Beleggen in India en Japan ?
TIP
Re: Beleggen in India en Japan ?
IWDA USD vs EUR
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In beide gevallen heb je evenveel rendement.
De aandelenkorven zijn identiek voor beide fondsklassen. De munt van de fondsklasse heeft geen impact op het resultaat.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 18 mei 2023, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

In de ETF zitten bijvoorbeeld alleen 1000 aandelen van Sony. Een Sony aandeel is ongeveer 14.000 YEN.
De waarde van de totale ETF is dan14 miljoen YEN.
Als er 100.000 eenheden in het fonds zitten, is de waarde van een eenheid van het fonds 140 YEN.
De ETF in YEN zal een koers hebben van 140 YEN.
De ETF in EUR zal die 140 YEN vermenigvuldigen met de waarde van YEN in EURO. En zal dus een koers hebben van 0,933 EURO (als we rekenen dat 150 YEN een EURO is), dat is 140/150.
Als plots de waarde van de YEN 10% stijgt, dan zijn 135 YEN gelijk aan een EURO. De koers van het ETF fonds in EUR zal dan 140/135 zijn (als de koers van Sony gelijk blijft) = 1,037 EURO.
Als het daarentegen de EUR zou zijn die 25% stijgt tov de YEN, dan zal de koers van de ETF in EUR 25% dalen. Want een stijging van de EUR is een daling van de YEN.
Het maakt geen verschil. Er is maar één IWDA fonds. Er zijn ook alleen maar 1 soort IWDA eenheden. Het heeft een bepaalde waarde. Als ik het verkoop op een beurs waar ze in EUR handelen, dan krijg ik EURO. Als ik het verkoop op een beurs waar ze in USD handelen, dan krijg ik USD.Betreft IWDA : wat maakt het op lange termijn uit of je dit koopt in USD of EUR ?
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Kan je dan niet beter altijd de versie in euro nemen? Anders heb je nog de wisselkoersmarge die de bank aanrekent om je fonds in yen/dollar om te zetten naar euro's?
Als je vandaag euro's hebt, zeker.
Als je vandaag usd hebt, en die op lange termijn wil behouden, kan je in usd blijven.
Als je vandaag usd hebt, en die op lange termijn wil behouden, kan je in usd blijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.