obligaties in vreemde valuta
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
obligaties in vreemde valuta
Ik beleg al jaren in obligaties in vreemde valuta om mijn risico zo veel mogelijk te spreiden.
Ik ben op de hoogte van het valuta risico.
Om het risico van wanbetaling te beperken koop ik obligaties van uitgevers met een zeer hoge credit rating ( vanaf AA tot AAA) . Ik overweeg nu om staatsobligaties Amerika te kopen ,omdat deze zeer liquide zijn .Het verschil tussen aankoop en verkoop op de OTC markt is dus daarom laag , vermoed ik.
Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
- zijn deze allemaal vrij van bronbelasting?
- in het verleden hebben de democraten en de republikeinen verschillende keren om politieke redenen een verhoging van de staatsschulden geblokkeerd. Als je een obligatie bezit met vervaldag en/of coupon juist in die tijdelijke periode , wat gebeurt er dan ?
De NOK staat historisch laag . Om mijn rendement te verhogen overweeg ik om deze nu bij te kopen.
Heeft er iemand nog andere ( veilige ) valuta zoals bv . AUD of NZD om in te beleggen in obligaties met een (grote ) kans op meerwaarden op middellange termijn?
Gr.
Filip
Ik ben op de hoogte van het valuta risico.
Om het risico van wanbetaling te beperken koop ik obligaties van uitgevers met een zeer hoge credit rating ( vanaf AA tot AAA) . Ik overweeg nu om staatsobligaties Amerika te kopen ,omdat deze zeer liquide zijn .Het verschil tussen aankoop en verkoop op de OTC markt is dus daarom laag , vermoed ik.
Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
- in het verleden hebben de democraten en de republikeinen verschillende keren om politieke redenen een verhoging van de staatsschulden geblokkeerd. Als je een obligatie bezit met vervaldag en/of coupon juist in die tijdelijke periode , wat gebeurt er dan ?
De NOK staat historisch laag . Om mijn rendement te verhogen overweeg ik om deze nu bij te kopen.
Heeft er iemand nog andere ( veilige ) valuta zoals bv . AUD of NZD om in te beleggen in obligaties met een (grote ) kans op meerwaarden op middellange termijn?
Gr.
Filip
-
- Verbannen Gebruiker
Re: obligaties in vreemde valuta
Ze zijn vrij van Amerikaanse bronbelasting. De Belgische blijft 30%.Filip333 schreef: ↑21 april 2023, 07:52 Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
Door te kiezen met lage coupon en rond pari uitgegeven, betaal je bijna geen bronbelasting.
Een coupon niet op tijd terugbetalen, of erger, de obligatie, staat gelijk met wanbetaling. Dat is nog nooit gebeurd voor de USA toch niet in de recente geschiedenis. Zou de USA veel kredietwaardigheid doen verliezen. Zal dus niet snel gebeuren.
Hier enkele concrete risicoarme in USD, te krijgen bij bolero.
Usa 2020-2023 USD 0,125%
Usa 20-27 usd 0,375%
EUropean Investment Bank 2020-2030 usd 0,75%
International Finance Corp 2030 usd 0,75%
De spread voor de USA staatsobligaties is inderdaad miniem.
Ook bij DB meerdere USA staatsobligaties te krijgen. Gewoon zoeken in hun zoekmachine. Bijvb
- USA 0,25% 2019-2029
Ook risicolaag zijn de obligaties in USD van Asian Development Bank, International Bank for Reconstruction and Development, Kreditanstalt fur Wiederaufbau, InterAmerican Development Bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De NOK staat idd mega zwak, wow.
Ik heb in 2020 ook wat winst geboekt met Noorse kronen, eerst EUR->NOK en dan weer NOK->EUR enkele maanden later.
Toen enkel op de valuta gespeeld dus.
Ik heb net een artikel gelezen waarin men ook inschat dat het het moment is om voor de zomer van 2023 into NOK valuta te gaan.
Ik wou de link hier posten, maar het forum beschouwt het plaatsen van die externe link als spam.
Als je googled op: "nok update nok will remain weak for now" vind je het echter snel.
Al interessante obligaties in NOK gevonden?
Ik heb in 2020 ook wat winst geboekt met Noorse kronen, eerst EUR->NOK en dan weer NOK->EUR enkele maanden later.
Toen enkel op de valuta gespeeld dus.
Ik heb net een artikel gelezen waarin men ook inschat dat het het moment is om voor de zomer van 2023 into NOK valuta te gaan.
