Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbons 2023
Obligatierendementen hangen vooral af valuta, duration en kredietrating. Je hoort niet vaak dat mensen ondergewaardeerde obligaties kopen (value investing voor obligaties, als het ware).
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt!mozart schreef: ↑2 mei 2023, 06:47Opgepast voor de kosten in de tak 21 producten. Er zijn meestal instap- en beheerskosten. De aangekondigde intrestvoet moet hiermee verminderd worden.Brugse Leeuw schreef: ↑2 mei 2023, 00:11
Ok bedankt!
Trend ziet er licht dalend uit.
Op 10 jaar max 3% vermoed ik.
Met de roerende voorheffing indachtig is misschien een tak 21 een goed alternatief.
Patronale Secure 21 is wel een toppertje in mijn ogen. Loopt al vele jaren en heeft minstens 1,45% rente opgebracht, zelfs tijdens jaren met de bodemrentes.
Voor 2022 was het 1,6%.
Ik zie ze nu stijgen naar rendementen tussen 2 en 3%.
Voor sommigen te weinig hier maar ik hou van rust en zekerheid.
De coupons van de Staatsbons die op 4 juni 2023 eerstkomende zullen worden uitgegeven, zijn vastgesteld als volgt:
- Staatsbon op 3 jaar (4 juni 2023-2026, ISIN BE3871289190) : 2,50 %
- Staatsbon op 10 jaar (4 juni 2023-2033, ISIN BE3871290206) : 3,00 %
Voor deze Staatsbons is de uitgifteprijs vastgesteld tegen 100,00 % van de nominale waarde.
Inschrijven via een plaatsende instelling kan vanaf woensdag 24 mei 2023 tot en met vrijdag 2 juni 2023.
Inschrijven via het Grootboek kan vanaf woensdag 24 mei 2023 tot en met donderdag 1 juni 2023 (ontvangst van het geld uiterlijk op 2 juni 2023).
- Staatsbon op 3 jaar (4 juni 2023-2026, ISIN BE3871289190) : 2,50 %
- Staatsbon op 10 jaar (4 juni 2023-2033, ISIN BE3871290206) : 3,00 %
Voor deze Staatsbons is de uitgifteprijs vastgesteld tegen 100,00 % van de nominale waarde.
Inschrijven via een plaatsende instelling kan vanaf woensdag 24 mei 2023 tot en met vrijdag 2 juni 2023.
Inschrijven via het Grootboek kan vanaf woensdag 24 mei 2023 tot en met donderdag 1 juni 2023 (ontvangst van het geld uiterlijk op 2 juni 2023).
Ik ga terug inschrijven
Na aftrek RV blijft er maar 1,75 en 2,10% over.
Dan kan je toch beter kiezen voor staatsobligaties, die een kleine 3% netto opbrengen?
Dan kan je toch beter kiezen voor staatsobligaties, die een kleine 3% netto opbrengen?
Het zal het vierde opeenvolgende kwartaal zijn dat ik inteken. Vanaf september krijg ik om de drie maanden interest. Aangezien ik nog twee jaar lang ga intekenen zal de interest iedere keer hoger worden. Wanneer de staatsbons op hun vervaldag komen herbeleg ik het geld in nieuwe staatsbons en begint de cyclus opnieuw. Zo heb ik regelmatig inkomsten.
-
- Full Member
- Contacteer:
https://www.tijd.be/markten-live/rente.html
De OLO-10j staat op exact 3% nu.
Als je 3% netto wil ga je op een andere manier meer risico moeten nemen.
https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetC ... LD&lang=nl
De OLO op 1 jaar noteert momenteel aan 3.24% bruto op de secundaire markt.
Ik heb een termijnrekening die afloopt waarvoor ik de staatsbon op 10 jaar overweeg. De omgekeerde rentecurve zijn voor mij terra incognita. Ik kijk geregeld op Spaargids.be naar termijnrekeningen en ik zie dat Deutsche bank vanaf 100.000,- € meer dan 3% bruto geeft op 12 maanden.
Ik sta in dubio tussen 4 opties:
1. termijnrekening 10 jaar CKV aan 3.25%
2. staatsbon 10 jaar aan 3.00%
3 termijnrekening 12 maanden DB aan 3.07%
4. iets anders ( investment grade obligaties in € secundaire markt).
