Leidt aankoop tot verlies lagere registratierechten voor eigen woning?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Leidt aankoop tot verlies lagere registratierechten voor eigen woning?
Dat is ook de bedoeling maar er is een moment dat je twee woningen hebt, want kopen van je (enige) eigen woning en verkopen (van de voormalige, enige woning) gebeurt meestal niet op dezelfde dag.JensGP schreef: ↑25 mei 2023, 09:16Op voorwaarde dat die woning dan ook de ENIGE én EIGEN woning is. Eigen: check. Enige: Niet check.Abatoetnie schreef: ↑25 mei 2023, 00:32
Ik heb me nochtans elders (al of niet) laten "wijsmaken" dat je 3% betaalt op de nieuwe woning als je die nieuwe woning als eigen woning zal gebruiken (en de vroegere eigen woning dan binnen een bepaalde periode verkoopt).
Klopt, daar heb je 2 jaar de tijd voor.Abatoetnie schreef: ↑25 mei 2023, 10:40Dat is ook de bedoeling maar er is een moment dat je twee woningen hebt, want kopen van je (enige) eigen woning en verkopen (van de voormalige, enige woning) gebeurt meestal niet op dezelfde dag.
Maar wat met de geërfde woning waarvan je deels eigenaar bent? Daar wringt volgens mij het schoentje …
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb het nagevraagd bij een notaris, ik kreeg dit antwoord :
Hetgeen u in onverdeeldheid hebt, heeft geen invloed op de berekening van de registratiebelasting.
Over het andere :
U zal kunnen aankopen aan 3 % op voorwaarde dat uw bestaande eigendom binnen de 2 jaar verkocht is (2 jaar tussen de 2 notariële akten). Lukt dit niet, dan dient u 9 % bij te betalen, te verhogen met een boete van 20% op die 9 %.
U kan ook beslissen om eerst aan te komen aan 12 % en dan teruggave te vragen van 9 % als het bestaande huis inderdaad op tijd verkocht raakt. Zo vermijdt u de boete, maar moet dit 9 % wel eerst voorgefinancierd worden.
In dat geval, in principe zou ik kiezen voor optie 1 (vanuit de gedachte dat een teruggave vragen bij de overheid wel eens moeilijk zou kunnen zijn) ... maar dan moet je er wel zeker werk van maken om de bestaande eigendom binnen de 2 jaar te verkopen. Want een boete van 20% op 9% registratierechten (ofte 1,8% op de verkoopprijs) lijkt me weinig aantrekkelijk ...Abatoetnie schreef: ↑26 mei 2023, 13:08Ik heb het nagevraagd bij een notaris, ik kreeg dit antwoord :
Hetgeen u in onverdeeldheid hebt, heeft geen invloed op de berekening van de registratiebelasting.
Over het andere :
U zal kunnen aankopen aan 3 % op voorwaarde dat uw bestaande eigendom binnen de 2 jaar verkocht is (2 jaar tussen de 2 notariële akten). Lukt dit niet, dan dient u 9 % bij te betalen, te verhogen met een boete van 20% op die 9 %.
U kan ook beslissen om eerst aan te komen aan 12 % en dan teruggave te vragen van 9 % als het bestaande huis inderdaad op tijd verkocht raakt. Zo vermijdt u de boete, maar moet dit 9 % wel eerst voorgefinancierd worden.