Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Spreiding obligaties ?
Duitsland officieel in recessie .
België en Nederland zullen volgen verwittigt de hoofdeconoom ING Duitsland.
Rentes langer dan 2 jaar zullen dalen.
Dus het wordt interessant nu wat langer te gaan bij aankoop bunds , KFW en Nederlandse staatsobligaties.
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .
België en Nederland zullen volgen verwittigt de hoofdeconoom ING Duitsland.
Rentes langer dan 2 jaar zullen dalen.
Dus het wordt interessant nu wat langer te gaan bij aankoop bunds , KFW en Nederlandse staatsobligaties.
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .
Ik heb korte termijn (< 2 jaar) Duitse en Franse 0% coupon staatsobligaties in portfolio.Filip333 schreef: ↑24 mei 2023, 15:11“Vraagje: Maakt het wel iets uit dat je (staats)obligaties zakken in waarde? Dan hou je ze toch gewoon bij tot de vervaldag en heb je het beoogde rendement wat je had bij aankoop. Stijgen ze in waarde (mss met een gelukje) door één of andere crisis.”Arkad schreef: ↑24 mei 2023, 10:59
Vraagje: Maakt het wel iets uit dat je (staats)obligaties zakken in waarde? Dan hou je ze toch gewoon bij tot de vervaldag en heb je het beoogde rendement wat je had bij aankoop. Stijgen ze in waarde (mss met een gelukje) door één of andere crisis: zoveel te beter dan verkoop je ze vroeger met het rendement waar jij tevreden mee bent. In mijn ogen ben je nooit verliezer - zeker met de Nederlandse of KFW-obligaties die Filip333 bespreekt - tenzij WO III uitbreekt, dan heb je het best een goed gevulde moestuin.
@Filip333: blijf zeker posten, zijn weer eens andere inzichten op dit forum. Ik heb zonet één van de KFW-obligaties aangekocht (na het zelf eens goed na te rekenen )
Inderdaad.
Dat “ gelukje “ kan best wat opleveren als je investeert in Staatsobligaties van Nederland, Duitsland of KFW met looptijden van 5 jaar of langer. Hoe langer hoe meer meerwaarden ( geen rente door de inverse rentecurve).De Duitse hebben iets meer veiligheid maar dit is te verwaarlozen.
Zoals eerder vermeld koop ik nu Nederlandse staatsobligaties of KfW ,omdat deze meer opbrengen dan de Duitse , met looptijden van 5 a 7 jaar ipv 2 jaar. Geen zero’s want ik hou daar niet zo van.
Het tweede voordeel is dat bij een echte ( of kleinere ) crisis de grote beleggers wereldwijd vluchten in de Dollar ( daarom investeer ik voor een zeer groot percentage in USD) en in mindere mate in Nederlandse of Duitse overheid of KFW .
Zo een portefeuille heeft mij rust en is een verzekering tegen een of ander zwarte zwaan/crisissen….
Een Franse oat kan bij crisissen in waarde zakken , vooral deze die langer dan 2 jaar lopen. Zie bv.naar de Franse rentes tijdens de eurocrisis .
De Duitse langer dan 2 jaar stijgen in waarde.
Voor de een of tweejarige bund of oat is het koffiedik kijken omdat de waarde sterk beïnvloed wordt door de rentevoet van de ECB.
Ik zie Frankrijk niet technisch in faling gaan zodat je deze gerust kan bijhouden indien deze tussentijds dalen.
Het algemeen principe is bij aankoop dat hoe meer rente je krijgt hoe groter het risico.
Ik heb hier gelezen dat bepaalde lezers Roemeense staatsobligaties in portefeuille hebben, ik ben bijna zeker dat zij deze aangekocht hebben enkel om meer rendement te halen .
De Duitse langer dan 2 jaar stijgen in waarde.
Voor de een of tweejarige bund of oat is het koffiedik kijken omdat de waarde sterk beïnvloed wordt door de rentevoet van de ECB.
Ik zie Frankrijk niet technisch in faling gaan zodat je deze gerust kan bijhouden indien deze tussentijds dalen.
Het algemeen principe is bij aankoop dat hoe meer rente je krijgt hoe groter het risico.
Ik heb hier gelezen dat bepaalde lezers Roemeense staatsobligaties in portefeuille hebben, ik ben bijna zeker dat zij deze aangekocht hebben enkel om meer rendement te halen .
Laatst gewijzigd door Filip333 op 25 mei 2023, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
pukkie007 schreef: ↑25 mei 2023, 23:30 https://www.boerse-berlin.de/index.php/ ... 0001030567
Best dat men uw posts niet te serieus nemen.
Iedereen zijn eigen mening en dat is oké.
Als je deze kan onderbouwen, kan ik iets bijleren.Ik heb dat zelfs graag.
Ik ben nooit te oud om iets bij te leren.
Mooie 3 jarige Bund, ik heb hem op mijn watchlist gezet. Het is zelfs geen zero .
Bedankt voor de tip.
Speculeren op een rente daling met langlopende bonds die zo goed als geen rente opleveren lijkt mij een bijzonder domme strategie. Ten eerste valt het nog te bezien of er een rente daling zal zijn, Duitsland is vandaag niet het Duitsland van 15 jaar geleden (groot kan ze alvast niet zijn want de LT rente staat nog relatief laag) en ten tweede brengen die bonds in geval er geen rente daling komt amper iets op.
-
- Verbannen Gebruiker
Hierover kun je alvast bijleren
Je hebt al meerdere keren de nadruk gelegd op obligaties die geen zero bond zijn, dat je niet van zero bonds houdt.
