Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
TIP
Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
Dit is nu zowat de sfeer die men oproept tot het ETF-beleggen. Lekker goedkoop,vanuit je luie zetel periodiek inleggen en je wordt rijk ! Bekijk maar ééns die website van Curvo.
Helemaal niet juist,hé! Je bent nog steeds afhankelijk van het grotere macro-economische plaatje.
Jaren terug was er ook zo een sfeer rond gemengde fondsen. Kijk nu eens... Het obligatie-gedeelte zorgt voor een behoorlijke
waarde vermindering.
ALLES dient opgevolgd te worden.
Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
En zo is de TS weer bang gemaakt en gedoemd om te blijven beleggen op spaarrekeningen en termijnrekeningen 

Mijn mening: gezien jouw leeftijd, geen kennis van de financiële wereld en beperkte middelen, zou ik eerder kiezen voor een spaarrekening met een hoger rendement. Niet bij Argenta, maar er zijn alternatieven. En die 25€ kan je in een Keyplan storten voor jouw kindje; zo leer jij en "het" kindje iets meer over beleggen. Geen avonturen.TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17 Beste,
Voor het weinige dat ik gedaan heb volgde ik de bank maar dat is telkens slecht afgelopen.
Gezien ik wat beter op de kosten wil letten, veranderd naar Argenta (gratis zichtrekening) en beginnen lezen over geld.
Ik ging beginnen met Bux Zero, maar eigenlijk gelukkig niet gedaan, want ik lees dat de voorwaarden veranderd zijn (maandelijkse service fee, ...)
Ik dacht enkele keren in 1 jaar inleggen in een ETF en 15 jaar niet naar kijken, maar dat schijnt ook niet waar te zijn.
Dus wat verder gelezen.
Als ik her en der lees en dit bekijk over de jaren heen, zie ik zoveel veranderen, andere voorbeeld portefeuilles, mensen die het nu toch weer anders aanpakken, Keyplan fondsen à la carte veranderen en je moet rekening houden met ….
Dus doe “dit” en “dat” en nog zelf de belasting papieren juist invullen, geef buitenlandse broker rekening aan daar, etc.
Hoe meer ik lees, hoe meer valkuilen ik zie en misschien moet ik toegeven dat dit ook mijn petje te boven gaat.
Ik heb helaas eigenlijk geen tijd over om daar veel mee bezig te zijn.
Een broker kan ook altijd zijn voorwaarden veranderen, want een passief iemand die enkele keren iets koopt en dan 15 jaar niets of weinig wenst te doen, is ook niet de ideale klant.
Brokers uitzoeken: wat past bij jezelf of wat is de goedkoopste, kan eigenlijk niet eerlijk verlopen.
Ik weet namelijk niet hoeveel ik zal kopen en om de hoeveel tijd en van welk product en van welk land het product zal zijn, dus perfect vergelijken kan je maar als je eigenlijk al weet wat je aan het doen bent.
Als je dan toch kiest, dan zit je vast, want vertrekken na x aantal jaar naar een andere broker, kost ook redelijk geld.
Als ik dan voor mezelf zeg: minst problemen qua belastingpapieren en wat meer voor langdurig veilig kiezen, dan blijf ik beter Belgisch. Maar Bolero of Keytrade lijken mij ook niet goedkoop en dus minder rendement.
Kortom, ik kan blijven lezen en nog banger worden maar ik wil handelen met volgende voorwaarden:
[*]Zelf weinig financiële kennis.
