Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
TIP
Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
Het gaat dan ook niet over u, hé. Maar ts is blijkbaar niet echt geïnteresseerd in onze opties. We doen (weer) moeite voor niks.Kempen123 schreef: ↑12 mei 2023, 10:04Na belasting nog geen 3%, en daaraan vastzitten tot 2036? Daar word ik niet warm van.pukkie007 schreef: ↑12 mei 2023, 09:49 Het is maar de vraag wat je interessant vindt natuurlijk.![]()
https://www.oblis.be/nl/bond/ab-inbev-n ... eur-537134
A chacun son goût.

Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
Een spaarrekening waar iets meer rente dan bij de huidige zal al een klein verschil maken gezien beperkte som.
Velen zijn hier weer goed in iets aansmeren aan een ander.
Dat was mijn punt.
Een onoplosbaar dilemma posten en dan zien wie er welke BS op post.
Sluiten die handel.
geen spaargeld en 25 euro sparen per maand.
Hij kan misschien geld lenen om te beleggen! Dat is de oplossing.
Zitten we weer met een trol?
Dan moet het ook weer komkommertijd zijn op de beurzen.

Dan moet het ook weer komkommertijd zijn op de beurzen.

Ik denk niet dat het een trol was. Ik denk dat wie een vraag heeft, tijdens het neerschrijven van zijn vraag alles op een rijtje zet en zelf al tot een conclusie komt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die 8% zie je idd overal opduiken. Maar dat is gebaseerd op een periode van meerdere decennia. We spreken over pakweg 40j. En de topicstarter is al 50j...
En die 8% heb je alleen als je blijft zitten. Topicstarter heeft meermaals aangegeven schrik te hebben. Gaat die blijven zitten bij een daling van 10, 20, 30%?
En ik durf met zekerheid zeggen dat de meerderheid hier op het forum geen 8% gem haalt door de jaren heen. Ik haal het in elk geval niet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk niet dat TS een trol is. Niet iedereen kijkt dagelijks op het forum.
Naast het al genoemde pensioensparen zou ik de depositierekening federale overheid aan TS willen aanraden.
Naast het al genoemde pensioensparen zou ik de depositierekening federale overheid aan TS willen aanraden.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ik zou gemakkelijk en simpel in een Tak 21 beleggen.
Wel instapkosten .
Wel instapkosten .
Beste,
Er wordt hier veel gespeculeerd
.
Een trol ben ik nog niet, helaas wel een persoon met een fysieke beperking en medische zorg.
Ik voorzie dan ook computer tijd als lage prioriteit vandaar een latere reactie.
Maar heb wel alles gelezen en wat dingen opgezocht. Reactie typen en uitzoeken hoe die quote werkt en andere zaken lezen daar kruipt toch aardig wat tijd in.
Maar dus tot dusver aan allen van jullie, dank voor de input.
Ooit een tijd geleden gelezen:
Dat, in nog geen 15 jaar die ik voor ogen had
.
Dus ik dacht misschien eens zien, want misschien zie ik wel iets over het hoofd van die "beurs wereld".
Misschien wat verblind door de percentages en ik kwam inderdaad met de gedachte: “periodiek inleggen en je wordt rijk”, allé "rijk" is veel gezegd hé.
Dus moet ik gebruiker
Het lezen van: grotere inleg nodig, geen fracties kunnen kopen, her balanceren bekijken, de reden waarom Curvo ontstaan is. Terwijl ik dan de grafiek probeerde te begrijpen en de Curvo simulatie aanpaste, vond ik juist dat men beter uitkwam als men niet her balanceerde. Kortom te weinig kaas van gegeten dus zelf doen heb ik toen van mijn lijst geschrapt.
Aan de wijze raad van
- Inkomsten opkrikken:
M'n baas weet dat ik mijn huidig werk graag doe en opslag geven is dan ook oh zo moeilijk want ik ga niet echt weglopen.
En laat ons eerlijk zijn als je niet alles kan aanvaarden qua werk en je bent min of meer gelukkig, is iets meer verdienen ergens anders niet altijd beter.
- Uitgaven beperken:
Alles is zo duur dus ben ik klein gaan wonen, al tientallen jaren geen hobby of uitstapjes dus geen echte uitgaven.
Dat is min of meer door de “situatie” gekomen, als ik kan eten en medisch niet te veel last heb is dat goed zo, meer heb ik niet nodig.
