Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Spreiding obligaties ?
Ik heb al genoeg lange obligaties in USD .
Staatsobligaties Noorwegen zijn niet verkrijgbaar met verschillende vervaldagen.
Zwarte zwanen komen plots en vliegen soms (snel )weg…..
Je hebt gelijk met jouw opmerking over de eurocrisis. Dit is een goed voorbeeld van een zwaan maar spijtig genoeg zijn er nog soortgenoten….
Staatsobligaties Noorwegen zijn niet verkrijgbaar met verschillende vervaldagen.
Zwarte zwanen komen plots en vliegen soms (snel )weg…..
Je hebt gelijk met jouw opmerking over de eurocrisis. Dit is een goed voorbeeld van een zwaan maar spijtig genoeg zijn er nog soortgenoten….
Anderzijds,
Harde of halfzachte landing/rentes dalen/obligaties op 6,7,8 jaar worden meer waard.
Ondertussen kan de zwaan enkel in Euro landen geland zijn/ dollar en Nok stijgen.
Harde of halfzachte landing/rentes dalen/obligaties op 6,7,8 jaar worden meer waard.
Ondertussen kan de zwaan enkel in Euro landen geland zijn/ dollar en Nok stijgen.
Precies niet veel geleerd uit de recente geschiedenis. De banken crisis in 2008 heeft voor een harde landing gezorgd, gevolg daarvan was een schulden crisis (euro crisis) met zeer hoog oplopende rentes voor landen met de grootste schulden.
Veel geleerd .
Daarom beleg in nu enkel in Nederlandse staatsobligaties en KFW ( Duitse staat). Kijk eens na wat deze waard waren tijdens door U aangehaalde en de euro crisis die recenter was.
Ik was daar toen zeer gelukkig mee.
Best dat je je niet (enkel) viseert op deze crisis en dat het mogelijk risico iets totaal nieuw is…..
-
- Verbannen Gebruiker
In de crisis van 2008 zijn de Nederlandse en Duitse obligaties ook flink gezakt in waarde.Filip333 schreef: ↑23 mei 2023, 12:02Veel geleerd .
Daarom beleg in nu enkel in Nederlandse staatsobligaties en KFW ( Duitse staat). Kijk eens na wat deze waard waren tijdens door U aangehaalde en de euro crisis die recenter was.
Best dat je je niet (enkel) viseert op deze crisis en dat het mogelijk risico iets totaal nieuw is…..
Welke recentere eurocrisis was er na 2008?
Het mogelijk risico kan inderdaad iets totaal anders zijn. Rusland valt Polen binnen. Dan heb je niet veel aan Duitse en Nederlandse staatsobligaties of KfW.
Dit is toch een grapje hoop ik?
-
- Verbannen Gebruiker
Dé eurocrisis was in 2011 en had volgens mij weinig te maken met de crisis van 2008. De financiële situatie van Griekenland was door de crisis van 2008 misschien wel nog precairder geworden. Duits staatspapier deed het toen trouwens wel uitstekend, uiteraard.
Beste ,huisjetuintjefiets schreef: ↑23 mei 2023, 16:14Ik bedoel, welke andere eurocrisis was er, na degene die zich afspeelde in de nasleep van de kredietcrisis van 2008?
Filip333 spreekt van 2 eurocrisissen; de 2e een recentere. Van die 2e weet ik niets.
Ten eerste ,
Het is toch niet zo belangrijk of er nu 1 of twee crisissen waren ?
Reeds letterlijk door mij vermeld in dit forum : "vorige eurocrisis ( = Europese staatsschulden crisis) en de CDO crisis van 2009"
Volgens mijn bescheiden mening zijn het er dus 2.
Ten tweede,
Rente Nederlandse staatsobligaties op 10 jaar voor ,tijdens de twee crisissen , en erna :
dec. 2006 3,95%
dec. 2008 4,68%
dec. 2012 1,57%
dec. 2015 0,47%
Al mijn 10 of 7 jarige obligaties Nederlandse staat en KFW aangekocht voor deze crisissen hebben ofwel 10 (of 7) jaar een goed rendement opgeleverd of ik heb ze verkocht met een flinke meerwaarde...