[*]absoluut vermijden van extra papierwerk of belastingaangifte moeilijkheden.
[*]Rond de 50 jaar, er is een spaarpot van 10.000 euro en dit kan aan de kant voor 15 jaar.
[*]maandelijks sparen 25€ kan.
[*]Voor kind zou ik ook iets willen xx€/maand aan de kant voor 15 jaar, waarschijnlijk zal ik het op mijn naam zetten.
Mij leek het veiligst voor de komende 15 jaar het volgende:
Curvo 1% afstaan OF Argenta 1% instap kosten OF Keyplan voor gedefinieerd niet de à la carte?
Mijn vragen:
[*]Hoe bezie ik die 1% bij Curvo en Argenta is dat hetzelfde of wat zal mij meer kosten op het einde?
[*]Papier/belasting moeilijkheden.
Curvo en Argenta lijken mij geen papieren problemen te geven.
Keyplan lijkt mij niet zo transparant, ik kan daar weinig over terugvinden.
Hier op oude forum posts lees ik precies dat je rekening moet houden met dividend en aankoop tijden en papieren invullen etc. Dat lijkt niet zo vanzelfsprekend allemaal.
[*]Of moet ik aan iets anders denken?
Rekening houdend dat ik graag zou lezen “doe dit” + “om de zoveel tijd doe je dat” + "15 jaar gerust laten" = je zult wel normaal gezien winst moeten hebben zonder te problemen.
Nota:
Ik ben er mij van bewust dat noch mensen hier zoiets posten. U mag mij gerust doorverwijzen naar andere posts.
Maar wat ik tot nu toe gevonden heb lijkt ofwel gedateerd ofwel direct te veronderstellen dat er passie is voor al dat financiële en dus veel tijd kan ingestoken worden.
Helaas heb ik zoals zovelen mijn handen al redelijk vol en is het een noodzaak geworden om iets te doen met je geld als men niet nog sneller arm wenst te worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is te hopen.
Stel dat je 4% per jaar haalt, wat al heel straf zou zijn... Verschil met een termijnrekening zou dan ongeveer een 200 Euro per jaar zijn op een investering van 10k. Dus 1 Euro per dag dat de beurs open is. Om daarvoor wakker te liggen...
Er zijn 3 dingen waarop je kan focussen.
1)inkomsten opkrikken
2)uitgaven beperken
3)overschot beheren
Ik zou hier op 1 en 2 focussen. Dat gaat veel meer opbrengen. Als je op 1 jaar 5 dagen gaat helpen bij een bakker, heb je al meer verdiend dan wat je op de beurs zou hebben met 10k én je hebt er minder tijd ingestoken én je moet niet wakker liggen van die 10k. Maar evengoed kan je extra uren kloppen op je huidige job, extra verantwoordelijkheden opnemen, missch eenvoudigweg gewoon opslag vragen.
Uitgaven beperken scheelt ook veel. Op het forum hier zitten enkele vrekken die wel wat goeie tips kunnen geven.
En er is niks mis met een termijnrek of spaarrek. Je moet niet op de 3 punten top scoren. Je hoeft niet én een toploon te hebben, én als een vrek te leven én te beleggen als W. Buffet. Zolang je het op die 3 punten niet te slecht doet en geen al te grote stommiteiten uitsteekt, zal je al ver geraken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat was een "grootbank" dan waarschijnlijk.
Ik ben er zelf geen klant, maar Argenta lijkt mij wel ok all-round.
Zelf ben ik altijd tevreden geweest van AXA (niet direct voor beleggingen) en Keytrade (wel voor beleggingen).
Van dergelijke dingen (of alles wat "te mooi voorgeschoteld" wordt eigenlijk) zou ik zo ver als mogelijk wegblijven.

