Huis gekocht, 30% SSV terugekrijgen via belasting
TIP
Re: Huis gekocht, 30% SSV terugekrijgen via belasting
Los van het feit dat ik de overlijdenskans voor jonge mensen als minimaal inschat, ben ik niet akkoord met bovenstaande. Ook ik betaal de rekening niet graag, maar nog minder graag laat ik vrouw en kinderen achter met een te hoge afbetaling.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 16:01 Een SSV is geld weggooien. Ze (de banken, en wie de SSV verkoopt voor de banken) verdienen enorm veel aan een SSV. Vandaar dat ze dit met alle mogelijke middelen proberen te verkopen. Of dacht je dat ze een SSV verkopen omdat het in jouw voordeel is
Wie goed onderhandelt (en kan bewijzen dat hij het meent dat hij elders zal gaan, met offertes van andere maatschappijen), kan 50% en meer korting krijgen op een SSV. Dat geeft al een idee hoeveel ze eraan verdienen. Wie enkel dreigt, maar het niet meent, zal een korting van 5% of 10% krijgen, en zal blij zijn dat hij een goede zaak gedaan heeft.
Wil je de goedkoopste lening en SSV, ga dan voor de goedkoopste bank waar geen SSV verplicht is (bij mij was dat Keytrade). En als je een SSV wil, neem de goedkoopste waar je die kunt krijgen. Of neem er geen, zoals ik
Geen SSV levert meer op dan een SSV met 30% belastingvoordeel.
Dit is dus een oplossing voor een situatie die niemand wil meemaken - en jammer genoeg kan ik dus wel een aantal mensen en hun overblijvende partner die veel te vroeg overleden (dertigers en veertigers).
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ken iemand die 1,3 miljoen euro met de lotto gewonnen heeft. En toch raad ik iedereen af met de lotto te spelen.zao schreef: ↑16 mei 2023, 16:10 Los van het feit dat ik de overlijdenskans voor jonge mensen als minimaal inschat, ben ik niet akkoord met bovenstaande. Ook ik betaal de rekening niet graag, maar nog minder graag laat ik vrouw en kinderen achter met een te hoge afbetaling.
Dit is dus een oplossing voor een situatie die niemand wil meemaken - en jammer genoeg kan ik dus wel een aantal mensen en hun overblijvende partner die veel te vroeg overleden (dertigers en veertigers).
Je loopt mee in het verhaaltje van de banken: stel dat je overlijdt, stel dat, er was eens iemand die ...., er was een man die ....,
Ze weten wel hoe ze een SSV moeten verkopen: de mensen bang maken met 1 voorbeeld.
En waarom neem je een SSV als je daarvoor geen leveringsverzekering had? Als je zo bekommerd bent voor je familie, waarom neem je dan enkel een levensverzekering voor het deel van de hypotheek dat nog betaald moet worden? Waarom heb je geen levensverzekering voor je een huis kocht? Waarom heb je geen levensverzekering nadat de lening is afgelost?
Want een SSV is een levensverzekering, maar bijna niemand weet dat.
Je weet niet waarom. Je wilt enkel een SSV "omdat iedereen dat doet". En daarvoor en daarna heb je er geen, omdat niemand dat doet.
Als je echt bekommerd bent om je familie, dan vraag je je af wat ze nodig hebben als je overlijdt. En dan sluit je een levensverzekering af die precies op maat is van wat nodig is.
En dat zal nooit, maar dan ook nooit, overeenkomen met de SSV (de levensverzekering die dekt wat nog betaald moet worden van de hypothecaire lening).
Maar iedereen vereert de banken als een afgod als het over SSV gaat. Iedereen veracht de banken, spuwt op de banken als het over spaarboekjes gaat. Banken zijn bedriegers, ze scheppen geld, ze zuigen de spaarders uit, ze profiteren van hun monopolie.