Ik wou de link hier posten, maar het forum beschouwt het plaatsen van die externe link als spam.
Als je googled op: "nok update nok will remain weak for now" vind je het echter snel.
Al interessante obligaties in NOK gevonden?
Morgan Stanley houdt het erop dat de Noorse kroon dit jaar 15 procent aan waarde zal winnen. Danske Bank noemt de kroon ‘voor het eerst in lange tijd ondergewaardeerd’, en adviseert zijn klanten om euro’s om te ruilen voor kronen, zodra de stijgende aandelenmarkten aarzelingen gaan tonen. Op die manier kan het aandelenrendement of obligatierendement worden aangevuld met een valutarendement. Ook DB en Bank of Amerika vinden de Nok sterk onderwaardeerd.
Er zijn verschillende ,zeer liquide obligaties ,van de Noorse Staat met verschillende vervaldagen genoteerd op de OTC markt.
Er zijn verschillende ,zeer liquide obligaties ,van de Noorse Staat met verschillende vervaldagen genoteerd op de OTC markt.
Hoe werkt het eigenlijk als je een obligatie koopt in vreemde valuta?
Zit je daar ook met het verschil in wisselkoers aankoop-verkoop van de munt, zoals je dat bvb hebt als je cash vreemde valuta haalt bij de bank?
Koop je bvb voor 1000 USD een obligatie en wordt deze betaald in EUR? Of moet je eerst dollars aankopen?
Wat bij verkoop? Blijft dit dan op een dollarrekening of wordt deze automatisch omgezet naar Euro's?
Ik zie obligaties op korte termijn die bruto rond de 5% opleveren, hoeveel is dit dan +/- netto?
Idem voor de noorse kronen etc...
Zit je daar ook met het verschil in wisselkoers aankoop-verkoop van de munt, zoals je dat bvb hebt als je cash vreemde valuta haalt bij de bank?
Koop je bvb voor 1000 USD een obligatie en wordt deze betaald in EUR? Of moet je eerst dollars aankopen?
Wat bij verkoop? Blijft dit dan op een dollarrekening of wordt deze automatisch omgezet naar Euro's?
Ik zie obligaties op korte termijn die bruto rond de 5% opleveren, hoeveel is dit dan +/- netto?
Idem voor de noorse kronen etc...
De obligatie zelf koop je aan in de valuta van uitgifte (USD, bijvoorbeeld). Alle terugbetalingen gebeuren ook in die valuta. Bij sommige brokers, zoals Bolero, worden terugbetalingen automatisch omgerekend naar EUR, maar dit kun je desgewenst in de instellingen uitschakelen.
Dat komt toch op hetzelfde neer?
Ja, Komt idd op hetzelfde neer, maar is veel eenvoudigerpmu schreef: ↑24 mei 2023, 21:32 De obligatie zelf koop je aan in de valuta van uitgifte (USD, bijvoorbeeld). Alle terugbetalingen gebeuren ook in die valuta. Bij sommige brokers, zoals Bolero, worden terugbetalingen automatisch omgerekend naar EUR, maar dit kun je desgewenst in de instellingen uitschakelen.

Als ik het goed begrijp kan je bvb voor 10,000€ obligaties kopen. Op de vervaldag kan je kiezen of ze in Eur of in USD worden terugbetaald. Indien je ze in USD laat terugbetalen kan je er weer USD obligaties mee aankopen en vermijd je zo de omwissel kost (geen idee hoeveel dat is trouwens, voor cash was dat vroeger vrij veel).
-
- Verbannen Gebruiker
Behalve de eventuele wisselkosten.pmu schreef: ↑24 mei 2023, 21:32 De obligatie zelf koop je aan in de valuta van uitgifte (USD, bijvoorbeeld). Alle terugbetalingen gebeuren ook in die valuta. Bij sommige brokers, zoals Bolero, worden terugbetalingen automatisch omgerekend naar EUR, maar dit kun je desgewenst in de instellingen uitschakelen.
Bij Bolero en Keytrade kun je kiezen met welk geld je obligaties betaalt. Ik heb mijn USD bij Bolero en Keytrade altijd met USD betaald, maar ik moest dat steeds aangeven, anders was het van mijn EUR en deden zij de omzetting. Ik vind in de tarieven van Bolero niets over de wisselmarge die ze hanteren. Ze verwijzen naar de algemene voorwaarden maar daar vind ik niet direct iets.