Dat lijkt mij anders geen slecht idee.
Zowel aandelen als obligaties staan op dit moment relatief "laag" eigenlijk.
Maar niemand weet wat de toekomst brengt, dus het kan ook dat volgend jaar alles 50% lager staat.
Die kans is echter klein. De kans dat over 10 jaar alles lager staat dan vandaag is nog veel kleiner.
Kan nooit kwaad. Ook al heb je weinig tijd.

Er veranderd idd. regelmatig wel iets in de praktijk, maar de basis verandert n.m.i. zeer weinig.TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17 Als ik her en der lees en dit bekijk over de jaren heen, zie ik zoveel veranderen, andere voorbeeld portefeuilles, mensen die het nu toch weer anders aanpakken, Keyplan fondsen à la carte veranderen en je moet rekening houden met ….
Dus doe “dit” en “dat” en nog zelf de belasting papieren juist invullen, geef buitenlandse broker rekening aan daar, etc.
De basis van beleggen voor de lange termijn (dan spreken we over 10-20-30 jaar) is een verdeling over aandelen en obligaties volgens een bepaalde verhouding. Bv. de 60% aandelen en 40% obligaties is een algemene standaard.
Ik kan het volledig begrijpen. Soms is het beter om je er niet teveel in te verdiepen.

Je hebt alvast de tijd genomen om je te registreren op dit forum en een substantiële post neer te pennen. Naast wat je al opgezocht hebt. Velen doen zelfs die moeite niet.
Daarom neem je best een broker waarvan je inschat dat die niet zomaar opeens het roer gaat omgooien wat dat betreft.
Je neemt dan ook best gewoon een "Belgische" broker die "alles" (voor zover mogelijk) voor jou regelt.
Dat kost iets meer, maar die extra kost is eigenlijk verwaarloosbaar tegenover het mogelijks rendement (winst of verlies) dat je kan behalen met waarin je belegt.
Wat je best wél doet, is de kostenstructuur van de broker begrijpen zodat je je handelingen daarop optimaal kan afstemmen.
Daarom is het belangrijk om eerst te bepalen wat je juist wil doen en op basis daarvan selecteer je één of meerdere brokers.TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17 Brokers uitzoeken: wat past bij jezelf of wat is de goedkoopste, kan eigenlijk niet eerlijk verlopen.
Ik weet namelijk niet hoeveel ik zal kopen en om de hoeveel tijd en van welk product en van welk land het product zal zijn, dus perfect vergelijken kan je maar als je eigenlijk al weet wat je aan het doen bent.
Als je dan toch kiest, dan zit je vast, want vertrekken na x aantal jaar naar een andere broker, kost ook redelijk geld.
Ja, dat is een keuze die je moet maken. Voor wat hoort wat.
Dus:TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17 Kortom, ik kan blijven lezen en nog banger worden maar ik wil handelen met volgende voorwaarden:
[*]Zelf weinig financiële kennis.
[*]absoluut vermijden van extra papierwerk of belastingaangifte moeilijkheden.
[*]Rond de 50 jaar, er is een spaarpot van 10.000 euro en dit kan aan de kant voor 15 jaar.
[*]maandelijks sparen 25€ kan.
[*]Voor kind zou ik ook iets willen xx€/maand aan de kant voor 15 jaar, waarschijnlijk zal ik het op mijn naam zetten.
[*] enkel fondsen
[*] enkel "Belgische" broker(s), die dus "alles" (voor zover mogelijk) voor jou regelen
[*] 15 jaar horizon dus, de 10K is neem ik aan niet je "spaarpot", maar wel je "overschot"
[*] ipv 10K "ineens" en dan 25/mnd daarna, zou je ook bv. 100€ maandelijks kunnen beleggen zonder die "ineens"
[*] kind zou ik geen rekening mee houden, die wil je ondersteunen wanneer het nodig is, hou gewoon alles op je eigen naam en beleg voor jezelf, in de toekomst kan je altijd iets aan je kind geven (maar dan is het ook gegeven)
Curvo ken ik niet. Ik denk dat Easyvest gelijkaardig is, ik zou eerder met hen in zee gaan.
Maar als je bv. je 10K "ineens" wil beleggen in zoiets, dan kan je ook 5K bij Easyvest en 5K bij curvo (als dat kan) doen.
Bij curvo gaat die 1% over beheer van je portefeuille, denk ik, zoals bij Easyvest.
Bij Argenta gaat het vermoedelijk over instapkosten van (mutual) fondsen.
Geen idee eigenlijk, heb me er nog niet in verdiept.
Keyplan is eigenlijk zéér transparant.