- Overschot beheren:
Wel daar was ik nu mee bezig.
Pensioensparen is aanwezig + Lening huisje nog steeds aan het afbetalen en geen lange termijnsparen + 3 maand loon buffer aanwezig.
Vandaar dat wat ik vernoemde origineel als financiële mogelijkheden er wel degelijk is.
En zoals
Men zegt:
Als je nooit over financiële producten praat of ermee gewerkt hebt en gewoon wat leest op internet, komt dat niet altijd naar voor. Positieve verhalen komen meer naar boven en "doe dit en dat” maar mensen die falen en willen toegeven dat ze “iets” niet meegerekend hebben en daardoor verlies hebben, dat zie ik niet. Allé dat is toch mijn ervaring.
Het is dus juist datgene dat ik niet goed kan inschatten:
[*]Is dat bedrag voldoende?
[*]Waar liggen de kosten die niet direct vernoemt worden?
Sites zeggen graag gratis en dit is 0€.
Maar aan de reacties hier en rekening houdend dat ik eigenlijk al doe wat jullie zeggen (pensioensparen, 3 maand buffer hebben, …) zie ik toch een opening om met het bescheiden budget toch iets meer te doen dan een spaarboekje of niets te doen.
Volgende gebruiker geeft eigenlijk een mooie samenvatting.
De ene lijkt het zo simpel voor te stellen en de andere zo complex.
Keuze 2 = Was ik net meer aan het over lezen toen ik de originele vraag postte.
Ik zie niet onmiddellijk een spaarplan van Bolero of is dat "Matti" waarover u het hebt?
Ik meen daarover gelezen te hebben dat door kosten je daar nog minder rendement hebt dan bij Curvo of Easyvest of zelf een Keyplan.
Want ik had niet door dat bij keuze 2 dat ook effectief 2% was die er vanaf ging.
Bij keuze 2 is het jammer dat op spaargids.be de Curvo niet tussen de beleggingsplannen staat.
Ik zie wel Keyplan en Easyvest. Easyvest dan ook maar eens bekeken.
Kan er niet 100% mijn vinger opleggen wat het is.
Maar precies minder aangesproken door Easyvest dan Curvo.
Ook in simulaties bij de “sterretjes” las ik altijd bij Curvo rendementen met “alles” inbegrepen en bij Easyvest “niet alles inbegrepen” dus zelf nog belasting en beurs toestanden verrekenen.
Dus ik kan zo geen eerlijk vergelijk maken.
Als ik dan zo’n spaarplan bekijk op spaargids.be en ik rangschik op 5 Jaar en kies voor minimum kosten en toch al jaren aanwezig dan zie ik als "beste" “Keytrage Bank Keyplan – Gedurfd - 5,25%”.
Als ik boven vernoemde berichten lees tussen de gebruikers die 4% en 8% bespreken rendement bespreken is dat eigenlijk niet slecht.
Die 2% waarover gebruiker (Kempen123) spreekt moet ik dan dat er dan nog aftrekken?
Misschien is gebruiker :
Hoe kan een mens die heel zijn leven werkt, alles doet om er te geraken en met de restanten dat hij nog bezit ervoor zorgen dat het rendement zo goed mogelijk is om er voor te zorgen dat z’n nageslacht het beter zal hebben.
Bij deze nog een goeie nacht en een bericht volgt wel maar niet direct
Er wordt hier veel gespeculeerd

Een trol ben ik nog niet, helaas wel een persoon met een fysieke beperking en medische zorg.
Ik voorzie dan ook computer tijd als lage prioriteit vandaar een latere reactie.
Maar heb wel alles gelezen en wat dingen opgezocht. Reactie typen en uitzoeken hoe die quote werkt en andere zaken lezen daar kruipt toch aardig wat tijd in.
Maar dus tot dusver aan allen van jullie, dank voor de input.
Ooit een tijd geleden gelezen:
1°+ 2° zie verder maar 3° beleggen doe ik dus nog niet en ik las dan zijn rendementen.Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:38 1) Het belangrijkste is om te : 1° Werken 2° Sparen 3° Beleggen.
