RV op obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
RV op obligaties
Ik heb een aantal vragen over roerende voorheffing voor obligaties met/zonder een jaarlijkse 0-coupon
Ik koop voor 10K een obligatie op de secundaire markt voor 85% van de uitgiftewaarde,die a pari is en een 0-coupon geeft;op vervaldag wordt de obligatie uitbetaald aan 100%.
=>betaal ik op vervaldag 30% RV op 15% van de aankoopwaarde van de obligatie?
=30% RV op 15% van 10.000?
Ik koop voor 10K een obligatie op de secundaire markt voor 90% van de uitgiftewaarde,die 97% is en een jaarlijkse coupon geeft van 2,80%;de uitbetaling van de obligatie is 100%.
=>betaal ik dan jaarlijks 30% RV op de coupon van 2,80% van de aankoopsom?
=30% RV op 2,80% van 10.000?
=>moet ik ook RV betalen op de meerwaarde van de obligatie,die onder pari is uitgegeven maar uitbetaald wordt a pari?
Bedankt voor duidelijke uitleg hieromtrent
Ik koop voor 10K een obligatie op de secundaire markt voor 85% van de uitgiftewaarde,die a pari is en een 0-coupon geeft;op vervaldag wordt de obligatie uitbetaald aan 100%.
=30% RV op 15% van 10.000?
Ik koop voor 10K een obligatie op de secundaire markt voor 90% van de uitgiftewaarde,die 97% is en een jaarlijkse coupon geeft van 2,80%;de uitbetaling van de obligatie is 100%.
=30% RV op 2,80% van 10.000?
=>moet ik ook RV betalen op de meerwaarde van de obligatie,die onder pari is uitgegeven maar uitbetaald wordt a pari?
Re: RV op obligaties
jos48 schreef: ↑8 mei 2023, 23:50 Ik heb een aantal vragen over roerende voorheffing voor obligaties met/zonder een jaarlijkse 0-coupon
=30% RV op 15% van 10.000? Niets, oorspronkelijke uitgifte was aan 100%.
=30% RV op 2,80% van 10.000?Ja 30% op de coupon + eventueel bronheffing als het geen Belgische of euro (XS) obligatie is.
=>moet ik ook RV betalen op de meerwaarde van de obligatie,die onder pari is uitgegeven maar uitbetaald wordt a pari? Ja, op vervaldag 30% op 3% van 10.000.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tycoon noteerde:
"Ik heb een aantal vragen over roerende voorheffing voor obligaties met/zonder een jaarlijkse 0-coupon
=30% RV op 15% van 10.000? Niets, oorspronkelijke uitgifte was aan 100%"
Ik begrijp niet waarom ik geen RV moet betalen
De obligatie wordt a pari uitgegeven en heeft een 0-coupon; ik kan ze kopen op de secundaire markt aan 85% van de uitgifte en ik zou bij uitbetaling geen RV moeten betalen!!!
Bij een obligatie met een 0-coupon krijg je geen rente tijdens de duur van de obligatie maar wordt je winst uitgekeerd op vervaldag en moet ik 30% RV betalen op het verschil tussen aankoop en uitbetaling
=>RV is 30% van 15% van 10.000
"Ik heb een aantal vragen over roerende voorheffing voor obligaties met/zonder een jaarlijkse 0-coupon
=30% RV op 15% van 10.000? Niets, oorspronkelijke uitgifte was aan 100%"
Ik begrijp niet waarom ik geen RV moet betalen
De obligatie wordt a pari uitgegeven en heeft een 0-coupon; ik kan ze kopen op de secundaire markt aan 85% van de uitgifte en ik zou bij uitbetaling geen RV moeten betalen!!!
Bij een obligatie met een 0-coupon krijg je geen rente tijdens de duur van de obligatie maar wordt je winst uitgekeerd op vervaldag en moet ik 30% RV betalen op het verschil tussen aankoop en uitbetaling
=>RV is 30% van 15% van 10.000
Welk forumlid kan me uitleggen wanneer en hoeveel RV moet betaald worden op een zerobond obligatie,die a pari wordt uitgegeven en a pari wordt uitbetaald op vervaldag maar die ik op de secundaire markt kon aankopen te 85% van de uitgiftewaarde.
