Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Spreiding obligaties ?
Voor een EUROpeaan verandert inderdaad niets.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In de tijd van de devaluatie van de Belgische frank was de slogan "Koop Belgisch". Nu zou ze kunnen zijn: "Koop Europees".
Zoals anderen reeds aangeven; je introduceert een diversificatie met muntvolatiliteit in je portefeuille.
Renteverschillen geven een jndicatie van de te verwachten evolutie van de munten. Volatiliteit van munten is dikwijls groter dan het verschil in rente.
Wat is de rol van obligaties in je portefeuille?
Mogelijks kan je de muntvolatiliteit weghedgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Europese staatsschuldencrisis of Eurocrisis (2009-2014 ):
Een land met een (te) grote overheidsschuld en/of (te) groot financieringstekort, zoals Griekenland, Italië, Spanje, Ierland, Portugal sinds januari 2010, bevindt zich in een zogenaamde debt trap ("gevangen in schuld"): die slechte financiële positie leidt ertoe dat men een hogere rente moet betalen over zijn schuld (oftewel ‘de koersen van zijn staatsleningen dalen’), hetgeen de financiën verder doet verslechteren, met als gevolg een vicieuze cirkel van toenemende schulden en rentelasten.
De staatsschulden van vele Europese landen waaronder België is nog hoger geworden dan in 2014.
De oorzaken van Eurocrisis zijn niet weg maar nog erger geworden.
Als de ratingbureaus 1 land in het vizier neemt dan gaan de poppen (terug) aan het dansen. Fitch heeft in maart 2023 nabeurs België een waarschuwing gegeven maar gelukkig nog geen downrating.
Als de euro terug in vraag wordt gesteld dan kunnen we enkel hopen op een nieuwe Mario Dragi ( whatever it takes anno 2012) om de euro te redden.....
En dan moeten de markten hem of haar nog geloven...
Nog eens door het obligatieaanbod aan het fietsen...
Wat denken jullie van een ROMANIA obligatie? XS2330503694
Spijtig genoeg geen 0 coupon, maar uiteindelijk toch wel een mooi rendement ... als de handel nog bestaat in 2033 natuurlijk
Grts,
Gunther
Wat denken jullie van een ROMANIA obligatie? XS2330503694
Spijtig genoeg geen 0 coupon, maar uiteindelijk toch wel een mooi rendement ... als de handel nog bestaat in 2033 natuurlijk
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Grts,
Gunther
-
- Verbannen Gebruiker
De coupon is 2%, dat valt nog mee: je verliest 0,6% rendement aan RV.
De uitgifteprijs was 98,91%. Hier verlies je ongeveer 1,09% / 10 *0,3% = ongeveer 0,03%, dus te verwaarlozen.
Als kosten en taks ongeveer 0,5% zijn, kost dat nog eens 0,05% rendement.
Het netto rendement is dus ongeveer 6% - 0,6% - 0,03% - 0,05% = ongeveer 5,3%
Dus een mooi nettorendement. Dan is de vraag: ga je de hele tijd wakker liggen van het risico, of heb je al veel obligaties waardoor het geen ramp is.
Denk aan Griekenland: plots werd beslist dat je 50% van je kapitaal verloor.
Bedankt voor het delen van jouw visie!
. Misschien dat ik eens meedoe voor 1 lijntje …
Moest je alternatieven zien met langere looptijd en mooi netto rendement zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Grts,
Gunther
Moest je alternatieven zien met langere looptijd en mooi netto rendement zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Grts,
Gunther
Ik heb zelf deze in portefeuille: XS2434895558. Ook Roemenië, maar met vervaldatum 07/03/2028. Uiteraard is het rendement wel iets lager, netto rond de 4,60%.
-
- Verbannen Gebruiker
Misschien deze, maar deze hebben kleiner rendement. Het risico zou minder moeten zijn. Te koop bij Bolero (elders misschien ook)
- XS2322254249, Goldman Sachs, 1%, 2033. Zal ongeveer 4% netto zijn
-XS2327420977, E.ON, 0,6%, 2032, ongeveer 3,3% netto
- DE000A289QR9, Mercedes, 0,75%, 2030, ongeveer 3% netto
- XS2280845145, BMW, 0,2%, 2033, ongeveer 3,2%
Wel zelf nog eens alles te controleren. Ik geef geen advies, ik signaleer alleen maar
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Wil je heel lang gaan, dan zijn er bonds van Duitse deelstaten. Dus risico zeer klein, en nog lager rendement. Dat is voor het zeer veilige deel van de portefeuille.
