Beleggen in India en Japan ?
TIP
Beleggen in India en Japan ?
In het weekend een gesprek gehad met iemand die een aardige fondsenportefeuille heeft staan bij een grootbank.
De bank had hem enkele jaren geleden aangeraden en toen ook aangekocht een fonds dat enkel India volgt. Dit fonds bedroeg 10% van zijn portefeuille wat me toch aanzienlijk veel leek en een ander kleiner gedeelte zat in een fonds dat Japan opvolgt.
Wat is jullie idee hierover en op welke manier zou dit toepasbaar zijn via een ETF in India en Japan ? (beleggingshorizon +20jaar)
De bank had hem enkele jaren geleden aangeraden en toen ook aangekocht een fonds dat enkel India volgt. Dit fonds bedroeg 10% van zijn portefeuille wat me toch aanzienlijk veel leek en een ander kleiner gedeelte zat in een fonds dat Japan opvolgt.
Wat is jullie idee hierover en op welke manier zou dit toepasbaar zijn via een ETF in India en Japan ? (beleggingshorizon +20jaar)
Re: Beleggen in India en Japan ?
Niemand kan correct en consequent voorspellen welke regio zal outperformen. Dus why bother? Zorg ervoor dat je altijd globaal gediversifieerd bent en lig nooit meer wakker van welke regio je in je portefeuille zou moeten hebben.
Hetzelfde kan gezegd worden over sectoren.
Hetzelfde kan gezegd worden over sectoren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beleggen in Azië is altijd een goed idee naar mijn mening, maar het zou zeker geen groot gedeelte van je portefeuille mogen zijn omdat de beurswereld daar anders denkt door andere (geo)politieke context en door verschillende uitdagingen.
Wat India betreft: ze hebben aan aantal sterke troeven:
- jonge groeiende bevolking
- sterke financiële en IT-sector
- grote economische macht in hun regio
India heeft ook wat nadelen:
- de federale overheid heeft daar soms geen gezag in de deelregio's: dus een sterk economisch beleid dat ook de beurs kan bekoren ligt wat moeilijker
- heel veel toptalent uit de Financiële en IT-sector verhuist uiteindelijk naar de VS
Veel S&P500 bedrijven doen sowieso al zaken met Azië (en dus ook India) doordat bepaalde van hun fabrieken daar gevestigd zijn, en ze verkopen er uiteraard ook hun producten. Dus daarmee heb je ook al indirect wat blootstelling aan die landen.
Er zijn stemmen die beweren dat India op den duur China voorbij zal steken maar dat is pure speculatie. Niettegenstaande dat India wel een boeiende Emerging Market is. 10% van je portefeuille in India beleggen is op zich geen groot probleem als je volledige portefeuile genoeg gespreid is.
Zelf heb ik een Emerging Markets tracker waarvan 10% in India belegt (en Azië algemeen is voor 55% vertegenwoordigd). Een index is naar mijn mening de beste manier om in Opkomende Markten te beleggen. Natuurlijk als je echt een Azië fan bent kun je de MSCI Asia kopen waar India nog een grotere positie in heeft. Ik heb destijds sterk getwijfeld maar ik wilde toch blootstelling aan alle opkomende markten.
Of een actief beheerd fonds de beste optie is, daar spreek ik me niet over uit. Mijn voorkeur ligt bij ETF's
Ik heb vorig jaar een drietal boeken in huis gehaald over de Indiase economie en politiek maar ze liggen nog steeds op de stapel omdat ik grandioos achterloop :p Maar beurs en economie moeten wat van elkaar gescheiden worden, zeker in de groeilanden.
Wat Japan betreft: daar heb ik geen kennis over en kan ik me niet over uitspreken. Enkel dat Buffett er in geïnteresseerd is geraakt en daar zal misschien wel wat achter zitten
Wat India betreft: ze hebben aan aantal sterke troeven:
- jonge groeiende bevolking
- sterke financiële en IT-sector
- grote economische macht in hun regio
India heeft ook wat nadelen:
- de federale overheid heeft daar soms geen gezag in de deelregio's: dus een sterk economisch beleid dat ook de beurs kan bekoren ligt wat moeilijker
- heel veel toptalent uit de Financiële en IT-sector verhuist uiteindelijk naar de VS
Veel S&P500 bedrijven doen sowieso al zaken met Azië (en dus ook India) doordat bepaalde van hun fabrieken daar gevestigd zijn, en ze verkopen er uiteraard ook hun producten. Dus daarmee heb je ook al indirect wat blootstelling aan die landen.
Er zijn stemmen die beweren dat India op den duur China voorbij zal steken maar dat is pure speculatie. Niettegenstaande dat India wel een boeiende Emerging Market is. 10% van je portefeuille in India beleggen is op zich geen groot probleem als je volledige portefeuile genoeg gespreid is.
Zelf heb ik een Emerging Markets tracker waarvan 10% in India belegt (en Azië algemeen is voor 55% vertegenwoordigd). Een index is naar mijn mening de beste manier om in Opkomende Markten te beleggen. Natuurlijk als je echt een Azië fan bent kun je de MSCI Asia kopen waar India nog een grotere positie in heeft. Ik heb destijds sterk getwijfeld maar ik wilde toch blootstelling aan alle opkomende markten.