Bij DB kies je van welke rekening je betaalt, dus van een EUR rekening of USD rekening. Ik weet nu niet of ze zelf wisselen van EUR naar USD en dat je dus voor USD van een EUR rekening kunt betalen. Ook hier heb ik alleen maar USD obligaties met USD betaald.
Ik zag bij bolero dat er obligaties zijn US Treasury met vervaldag in oktober 2023 aan 5,1% (weliswaar op een half jaar dan). Daar kun je toch bijna niets mee misdoen? Ze zijn er ook met vervaldag in jan, feb, maart en april 2024.
Bij een eerste aankoop maakt dat toch niets uit? De wisselkosten zijn in beide gevallen hetzelfde, of je nu voor de automatische valutaconversie kiest of eerst een bedrag handmatig converteert.
Normaal gezien rekent Bolero 0,50% aan.
Wees u er aub van bewust dat je aan deze operatie je broek kan scheuren. Je gaat dan voor 2.5% een half jaar uw geld in dollars parkeren? En wat als de euro ondertussen met 4% stijgt tov de dollar? Dat kan he, van 1.08 naar 1.12 bvb. En dan nog de kosten. 0.5% euro naar dollar en 0.5% dollar naar euro. Vervolgens nog 0.42% aankoop obligatie, in het beste geval. Vooral Bolero gaat blij zijn met uw belegging.
Idem met uw Noorse kronen. Kijk eens naar de evolutie van EUR/NOK, weer 10% op een jaar kwijt he. Leuk dan, uw rente van 3,5%. Een doekje voor het bloeden is het.
Bezint eer ge begint. Als je begint te beleggen in obligaties in een andere munt, dan moet uw horizon toch best een paar jaar zijn.
Idem met uw Noorse kronen. Kijk eens naar de evolutie van EUR/NOK, weer 10% op een jaar kwijt he. Leuk dan, uw rente van 3,5%. Een doekje voor het bloeden is het.
Bezint eer ge begint. Als je begint te beleggen in obligaties in een andere munt, dan moet uw horizon toch best een paar jaar zijn.
Moet je eigenlijk alleen maar doen als een andere munt een permanent deel van je port uitmaakt, bv wie 20% dollar aanhoudt, kan dat gerust in een US Treasury steken.
Voilà, goede raad van de 2 leden hierboven.
Vergeet ook tussentijds niet je valuta-winst te verzilveren: van 1,2 naar 0,95 en terug naar 1,1 op 2 jaar tijd leverde je meer winst op als een Treasury.
Vergeet ook tussentijds niet je valuta-winst te verzilveren: van 1,2 naar 0,95 en terug naar 1,1 op 2 jaar tijd leverde je meer winst op als een Treasury.

“Idem met uw Noorse kronen. Kijk eens naar de evolutie van EUR/NOK, weer 10% op een jaar kwijt he. Leuk dan, uw rente van 3,5%. Een doekje voor het bloeden is het.
Bezint eer ge begint. Als je begint te beleggen in obligaties in een andere munt, dan moet uw horizon toch best een paar jaar zijn.”
Ik heb juist om de reden dat de NOK nu historisch laag staat bijgekocht en belegd in Noorse Staatsobligaties.
De Noordse staat ( AAA rating) het voorbeeld is van een goed beleid .
Enkel gas en de petroleum zijn “ goudmijnen “ voor de Noorse staat.
De zalm consumptie wereldwijd doet het ook zeer goed.
Sommige Amerikaanse grootbanken en noord Europese banken vinden dat de NOK nu ondergewaardeerd is en adviseren hun klanten hierin te beleggen
Ter informatie: Amerika AA+ S&P credit rating dus (terecht) lager dan Noorwegen
Volledig akkoord met de tweede bewering .
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .
Bezint eer ge begint. Als je begint te beleggen in obligaties in een andere munt, dan moet uw horizon toch best een paar jaar zijn.”
Ik heb juist om de reden dat de NOK nu historisch laag staat bijgekocht en belegd in Noorse Staatsobligaties.
De Noordse staat ( AAA rating) het voorbeeld is van een goed beleid .
Enkel gas en de petroleum zijn “ goudmijnen “ voor de Noorse staat.
De zalm consumptie wereldwijd doet het ook zeer goed.
Sommige Amerikaanse grootbanken en noord Europese banken vinden dat de NOK nu ondergewaardeerd is en adviseren hun klanten hierin te beleggen
Ter informatie: Amerika AA+ S&P credit rating dus (terecht) lager dan Noorwegen
Volledig akkoord met de tweede bewering .
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .