TOB wordt verhoogd voor VWCE - nieuwe strategie?
TIP
TOB wordt verhoogd voor VWCE - nieuwe strategie?
Hallo
Blijkbaar verhoogt de tax op beleggingen (TOB) voor VWCE van 0,12% naar 1,32%. De voorbije jaren heb ik telkens in slechts één allesomvattende ETF, VWCE, belegd via DeGiro.
Ik vraag mij af wat de plannen zijn van andere beleggers die in VWCE beleggen: overstappen op een andere ETF? Ik hoor bijvoorbeeld de naam SPYI (IE00B3YLTY66) vallen. De TER is daar 0,17% en TOB 0,12%.
En als je overstapt, verkoop je dan je huidige posities in VWCE?
Bedankt!
Blijkbaar verhoogt de tax op beleggingen (TOB) voor VWCE van 0,12% naar 1,32%. De voorbije jaren heb ik telkens in slechts één allesomvattende ETF, VWCE, belegd via DeGiro.
Ik vraag mij af wat de plannen zijn van andere beleggers die in VWCE beleggen: overstappen op een andere ETF? Ik hoor bijvoorbeeld de naam SPYI (IE00B3YLTY66) vallen. De TER is daar 0,17% en TOB 0,12%.
En als je overstapt, verkoop je dan je huidige posities in VWCE?
Bedankt!
Laatst gewijzigd door shaokim op 8 mei 2023, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TOB wordt verhoogd voor VWCE - nieuwe strategie?
Waar lees je dat?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Aan de tax is niets veranderd zijn maar DeGiro zal zich waarschijnlijk nu pas in regel gesteld hebben met de visie van de fiscus ivm registratie in België op niveau van fonds of compartiment -> zie bv. de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... ie#p527729
Bij Keytrade en Saxo zijn die aanpassingen ook de afgelopen maanden ergens gebeurd, bij Bolero hebben ze veel sneller op de bal gespeeld.
Bij Keytrade en Saxo zijn die aanpassingen ook de afgelopen maanden ergens gebeurd, bij Bolero hebben ze veel sneller op de bal gespeeld.
Ik heb verkocht,half jaar geleden(1,32% tob),wat iwda aangekocht en obligaties ook woning wat milieuvriendelijker gemaakt...shaokim schreef: ↑8 mei 2023, 11:17 Hallo
En als je overstapt, verkoop je dan je huidige posities in VWCE
Bedankt!
Ik begrijp niet waarom de ene aandelentracker fiscaal anders behandeld zou moeten worden dan een andere aandelentracker.shaokim schreef: ↑8 mei 2023, 11:17 Ik vraag mij af wat de plannen zijn van andere beleggers die in VWCE beleggen: overstappen op een andere ETF? Ik hoor bijvoorbeeld de naam SPYI (IE00B3YLTY66) vallen.
Het gaat erom of het fonds in België geregistreerd is of niet.sintorama schreef: ↑8 mei 2023, 15:03Ik begrijp niet waarom de ene aandelentracker fiscaal anders behandeld zou moeten worden dan een andere aandelentracker.shaokim schreef: ↑8 mei 2023, 11:17 Ik vraag mij af wat de plannen zijn van andere beleggers die in VWCE beleggen: overstappen op een andere ETF? Ik hoor bijvoorbeeld de naam SPYI (IE00B3YLTY66) vallen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar werd al veel over geschreven op dit forum... maar meestal als IMIE.shaokim schreef: ↑8 mei 2023, 11:17 Ik hoor bijvoorbeeld de naam SPYI (IE00B3YLTY66) vallen. De TER is daar 0,17% en TOB 0,12%.
Tja, hoe lang nog voor de fiscus die laadkade dicht timmert?
Bedankt voor de info.
Nieuwe stortingen in de wereldindex ga ik ook nu in IMIE doen, zolang het kan maar profiteren.
Behou wel mijn positie in de Vanguard, zou niet weten waarom ik deze zou omzetten aangezien ik voor de lange termijn in deze wereldindexen zit en ik ook wel verwacht dat elke ETF op termijn 1,32% zal worden.
Nieuwe stortingen in de wereldindex ga ik ook nu in IMIE doen, zolang het kan maar profiteren.
Behou wel mijn positie in de Vanguard, zou niet weten waarom ik deze zou omzetten aangezien ik voor de lange termijn in deze wereldindexen zit en ik ook wel verwacht dat elke ETF op termijn 1,32% zal worden.
Waarom ga je daarvan uit? Bijvoorbeeld IWDA gaat al lang mee, en daar is nooit sprake van geweest dat ze die zouden registreren?simonvb schreef: ↑9 mei 2023, 09:53 Bedankt voor de info.
En IMIE/SPYI, op welke beurs is best die te kopen? Xetra? Euronext?
Bedankt
(gaat hier onder over Degiro)
Ik ga ook gewoon mijn VWCE aanhouden en met wat anders beginnen er naast.
Als ik het goed heb zit IMIE niet in de kernselectie, wat toch een nadeel is tov VWCE.
IWDA zit dan weer wel in de kernselectie.
Hoe kan je eigenlijk makkelijk zien hoeveel de TOB bedraagt van een ETF in degiro (zonder dat je eerst een aankoop moet gedaan hebben)?
Als ik het goed heb zit IMIE niet in de kernselectie, wat toch een nadeel is tov VWCE.
Hoe kan je eigenlijk makkelijk zien hoeveel de TOB bedraagt van een ETF in degiro (zonder dat je eerst een aankoop moet gedaan hebben)?
Ik zit in hetzelfde geval.gilberke schreef: ↑9 mei 2023, 10:06 (gaat hier onder over Degiro)
TOB stat mijns inziens los van de broker (DeGiro). Het fonds zelf kan geregistreerd zijn in een land, of niet. Voor IMIE/SPYI zien we dat het niet geregistreerd is in België.
Maar soms interpreteren verschillende brokers de wetgeving anders. (Zie VWCE waar TOB bij andere brokers 1.32 was en bij degiro nog lager tot nu.)
Dus wel interessant om dit eerst eens te kunnen checken voor je een transactie doet.
Er is trouwens ook sprake van in het fiscale hervormingsplan van Van Peteghem om de TOB af te schaffen. Misschien is daar nog een bron van hoop!