Of een actief beheerd fonds de beste optie is, daar spreek ik me niet over uit. Mijn voorkeur ligt bij ETF's

Ik heb vorig jaar een drietal boeken in huis gehaald over de Indiase economie en politiek maar ze liggen nog steeds op de stapel omdat ik grandioos achterloop :p Maar beurs en economie moeten wat van elkaar gescheiden worden, zeker in de groeilanden.
Wat Japan betreft: daar heb ik geen kennis over en kan ik me niet over uitspreken. Enkel dat Buffett er in geïnteresseerd is geraakt en daar zal misschien wel wat achter zitten

Ik heb jaren geleden belegd in IE00BD1DJ122 Comgest Growth Japan EUR R Acc omdat ik in Japan geloofde maar veel heeft het nog niet opgebracht. Rendement 1,40% op 5 jaar geannualiseerd.
Goede analyse Tarbo.
iK heb onlangs kleine positie genomen in : LYXOR ETF INDIA C-EUR.
Bij koersverzwakking overweeg ik ook in te stappen in Reliance Industries (holding met een korting boven 30%)
iK heb onlangs kleine positie genomen in : LYXOR ETF INDIA C-EUR.
Bij koersverzwakking overweeg ik ook in te stappen in Reliance Industries (holding met een korting boven 30%)
@Tarbo,
Welke tracker heb jij daarin ?
@Yaris,
Je hebt waarschijnlijk net op de top gekocht want de laatste 3 jaren is er al 30% afgegaan, daarbij nog eens de 1,75% beheerskosten.
Welke tracker heb jij daarin ?
@Yaris,
Je hebt waarschijnlijk net op de top gekocht want de laatste 3 jaren is er al 30% afgegaan, daarbij nog eens de 1,75% beheerskosten.
AYEM (iShares MSCI Emergin Markets ESG screened). Deze index geeft de fossiele brandstoffen een lagere weging (Groeilanden rekenen nog voor een grootdeel op fossiele brandstoffen) en heeft de wapenbedrijven volledig eruit gelaten. Het was mijn persoonlijke keuze om zo weinig mogelijk blootstelling aan die sectoren te hebben.
Gezien Rusland er uit weggelaten is en de blootstelling aan China van 35% naar 28% is gegaan is het aandeel van India toegenomen tot 14%.
-
- VIP member
- Contacteer:
De Yen is dan ook de laatste 4 jaren meer dan 25% van zijn waarde tov de euro verloren... Komt daardoor hoogstwaarschijnlijk
Dat zal er ook mee te maken hebben dat Buffet en anderen nu naar ginder trekken.Sebastiaan1985 schreef: ↑17 mei 2023, 23:48De Yen is dan ook de laatste 4 jaren meer dan 25% van zijn waarde tov de euro verloren... Komt daardoor hoogstwaarschijnlijk
De Nikkei heeft er al een mooi ritje opzitten dit jaar.
Nikkei 225/30.573,93/(+18,89%)jaar tot nu toe
P.S : wat is het effect op de Japan fondsen of Etf's die in Euro genoteerd staan wanneer de YEN terug 25% zou stijgen ?
Dan moet ik een slecht Japanfonds hebben want dat heeft maar 3,62% YTD.
Blijft de vraag :
P.S : wat is het effect op de Japan fondsen of Etf's die in Euro genoteerd staan wanneer de YEN terug 25% zou stijgen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dan stijgen je fondsen in euro met 25%.
-
- Verbannen Gebruiker
Dan stijgen ze 25%. In principe, want als de Yen stijgt, is het duurder voor Japanse bedrijven om te exporteren, en gaan hun koersen misschien dalen.
Maar als de Yen van het ene moment op het andere stijgt of daalt, zie je het effect ogenblikkelijk in de ETF koers.
Hetzelfde met IWDA bijvoorbeeld. Stijging of daling van de USD heeft ogenblikkelijk effect op IWDA koers (niet 100% want IWDA zit niet 100% in Amerikaanse bedrijven).
Zie vorig jaar: beurskoersen daalden stevig, maar aangezien de USD stevig steeg, zag je IWDA een relatief mooi resultaat boeken. Ondertussen USD gedaald maar beurskoersen gestegen: slechts relatief kleine stijging van IWDA.
(Wie IWDA in EUR koopt om geen muntenrisico te lopen, vergist zich dus compleet)
Betreft Yen : ik zou toch denken wanneer de YEN 25% stijgt tegenover de Euro, het Euro fonds 25% minder waard wordt of mis ik iets ?
Betreft IWDA : wat maakt het op lange termijn uit of je dit koopt in USD of EUR ?
Betreft IWDA : wat maakt het op lange termijn uit of je dit koopt in USD of EUR ?
Wanneer de yen stijgt krijg je meer euro's voor een yen dus je fondsen in yen worden ook duurder in euro.