Energie cooperaties
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Energie cooperaties
Gezien Ecopower nog altijd niet in Brussel levert, heb ik de verkoop van mijn aandelen aangevraagd.
Als ge na een jaar aan woekerwinsten en een inflatie van 11% er nog steeds niet in slaagt om de aandeelhouders wat te geven, maar alles aan de mensen geeft die klant (kunnen!) zijn, dan steek ik mijn geld wel ergens anders in.
Als ge na een jaar aan woekerwinsten en een inflatie van 11% er nog steeds niet in slaagt om de aandeelhouders wat te geven, maar alles aan de mensen geeft die klant (kunnen!) zijn, dan steek ik mijn geld wel ergens anders in.
Algemene vergadering.
Enkel grote producenten hebben hiervan kunnen profiteren.E10ne schreef: ↑20 mei 2023, 18:29
Wat me een beetje tegen de borst stoot is het feit dat ook zij (en vele andere coöperatieven) hun elektriciteit afgelopen maanden (zeer) duur hebben kunnen verkopen (prijs gekoppeld aan de slechtste gascentrale). Want ze kunnen en mogen (zij niet alleen uiteraard) nog duizenden molens bijzetten, zolang die prijskoppeling blijft bestaan is en blijft de consument de dupe. Al zijn er misschien enkele welke hier tegenwind geven?
Je kunt beter zeggen dat 'zij (en vele andere cooperatieven)' hun elektriciteit duur hebben moeten verkopen omdat de prijs die zij betaalden om bij te kopen op de Europese markt gekoppeld is aan die van gas.
Als Ecopower nog 'duizenden molens' bijzet dan hadden ze geen elektriciteit moeten bijkopen en hadden ze hun prijzen laag kunnen houden ten voordele van de consument. Trouwens, dit laatste deden ze ook in het begin van de crisis.
Alle energieproducenten hebben daarvan kunnen profiteren, groot of klein. In het bijzonder zij die elektriciteit uit andere energiebronnen dan halen (kernenergie, hernieuwbare energie ...).iejoor schreef: ↑21 mei 2023, 00:05Enkel grote producenten hebben hiervan kunnen profiteren.E10ne schreef: ↑20 mei 2023, 18:29
Wat me een beetje tegen de borst stoot is het feit dat ook zij (en vele andere coöperatieven) hun elektriciteit afgelopen maanden (zeer) duur hebben kunnen verkopen (prijs gekoppeld aan de slechtste gascentrale). Want ze kunnen en mogen (zij niet alleen uiteraard) nog duizenden molens bijzetten, zolang die prijskoppeling blijft bestaan is en blijft de consument de dupe. Al zijn er misschien enkele welke hier tegenwind geven?
Je kunt beter zeggen dat 'zij (en vele andere cooperatieven)' hun elektriciteit duur hebben moeten verkopen omdat de prijs die zij betaalden om bij te kopen op de Europese markt gekoppeld is aan die van gas.
Als Ecopower nog 'duizenden molens' bijzet dan hadden ze geen elektriciteit moeten bijkopen en hadden ze hun prijzen laag kunnen houden ten voordele van de consument. Trouwens, dit laatste deden ze ook in het begin van de crisis.
Alle elektriciteit die ze via hernieuwbare bronnen (of kernenenergie) hebben geproduceerd, hebben ze aan veel te hoge prijzen kunnen verkopen aan de consument omwille van de prijskoppeling aan gas (ook al werd die elektriciteit niet via gas opgewekt). Dat geldt ook voor Ecopower en andere groene elektriciteitsproducenten ...
Klanten van Beauvent kunnen een contract aangaan via Ecopower zonder een enkel Ecopower aandeel.AndrewBourgeois schreef: ↑20 mei 2023, 19:17 Gezien Ecopower nog altijd niet in Brussel levert, heb ik de verkoop van mijn aandelen aangevraagd.
Bij mijn weten kan het het ook via de Brusselse Coöperatie.
Als inschrijvingen open zijn.
Voor de uitbouw van Seacoop is maar 450.000.000 € op te halen.
Dit bedrag wordt dan verdeeld over alle coöperaties.
Een kleintje zoals Megawatt puur zal een kleine 5.000.000 € moeten ophalen.
Andere een veelvoud daarvan.
Wat dividend Beauvent betreft, Beauvent speelt met het idee speciale aandelen uit te geven in kader van Seacoop.
Deze aandelen gaan dan een paar jaar geen dividend geven wegens de investering en uiteindelijk wachten op
Indienstname windmolen park.
Of dit gisteren ook allemaal is vertelt?
Deze info komt alvast van online sessie deze week, waar slechts een dertig tal aandeelhouders waren ingeschreven.
Wat Ecopower klagers betreft 1.000.000 € verdeelt over 68000 aandeelhouders zal ook wel nen vette zijn.
Het juiste aantal aandelen uitgegeven die 68000 ?
Dat hun stroomprijs heel 22 laag was, maar een klein detail zeker.
Wat dividend Beauvent betreft, Beauvent speelt met het idee speciale aandelen uit te geven in kader van Seacoop.
Deze aandelen gaan dan een paar jaar geen dividend geven wegens de investering en uiteindelijk wachten op
Deze info komt alvast van online sessie deze week, waar slechts een dertig tal aandeelhouders waren ingeschreven.