Zo blijf je de mythe voeden dat zerobonds "gevaarlijk" of "potentieel niet interessant" of "fiscaal nadelig" zijn.
Het is hier al dikwijls uitgelegd: de roerende voorheffing op meerwaarde op obligaties heeft niets te maken met de vraag of de obligatie een zero bond is of niet. Het enige dat telt, is het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs.
Koop dus maar zerobonds. Maar bekijk wel steeds de uitgifteprijs, zoals je ook steeds moet doen met elke obligatie.
De selectie interessante obligaties met AAA status wordt plots veel groter als je ook zerobonds bekijkt.
En je vermijdt onaangename verrassingen als je plots een hoop RV moet betalen voor een obligatie die geen zerobond is, maar uitgegeven is aan een lage uitgifteprijs.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 26 mei 2023, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt. De meesten hier zoeken naar de hoogste rente. Ze nemen dan een termijnrekening op één jaar zonder eraan te denken dat de rente binnen een jaar misschien lager staat dan nu en dat ze een iets lagere rente misschien beter voor meerdere jaren zouden vastklikken.
Ik heb deze in portfolio, bewust voor termijn < 2 jaar gekozen, mochten de rentes toch nog stijgen.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 mei 2023, 07:43Hierover kun je alvast bijleren
Je hebt al meerdere keren de nadruk gelegd op obligaties die geen zero bond zijn, dat je niet van zero bonds houdt.
Zo blijf je de mythe voeden dat zerobonds "gevaarlijk" of "potentieel niet interessant" of "fiscaal nadelig" zijn.
Het is hier al dikwijls uitgelegd: de roerende voorheffing op meerwaarde op obligaties heeft niets te maken met de vraag of de obligatie een zero bond is of niet. Het enige dat telt, is het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs.
Koop dus maar zerobonds. Maar bekijk wel steeds de uitgifteprijs, zoals je ook steeds moet doen met elke obligatie.
De selectie interessante obligaties met AAA status wordt plots veel groter als je ook zerobonds bekijkt.
En je vermijdt onaangename verrassingen als je plots een hoop RV moet betalen voor een obligatie die geen zerobond is, maar uitgegeven is aan een lage uitgifteprijs.
FR0014007TY9 FRANCE 22-25 0% 25/02 REGS
DE0001141794 GERMANY 19-24 0% 05/04
DE0001141802 GERMANY 19-24 0% 18/10
3jaar is de resttijd ... Je kan idd nog iets leren.Filip333 schreef: ↑26 mei 2023, 06:41Mooie 3 jarige Bund, ik heb hem op mijn watchlist gezet. Het is zelfs geen zero . Het is een 11-jarige btw, en er wordt rente en inflatie uitgekeerd. Maar de clue was dat deze Bund ferm dalende is. Trouwens uitgegeven aan 113%.pukkie007 schreef: ↑25 mei 2023, 23:30 https://www.boerse-berlin.de/index.php/ ... 0001030567
Best dat men uw posts niet te serieus neemt.
Bedankt voor de tip. Thnx but no thnx. Wrs heb je deze Bund zelfs niet fatsoenlijk bekeken.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik wou met mijn laatste USD een obligatie bij Keytrade kopen, maar nu gaat het niet meer. Je moest tot voor kort bellen naar de algemene helpdesk en de gegevens doorgeven. Daarna werd je door een trader opgebeld met de koers.
Nu kan dat niet meer. Ze zoeken naar een oplossing. Het omslachtige systeem van hierboven hadden ze trouwens ingevoerd toen ze overgeschakeld zijn naar een nieuw systeem. Voor dat omslachtige systeem kon je nog bellen naar een speciale dienst, en dat werkte goed. Maar dat hebben ze dan afgeschaft en dat hebben ze vervangen door het omslachtige systeem. En dus nu niets meer.
Nu kun je enkel nog de obligaties kopen die online beschikbaar zijn: een zeer kleine lijst van allemaal zeer oninteressante obligaties.
Nu kan dat niet meer. Ze zoeken naar een oplossing. Het omslachtige systeem van hierboven hadden ze trouwens ingevoerd toen ze overgeschakeld zijn naar een nieuw systeem. Voor dat omslachtige systeem kon je nog bellen naar een speciale dienst, en dat werkte goed. Maar dat hebben ze dan afgeschaft en dat hebben ze vervangen door het omslachtige systeem. En dus nu niets meer.
Nu kun je enkel nog de obligaties kopen die online beschikbaar zijn: een zeer kleine lijst van allemaal zeer oninteressante obligaties.
Xerox? +5% netto voor het laatste jaar.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, ik wou US 0,625% 2030 bijkopen. Rond de 3,6% netto. Om die dan in 2040 door te rollen naar een US 2040 en die dan weer naar 2050. Ik heb ze al genoteerd
Op Bolero kan je ze allemaal vinden.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 mei 2023, 10:40 Ik wou met mijn laatste USD een obligatie bij Keytrade kopen, maar nu gaat het niet meer. Je moest tot voor kort bellen naar de algemene helpdesk en de gegevens doorgeven. Daarna werd je door een trader opgebeld met de koers.
https://www.bolero.be/uploads/media/632 ... lectie.pdf
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt, maar om te spreiden over banken heb ik ook obligaties bij Keytrade. En ik had daar nog wat dollars staan die ik wou opdoen. Als ik ze overschrijf zijn er weer kosten door Keytrade. Maar nu heb ik eigenlijk geen keuze. Als Keytrade het even snel oplost als Saxo met hun obligaties, moeten we meer dan een jaar wachtenTrX schreef: ↑26 mei 2023, 12:48 Op Bolero kan je ze allemaal vinden.
https://www.bolero.be/uploads/media/632 ... lectie.pdf