Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Spreiding obligaties ?
Ok, maar voor mij heeft het geen belang. Ik stel steeds een limiet, en ik ben daar tevreden mee, op welke wijze het order wordt uitgevoerd. Ik gaf gewoon mijn persoonlijke ervaring, die dus klopt met de info.Filip333 schreef: ↑16 mei 2023, 17:12Informatie reeds doorgegeven op dit forum:huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 14:11
Ik heb meer dan 50 obligatie aankopen gedaan via Bolero. Slechts 3 ervan zijn via de beurs uitgevoerd. Het is dus eerder uitzonderlijk dat ze via de beurs uitgevoerd worden.
Bij Keytrade passeer je altijd via een trader van de marktenzaal.Bij Keytrade ken ik de gangbare procedure niet
Vroeger kon je bellen naar een bepaalde dienst: zij vroegen aan de
marktenzaal de prijs (terwijl je wachtte) en je zei dan ja of nee.
Nu bel je naar de algemene klantendienst (lang wachten). Je zegt wat je wilt. Het gesprek wordt beëindigd. Later wordt je teruggebeld door een trader. Die een prijs zegt, of die zegt dat ze de obligatie niet kunnen kopen. Ze kopen alleen obligaties die ze via een bepaalde makelaar kunnen kopen.
Het aanbod van Keytrade is minder dan dat van Bolero. Ik denk dat je bij Keytrade enkel obligaties kunt kopen die op de beurs van Luxemburg noteren.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb Deutsche post gekocht, XS2177122541 loopt tot 2026.annetje schreef: ↑16 mei 2023, 17:24 Daarstraks deze obligatie van VW gekocht bij MeDirect : XS1167667283.
Loopt wel tot 2030.
Ik probeer er nog een interessante te vinden die vervalt in 2026 (daar heb ik nog een gat in mijn vastrentend luik), maar die aangekocht krijgen lijkt niet meer te doen . Probeer zowel bij MeDirect als DB.
Gekocht bij Bolero. Medirect is zeer beperkt, daar zal het niet lukken. Misschien bij Deutsche Bank.
Maar aanbod bij Deutsche Bank voor particulieren is beperkt, ondanks dat hun aanbod zeer groot is. Veel obligaties zijn "enkel voor professionele beleggers". Zelfde boodschap die sommigen bij Bolero hebben gekregen.
Volgens Deutsche Bank houden ze zich aan de wet. En banken zoals Bolero, Keytrade,... niet.
Als dat waar is, is het binnenkort misschien gedaan met grote keuze aan bedrijfsobligaties. Want alleen maar voor professionelen.
Bij Deutsche Bank heb ik wel staatsobligaties en supranationale en quasi staats kunnen kopen: KfW, BERD, IFC, Asian Development Bank, Inter American Development Bank, USA, ...
huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 18:26Ik heb Deutsche post gekocht, XS2177122541 loopt tot 2026.annetje schreef: ↑16 mei 2023, 17:24 Daarstraks deze obligatie van VW gekocht bij MeDirect : XS1167667283.
Loopt wel tot 2030.
Ik probeer er nog een interessante te vinden die vervalt in 2026 (daar heb ik nog een gat in mijn vastrentend luik), maar die aangekocht krijgen lijkt niet meer te doen . Probeer zowel bij MeDirect als DB.
Gekocht bij Bolero. Medirect is zeer beperkt, daar zal het niet lukken. Misschien bij Deutsche Bank.
Maar aanbod bij Deutsche Bank voor particulieren is beperkt, ondanks dat hun aanbod zeer groot is. Veel obligaties zijn "enkel voor professionele beleggers". Zelfde boodschap die sommigen bij Bolero hebben gekregen.
Volgens Deutsche Bank houden ze zich aan de wet. En banken zoals Bolero, Keytrade,... niet.
Als dat waar is, is het binnenkort misschien gedaan met grote keuze aan bedrijfsobligaties. Want alleen maar voor professionelen.
Bij Deutsche Bank heb ik wel staatsobligaties en supranationale en quasi staats kunnen kopen: KfW, BERD, IFC, Asian Development Bank, Inter American Development Bank, USA, ...
De keuze van obligaties voor particulieren is immens groot en er is ( momenteel) geen sprake van beperking van het aanbod door de Belgische wetgeving. Wel kunnen brokers zelf een beperking opleggen om te handelen online op een bepaalde markt(en).
Bv Luxemburg of bij Bolero( online) Frankfurt.
Indien de broker geen mogelijkheid biedt te handelen offline op de OTC markten geeft dit het nadeel dat deze niet OTC markten niet liquide of duurder zijn . De reden is omdat de prijzen of het aanbod op Frankfurt en Luxemburg komen van een (extra ) tussenhandelaar die ook winst moet maken.
Ik vermoed dat je toevallig een obligatie wou aankopen waar het minimum te investeren bedrag 100.000 euro of dollar is.
