Wat denken (niet hopen) jullie dat de beurs (wereld) tegen Kerst 2023 zal gedaan hebben t.o.v. Kerstdag 2022
TIP
Re: Wat denken (niet hopen) jullie dat de beurs (wereld) tegen Kerst 2023 zal gedaan hebben t.o.v. Kerstdag 2022
Na 14 weken zitten we op +4,83%
Re: Wat denken (niet hopen) jullie dat de beurs (wereld) tegen Kerst 2023 zal gedaan hebben t.o.v. Kerstdag 2022
Zal vast nog veel hoger staan tegen het jaareinde. Beursduivel doet ook maandelijks een sentimentspeiling en daar stel je ook al vast dat er toch velen zijn die verwachten dat de beurs zal stijgen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nog geen 2 weken geleden was er extreme fear. Gans het financieel systeem stond op omvallen. Het kon nog veel lager volgens sommigen. En vandaag staan sommigen aandelen dik 10% hoger en verwachten we een verdere stijging.
Wanneer de beurs aan het dalen is denkt iedereen dat ze nog verder gaat dalen en wanneer ze aan het stijgen is denkt iedereen dat ze nog verder gaat stijgen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd. Ik denk altijd vol in te stappen als het crasht en nadien te verkopen als iedereen euforisch is. Maar het is zo moeilijk om niet mee te panikeren. Onlangs Arcelor gekocht toen de meter extreme fear aantoonde. Heel kleine positie, want ik had zelf ook weer schrik zoals bij elke crash. Intussen dik 10% winst. Dus nu weeral spijt dat ik niet all-in ben gegaan.
Eigenlijk zou je enkel naar de fear & greed index mogen kijken. En niet naar het nieuws kijken, niet op fora zitten lezen, ... Enkel die meter bekijken. All-in bij extreme fear. En er weer uit bij greed.
Probeer eens met de 50% regel, bv wanneer je denkt aan winst nemen maar twijfelt of het niet te vroeg is, verkoop dan de helft van wat je van plan was. Stijgt het verder dan renderen de resterende aandelen, zakt het terug, kun je op een later tijdstip lager instappen met het stuk dat je verkocht hebt. Haalt een stuk van het slecht timen risico weg en je hebt voor de helft van de aandelen sowieso de juiste keuze gemaakt
Dat was een van de tips voor verstandig beleggen van Rabobank.be: "Vermijd bruusk kopen en verkopen".
Interessante tip. Ik zal die fear & greed index eens wat van dichterbij opvolgen.Orakel van Brakel schreef: ↑2 april 2023, 09:35 Eigenlijk zou je enkel naar de fear & greed index mogen kijken. All-in bij extreme fear. En er weer uit bij greed.
Hmmm... Die fear and greed index zegt natuurlijk wel iets over het sentiment, het probleem ermee is dat fear (en ook greed) ook wel terecht kan zijn.
Die index kan ook extreme fear aanwijzen terwijl je nog altijd veel te veel betaalt voor aandelen.
Volgens mij kun je veel beter die index samen met al het andere economische nieuws, analistenrapporten en beurvoorspellingen straalnegeren en gewoon op een regelmatig vast tijdstip een vast bedrag investeren, en dit ongeacht de stand van de beurs.
Wil je toch iets gerichter gaan timen: kijk dan naar de Shiller PE (https://www.multpl.com/shiller-pe), maar dan moet je natuurlijk wel stalen ballen hebben om te gaan investeren op de momenten waarop de situatie het meest uitzichtloos is.
(Het zal je trouwens opvallen dat de voorbije maanden de Shiller PE nog hoger stond dan vandaag - terwijl de F&G index juist fear aanwees waar deze vandaag neutraal tot positief aanwijst. Beide indicatoren zijn dus regelmatig in tegenstrijd met mekaar).
Die index kan ook extreme fear aanwijzen terwijl je nog altijd veel te veel betaalt voor aandelen.
Volgens mij kun je veel beter die index samen met al het andere economische nieuws, analistenrapporten en beurvoorspellingen straalnegeren en gewoon op een regelmatig vast tijdstip een vast bedrag investeren, en dit ongeacht de stand van de beurs.
Wil je toch iets gerichter gaan timen: kijk dan naar de Shiller PE (https://www.multpl.com/shiller-pe), maar dan moet je natuurlijk wel stalen ballen hebben om te gaan investeren op de momenten waarop de situatie het meest uitzichtloos is.
(Het zal je trouwens opvallen dat de voorbije maanden de Shiller PE nog hoger stond dan vandaag - terwijl de F&G index juist fear aanwees waar deze vandaag neutraal tot positief aanwijst. Beide indicatoren zijn dus regelmatig in tegenstrijd met mekaar).
Na bijna 4 maanden zitten we op +5,22%.
Top eerste trimester!
Top eerste trimester!
Na bijna 5 maanden zitten we op +7,59%.
Eindelijk wat omhoog zonder veel schokken. Mag rustig verder gaan rest van het jaar. Met + 12% tegen nieuwjaar ben ik al dik tevreden.
De renteverhogingen door de centrale banken naderen hun einde. Nu nog een akkoord vinden over het schuldplafond in de VS en dan zal het ergste voor dit jaar wel voorbij zijn zeker?
Het akkoord tussen Biden en McCarthy is er sinds deze morgen. Nu nog het congress overtuigen. Dat zal ook wel lukken juist voor middernacht op 5/6.
Zie https://www.yahoo.com/finance/news/bide ... 54917.html
Beiden leggen het akkoord aan hun partij voor en waren karig met informatie. Dit staat in het akkoord volgens beiden: https://www.yahoo.com/finance/news/key- ... 11169.html
De renteverhogingen zullen volgens mij nog tot september doorgaan in de VS en november voor de ECB. Er werd tot een paar weken geleden al een verlaging in juni verwacht
Zie https://www.yahoo.com/finance/news/bide ... 54917.html
Beiden leggen het akkoord aan hun partij voor en waren karig met informatie. Dit staat in het akkoord volgens beiden: https://www.yahoo.com/finance/news/key- ... 11169.html
De renteverhogingen zullen volgens mij nog tot september doorgaan in de VS en november voor de ECB. Er werd tot een paar weken geleden al een verlaging in juni verwacht
Na 6 maanden zitten we op +9,13%.