Maar dan moet je inderdaad wel alles bekijken, als je dat wil.
Er zijn 2 grote types fondsen:
- "mutual" fondsen: dit zijn bv. fondsen van Keyplan en Argenta (bij Argenta wel opletten voor "dak" fonden), hier moet je opletten dat je geen "ICB" of "GBF" neemt om adminitratie te vermijden
- exchange traded fondsen (ETFs): dit zijn bv. fondsen waar curvo en Easyvest mee werken, als je via zo'n platform belegt denk ik niet dat je er verder veel van wakker moet liggen rond administratie van de fondsen op zich
Het is inderdaad veel om door te gaan en te verwerken.TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17 Nota:
Ik ben er mij van bewust dat noch mensen hier zoiets posten. U mag mij gerust doorverwijzen naar andere posts.
Maar wat ik tot nu toe gevonden heb lijkt ofwel gedateerd ofwel direct te veronderstellen dat er passie is voor al dat financiële en dus veel tijd kan ingestoken worden.
Maar gedateerd zou ik het niet noemen, je kan er volgens mij juist veel uit leren omwille van de evolutie, maar kost idd. tijd/moeite.
Mogelijks heeft iedereen zogezegd te weinig tijd en "de handen vol".

Het gaat altijd om keuzes maken.
Beleggen is niet echt "iets doen met je geld", maar is eerder "je geld nog meer geld laten genereren".
Of dat is meestal toch de bedoeling, dacht ik.

Ook dát is een keuze die je moet maken...
Als mijn spaarpot zo een 10.000€ zou bedragen, zou ik niet eens gaan denken aan beleggingen. Mijn mening.
Begrijp wie begrijpen kan , iemand gaat geen rekening openen bij bux omwille van de maandelijkse kosten van 3 €
Daartegenover zou hij willen starten met fondsen resultaat de kosten zijn 5 keer zo hoog .
je hebt de eventuele instapkosten en de beheerskosten jaarlijks van het fonds .
Hoe blind is iemand dat hij de verborgen kosten niet ziet
En wederom iemand die wat ZEKER is qua rendement = kosten laat liggen .
De banken zullen hem dankbaar zijn
Zijn portemonnee veel minder
Daartegenover zou hij willen starten met fondsen resultaat de kosten zijn 5 keer zo hoog .
je hebt de eventuele instapkosten en de beheerskosten jaarlijks van het fonds .
Hoe blind is iemand dat hij de verborgen kosten niet ziet

En wederom iemand die wat ZEKER is qua rendement = kosten laat liggen .
De banken zullen hem dankbaar zijn

Zijn portemonnee veel minder

Jammer, maar je bent gewoon te laat op het feestje …
Die 4% is wel heel laag. Realistisch, als er niet bijzonders met de wereldeconomie gebeurt, zou ik eerder op 8-10% rekenen. Maar dat kan ook lager (en ook negatief!!!) of hoger, maar verwacht niet dat de bomen tot in de hemel groeien.Orakel van Brakel schreef: ↑11 mei 2023, 20:36
Het is te hopen.
Stel dat je 4% per jaar haalt, wat al heel straf zou zijn... Verschil met een termijnrekening zou dan ongeveer een 200 Euro per jaar zijn op een investering van 10k. Dus 1 Euro per dag dat de beurs open is. Om daarvoor wakker te liggen...
HEt is dus zeker niet dat je moet denken.... 'oei oei, ik mis een enorme winstkans als ik het niet doe'.
Die 8-10%: Dan heb ik het over aandelen. Iemand heeft het ook over gemengd (obligaties/aandelen) beleggen. Dat is wel veiliger, maar ook met een lager rendement. Zeker met het obligatiedeel maak je misschien maximaal 2-2.5% (zeker na kosten), dus dat is niet te prefereren boven een goede spaarrekening. Momenteel zijn obligaties volgens mij niet interessant.
De eerste vraag is inderdaad wel: moet je wel beleggen? Als die 10000€ je spaargeld, je buffer voor tegenvallers, is, dan zou ik zeggen: niet doen. Als je dat echt OVER hebt, dan zou je er wel aan kunnen denken, maar dan nog, verwacht geen mirakels. Het principe is al eeuwenlang, en dat blijft zo: Je moet NIET beleggen met geld dat je niet kunt missen. Als je in de eerste maand 1000€ verlies hebt, slaap je dan nog?
Ik zou als principe nemen: Alles wat je meer hebt als buffer dan 4-6 maanden inkomen, daar zou je mee kunnen overwegen te beleggen, de rest niet.
En dan: waarin? Zoals gezegd, ik geloof momenteel niet in obligaties. Er is niets tegen om een deel van je geld veilig tegen een lage opbrengst te willen wegzetten, maar kies voor dat deel dan gewoon een hoog-renderende Belgische spaarrekening.
En het ander deel in aandelen, wereldwijd: Gezien je achtergrond: Neem een Belgische broker zoals Bolero of Keytrade. Niet de allergoedkoopste, maar ook zeker niet duur. En dan heb je 2 keuzes: 1) Verspreid over de tijd (zeg: 1* per 2-3 maanden) een wereldwijde ETF kopen in plukjes van circa 1000€ (totdat het geld op is) en/of 2) via een spaarplan werken wat ze beiden aanbieden en een wereldwijd aandelenfonds nemen. Ik beide gevallen: bij voorkeur een kapitaliserend fonds/ETF
Bij keuze 1 zit je dan aan ruwweg 1-2% eenmalige aankoopkosten en 0.1-0.3% jaarlijkse kosten, bij keuze 2 zit je aan 0% aankoopkosten maar rond de 2% jaarlijkse kosten. (En daarom zijn veel mensen daar niet voor: 2% elk jaar is gewoon veel, eigenlijk te veel, maar als je regelmatig in kleine plukjes wilt beleggen en geen administratie wilt doen heb je eigenlijk geen keuze). [die jaarlijkse kosten die zie je niet als afzonderlijke kostenpost, die worden gewoon beetje bij beetje, ingehouden van de waarde van je beleggingen]
Het scenario 'doe het beter niet', dat een aantal mensen al geadviseerd hebben, is ook zeker geen slecht scenario, kan ik ook achter staan, maar als je het toch wilt doen dan heb je mijn advies hierboven.
Het is maar de vraag wat je interessant vindt natuurlijk.
https://www.oblis.be/nl/bond/ab-inbev-n ... eur-537134
A chacun son goût.