Maar als diezelfde banken een SSV voorstellen, tja, dan verdienen ze ons volste vertrouwen. Dan doen we dan. Dan kopen we een SSV
Beste, ik ben oud en wijs genoeg om mijn eigen keuzes te maken, net zoals de meeste mensen. Ieder dient, kan en zal zijn eigen keuzes wel maken. Een SSVZ is een onderdeel van financiële planning. Verder is uw bericht is klinkklare zever in pakskes, geen verdere reactie waard. De eerste keer op dit forum dat ik me laat verleiden tot een onzinnig gesprek...huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 16:25
Ik ken iemand die 1,3 miljoen euro met de lotto gewonnen heeft. En toch raad ik iedereen af met de lotto te spelen.
Je loopt mee in het verhaaltje van de banken: stel dat je overlijdt, stel dat, er was eens iemand die ...., er was een man die ....,
Ze weten wel hoe ze een SSV moeten verkopen: de mensen bang maken met 1 voorbeeld.
En waarom neem je een SSV als je daarvoor geen leveringsverzekering had? Als je zo bekommerd bent voor je familie, waarom neem je dan enkel een levensverzekering voor het deel van de hypotheek dat nog betaald moet worden? Waarom heb je geen levensverzekering voor je een huis kocht? Waarom heb je geen levensverzekering nadat de lening is afgelost?
Want een SSV is een levensverzekering, maar bijna niemand weet dat.
Je weet niet waarom. Je wilt enkel een SSV "omdat iedereen dat doet". En daarvoor en daarna heb je er geen, omdat niemand dat doet.
Als je echt bekommerd bent om je familie, dan vraag je je af wat ze nodig hebben als je overlijdt. En dan sluit je een levensverzekering af die precies op maat is van wat nodig is.
En dat zal nooit, maar dan ook nooit, overeenkomen met de SSV (de levensverzekering die dekt wat nog betaald moet worden van de hypothecaire lening).
Maar iedereen vereert de banken als een afgod als het over SSV gaat. Iedereen veracht de banken, spuwt op de banken als het over spaarboekjes gaat. Banken zijn bedriegers, ze scheppen geld, ze zuigen de spaarders uit, ze profiteren van hun monopolie.
Maar als diezelfde banken een SSV voorstellen, tja, dan verdienen ze ons volste vertrouwen. Dan doen we dan. Dan kopen we een SSV
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt.zao schreef: ↑16 mei 2023, 16:10 Los van het feit dat ik de overlijdenskans voor jonge mensen als minimaal inschat, ben ik niet akkoord met bovenstaande. Ook ik betaal de rekening niet graag, maar nog minder graag laat ik vrouw en kinderen achter met een te hoge afbetaling.
Maar dat is n.m.i. dan ook de enige reden voor een SSV.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je hebt hier zeker een punt.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 16:25 En waarom neem je een SSV als je daarvoor geen leveringsverzekering had? Als je zo bekommerd bent voor je familie, waarom neem je dan enkel een levensverzekering voor het deel van de hypotheek dat nog betaald moet worden? Waarom heb je geen levensverzekering voor je een huis kocht? Waarom heb je geen levensverzekering nadat de lening is afgelost?
Maar het verschil is n.m.i. dat je met een hypothecaire lening een schuld hebt voor iets waarvan men verwacht dat het er vanaf dan altijd zal "zijn".
Waarvoor men zich dus wil indekken, is het wegvallen van de factor die de schuld zal vereffenen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, inderdaad. Maar het dekt niet alle noden. Een gezin met kinderen heeft maandelijks misschien 3500 of 4000 euro nodig. Als het salaris van een van de ouders wegvalt, slaat dat een diepere put dan enkel het bedrag van de hypothecaire lening op het hoofd van de overledene (misschien 800 euro op 1 persoon). Dus enkel een levensverzekering nemen voor die 800 euro is veel te weinig.EarthNvstr1 schreef: ↑16 mei 2023, 18:19Je hebt hier zeker een punt.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 16:25 En waarom neem je een SSV als je daarvoor geen leveringsverzekering had? Als je zo bekommerd bent voor je familie, waarom neem je dan enkel een levensverzekering voor het deel van de hypotheek dat nog betaald moet worden? Waarom heb je geen levensverzekering voor je een huis kocht? Waarom heb je geen levensverzekering nadat de lening is afgelost?
