TOB wordt verhoogd voor VWCE - nieuwe strategie?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: TOB wordt verhoogd voor VWCE - nieuwe strategie?
Niet tevreden van Degiro? Waarom niet, en welke raad je dan aan?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ben geen klant en ben het nooit geweest bij Degiro.
Als je transacties met dergelijke ETF wil doen voor minder dan pakweg 2000 EUR, go for Degiro zou ik zeggen.

Anders moet iemand mij maar eens uitleggen wat er zo formidabel is aan Degiro.
Ik zou in ieder geval nog niet de helft van mijn belegbaar vermogen bij Degiro parkeren.
Tot op vandaag dus niets, wegens geen reden.
Bij mijn broker(s) krijg ik op voorhand (voordat ik mijn order bevestig dus) te zien hoeveel de TK en hoeveel de TOB is.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 9 mei 2023, 19:20, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou vooral kijken naar waarin je belegt. De "huidige" taxatie lijkt mij van ondergeschikt belang.
1/ als je voor "lange termijn" VWCE koopt en die stijgt serieus over je termijn, dan betaal je daarop dus 1,32% ipv 0,12% TOB bij eventuele verkoop. Maar nogmaals: hoe de taxatie zal zijn tegen dat je ooit verkoopt, weet niemand.
2/ waarom denk je "dat elke ETF op termijn 1,32% zal worden" ?
Bij DeGiro hebben ze mij laten weten dat je niet op voorhand kunt weten (zoeken) hoeveel de tobintaks zal zijn.
Bij Saxo kan het wel, zie afbeelding van begin van een IWDA-order op amsterdamse beurs.
Dus zal ik vanaf nu eens kijken (bij twijfel) op Saxo voor ik bij DeGiro een ETF koop.
(En dan hopen dat DeGiro & Saxo de wet niet anders interpreteren in mijn nadeel...)
Bij Saxo kan het wel, zie afbeelding van begin van een IWDA-order op amsterdamse beurs.
Dus zal ik vanaf nu eens kijken (bij twijfel) op Saxo voor ik bij DeGiro een ETF koop.
(En dan hopen dat DeGiro & Saxo de wet niet anders interpreteren in mijn nadeel...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zoals ik schreef:
Wie hier al iets langer op het forum volgt, weet dat de toepassing van de ene broker niet hetzelfde is als de toepassing van de andere broker.
M.a.w.: nagaan bij Saxo of eender welke andere broker, zegt niets over wat Degiro gaat hanteren.
Degiro zou gewoon voordat je je order bevestigt moeten laten weten wat de kosten gaan zijn (ongeacht of ze de regelgeving correct interpreteren). Dat is toch het minste wat je mag verwachten van een serieuze broker, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 9 mei 2023, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor kleinere bedragen voor (acc) ETFs gebruik ik de DeGiro, voor de rest heb ik een "serieuze" broker.
Ik schrijf er toch ook bij '(En dan hopen dat DeGiro & Saxo de wet niet anders interpreteren in mijn nadeel...)' omdat ik ook wel weet dat brokers dit verschillend kunnen doen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi.
Ja, maar waarom zou je "hopen" dat je broker het op manier x zou doen ?
Je wil toch gewoon op voorhand weten hoeveel de kosten gaan zijn, lijkt mij.
In de ideale wereld wil ik dat natuurlijk weten, maar ik neem dat ongemak erbij omdat de zeer lage kosten dit goedmaken voor mij.EarthNvstr1 schreef: ↑9 mei 2023, 19:40 Ja, maar waarom zou je "hopen" dat je broker het op manier x zou doen ?
Je wil toch gewoon op voorhand weten hoeveel de kosten gaan zijn, lijkt mij.
Plots 1,32% aangerekend krijgen doet eventuele lagere kosten volledig teniet, lijkt mij. Al zal je in dat geval allicht elders ook wel 1,32% betalen.
Vaak zijn het ook de prijsbrokers die langer "op het randje lopen" en de 0,12% TOB houden ipv direct de 1,32% toe te passen.
Ik heb geen indicatie dat het op korte termijn gaat veranderen maar waarom ik denk dat op lange termijn alle kapitaliserende ETF's 1,32% worden:
- Groot gat in de begroting dat gevuld moet worden
- Gemakkelijk te implementeren
- 1,32% voelt psychologisch niet aan als een zware belasting (al tikt dit wel door op grotere bedragen, er zit momenteel wel een maximum op van 4.000 Euro maar dat kan ook veranderen in de toekomst)
- Éénduidiger en éénvoudiger dan het huidige systeem, zowel voor de banken als de beleggers als de overheid
- De politiek roept steeds nadrukkelijker om meer het vermogen/kapitaal te belasten en minder het geld uit arbeid.
Waarom ik nu de Vanguard niet verkoop: ik weet niet wat de belastingen binnen 20 jaar zullen zijn maar de kans is zeer klein dat het nog hetzelfde zal zijn als nu. Voor nieuwe investeringen pas ik mij aan, aan de huidige wetgeving maar ik maak geen extra transacties. Je bent met de extra transacties enkel zeker van de extra transactiekosten en extra tob maar de kans dat het binnen 20 jaar nog steeds zoals nu is, lijkt me zeer twijfelachtig.
Ik heb geen indicatie dat het op korte termijn gaat veranderen maar waarom ik denk dat op lange termijn alle kapitaliserende ETF's 1,32% worden:
- Groot gat in de begroting dat gevuld moet worden
- Gemakkelijk te implementeren
- 1,32% voelt psychologisch niet aan als een zware belasting (al tikt dit wel door op grotere bedragen, er zit momenteel wel een maximum op van 4.000 Euro maar dat kan ook veranderen in de toekomst)
- Éénduidiger en éénvoudiger dan het huidige systeem, zowel voor de banken als de beleggers als de overheid
- De politiek roept steeds nadrukkelijker om meer het vermogen/kapitaal te belasten en minder het geld uit arbeid.
Waarom ik nu de Vanguard niet verkoop: ik weet niet wat de belastingen binnen 20 jaar zullen zijn maar de kans is zeer klein dat het nog hetzelfde zal zijn als nu. Voor nieuwe investeringen pas ik mij aan, aan de huidige wetgeving maar ik maak geen extra transacties. Je bent met de extra transacties enkel zeker van de extra transactiekosten en extra tob maar de kans dat het binnen 20 jaar nog steeds zoals nu is, lijkt me zeer twijfelachtig.
Pfff, 1,32%, snap echt niet dat men daar zo zwaar aan tilt, alleen al de laatste 5 dagen staat VWCE 2% hoger, die plus of min 1,3% is zelfs in één en dezelfde dag niet ongewoon. Wat maakt dat in godsnaam uit op een belegging die je meerdere jaren in bezit hebt en waarop je tientallen procent winst verwacht, een paar dagen vroeger of later verkopen geeft al meer verschil dan die TOB.
Dan kun je dezelfde redenering maken met betrekking tot brokerkeuze en makelaarsloon, en dat was vooral mijn punt.vortex schreef: ↑10 mei 2023, 17:15Pfff, 1,32%, snap echt niet dat men daar zo zwaar aan tilt, alleen al de laatste 5 dagen staat VWCE 2% hoger, die plus of min 1,3% is zelfs in één en dezelfde dag niet ongewoon. Wat maakt dat in godsnaam uit op een belegging die je meerdere jaren in bezit hebt en waarop je tientallen procent winst verwacht, een paar dagen vroeger of later verkopen geeft al meer verschil dan die TOB.