Dat is bijvoorbeeld DE000A289LA6, Berlijn, 0,35%, 2050, ongeveer 3% netto.
Ik ben particulier en zeker geen adviseur maar deze vind ik een mooie in euro :
Volkswagen leasing 0,25% 12/1/2026 90,6% YTM 4,01%
Uitgifteprijs 99,88
BBB+
Volledige dochteronderneming van VW Group
Weinig risico daar de VW Group nog ongeveer 65 % eigenaar is van Porsche en 100% van Scania trucks , Bentley,Audi,Seat, Cupra, Skoda,Lamborghini en meerderheidsbelang heeft in MAN trucks en Ducati .
De voor mij lage rating komt omdat de automobielindustrie zeer kapitaalintensief is door bv omschakeling naar elektrische auto’s en investeringen in auto batterijen.
Ik bekijk steeds de balans wanneer ik investeer en voor mij persoonlijk is deze oké.
Bij (onverwachte) problemen kunnen ze nog wat aandelen van Porsche met winst op de markt brengen die gretig worden gekocht.
Volkswagen leasing 0,25% 12/1/2026 90,6% YTM 4,01%
Uitgifteprijs 99,88
BBB+
Volledige dochteronderneming van VW Group
Weinig risico daar de VW Group nog ongeveer 65 % eigenaar is van Porsche en 100% van Scania trucks , Bentley,Audi,Seat, Cupra, Skoda,Lamborghini en meerderheidsbelang heeft in MAN trucks en Ducati .
De voor mij lage rating komt omdat de automobielindustrie zeer kapitaalintensief is door bv omschakeling naar elektrische auto’s en investeringen in auto batterijen.
Ik bekijk steeds de balans wanneer ik investeer en voor mij persoonlijk is deze oké.
Bij (onverwachte) problemen kunnen ze nog wat aandelen van Porsche met winst op de markt brengen die gretig worden gekocht.
vergeten door te geven:
XS2282094494
Uitgifte van 750 miljoen euro
Liquide op OTC markt en op Stuttgart.
XS2282094494
Uitgifte van 750 miljoen euro
Liquide op OTC markt en op Stuttgart.
Bedankt voor de reacties !
Grts
Gunther
Grts
Gunther
Als ik totaal geen enkele risico’s wil nemen koop ik voor mijn portefeuille steeds een kortlopende in Euro en/of in dollar bv :
KFW 0,01% ( dus geen zero want daar hoe ik niet zo van … ).
In Euro
DE000A254PS3
Uitgifte prijs 100,025
94,535% ( OTC markt) YTM netto 2,76%)
VVD 31/3/2025
Zeer liquide ( OTC markt )
AAA credit rating ( Instituut van de Duitse Staat dus super veilig).
Zeer liquide op de OTC markten = altijd (tijdens de openingsuren) professionele verkopers en kopers ( bv KBC,Ageas ,AXA, ING, DB ,Commerzbank , enz….) met zeer grote bedragen . Zeer weinig verschil ,enkel bij de liquide , tussen aan en verkoop op de OTC markt .Omdat deze markt enkel voor de professioneel is zijn de aankoopprijzen ( meestal ) lager en beschikbaar.
Het vermelde is niet van toepassing op bv Frankfurt, Stuttgart, Luxemburg . De prijzen en de beschikbaarheid is daar afhankelijk van een extra tussenhandelaar of een particulier.
Als ik een richting van de prijs en wil hebben en kijken naar de eventuele beschikbaarheid , dan raadpleeg ik meestal Stuttgart, soms Frankfurt en nooit Luxemburg want deze is voor mij niet representatief.
Ik koop met de goede service van Bolero ( dochteronderneming van de KBC groep ) telefonisch als particulier bijna al mijn obligaties offline op de OTC markten in verschillende valuta’s ( euro , dollar, Mexicaanse peso, NOK , AUD, NZD , …. ).
Ik wil wel benadrukken dat ik maar een particulier ben en dat het bovenvermelde ,en al de rest dat ik reeds meegedeeld heb op dit forum TOTAAL niet kan/mag aanschouwd worden als advies !
Voor alle duidelijkheid: De toekomstige berichten van mij vallen daar ook onder!
Adviezen worden gegeven door professionelen en dat ben ik in de verste verte niet.
Ik ben dus enkel een amateur , die veel leest over o.a. economie wereldwijd , en die blij is om met andere geïnteresseerden te communiceren over een materie waar mijn echtgenote en mijn vrienden weinig kennis over hebben of niet in geïnvesteerd of geïnteresseerd zijn.
Ik heb nu veel werk gestoken om alles duidelijk te verwoorden voor iedereen en vooral voor de beginnende geïnteresseerden in vast renderend roerend vermogen en ga nu slapen …….![😴](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f634.svg)
In Euro
DE000A254PS3
Uitgifte prijs 100,025
VVD 31/3/2025
Zeer liquide op de OTC markten = altijd (tijdens de openingsuren) professionele verkopers en kopers ( bv KBC,Ageas ,AXA, ING, DB ,Commerzbank , enz….) met zeer grote bedragen . Zeer weinig verschil ,enkel bij de liquide , tussen aan en verkoop op de OTC markt .Omdat deze markt enkel voor de professioneel is zijn de aankoopprijzen ( meestal ) lager en beschikbaar.
Het vermelde is niet van toepassing op bv Frankfurt, Stuttgart, Luxemburg . De prijzen en de beschikbaarheid is daar afhankelijk van een extra tussenhandelaar of een particulier.
Als ik een richting van de prijs en wil hebben en kijken naar de eventuele beschikbaarheid , dan raadpleeg ik meestal Stuttgart, soms Frankfurt en nooit Luxemburg want deze is voor mij niet representatief.
Ik koop met de goede service van Bolero ( dochteronderneming van de KBC groep ) telefonisch als particulier bijna al mijn obligaties offline op de OTC markten in verschillende valuta’s ( euro , dollar, Mexicaanse peso, NOK , AUD, NZD , …. ).
Ik wil wel benadrukken dat ik maar een particulier ben en dat het bovenvermelde ,en al de rest dat ik reeds meegedeeld heb op dit forum TOTAAL niet kan/mag aanschouwd worden als advies !
Voor alle duidelijkheid: De toekomstige berichten van mij vallen daar ook onder!
Adviezen worden gegeven door professionelen en dat ben ik in de verste verte niet.
Ik ben dus enkel een amateur , die veel leest over o.a. economie wereldwijd , en die blij is om met andere geïnteresseerden te communiceren over een materie waar mijn echtgenote en mijn vrienden weinig kennis over hebben of niet in geïnvesteerd of geïnteresseerd zijn.
Ik heb nu veel werk gestoken om alles duidelijk te verwoorden voor iedereen en vooral voor de beginnende geïnteresseerden in vast renderend roerend vermogen en ga nu slapen …….
Duitse tweejaarsrente al terug op 2.85%. Onderweg naar de 3 waarschijnlijk.karine schreef: ↑16 mei 2023, 00:19Ik vraag me af of het op deze moment nog de moeite waard is ?
DE0001141802 geeft netto nog 2,5%.
Dat is 0,75% meer dan e-depo, Santander.
Dan moet je al echt naar grote bedragen gaan om een danig verschil te maken.
Op €25.000 spreken we over €188.
Het lijkt er ook op dat de rentes terug aan het dalen zijn.
Bedankt, zonet in mijn watchlist gezet, is inderdaad een mooie kortlopende obligatieFilip333 schreef: ↑19 mei 2023, 01:31 Als ik totaal geen enkele risico’s wil nemen koop ik voor mijn portefeuille steeds een kortlopende in Euro en/of in dollar bv :
In Euro
DE000A254PS3
Uitgifte prijs 100,025
VVD 31/3/2025