Maar het verschil is n.m.i. dat je met een hypothecaire lening een schuld hebt voor iets waarvan men verwacht dat het er vanaf dan altijd zal "zijn".
Waarvoor men zich dus wil indekken, is het wegvallen van de factor die de schuld zal vereffenen.
Een SSV is absoluut niet voldoende om het verlies te dekken. Dus het argument van "ik wil mijn familie behoeden als ik er niet meer ben" om een SSV af te sluiten, houdt geen steek
En een SSV is schandalig duur. Als je een gewone levensverzekering neemt, bijvoorbeeld voor 400.000 euro in het geval je sterft, los van een hypothecaire lening, ga je in proportie veel minder betalen dan bij een SSV. Echt veel minder.
En je krijgt minder bij een SSV. Bij een SSV krijg je bijvoorbeeld 200.000 als je het eerste jaar sterft, 195.000 als je het 2e jaar sterft, 190.000 daarna, enzovoort, ...
Terwijl als je echt voor je gezin wilt zorgen, je je bijvoorbeeld voor 400.000 wilt laten verzekeren, tot de kinderen 18 jaar zijn. Dan is er genoeg tot de kinderen 25 jaar zijn, en op eigen benen staan. En is er ook genoeg voor de overblijvende partner.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De meesten nemen een 100% dekking.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 19:26 Ja, inderdaad. Maar het dekt niet alle noden. Een gezin met kinderen heeft maandelijks misschien 3500 of 4000 euro nodig. Als het salaris van een van de ouders wegvalt, slaat dat een diepere put dan enkel het bedrag van de hypothecaire lening op het hoofd van de overledene (misschien 800 euro op 1 persoon). Dus enkel een levensverzekering nemen voor die 800 euro is veel te weinig.
Een "gezin met kinderen" waar dan nog 1 ouder overblijft en geen huur of hypothecaire afbetaling meer heeft, heeft vermoedelijk niet zo héél veel nodig. Maar "nodig hebben" is natuurlijk weer heel persoonlijk.
Toch wel. Geen huur of hypothecaire aflossing meer moeten betalen, maakt wellicht een groot verschil.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 19:26 Een SSV is absoluut niet voldoende om het verlies te dekken. Dus het argument van "ik wil mijn familie behoeden als ik er niet meer ben" om een SSV af te sluiten, houdt geen steek
Geen idee. Dat moet je dan maar eens heel concreet aantonen.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 19:26 En een SSV is schandalig duur. Als je een gewone levensverzekering neemt, bijvoorbeeld voor 400.000 euro in het geval je sterft, los van een hypothecaire lening, ga je in proportie veel minder betalen dan bij een SSV. Echt veel minder.
Earth heeft gelijk. Geef eens een rekenvoorbeeld? Ik denk, aan je discours te horen, dat je er eigenlijk weinig vanaf weet.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 19:26
En een SSV is schandalig duur. Als je een gewone levensverzekering neemt, bijvoorbeeld voor 400.000 euro in het geval je sterft, los van een hypothecaire lening, ga je in proportie veel minder betalen dan bij een SSV. Echt veel minder.
En je krijgt minder bij een SSV. Bij een SSV krijg je bijvoorbeeld 200.000 als je het eerste jaar sterft, 195.000 als je het 2e jaar sterft, 190.000 daarna, enzovoort, ...
Een SSVZ is een tijdelijke afnemende dekking tegen overlijden bij ziekte en ongeval (!). Soms voor 100% op 2 namen.
Dit zal altijd goedkoper zijn dan een idem dekking die niet beperkt is in de tijd.
Dit zal altijd duurder zijn dan een dekking overlijden bij enkel ongeval.
Je moet wel de correcte zaken vergelijken. Bijkomend kan je een SSVZ dan soms nog fiscaal inbrengen.