2) Cumulative return sinds het begin (16/05/2011) :
- IMIE : 141,98 %
- MSCI ACWI IMI index : 136,22 %
Dat, in nog geen 15 jaar die ik voor ogen had

Dus ik dacht misschien eens zien, want misschien zie ik wel iets over het hoofd van die "beurs wereld".
Misschien wat verblind door de percentages en ik kwam inderdaad met de gedachte: “periodiek inleggen en je wordt rijk”, allé "rijk" is veel gezegd hé.
Dus moet ik gebruiker
gelijk geven. Ik heb de Curvo site gelezen.
Het lezen van: grotere inleg nodig, geen fracties kunnen kopen, her balanceren bekijken, de reden waarom Curvo ontstaan is. Terwijl ik dan de grafiek probeerde te begrijpen en de Curvo simulatie aanpaste, vond ik juist dat men beter uitkwam als men niet her balanceerde. Kortom te weinig kaas van gegeten dus zelf doen heb ik toen van mijn lijst geschrapt.
Aan de wijze raad van
is gedacht.
- Inkomsten opkrikken:
M'n baas weet dat ik mijn huidig werk graag doe en opslag geven is dan ook oh zo moeilijk want ik ga niet echt weglopen.
En laat ons eerlijk zijn als je niet alles kan aanvaarden qua werk en je bent min of meer gelukkig, is iets meer verdienen ergens anders niet altijd beter.
- Uitgaven beperken:
Alles is zo duur dus ben ik klein gaan wonen, al tientallen jaren geen hobby of uitstapjes dus geen echte uitgaven.
Dat is min of meer door de “situatie” gekomen, als ik kan eten en medisch niet te veel last heb is dat goed zo, meer heb ik niet nodig.
- Overschot beheren:
Wel daar was ik nu mee bezig.
Pensioensparen is aanwezig + Lening huisje nog steeds aan het afbetalen en geen lange termijnsparen + 3 maand loon buffer aanwezig.
Vandaar dat wat ik vernoemde origineel als financiële mogelijkheden er wel degelijk is.
En zoals
bovenstaande moet men zichzelf vroeg of laat eens afvragen als dat kan.EarthNvstr1 schreef: ↑11 mei 2023, 20:54 Beleggen is niet echt "iets doen met je geld", maar is eerder "je geld nog meer geld laten genereren".
Men zegt:
+
Wel het is juist daarom dat ik post met de boodschap "geen financiële kennis".lop schreef: ↑12 mei 2023, 03:24 Begrijp wie begrijpen kan , iemand gaat geen rekening openen bij bux omwille van de maandelijkse kosten van 3 €
Daartegenover zou hij willen starten met fondsen resultaat de kosten zijn 5 keer zo hoog .
je hebt de eventuele instapkosten en de beheerskosten jaarlijks van het fonds .
Hoe blind is iemand dat hij de verborgen kosten niet ziet![]()
En wederom iemand die wat ZEKER is qua rendement = kosten laat liggen .
Als je nooit over financiële producten praat of ermee gewerkt hebt en gewoon wat leest op internet, komt dat niet altijd naar voor. Positieve verhalen komen meer naar boven en "doe dit en dat” maar mensen die falen en willen toegeven dat ze “iets” niet meegerekend hebben en daardoor verlies hebben, dat zie ik niet. Allé dat is toch mijn ervaring.
Het is dus juist datgene dat ik niet goed kan inschatten:
[*]Is dat bedrag voldoende?
[*]Waar liggen de kosten die niet direct vernoemt worden?
Sites zeggen graag gratis en dit is 0€.
Maar aan de reacties hier en rekening houdend dat ik eigenlijk al doe wat jullie zeggen (pensioensparen, 3 maand buffer hebben, …) zie ik toch een opening om met het bescheiden budget toch iets meer te doen dan een spaarboekje of niets te doen.
Volgende gebruiker geeft eigenlijk een mooie samenvatting.
Ik zie eigenlijk enkel dan Santander op de spaargids website en daar ben je toch niet zeker dat je dat rendement jaren kan krijgen. Tevens lees ik altijd. Als je het toch kan missen stap met dat geld vroeger in een beurs product die zal over 15 jaar statistisch gezien altijd meer geven dan een spaarboekje. Correct toch?