Wat Ecopower klagers betreft 1.000.000 € verdeelt over 68000 aandeelhouders zal ook wel nen vette zijn.
Het woord “woekerprijs” heb ik nooit gebruikt. Enkel jij doet dat …
Volgens de tariefkaart van Ecopower bedroeg de all-in prijs in maart 2022 via netbeheerder Intergem ca. 0,24 euro per kWh. In december 2022 was dat bijna 0,40 euro per kWh, of een stijging met 66%.
Dat volgens de VREG ook andere leveranciers duurder zijn dan Ecopower doet niks af aan mijn betoog : allen hebben ze geprofiteerd van de hoge energieprijzen vanwege de automatische koppeling van de elektriciteitsprijzen aan de gasprijs (ook al werd de elektriciteit opgewekt met wind ipv gas).
De Ecopower prijs werd niet verhoogd omdat ze aan de hogere energieprijzen moesten VERkopen, wél omdat ze op sommige momenten op de markt moesten AANkopen aan deze hoge prijzen en dat was niet langer houdbaar. Ecopower tracht altijd om een evenwicht te hebben tussen eigen productie en de vraag van hun klanten, doch dat voorkomt niet dat men ook kan moeten aankopen op de markt. Is de "overtollige" productie - als die er was -!soms in de markt gezet aan hogere tarieven, mogelijk wel, en daar kan men iets extra aan verdiend hebben, doch het lijkt me dat de kost van aankopen vele malen hoger was dan dan opbrengst van verkoop aan hogere tarieven.
Begrijpelijk, doch de situatie met leveranciers in Brussel is dan ook niet ideaal, er zijn er "maar" 6 die aan particulieren leveren, waarvan er momenteel 4 géén nieuwe klanten aannemen.AndrewBourgeois schreef: ↑20 mei 2023, 19:17 Gezien Ecopower nog altijd niet in Brussel levert, heb ik de verkoop van mijn aandelen aangevraagd.
Bron: https://www.brugel.brussels/nl_BE/theme ... anciers-28
-
- Newbie
- Contacteer:
Wie gaat in SEACOOP zijn geld steken? Als er geen rendement is gaan er niet veel gegadigden zijn denk ik. Of komen ze dan weer met een nieuwe steunmaatregel/GSC of hoe het beestje ook mag heten.burgundy schreef: ↑21 mei 2023, 11:30 Voor de uitbouw van Seacoop is maar 450.000.000 € op te halen.
Je ziet hier al dat de mensen al minder en minder content zijn van Ecopower bij het 0 dividend dat ze 3 keer in de laatste 10 jaar behaald hebben. Gelukkig hebben ze de laagste stroomprijs als je niet veel verbruikt maar ik denk dat de digitale meter binnenkort wel meer roet in het eten zal strooien als we met een winter en een zomerprijs gaan beginnen owv de hoeveelheid groene stroom die in de zomer beschikbaar gaat gesteld worden. Elk residentiele nieuwbouwhuis is zo goed als verplicht om zonnepanelen te leggen tegenwoordig. Nu wil men andere gebouwen (eindelijk) ook gaan verplichten.
Het is tijd om de regels voor windmolens op land aan te passen zodat er wat minder klagers zijn over het uitzicht of 1 of ander vogeltje dat er broed, deze windmolens zijn veel goedkoper te plaatsen, aan te sluiten en te onderhouden.
-
- Newbie
- Contacteer:
btw: Eoly coöperatieve gaat dit jaar weer 6 % uitbetalen
Dat zijn dezelfde die nu klagen geen windmolen men uitzicht is verstoord.weegschaal schreef: ↑21 mei 2023, 22:10
Het is tijd om de regels voor windmolens op land aan te passen zodat er wat minder klagers zijn over het uitzicht of 1 of ander vogeltje dat er broed, deze windmolens zijn veel goedkoper te plaatsen, aan te sluiten en te onderhouden.
Zijn nu verwonderd geen dividend.
Aandelen in een coöperatieve is niet spelen op de beurs.
Dus rendement onzeker.
Gelukkig ontkennen ze heden niet meer dat het aandelen zijn die ze gekocht hebben.
Het zijn dezelfde die nu klagen over lage rente op een spaarrekening.
Geeft men alternatieven is het een stap te ver.
Blijkbaar hebben steunmaatregelen van de overheid in 2022 2023 een verkeerd effect.
Men denkt de volgende energie crisis de overheid zal wel weer bijspringen.
De kans komt er aan om van multinationals af te raken voor energie, en het is weer niet goed.
Graaien en anders verkopen ze (allee ze denken dat ze het kunnen verkopen) zullen natuurlijk alweer niet gelezen hebben dat een uittreding kan tegen gehouden worden als coöperatie daardoor in de problemen zou komen.
Eoly Daar zul je 10.000 € of meer geïnvesteerd hebben, zeker......zoveel te beter voor u.
Wat Ecopower betreft als je niet weet wat boven je hoofd hangt, ga je dividend betalen.
Of weet je niet dat ze heden voor een meerwaarde belasting in aanmerking komen in verkoop energie.
De uitkomst daarvan ..........
Als een goede huisvader handelen is velen heel vreemd blijkbaar.
Alleen maar de €€€€€€€€€€€€€€€€€€ blinken.
Vandaag een % dividend en morgen aandelen die niets meer waard zijn, wat gaat men dan klagen.(remember Arcopar)
Wist niet dat het aandelen waren..............