Huis verkopen na 2 of 3 jaar
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Huis verkopen na 2 of 3 jaar
Dag iedereen
Ik heb 2 jaar geleden (mei 2021) een appartement gekocht toen ik alleen wou wonen. Nu heb ik in deze tijd iemand leren kennen en graag hadden we eens beginnen uitkijken naar een huis om samen te kopen.
Nu hoor ik verschillende verhalen omtrent extra registratierechten die betaald zouden moeten worden wanneer de huidige woning verkocht wordt.
Kan iemand mij hier meer duiding over geven? In kocht mijn 1e eigendom aan 6%…
Alvast bedankt
Ik heb 2 jaar geleden (mei 2021) een appartement gekocht toen ik alleen wou wonen. Nu heb ik in deze tijd iemand leren kennen en graag hadden we eens beginnen uitkijken naar een huis om samen te kopen.
Nu hoor ik verschillende verhalen omtrent extra registratierechten die betaald zouden moeten worden wanneer de huidige woning verkocht wordt.
Kan iemand mij hier meer duiding over geven? In kocht mijn 1e eigendom aan 6%…
Alvast bedankt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Huis verkopen na 2 of 3 jaar
Tegenwoordig betaal je gewoon 3% registratierechten op de eigen en enige woning.
Dus al jij je appartement verkoopt, dan betaal je 3% op de aankoop van je nieuwe woning. De registratierechten die je ooit hebt betaald voor de aankoop van je appartement "ben je kwijt" (of is gewoon onderdeel van de kosten van die aankoop).
Vroeger kon je je eerder betaalde registratierechten beperkt (tot 12.500 EUR geloof ik) "meenemen" (in mindering brengen of recupereren), maar toen was dat dan ook 10% ipv 3%.
Het huidige systeem is n.m.i. beter. De 3% zou gewoon nog lager moeten om de woonmobiliteit nog meer te verhogen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan op de meerwaarde belast worden. Na vijf jaar niet meer.
Heb je subsidies ontvangen ondertussen, bijvoorbeeld voor renovatie? Het kan zijn dat er een verplichting aan hangt om er x jaar te wonen, waardoor je ze misschien moet terugbetalen.
Heb je subsidies ontvangen ondertussen, bijvoorbeeld voor renovatie? Het kan zijn dat er een verplichting aan hangt om er x jaar te wonen, waardoor je ze misschien moet terugbetalen.
De voorwaarden voor het 6% tarief was dat je in die woning 3 jaar gedomicilieerd moet zijn vanaf de akte.
Als je er niet aan voldoet ga je boete betalen, zoveel is zeker...
Dit staat volledig los voor de aankoop van een andere woning...
De 3% registratie is alléén van toepassing op de enige eigen woning..
U zal dus eerst je eigendom moeten verkopen voor je een ander koopt wil je maar 3% registratie betalen..
De meeneembaarheid komt te vervallen per 1 januari 2024.
In uw geval (' mei 2021 tot mei 2024 = 3 jaar woonst ) Je kan dus van meeneembaarheid niet genieten, of je gaat boete betalen als je vroeger de woonst verlaat of verkoopt..
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... nuari-2022
Als je er niet aan voldoet ga je boete betalen, zoveel is zeker...
Dit staat volledig los voor de aankoop van een andere woning...
De 3% registratie is alléén van toepassing op de enige eigen woning..
U zal dus eerst je eigendom moeten verkopen voor je een ander koopt wil je maar 3% registratie betalen..
De meeneembaarheid komt te vervallen per 1 januari 2024.
In uw geval (' mei 2021 tot mei 2024 = 3 jaar woonst ) Je kan dus van meeneembaarheid niet genieten, of je gaat boete betalen als je vroeger de woonst verlaat of verkoopt..
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... nuari-2022
Laatst gewijzigd door ludo op 17 mei 2023, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.