Keuze 1 = wat mijn eerste gedacht tot ik de Curvo site had gelezen.Kempen123 schreef: ↑12 mei 2023, 09:07 En dan heb je 2 keuzes: 1) Verspreid over de tijd (zeg: 1* per 2-3 maanden) een wereldwijde ETF kopen in plukjes van circa 1000€ (totdat het geld op is) en/of 2) via een spaarplan werken wat ze beiden aanbieden en een wereldwijd aandelenfonds nemen. Ik beide gevallen: bij voorkeur een kapitaliserend fonds/ETF
De ene lijkt het zo simpel voor te stellen en de andere zo complex.
Keuze 2 = Was ik net meer aan het over lezen toen ik de originele vraag postte.
Ik zie niet onmiddellijk een spaarplan van Bolero of is dat "Matti" waarover u het hebt?
Ik meen daarover gelezen te hebben dat door kosten je daar nog minder rendement hebt dan bij Curvo of Easyvest of zelf een Keyplan.
Keuze 1: Dus als ik het goed begrijp. Buy-and-hold en weinig activiteit en Belgische broker (dus hogere kosten, minder rendement) en een wereldwijde ETF als product is theoretisch dus toch altijd minder verlies aan kosten dan bv. een Keyplan?Kempen123 schreef: ↑12 mei 2023, 09:07 Bij keuze 1 zit je dan aan ruwweg 1-2% eenmalige aankoopkosten en 0.1-0.3% jaarlijkse kosten, bij keuze 2 zit je aan 0% aankoopkosten maar rond de 2% jaarlijkse kosten. (En daarom zijn veel mensen daar niet voor: 2% elk jaar is gewoon veel, eigenlijk te veel, maar als je regelmatig in kleine plukjes wilt beleggen en geen administratie wilt doen heb je eigenlijk geen keuze). [die jaarlijkse kosten die zie je niet als afzonderlijke kostenpost, die worden gewoon beetje bij beetje, ingehouden van de waarde van je beleggingen]
Want ik had niet door dat bij keuze 2 dat ook effectief 2% was die er vanaf ging.
Bij keuze 2 is het jammer dat op spaargids.be de Curvo niet tussen de beleggingsplannen staat.
Ik zie wel Keyplan en Easyvest. Easyvest dan ook maar eens bekeken.
Kan er niet 100% mijn vinger opleggen wat het is.
Maar precies minder aangesproken door Easyvest dan Curvo.
Ook in simulaties bij de “sterretjes” las ik altijd bij Curvo rendementen met “alles” inbegrepen en bij Easyvest “niet alles inbegrepen” dus zelf nog belasting en beurs toestanden verrekenen.
Dus ik kan zo geen eerlijk vergelijk maken.
Als ik dan zo’n spaarplan bekijk op spaargids.be en ik rangschik op 5 Jaar en kies voor minimum kosten en toch al jaren aanwezig dan zie ik als "beste" “Keytrage Bank Keyplan – Gedurfd - 5,25%”.
Als ik boven vernoemde berichten lees tussen de gebruikers die 4% en 8% bespreken rendement bespreken is dat eigenlijk niet slecht.
Die 2% waarover gebruiker (Kempen123) spreekt moet ik dan dat er dan nog aftrekken?
Misschien is gebruiker :
niet zo zacht met zijn woorden maar het komt er voor mij wel op neer dat het nog meer dan voor jullie een onoplosbaar dilemma is.
Hoe kan een mens die heel zijn leven werkt, alles doet om er te geraken en met de restanten dat hij nog bezit ervoor zorgen dat het rendement zo goed mogelijk is om er voor te zorgen dat z’n nageslacht het beter zal hebben.
Bij deze nog een goeie nacht en een bericht volgt wel maar niet direct

Herbalanceren is uiteindelijk ook maar een detail. Als je in 1 breed gespreide ETF belegt hoef je zelfs niet te herbalanceren.TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 Ooit een tijd geleden gelezen:1°+ 2° zie verder maar 3° beleggen doe ik dus nog niet en ik las dan zijn rendementen.Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:38 1) Het belangrijkste is om te : 1° Werken 2° Sparen 3° Beleggen.
2) Cumulative return sinds het begin (16/05/2011) :
- IMIE : 141,98 %
- MSCI ACWI IMI index : 136,22 %
Dat, in nog geen 15 jaar die ik voor ogen had.
Dus moet ik gebruikergelijk geven. Ik heb de Curvo site gelezen.