Ik kan me niet voorstellen dat ik geen RV van 30% zou moeten betalen op vervaldag
Wanneer ik de zerobond obligatie voor 10.000 euro aankoop voor 85% van de uitgiftewaarde zal ik op vervaldag 30% RV moeten betalen op het verschil tussen tussen uitgiftewaarde en aankoopwaarde
=30% RV op 15% van 10.000 euro
Of redeneer ik verkeerd?
Ik kan me niet voorstellen dat ik geen RV van 30% zou moeten betalen op vervaldag
Wanneer ik de zerobond obligatie voor 10.000 euro aankoop voor 85% van de uitgiftewaarde zal ik op vervaldag 30% RV moeten betalen op het verschil tussen tussen uitgiftewaarde en aankoopwaarde
=30% RV op 15% van 10.000 euro
Of redeneer ik verkeerd?
Het lijkt me dat dit dit vorige dagen in het lang en breed beschreven is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Geen RV, want geen meerwaarde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De adder zit hem in de uitgifte van de nulobligatie aan 100%. Bij de uitgifte betaalde de originele koper geen premie omdat die bij terugbetaling maar 100% krijgt. De uitgevende vennootschap kon niets in kosten opnemen buiten de bankkosten.
Die obligatie had bij uitgifte in feite een negatieve rente omdat de koopkracht van 100% vandaag door de inflatie meer is dan die van 100% in de toekomst. Bij die uitgifte aan 100% of boven 100% werd de intrest reeds voorafgenomen door de betaalde premie. Daarom is geen herkwalificatie van kapitaal in intrest meer nodig.
Bij de aankoop op de secundaire markt volg je het originele schema over, zoals dat bij de uitgifte bestond eigenlijk bestond. De eindbelasting bij de belegger bij uitgifte onder pari is er om het kostenvoordeel van de uitgever te niet te doen. Die nam die uitgiftepremie (gespreid) op in zijn kosten waardoor zijn belastbare winst daalde.
Zie de boeking van de uitgiftepremies bij de uitgevende vennootschap, https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/boek ... atielening
Die obligatie had bij uitgifte in feite een negatieve rente omdat de koopkracht van 100% vandaag door de inflatie meer is dan die van 100% in de toekomst. Bij die uitgifte aan 100% of boven 100% werd de intrest reeds voorafgenomen door de betaalde premie. Daarom is geen herkwalificatie van kapitaal in intrest meer nodig.
Bij de aankoop op de secundaire markt volg je het originele schema over, zoals dat bij de uitgifte bestond eigenlijk bestond. De eindbelasting bij de belegger bij uitgifte onder pari is er om het kostenvoordeel van de uitgever te niet te doen. Die nam die uitgiftepremie (gespreid) op in zijn kosten waardoor zijn belastbare winst daalde.
Zie de boeking van de uitgiftepremies bij de uitgevende vennootschap, https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/boek ... atielening
Geen meerwaarde??
Ik koop voor 10.000 euro een zerobond obligatie en betaal aan de broker 9280 euro na aftrek van de kosten.
Op vervaldag ontvang ik 10.000 euro en u beweert dat er geen meerwaarde is en dus geen RV moet betaald worden
Dat is pas goed nieuws!!!
Ik denk dat de Jos ermee aan het rammelen is. Indien toch niet, dan >>>
Sorry,Tycoon schreef: ↑9 mei 2023, 11:46 De adder zit hem in de uitgifte van de nulobligatie aan 100%. Bij de uitgifte betaalde de originele koper geen premie omdat die bij terugbetaling maar 100% krijgt. De uitgevende vennootschap kon niets in kosten opnemen buiten de bankkosten.
Deze uitleg geeft geen antwoord op mijn vraag wanneer ge bij een zerobond obligatie een RV moet betalen.
Het kan natuurlijk aan mij liggen dat ik uw uitleg niet begrijp.
Wanneer een lid beweert dat "alles al gezegd is over de RV bij een zerobond" dan negeert hij de items over deze materie.