Door tijdsgebrek ga vanaf heden op sommige opmerkingen niet meer reageren.
Mvg.
Filip
-
- Verbannen Gebruiker
Dat was het gevolg van 2008. Het begon met de subprime kredietcrisis in 2008. Dat werd een kredietcrisis. Dat werd een bankencrisis. Dat werd een schuldencrisis voor de nationale overheden want ze moesten de banken redden. De bankencrisis leidde tot een economische crisis. Dat leidde tot een nog grotere schuldencrisis voor de nationale overheden. Daarbij kwamen vooral de Zuideuropese eurolanden + Ierland in zware problemen. Dat leidde tot een groot wantrouwen in de euro. En bijvoorbeeld de vraag of de euro moest gesplitst worden in een sterke euro en een zwakke euro. En dat was de eurocrisis. Griekenland ging kopje onder en werd gered omdat de eigenaars van Griekse overheidsobligaties afstand deden van de helft van de waarde van hun obligaties.
En tijdens die crisis verloren ook de Duitse en Nederlandse obligaties veel van hun waarde. Maar ze waren relatief de betere.
Daarna hebben alle obligaties zich hersteld, tot in die mate dat de rendementen en rentevoeten negatief werden in de meeste eurolanden gedurende enkele jaren. Tot ze anderhalf jaar geleden weer stilletjes omhoogkropen en we weer rentevoeten van 3% en meer hadden.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 23 mei 2023, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zowat het enige destijds, wie toen Belgisch, Spaans of Italiaans staatspapier in bezit had zal heel wat minder gelukkig en gerust geweest zijn, een artikel uit die tijd. Was achteraf gezien wel een ideaal moment op in te stappen, de Leterme bons vonden dan ook zonder problemen kopers
Het risico op een nieuwe schulden crisis bestaat nog steeds, in plaats van schuld afbouw hebben de probleem landen van destijds juist nog meer schuld gemaakt. Kon allemaal dankzij stijgende BBP's en bijna gratis geld door QE en het rente beleid van de ECB. Afwachten maar wat het gaat geven mochten die BBP's weer eens stevig krimpen, de ECB en het IMF hebben deze landen recent nog maar eens gewaarschuwd dat hun oplopende schuld en begrotingstekorten voor problemen gaan zorgen.
Vraagje: Maakt het wel iets uit dat je (staats)obligaties zakken in waarde? Dan hou je ze toch gewoon bij tot de vervaldag en heb je het beoogde rendement wat je had bij aankoop. Stijgen ze in waarde (mss met een gelukje) door één of andere crisis: zoveel te beter dan verkoop je ze vroeger met het rendement waar jij tevreden mee bent. In mijn ogen ben je nooit verliezer - zeker met de Nederlandse of KFW-obligaties die Filip333 bespreekt - tenzij WO III uitbreekt, dan heb je het best een goed gevulde moestuin.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 mei 2023, 12:16In de crisis van 2008 zijn de Nederlandse en Duitse obligaties ook flink gezakt in waarde.Filip333 schreef: ↑23 mei 2023, 12:02
Veel geleerd .
Het mogelijk risico kan inderdaad iets totaal anders zijn. Rusland valt Polen binnen. Dan heb je niet veel aan Duitse en Nederlandse staatsobligaties of KfW.
@Filip333: blijf zeker posten, zijn weer eens andere inzichten op dit forum. Ik heb zonet één van de KFW-obligaties aangekocht (na het zelf eens goed na te rekenen )
-
- Verbannen Gebruiker
Tijdens de crisis die gestart is in 2008 daalden alle obligaties in waarde (alles daalde: ook aandelen, vastgoed, ...). De ene meer dan de andere. Als het daarna weer goed komt, is het inderdaad beter alles bij te houden.