A chacun son goût.
Na belasting nog geen 3%, en daaraan vastzitten tot 2036? Daar word ik niet warm van.pukkie007 schreef: ↑12 mei 2023, 09:49 Het is maar de vraag wat je interessant vindt natuurlijk.![]()
A chacun son goût.
Topic starter, 1 bericht en dan niks ??
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mss mis ik iets maar er lijken 3 zaken vast te staan:
- een relatief bescheiden (no offence) bedrag van 10K beschikbaar
- probleemloos 15 jaar misbaar
- 50 jaar
ALS de korf voor pensioensparen / LT sparen nog niet is opgevuld EN er is voldoende inkomen om van het fiscale voordeel te genieten, je moet al behoorlijk sterk uit de hoek komen om met fondsen/aandelen een beter rendement te bekomen, na 3-5 jaar is de 10K geïnvesteerd. Het fiscale voordeel dekt ook wat risico's af terwijl de kans op een beter rendement zeker aanwezig blijft.
- een relatief bescheiden (no offence) bedrag van 10K beschikbaar
- probleemloos 15 jaar misbaar
- 50 jaar
ALS de korf voor pensioensparen / LT sparen nog niet is opgevuld EN er is voldoende inkomen om van het fiscale voordeel te genieten, je moet al behoorlijk sterk uit de hoek komen om met fondsen/aandelen een beter rendement te bekomen, na 3-5 jaar is de 10K geïnvesteerd. Het fiscale voordeel dekt ook wat risico's af terwijl de kans op een beter rendement zeker aanwezig blijft.
Als broker dan nog eens meerwaarde belast,is het maar dik 2%, misschien toch maar opteren voor betere termijnrekeningen...Kempen123 schreef: ↑12 mei 2023, 10:04Na belasting nog geen 3%, en daaraan vastzitten tot 2036? Daar word ik niet warm van.pukkie007 schreef: ↑12 mei 2023, 09:49 Het is maar de vraag wat je interessant vindt natuurlijk.![]()
A chacun son goût.
Topicstarter is hier na het posten van zijn bericht niet meer teruggekomen. Dat heb ik al meer gezien bij vragen de laatste dagen van forumleden die weinig posten. Iedereen werkt zich krom om advies te geven en het is allemaal vergeefse moeite.