Vragen over het invullen van je personenbelasting
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Dat zeker maar als tax calc eerder beschikbaar is dan tax on web heb ik tenminste een beeld.
Maar ik ben iemand die zich nodeloos druk maakt. Ik gebruik dan de tax calc van 2022 en heb een beeld, maar fiscaal kan er zoveel verschil in zitten dat je er moeilijk een goed beeld van kan maken.
Het probleem is gewoon dat ik niet weet hoeveel ik moet bijbetalen, want dat moet ik sowieso doen.
Wacht nog een maand en je ziet het in Tax-on-web. Ik zou denken dat ze meer moeite doen om Tax-on-web op tijd gereed te hebben dan Tax-Calc.
Wel, met tax-calc 2022 krijg je alvast een bovengrens, dat kan u wellicht rust geven.
Zoveel verandert er niet jaar op jaar voor de meeste mensen
Vooral wat bedragen die geïndexeerd worden waardoor de uiteindelijke rekening lager zal zijn.
Zoveel verandert er niet jaar op jaar voor de meeste mensen
Vooral wat bedragen die geïndexeerd worden waardoor de uiteindelijke rekening lager zal zijn.
Ik vind tax-calc wel nuttig op het einde van het jaar om bepaalde inkomsten/uitgaven te "optimaliseren".
Je moet dan wel berekening bestuderen en berekening met excel of zo herdoen met aangepaste grensbedragen
Maar tax-calc is wel handig om bepaalde finesses van de berekening te doorgronden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja voor mij is dat denk ik de bovengrens dus kan ik gerust zijn dat hetzelfde zal zijn of lager.
Mag men voor het aanslagjaar 2023 betaalde RV aftrekken voor een persoon die in 2022 overleden is?
Weet iemand dat hier?
Weet iemand dat hier?
M.i. mogen die wel afgetrokken worden
-
- Newbie
- Contacteer:
Hallo klein vraagje
Ik heb een tijdje in het buitenland gewerkt en werkgeversaandelen bij een buitenlandse broker. Op mijn dividenden werkt in het buitenland RV ingehouden. Moet ik nu weer die dividenden (<800 eur) aangeven in code 1444?
Ik heb een tijdje in het buitenland gewerkt en werkgeversaandelen bij een buitenlandse broker. Op mijn dividenden werkt in het buitenland RV ingehouden. Moet ik nu weer die dividenden (<800 eur) aangeven in code 1444?
Een vraag terug is deze buitenlandse broker gemeld bij het C.A.P. op uw naam.Danny180676 schreef: ↑11 mei 2023, 16:09 Hallo klein vraagje
Inderdaad, je zal ook nog Belgische RV moeten betalen.Danny180676 schreef: ↑11 mei 2023, 16:09 Hallo klein vraagje
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ok wat ik niet goed begrijp: ik dacht dat de eerste 800 eur dividend vrijgesteld was??
inderdaad, als je geen andere dividenden krijgt, kan je deze buitenlandse dividenden hiervoor gebruiken.Danny180676 schreef: ↑12 mei 2023, 19:44 Ok wat ik niet goed begrijp: ik dacht dat de eerste 800 eur dividend vrijgesteld was??
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dus niet invullen dan???
Hangt er van af. Kocht/kreeg je echte aandelen van het bedrijf of deelbewijzen in het werknemersfonds? Bij die laatste bezit het fonds de aandelen en dien je de brutodividenden na inhouding bronbelasting aan re geven. Zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q1
Daarnaast heb je nog andere dividenden? Zo ja, moet je kiezen want je kan maar één keer tot 800€ dividenden vrijstellen.
Ten slotte kijk of je in aanmerking komt voor de belastingvermindering voor de aankoop van maximaal 780€ werkgeversaandelen. Dit is niet combineerbaar met pensioensparen.
Zie hier voor meer informatie over fiscaal voordeel op werkgeversaandelen/ESPP/ESOP https://hrsquare.be/nl/internationaal-w ... htspunten/
Daarnaast heb je nog andere dividenden? Zo ja, moet je kiezen want je kan maar één keer tot 800€ dividenden vrijstellen.
Ten slotte kijk of je in aanmerking komt voor de belastingvermindering voor de aankoop van maximaal 780€ werkgeversaandelen. Dit is niet combineerbaar met pensioensparen.
Zie hier voor meer informatie over fiscaal voordeel op werkgeversaandelen/ESPP/ESOP https://hrsquare.be/nl/internationaal-w ... htspunten/