Vorig jaren waren +-14% van alle overlijdens (+-116.000) in de groep 24-65. Zo'n kleine kans zou ik dat nu ook niet noemen. Het is al langer de maatstaf dat 1 op de 7 à 8 zijn pensioen niet haalt. Als je dan zelf dat risico neemt, mij niet gelaten. Maar kom hier nu niet verkondigen dat een SSV compleet nutteloos is.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 16:01 Een SSV is geld weggooien. Ze (de banken, en wie de SSV verkoopt voor de banken) verdienen enorm veel aan een SSV. Vandaar dat ze dit met alle mogelijke middelen proberen te verkopen. Of dacht je dat ze een SSV verkopen omdat het in jouw voordeel is
Het is hetzelfde verhaal met een brandverzekering. Jaarlijks branden maar een paar woningen volledig af, maar ga je dan voor 400-500 euro per jaar het risico nemen?
Hoeveel mensen kunnen trouwens alleen de successierechten betalen en de gezinswoning blijven afbetalen? Laat staan even tijd voor zichzelf nemen om het overlijden te verwerken? Of ga je na 2 weken al terug voltijds aan de slag gaan?
-
- Verbannen Gebruiker
Jij bent degene die SSV verdedigt. Jij bent degene die blindelings gelooft dat de kostprijs van een SSV voordeliger is dan de prijs van een overlijdensverzekering die los staat van een hypothecaire lening.EarthNvstr1 schreef: ↑16 mei 2023, 20:46Geen idee. Dat moet je dan maar eens heel concreet aantonen.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 19:26 En een SSV is schandalig duur. Als je een gewone levensverzekering neemt, bijvoorbeeld voor 400.000 euro in het geval je sterft, los van een hypothecaire lening, ga je in proportie veel minder betalen dan bij een SSV. Echt veel minder.
Jij moet dus bewijzen dat een SSV voordeliger is.
Dat kun je niet? Dat bewijst net mijn punt: iedereen die een SSV afsluit, doet dat alleen maar "omdat iedereen dat doet", "omdat de bank het zegt".
Het ergste is dat de meesten dat alleen maar doen om een lagere rentevoet te krijgen. Ze betalen 10.000 euro aan SSV om 2.000 euro te besparen op de hypothecaire lening.
Zolang iedereen zo redeneert, kunnen banken 2 keer of 3 keer de normale prijs rekenen voor een SSV.
Zoals ik zei, wie met kennis van zaken onderhandelt, krijgt een korting van minstens 50% op de SSV.
Een SSV hoeft niet altijd 100% van het krediet te dekken hé mannen.
Kijk inderdaad naar wat je nodig hebt om partner en kinderen te beschermen.
Dat kan ook een dekking zijn van 30% of 50%
Zolang de restschuld acceptabel is voor de erfgenamen om verder te betalen of af te lossen.
Imo heeft een SSV wel degelijk zijn nut, mits met gezond verstand wordt bekeken en over nagedacht. Immers heeft 'comfort' ook een waarde. En misschien dan niet voor jezelf die sterk financieel onderlegd is, maar soms wel voor de minder financieel onderlegde partner.
Kijk inderdaad naar wat je nodig hebt om partner en kinderen te beschermen.
Dat kan ook een dekking zijn van 30% of 50%
Zolang de restschuld acceptabel is voor de erfgenamen om verder te betalen of af te lossen.
Imo heeft een SSV wel degelijk zijn nut, mits met gezond verstand wordt bekeken en over nagedacht. Immers heeft 'comfort' ook een waarde. En misschien dan niet voor jezelf die sterk financieel onderlegd is, maar soms wel voor de minder financieel onderlegde partner.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik verdedig noch het ene noch het andere.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 mei 2023, 13:14 Jij bent degene die SSV verdedigt. Jij bent degene die blindelings gelooft dat de kostprijs van een SSV voordeliger is dan de prijs van een overlijdensverzekering die los staat van een hypothecaire lening.