Die 10.000€ kan je makkelijk beleggen via een Belgische broker in iets als SWRD bijvoorbeeld en dan hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken. Dat is ook het advies van de vader van het indexfonds (Jack Bogle): "Don't peek" en "stay the course". Verwacht niet dat je er snel stinkend rijk mee wordt en verkoop nooit na een crash.
Voor die 25€ per maand is misschien iets als curvo interessanter idd.
Laat mij gewoon even inpikken op het verschil in kosten tussen Curvo en Easyvest. Eerst en vooral: beide bieden eigenlijk een zeer gelijkaardig product aan. Beide rekenen 1% kosten aan. Daarnaast dien je bij beiden de kosten van de onderliggende fondsen te betalen, wat overigens bij elke aanbieder het geval is (ook bij Keytrade Keyplan, Argenta). Bij zowel Curvo als Easyvest zijn die erg laag: rond de 0,20%.
Het enige fundamentele verschil in kosten is dat Curvo belegt in een bepaalde soort fondsen waarvoor geen beurstaks verschuldigd is, terwijl Easyvest belegt in ETF's waarop je 0,12% belasting moet betalen bij aankoop en verkoop.
Bij Curvo dien je de volgende administratie te vervullen: https://help.curvo.eu/nl/article/hoe-ge ... t-17qmwt9/
Bij Easyvest hoeft dit niet.
Ik denk dat het volstaat te zeggen dat het verschil tussen beiden minimaal is en je bijgevolg op het gevoel kunt beslissen.
Het enige fundamentele verschil in kosten is dat Curvo belegt in een bepaalde soort fondsen waarvoor geen beurstaks verschuldigd is, terwijl Easyvest belegt in ETF's waarop je 0,12% belasting moet betalen bij aankoop en verkoop.
Bij Curvo dien je de volgende administratie te vervullen: https://help.curvo.eu/nl/article/hoe-ge ... t-17qmwt9/
Bij Easyvest hoeft dit niet.
Ik denk dat het volstaat te zeggen dat het verschil tussen beiden minimaal is en je bijgevolg op het gevoel kunt beslissen.
Ook hierop nog een antwoord.
Nee, dat is al gebeurd.Die 2% waarover gebruiker (Kempen123) spreekt moet ik dan dat er dan nog aftrekken?
@TrijnB:
moet zeggen dat je voor een "beginner" toch best met redelijke ideeën afkomt voor je situatie.
Je kent er dus meer van dan je denkt
Keyplan, Curvo lijken me wel goede match met uw vereisten. (behalve misschien eenmalig papierwerk Curvo)
Easyvest uiteraard ook.
Je betaalt in essentie iemand om het het beheer voor u te doen, dus je haalt niet het onderste uit de kan qua rendement.
Uw beperkte middelen moeten u wel niet tegenhouden, € 1.000 opbrengst is voor u ook van meer betekenis dan voor iemand die € 1.000.000 kan beleggen.
Zelf ETF's kopen is idd niet aan te raden als je er niet te veel wil mee bezig zijn/geen ervaring hebt/niet alles wil uitzoeken/geen extra papierwerk wil/werkt met kleine bedragen
Bij Corvo/Easyvest is het duidelijk hoe zij er aan verdienen, bij fondsen (keyplan) is het verborgen.
Fondsen rekenen beheersvergoeding aan (inbegrepen in koers). Van die beheersvergoeding komt een aanzienlijk deel bij de bank (keytrade) terecht. Retrocessies heet dat.
Keytrade verdient dus ook als je passief fondsen aanhoudt.
Maar het belangrijkste:
Ik raad u ten zeerste aan initieel maar een beperkt deel van je spaartegoeden te beleggen, bv. € 2.000 of zo.
Je kent immers je risicotolerantie nog niet, voor beursdalingen.
Wat je absoluut moet vermijden, is dat je € 10.000 belegt, en je na een beurscrash (stel: nog € 7.000 waard) je je beleggingen verkoopt om "te redden wat er te redden valt"
De beurswijsheid is: "als je geschoren wordt, moet je stil zitten"
Maar dat is niet zo eenvoudig als je je zuurverdiende spaarcenten ziet verschrompelen, dat is pijnlijk.
Of misschien verkoop je niet, maar lig je er wel wakker van. Dat is het ook niet waard.
Alleen de praktijk kan uitwijzen of je daar tegen kan.