Dit laatste is in de verwachting dat rentes op lange termijn gaan stijgen binnen 12 maand.
Ik heb een termijnrekening die afloopt waarvoor ik de staatsbon op 10 jaar overweeg. De omgekeerde rentecurve zijn voor mij terra incognita. Ik kijk geregeld op Spaargids.be naar termijnrekeningen en ik zie dat Deutsche bank vanaf 100.000,- € meer dan 3% bruto geeft op 12 maanden.
Dit laatste is in de verwachting dat rentes op lange termijn gaan stijgen binnen 12 maand.
Ik zou voor 1e piste gaan,CKV,ben het ook aan't overwegen....Stier schreef: ↑22 mei 2023, 15:41 https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetC ... LD&lang=nl
-
- Full Member
- Contacteer:
10 jaar vastklikken of 12 maanden vastklikken: een wereld van verschil. Alleen jij kan weten wat 'juist' is voor jou. Als je het niet weet: misschien spreiden qua looptijd?
Voor netto 0.175% extra zou ik mijn geld niet aan een bank geven die zich op subprimes richt (CKV).
Het hangt natuurlijk af van het bedrag. Je hebt in principe depositogarantie tot 100k.
Een staatsbon wellicht goedkoper te verkopen dan wat een bank aanrekent als wederbeleggingsvergoeding.
Wederbeleggingsvergoeding bij CKV niet van de poes: "1,50% dossierkost en 0,50% per niet gelopen jaar".
De markt verwacht dat de rente in de toekomst lager zal staan dan vandaag. Aangezien de rentecurve omgekeerd is. Je kan het natuurlijk beter weten dan de markt, maar je verwachting is vandaag toch niet ingeprijsd.
Voor netto 0.175% extra zou ik mijn geld niet aan een bank geven die zich op subprimes richt (CKV).
Het hangt natuurlijk af van het bedrag. Je hebt in principe depositogarantie tot 100k.
Een staatsbon wellicht goedkoper te verkopen dan wat een bank aanrekent als wederbeleggingsvergoeding.
Wederbeleggingsvergoeding bij CKV niet van de poes: "1,50% dossierkost en 0,50% per niet gelopen jaar".
De markt verwacht dat de rente in de toekomst lager zal staan dan vandaag. Aangezien de rentecurve omgekeerd is. Je kan het natuurlijk beter weten dan de markt, maar je verwachting is vandaag toch niet ingeprijsd.
Deze rentes zijn marktconform voor de aangeboden lengtes.
Staatsbons=staatsobligaties
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een goede portefeuille is gediversifieerd, en zal een beetje van alles bevatten.Stier schreef: ↑22 mei 2023, 15:41 https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetC ... LD&lang=nl
1 en 2 kan je vergelijken: en is hierbogen reeds vergeleken
3 is iets anders: de vraag is - aan hoeveel kan je herbeleggen binnen 12 maand? Zal de lange termijn rente nog rond 3% zijn?
4 is nog iets anders.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
De markt verwacht niets . De markt vindt dat een lening op korte termijn momenteel een hogere vergoeding verdient dan een lening op lange termijn.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑22 mei 2023, 16:19 De markt verwacht dat de rente in de toekomst lager zal staan dan vandaag. Aangezien de rentecurve omgekeerd is.
Een rentecurve zegt niets over de verwachtingen. Een rentecurve zegt alleen wat de rentevoeten nu zijn voor de verschillende looptijden.
Op basis van het verleden (dat is dus geen garantie) ligt het in de lijn der verwachtingen dat die omgekeerde rentecurve zal evolueren naar een stijgende curve. Maar, als het zover komt, weet niemand of de korte termijn rente 1% zal zijn en de lange termijn rente 2%; of 2% resp 4%; of 1% resp 5%; of 3% resp 6%, enzovoort.
ING geeft 3,30% bruto rente op een termijnrekening van 1 jaar.Stier schreef: ↑22 mei 2023, 15:41 https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetC ... LD&lang=nl
0% coupon staatsobligaties ga je tusen de 2,5% en 3% netto rendement vinden.
Ik beleg niet meer op 10 jaar, al geven ze 2% meer. 10 jaar is veel te lang. 5 jaar is het maximum.