Deze zijn meestal meer risicovol en hebben andere documenten bij uitgifte. Zij zijn gemaakt voor institutionelen en er wordt verondersteld dat deze de kennis hebben het risico in te schatten.
Als je kapitaal krachtig bent kan je deze op de OTC markten wel kopen als particulier.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, ik heb alle obligaties die ik wou kopen gecheckt. Het waren er veel waarvoor ik de boodschap kreeg, en daarom heb ik gebeld naar DB. Ik heb zelfs gevraagd of dat ook geldt als ik 50.000 of 100.000 wou kopen. Ze hebben me dan die uitleg gedaan: enkel voor professionelen, bedrag heeft geen belang.
Ik heb ze daarna gewoon kunnen kopen via Keytrade of Bolero.
Het waren veilige en gewone obligaties zoals Apple, BASF, BMW, Daimler, E.ON, ... zowel in USD als in EUR.
Iemand ideeën over spreiding van risico’s door gebruik te maken van obligaties in vreemde valuta?
Binnenkort vervaldagen obligaties in NOK en USD in mijn portefeuille .
Binnenkort vervaldagen obligaties in NOK en USD in mijn portefeuille .
Hoe kan je dat zien?huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 14:11Ik heb meer dan 50 obligatie aankopen gedaan via Bolero. Slechts 3 ervan zijn via de beurs uitgevoerd. Het is dus eerder uitzonderlijk dat ze via de beurs uitgevoerd worden.
Ik zie niet direct bij bolero een manier op dat terug te vinden.
Mijn order bleek uitgevoerd aan 93.29 zie ik vandaag op de afrekening.
Check in de grafiek op Frankfurt of Luxemburg het volume op aankoopdatum. Bij de meeste obligaties die ik ij Bolero op Frankfurth aankocht stond (buiten beurs) in portefeuille. Maar in de historiek op Frankfurth vond ik wel mijn volume terug.
-
- Verbannen Gebruiker
Dus als je alle beleggingen in euro hebt en de euro daalt 10% tov van USD/NOK/GBP/ ... , dan blijft je portefeuille status quo. Zoiets, Yaris?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik houd constant een deel van mijn beleggingen in USD. Ik vind het een te groot risico om alles in EUR te hebben, omdat de EUR landen enkele zwakke broertjes hebben die een Euro crisis kunnen veroorzaken, zoals we al gezien hebben. Maar zelfs los daarvan zou ik spreiden om het risico te beperken.
Ik beperk me echter tot die 2, EUR en USD, omdat ik dat voldoende spreiding vind. Als het ooit zover komt dat EUR en USD beiden tegelijk een crisis doormaken, dan zijn er wel heel erge problemen. En dat zullen we dan moeten bekijken.
Nu, iedereen die gespreid in aandelen zit, zit indirect of direct in USD, zelfs meer in USD dan EUR wie wereldwijd belegt (IWDA bijvoorbeeld en veel andere ETF en aandelenfondsen, maar ook wie individuele aandelen kiest). Obligaties in USD zijn dus hiermee in overeenstemming.
-
- Verbannen Gebruiker
Daarom blijven veel mensen in Turkije voor Erdogan stemmen. Die 50% die ze jaarlijks verliezen op hun geld, dat is allemaal niet waar Een Turkse lira blijft een Turkse lira. Zoals in Zimbabwe, bijna 300% inflatie per jaar, maar een Zimbabwaanse dollar blijft een Zimbabwaanse dollar.
Of toch niet? Waarom heeft Erdogan bij wet verboden dat de Turken hun lires in andere munten converteren? Waarom zouden de Turken dit willen, als ze toch geen geld verliezen als ze in lires blijven? Dit is een retorische vraag (WTF is een retorische vraag, vragen jonge Belgen zich nu af, nu ze niet meer kunnen lezen en geen woordenschat meer hebben)
We hebben het hier over obligaties. Als je enkel obligaties in euro koopt loop je geen valutarisico. De euro kan nog zoveel fluctueren tegenover andere munten, een euro blijft een euro en de waarde van je obligaties verandert niet.
Hoe zit het eigenlijk bij Keytrade als je secundaire obligaties wil aankopen? Op hun website-obligatiezoeker zie ik geen enkel aanbod.
-
- Verbannen Gebruiker
Antwoord staat hier net boven
huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 18:15 Bij Keytrade passeer je altijd via een trader van de marktenzaal.
Vroeger kon je bellen naar een bepaalde dienst: zij vroegen aan de
marktenzaal de prijs (terwijl je wachtte) en je zei dan ja of nee.
Nu bel je naar de algemene klantendienst (lang wachten). Je zegt wat je wilt. Het gesprek wordt beëindigd. Later wordt je teruggebeld door een trader. Die een prijs zegt, of die zegt dat ze de obligatie niet kunnen kopen. Ze kopen alleen obligaties die ze via een bepaalde makelaar kunnen kopen.
Het aanbod van Keytrade is minder dan dat van Bolero. Ik denk dat je bij Keytrade enkel obligaties kunt kopen die op de beurs van Luxemburg noteren.