Als je direct met uw ganse €10.000 belegt, kan het een dure les worden.
Na een geslaagde test van uw pijntolerantie met een serieuze beursdaling (-20% minstens) kan je dan meer beleggen.
moet zeggen dat je voor een "beginner" toch best met redelijke ideeën afkomt voor je situatie.
Je kent er dus meer van dan je denkt

Keyplan, Curvo lijken me wel goede match met uw vereisten. (behalve misschien eenmalig papierwerk Curvo)
Easyvest uiteraard ook.
Je betaalt in essentie iemand om het het beheer voor u te doen, dus je haalt niet het onderste uit de kan qua rendement.
Uw beperkte middelen moeten u wel niet tegenhouden, € 1.000 opbrengst is voor u ook van meer betekenis dan voor iemand die € 1.000.000 kan beleggen.
Zelf ETF's kopen is idd niet aan te raden als je er niet te veel wil mee bezig zijn/geen ervaring hebt/niet alles wil uitzoeken/geen extra papierwerk wil/werkt met kleine bedragen
Juist, gratis bestaat niet.
Bij Corvo/Easyvest is het duidelijk hoe zij er aan verdienen, bij fondsen (keyplan) is het verborgen.
Fondsen rekenen beheersvergoeding aan (inbegrepen in koers). Van die beheersvergoeding komt een aanzienlijk deel bij de bank (keytrade) terecht. Retrocessies heet dat.
Keytrade verdient dus ook als je passief fondsen aanhoudt.
Maar het belangrijkste:
Ik raad u ten zeerste aan initieel maar een beperkt deel van je spaartegoeden te beleggen, bv. € 2.000 of zo.
Je kent immers je risicotolerantie nog niet, voor beursdalingen.
Wat je absoluut moet vermijden, is dat je € 10.000 belegt, en je na een beurscrash (stel: nog € 7.000 waard) je je beleggingen verkoopt om "te redden wat er te redden valt"
De beurswijsheid is: "als je geschoren wordt, moet je stil zitten"
Maar dat is niet zo eenvoudig als je je zuurverdiende spaarcenten ziet verschrompelen, dat is pijnlijk.
Of misschien verkoop je niet, maar lig je er wel wakker van. Dat is het ook niet waard.
Alleen de praktijk kan uitwijzen of je daar tegen kan.
Als je direct met uw ganse €10.000 belegt, kan het een dure les worden.
Na een geslaagde test van uw pijntolerantie met een serieuze beursdaling (-20% minstens) kan je dan meer beleggen.
Enkele simpele tips nu;
Als je dertiger bent, kan je het rendement/fiscale voordeel overtreffen met eigen belegging, maar als vijftiger geeft het prima rendement.
Let er wel op dat je pensioenspaarFONDS hebt en geen pensioenspaarVERZEKERING
Het fonds belegt hoofdzakelijk in aandelen, waarde dus ook onderhevig aan beurscrashes
Maar je zet je geld vast, dus je kan niet hals over kop verkopen.
Als je het echte beleggen opgeeft, kan je ipv spaarrekening of zo wachten op volgende uitgifte van staatsbon.
Daar zal je op 10 jaar normaal wel 3% op krijgen, -30% RV = 2,1%
Tak 21 kan nu ook aan 3% bruto/2,25% blijkbaar,
nadeel is wel dat netto rendement berekenen niet evident is door de verschillende kosten.
Goed, want eenpensioenspaarstorting heeft het hoogste rendement de laatste jaren.
Als je dertiger bent, kan je het rendement/fiscale voordeel overtreffen met eigen belegging, maar als vijftiger geeft het prima rendement.
Let er wel op dat je pensioenspaarFONDS hebt en geen pensioenspaarVERZEKERING
Het fonds belegt hoofdzakelijk in aandelen, waarde dus ook onderhevig aan beurscrashes
Maar je zet je geld vast, dus je kan niet hals over kop verkopen.
Als je het echte beleggen opgeeft, kan je ipv spaarrekening of zo wachten op volgende uitgifte van staatsbon.
Daar zal je op 10 jaar normaal wel 3% op krijgen, -30% RV = 2,1%
Tak 21 kan nu ook aan 3% bruto/2,25% blijkbaar,
nadeel is wel dat netto rendement berekenen niet evident is door de verschillende kosten.