Wanneer ik alle posts over de RV bij zerobonds lees dan kom ik tot de conclusie dat er hierover grote onenigheid bestaat en daarom vraag ik voor op een simpele manier dit uit te leggen
-
- Verbannen Gebruiker
*** Jos is met onze voeten aan het rammelen maar misschien is het onderstaande voor iemand anders nuttig ***
Het is ingewikkelde materie maar jij wit dat het in het kort samen gevat wordt, en nog simpel ook. Het is niet simpel en het is niet kort samen te vatten. En daar bovenop komt ook nog de onduidelijkheid in de wet, en de manier waarop banken omgaan met die onduidelijkheid, en hoe je hier kunt (moet) op inspelen.
Die "onenigheid" waarover je spreekt, is het gevolg van de onduidelijkheid van de wet. Dat is hier al kort en simpel uitgelegd.
Als de wet niet zegt op welke dag RV (die betaald moet worden) betaald moet worden, is het normaal dat er verschillende meningen zijn. De wet biedt namelijk geen antwoord.
Als je de inspanning niet wilt doen, ga je het nooit begrijpen. En ga je hier vragen blijven stellen
Het feit dat je nog steeds denkt dat zero bonds een speciaal geval zijn, toont dat je nog veel te leren hebt. Dat is hier eerder zeer simpel en kort uitgelegd
Het woord zero bond komt nergens in de wet voor. Ook geen enkele variant zoals obligatie met coupon 0%, of obligatie zonder coupon.
Jij blijft echter vasthouden aan het idee dat zero bonds speciaal behandeld worden, fiscaal gezien.
Het is dus simpel: zero bonds worden fiscaal op dezelfde manier behandeld als alle andere obligaties. Als dat geen goed nieuws is
Als je echt van plan bent om obligaties te kopen, ga je moeten studeren, want in de kennistest van de banken testen ze of je obligaties begrijpt.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 9 mei 2023, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Je betaalt bij een zerobond RV wanneer een deel van het kapitaal wordt geherkwalificeerd als intrest. Dat is wanneer de zerobond onder pari werd uitgegeven. Je betaalt dan 30% op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalinhsprijs.jos48 schreef: ↑9 mei 2023, 12:06Sorry,Tycoon schreef: ↑9 mei 2023, 11:46 De adder zit hem in de uitgifte van de nulobligatie aan 100%. Bij de uitgifte betaalde de originele koper geen premie omdat die bij terugbetaling maar 100% krijgt. De uitgevende vennootschap kon niets in kosten opnemen buiten de bankkosten.
Deze uitleg geeft geen antwoord op mijn vraag wanneer ge bij een zerobond obligatie een RV moet betalen.
Wanneer een lid beweert dat "alles al gezegd is over de RV bij een zerobond" dan negeert hij de items over deze materie.
Wanneer ik alle posts over de RV bij zerobonds lees dan kom ik tot de conclusie dat er hierover grote onenigheid bestaat en daarom vraag ik voor op een simpele manier dit uit te leggen
Ik heb het begrepenTycoon schreef: ↑9 mei 2023, 13:53Je betaalt bij een zerobond RV wanneer een deel van het kapitaal wordt geherkwalificeerd als intrest. Dat is wanneer de zerobond onder pari werd uitgegeven. Je betaalt dan 30% op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalinhsprijs.jos48 schreef: ↑9 mei 2023, 12:06
Sorry,
"Zerobonds of nulcouponobligaties zijn obligaties zonder jaarlijks couponrendement.
Het volledige rendement wordt uitbetaald onder de vorm van een meerwaarde op de vervaldag.
Daarbij is roerende voorheffing verschuldigd op het volledige verschil tussen de uitgifte- en de terugbetalingsprijs"
Wanneer sommige leden van dit forum kritiek hebben op mijn kennis over obligaties moet ik hen geruststellen door het feIt dat ik slaagde in de kennistest van DB,Bolero en ING.
Vooral een dank aan Tycoon omdat hij me op een eenvoudige manier uitlegde hoe de RV wordt berekend bij zerobonds .