Maar dat weet je niet op voorhand. Wie obligaties Griekenland had, en dacht dat de daling tijdelijk was, werd plots geconfronteerd met een definitief verlies van 50%. Wie Italië, Portugal, Ierland, ... had, heeft uiteindelijk niets verloren.
Wie obligaties Lehman Brothers had, is alles definitief kwijt.
Wie aandelen Dexia, Fortis, ... had, verloor 90% of meer van zijn geld. Wie aandelen KBC had, heeft uiteindelijk niets verloren.
Wie obligaties Turkije heeft, ziet niet alleen een forse koersdaling, maar ook een forse waardedaling door de waardevermindering van de Turkse lira. De koersdaling is wel tijdelijk, maar de waardevermindering is definitief.
Los van die crisis gaan er ook regelmatig bedrijven failliet, soms hele grote, ogenschijnlijk zeer solide bedrijven. Wie aandelen en obligaties had van die bedrijven, is alles of bijna alles kwijtgeraakt.
Een daling hoeft dus niet noodzakelijk iets te betekenen, maar als het plots volledig verkeerd loopt, gaat alles zeer snel en is het te laat om iets te doen.
Je kunt je daar alleen tegen beschermen door te spreiden. Als plots, voor welke reden dan ook, de euro weer onder vuur zou komen te liggen, weet niemand of dit een serieuze impact zal hebben of niet. Als plots de euro gesplitst wordt in een zwakke euro en een sterke euro, dan zal de zwakke euro sterk in waarde verminderen tov de sterke euro.
En dan hopen dat Belgie in de sterke euro zit. Want de inflatie in de zwakke eurolanden zal de hoogte inschieten.
“Vraagje: Maakt het wel iets uit dat je (staats)obligaties zakken in waarde? Dan hou je ze toch gewoon bij tot de vervaldag en heb je het beoogde rendement wat je had bij aankoop. Stijgen ze in waarde (mss met een gelukje) door één of andere crisis.”Arkad schreef: ↑24 mei 2023, 10:59Vraagje: Maakt het wel iets uit dat je (staats)obligaties zakken in waarde? Dan hou je ze toch gewoon bij tot de vervaldag en heb je het beoogde rendement wat je had bij aankoop. Stijgen ze in waarde (mss met een gelukje) door één of andere crisis: zoveel te beter dan verkoop je ze vroeger met het rendement waar jij tevreden mee bent. In mijn ogen ben je nooit verliezer - zeker met de Nederlandse of KFW-obligaties die Filip333 bespreekt - tenzij WO III uitbreekt, dan heb je het best een goed gevulde moestuin.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 mei 2023, 12:16
In de crisis van 2008 zijn de Nederlandse en Duitse obligaties ook flink gezakt in waarde.
@Filip333: blijf zeker posten, zijn weer eens andere inzichten op dit forum. Ik heb zonet één van de KFW-obligaties aangekocht (na het zelf eens goed na te rekenen )
Inderdaad.
Dat “ gelukje “ kan best wat opleveren als je investeert in Staatsobligaties van Nederland, Duitsland of KFW met looptijden van 5 jaar of langer. Hoe langer hoe meer meerwaarden ( geen rente door de inverse rentecurve).De Duitse hebben iets meer veiligheid maar dit is te verwaarlozen.
Zoals eerder vermeld koop ik nu Nederlandse staatsobligaties of KfW ,omdat deze meer opbrengen dan de Duitse , met looptijden van 5 a 7 jaar ipv 2 jaar. Geen zero’s want ik hou daar niet zo van.
Het tweede voordeel is dat bij een echte ( of kleinere ) crisis de grote beleggers wereldwijd vluchten in de Dollar ( daarom investeer ik voor een zeer groot percentage in USD) en in mindere mate in Nederlandse of Duitse overheid of KFW .
Zo een portefeuille heeft mij rust en is een verzekering tegen een of ander zwarte zwaan/crisissen….
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .