteit is. En gaat hier om 7-10 mensen (koppels) met een huis. Dus ik generalizeer naar de hele bevolking. Gezien AL de mensen die ik spreek zeggen... mijn huis later, daar gaan ik stevig door voor vragen.
Dus ja! Ik zie in mijne glazen bol meneertje! Dat hebt u in de uwe goe gezien!
-
- Full Member
- Contacteer:
Volgens mij kost een baksteen geld en met diezelfde sommen kan men ook goud kopen.Galactic schreef: ↑3 mei 2023, 08:48Vragen kunnen ze wat ze willen. Net zoals de bieder kan bieden wat hij wil en kan bieden wat hij kan betalen.Verviertig schreef: ↑3 mei 2023, 08:01
Ja historische cijfers. + feit dat ik veel mensen ken (we hebben de leeftijd) die nu een huis kochtte, verbouwde of zette en die zeggen,... ik verkoop niet voor minder dan 20 procent winst op eigen insteek. Dus dan zie je al goed hoe mentaliteit is. En gaat hier om 7-10 mensen (koppels) met een huis. Dus ik generalizeer naar de hele bevolking. Gezien AL de mensen die ik spreek zeggen... mijn huis later, daar gaan ik stevig door voor vragen.
Dus ja! Ik zie in mijne glazen bol meneertje! Dat hebt u in de uwe goe gezien!
Er staan altijd wel huizen te koop waarvan de eigenaars denken dat de bakstenen van goud zijn. Ik met ervaring in vastgoed haal die er vrij makkelijk uit. Ze zetten hun huis dan te duur te koop, en zitten er na maanden nog mee. In vakjargon heet dat dan verbrand. Want potentiële koper denken ondertussen al dat als het niet verkocht geraakt, er wel iets mis moet zijn met het huis. De enige die er dan nog op af komen zijn miseriekopers die denken dat ze met een scheiding/ziekte te maken hebben, of bodemvissers, die 30% of meer onder de vraagprijs gaan bieden zoals op 2dehands
Na 1 a 2 jaar capituleren de verkopers dan vaak en zullen ze naar grote waarschijnlijkheid niet meer gekregen hebben voor hun huis dan als ze het in de eerste plaats fatsoenlijk in de mark hadden gezet
Voorbeeld: Wij hebben in 2010 voor een bouwgrond gekeken en de vraagprijs was 160.000 euro. Dat was duidelijk te duur en de echte waarde was volgens mij eerder 130.000 euro. Maar wij wilde de grond heel graag en hebben een bod gedaan van 140.000 euro. Dat bod is geweigerd. De bouwgrond is in 2021 verkocht voor 140.000 euro
Woorden zijn louter wat stoffige nietsjes. Dus wie zal er binnen 1, 2 of zelfs 1000de jaren capitaleren juist? Mij niet gelaten als jij het voor minder doet! Komt mij goed uit, zoals gewoonlijk.
Mvg
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat kan, maar je buurman misschien wel , er zullen altijd verkopers zijn ongeacht de markt..Verviertig schreef: ↑5 mei 2023, 11:38Ik moet juist niets. Dus probeer dan maar eens een huis te kopen. Als er geen op de markt komen tenzij er betaald wordt.beyourself schreef: ↑3 mei 2023, 08:29
Ik haal het enkel aan omdat het verleden absoluut geen garantie is voor de toekomst. De voorbij 30-40 jaar waren uitzonderlijk voor de markt, maar zullen de komende jaren dit ook zijn? Je kan wel zeggen ik verkoop niet voor minder dan x euro, maar wat als je moet? Als je niet verder kan afbetalen (zo ken ik er ook), een scheiding?, Je niet langer in staat bent je huis grondig energetisch te renoveren... Ik wou u niet aanvallen of de wijsneus uithangen, ik wou dit enkel opwerpen in de discussie
Denk dat ik reeds 2 jaar aanhaal dat redelijke "koopjes" te doen zijn, eveneens onderbieden. Natuurlijk afhankelijk van de regio. Dit ondanks ("gesponsorde" - ons kent ons) artikels in kranten. Gewoon je huiswerk doen. Begint ondertussen wat in de berichtgeving door te sijpelen. Wie niet al te veel moet lenen heeft veel mogelijkheden.
Wel merk ik dat er voorbije winter echter zeer weinig te koop stond. Dit aan redelijke prijzen en toch bleef staan.
Nu dat het nieuwe koop/verkoop seizoen (lente/zomer) zich aandient lijkt het aanbod sterk toegenomen, doch de vraagprijzen eveneens (Inflatie incalculeren? Winst willen om iets nieuws te kunnen kopen?). Vertaalt zich eveneens naar dat alles dat overdreven lijkt eveneens zeer lang blijft staan.
M.a.w. een mismatch tussen wat de verkoper denkt/hoopt te krijgen, en wat de koper wil/kan betalen. Uiteindelijk geeft dat toch. Veel mensen verkopen nu eenmaal omdat ze "moeten" verkopen. Bv. Scheidingen/schulden/overlijdens en discussie/verhuis naar een appartement, enz....
Zou in deze situatie dus niet wachten, wel uitkijken met de vraagprijzen.
Wel merk ik dat er voorbije winter echter zeer weinig te koop stond. Dit aan redelijke prijzen en toch bleef staan.
Nu dat het nieuwe koop/verkoop seizoen (lente/zomer) zich aandient lijkt het aanbod sterk toegenomen, doch de vraagprijzen eveneens (Inflatie incalculeren? Winst willen om iets nieuws te kunnen kopen?). Vertaalt zich eveneens naar dat alles dat overdreven lijkt eveneens zeer lang blijft staan.
M.a.w. een mismatch tussen wat de verkoper denkt/hoopt te krijgen, en wat de koper wil/kan betalen. Uiteindelijk geeft dat toch. Veel mensen verkopen nu eenmaal omdat ze "moeten" verkopen. Bv. Scheidingen/schulden/overlijdens en discussie/verhuis naar een appartement, enz....
Zou in deze situatie dus niet wachten, wel uitkijken met de vraagprijzen.
In een neerwaardse markt zijn het altijd de verkopers die als laatst tot het besef komen van de aangepaste realiteit. In een opwaardse parkt zijn ze steeds de eerste
Er zijn nu ook zeker verkopers die realistisch zijn, doch vrij schaars, maar dus ook nu zijn degelijke "faire" verkopen te realiseren idd.
Er zijn nu ook zeker verkopers die realistisch zijn, doch vrij schaars, maar dus ook nu zijn degelijke "faire" verkopen te realiseren idd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Die buren zijn mijn buren en niet die van jouw! En de verkopers kennen elkaar beter dan de concurrerende kopers! Of sla ik de bal misschien mis als het neerkomt op mensen met eigendom op hun naam! Ik ken ze vanbinnen en vanbuiten! Elk onderdeel van hun huis dat verkocht wordt of dat gekocht wordt! Dus... je kan me misschien proberen tegen te gaan... ik weet hoe stevig gebouwen kunnen zijn. Ik kan daar wat aan veranderen maar ik mis precies goodwill... dusja double time double time. Ik zal nog wel wat doorkijken op een ander forum voor een huis te kopen.... die zijn nog duurder daar. Dusssss tzal wel prijzig worden als je blijft wachten.beyourself schreef: ↑5 mei 2023, 19:36Dat kan, maar je buurman misschien wel , er zullen altijd verkopers zijn ongeacht de markt..Verviertig schreef: ↑5 mei 2023, 11:38
Ik moet juist niets. Dus probeer dan maar eens een huis te kopen. Als er geen op de markt komen tenzij er betaald wordt.