Ik reageer gewoon op jouw zwart-wit uitspraken zoals
huisjetuintjefiets schreef: ↑16 mei 2023, 19:26 het argument van "ik wil mijn familie behoeden als ik er niet meer ben" om een SSV af te sluiten, houdt geen steek
In veel gevallen eist de bank dat gewoon, dus dan heb je de keuze niet eens.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 mei 2023, 13:14 iedereen die een SSV afsluit, doet dat alleen maar "omdat iedereen dat doet", "omdat de bank het zegt".
Als je wel de keuze hebt, dan zijn er meerdere mogelijkheden en is het voor iedereen wellicht weer heel persoonlijk.
De bank kan een SSV eisen, maar kan niet eisen dat je die bij hen neemt.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 mei 2023, 13:14 Het ergste is dat de meesten dat alleen maar doen om een lagere rentevoet te krijgen. Ze betalen 10.000 euro aan SSV om 2.000 euro te besparen op de hypothecaire lening.
Je kan dus perfect de SSV ergens anders nemen als dat voordeliger is.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, je bent zwanger of je bent het niet. Zeer zwart-wit. Als dit je stoort, heeft verdere discussie geen zin.EarthNvstr1 schreef: ↑17 mei 2023, 14:01 Ik verdedig noch het ene noch het andere.
Ik reageer gewoon op jouw zwart-wit uitspraken zoals
Hier vind je alle voorwaarden : https://www.bnpparibasfortis.be/nl/publ ... nvest-planOve schreef: ↑3 april 2023, 00:06Dit is volgens mijn bankier het voordeel, ik kopieer letterlijk wat mijn bankier mij gemaild heeft.calimero1 schreef: ↑2 april 2023, 23:28
op het eerste zicht een mooi praatje - zie niet direct het voordeel in in vergelijking met het direct storten van het resterende deel van de eenmalige premie van de ssv - met een ssv-premie kan je toch ook 30% belastingvoordeel krijgen via het lange termijnsparen (federaal) zonder daarvoor een home invest plan te moeten openen ? wat is volgens jouw bankier het voordeel ?
"Een home invest plan is inderdaad woonsparen en een beetje te vergelijken met pensioensparen die vrij komt aan 60.
De uitzondering met woonsparen is dat je dit vroeger kan gebruiken voor de omvorming naar een Schuldsaldoverzekering.
Wat hier bij jullie het geval zou zijn, we storten enkel wat er nodig is voor de verzekering. Mochten jullie in de toekomst verder storten om fiscaal voordeel te genieten, dan zou dit dan inderdaad vast staan tot aan pensioenleeftijd net als bij pensioensparen."
Onze SSV kost voor 2 personen ongeveer 5000 euro. Wij wilden dit betalen met een eenmalige premie.
Vraag uw bankier hoe het zit met de minimumlooptijd van 10jaar, de 5% boete voor het vervroegd afkopen, de 33% fiscale boete voor het vervroegd afkopen? Nergens staat er in de voorwaarden dat die niet worden aangerekend bij het omzetten naar een SSV: https://www.bnpparibasfortis.be/pics/AG ... 02438N.pdf.
Met alle kosten zou er nog maar 55% overblijven van de gestorte premie als beschikbare reserve.Minimumlooptijd: 10 jaar
Bij afkoop voordien is er een afkoopvergoeding. Deze afkoopvergoeding bedraagt 5% van de theoretische afkoopwaard
Bij vervroegde afkoop: 33,31 procent bedrijfsvoorheffing als u uw opgebouwde kapitaal opvraagt voor uw 60ste verjaardag.
De beschikbare reserve kan op elk ogenblik gebruikt worden als eenmalige premie van een schuldsaldoverzekering.
Blijf bij uw huidige SSV en start eventueel een aparte tak-21 op. Je vindt andere maatschappijen via spaargids waar je geen 5% instapkosten moet betalen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schijnzwangerschaphuisjetuintjefiets schreef: ↑17 mei 2023, 14:10 Ja, je bent zwanger of je bent het niet. Zeer zwart-wit.
Maar dat geheel terzijde.
Je kan ook een levensverzekering (of overlijdensverzekering of de combinatie) nemen én een schuldsaldoverzekering.