Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Spreiding obligaties ?
Je kan het geld dus vele jaren missen en wil daar ondertussen ook niet voor vergoed worden?huisjetuintjefiets schreef: ↑26 mei 2023, 11:29 Nee, ik wou US 0,625% 2030 bijkopen. Rond de 3,6% netto. Om die dan in 2040 door te rollen naar een US 2040 en die dan weer naar 2050. Ik heb ze al genoteerd![]()
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb meer dan 40 obligaties, gespreid tussen EUR en USD, gespreid tussen government/quasi government en corporates (dat zijn dus 4 categorieen) , gespreid over resterende looptijden tussen 1,5 en 12 jaar.pukkie007 schreef: ↑26 mei 2023, 14:16Je kan het geld dus vele jaren missen en wil daar ondertussen ook niet voor vergoed worden?huisjetuintjefiets schreef: ↑26 mei 2023, 11:29 Nee, ik wou US 0,625% 2030 bijkopen. Rond de 3,6% netto. Om die dan in 2040 door te rollen naar een US 2040 en die dan weer naar 2050. Ik heb ze al genoteerd![]()
![]()
Ik had nog wat te besteden in USD government/quasi voor langere looptijd
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
En vanaf nu wil ik elk jaar maar een stuk of 4 nieuwe aankopen in obligaties doen
Dat noemt men idd spreiden.
Ik zou dat nooit doen, maar daar wil ik het niet over hebben. Je wil dus effectief enkele eur/usd obligaties die mss tien jaar niks opbrengen? Dat is eigenlijk hetzelfde als tegen uw werkgever zeggen: betaal mijn overuren maar binnen 10 jaar. Ik heb dat geld nu niet nodig ...
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
Ik zou dat nooit doen, maar daar wil ik het niet over hebben. Je wil dus effectief enkele eur/usd obligaties die mss tien jaar niks opbrengen? Dat is eigenlijk hetzelfde als tegen uw werkgever zeggen: betaal mijn overuren maar binnen 10 jaar. Ik heb dat geld nu niet nodig ...
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, ik houd van spreiden.pukkie007 schreef: ↑26 mei 2023, 14:38 Dat noemt men idd spreiden.![]()
Ik heb geen enkele obligatie onder de 3% netto. En het is allemaal investment grade. Max is dus ongeveer 4,5% netto (corporates op 10 jaar). Voor mij is dat genoeg. Daarnaast heb ik IWDA en SWRD.
Vanaf nu vervallen elk jaar ongeveer 4 obligaties. Die kan ik dan telkens opnieuw voor 10 jaar beleggen. En zo tot het einde: steeds vervallen 4 obligaties per jaar. En als ik een nieuwe auto koop of andere grote aankoop doe, zal het met vervallen obligaties zijn
Ik ga ervan uit dat de rentecurve weer normaal wordt binnen een jaar of zo, en dan heb ik steeds de hoogste rendementen door op 10 jaar te beleggen. En als het niet zo is, dan is het zo.
Geleidelijk gaan ook de obligaties die uitgegeven zijn in 2018-2021 (met de lage coupons) uitgeput raken. Dan is het gedaan met bruto=netto. Maar er zijn van die obligaties die lopen tot 2040, 2045, 2050. Dus tot dan is bruto=netto. Als de fiscaliteit niet verandert. Anders is het vroeger gedaan.
Dat is het plan. Maar zoals Elsschot zei: "Maar tussen droom en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren."
Bedankt voor de info. Vlug deze morgen bekeken. Van mijn wachtlijst bij Frankfurt geschrapt.pukkie007 schreef: ↑26 mei 2023, 10:053jaar is de resttijd ... Je kan idd nog iets leren.Filip333 schreef: ↑26 mei 2023, 06:41
Mooie 3 jarige Bund, ik heb hem op mijn watchlist gezet. Het is zelfs geen zero . Het is een 11-jarige btw, en er wordt rente en inflatie uitgekeerd. Maar de clue was dat deze Bund ferm dalende is. Trouwens uitgegeven aan 113%.![]()
Bedankt voor de tip. Thnx but no thnx. Wrs heb je deze Bund zelfs niet fatsoenlijk bekeken.![]()
![]()
Haast en spoed is zelden goed.
Of de rente gaat stijgen of dalen is de vraag van tien miljoen.
Een ding moeten we wel toegeven . We sukkelen in de Eurolanden en Amerika vanaf de CDO crisis van de ene wantoestand naar de andere. Niets is er nog normaal . Door de te lange onverantwoordelijke geldcreaties van de FED en ECB zijn alle roerende en onroerende goederen drastisch gestegen. Door het gratis geld zijn overal de meeste schulden torenhoog.
Dat er iets gaat gebeuren staat in de sterren geschreven.
Ik voel mij goed met mijn KFW en mijn Nederlandse Staatsobligatie in Euro en mijn USD en NOK AAA ,AA+,AA obligaties.
Ik aanschouw dit zoals een brandverzekering . Mijn verzekering tegen een of andere crisis heeft wel een rendement....
[shadow][/shadow]
Een mix van Nederlandse en KFW obligaties brengen nu voor een gemiddelde looptijd van 7 jaar circa 3 % netto op wanneer je ze moet bijhouden tot op vervaldag. Als de rentes dalen wordt het een ander verhaal.
Ter informatie heb ik nooit vermeld dat ik interesse in bunds tot op heden heb.
De Belgische ( veilige ? ) staatsbons op 2,5 en 10 jaar brengen 2,5 en 3 % op minus RV.
Volgens de VRT op 22 mei waren deze populair . Wat een geluk voor ons land zijn er nog genoeg “ dommeriken “….
Je heb gelijk dat de Duitsland niet meer is wat het is geweest, de economie daar is nu sterk aan het sputteren.
Het normale gevolg ,volgens economen , is dat de rentes niet stijgen maar eerder dalen.
Als de rentes dalen dan heb ik als “dommerik “
weer het ( beginners)geluk dat mijn opbrengsten zullen stijgen….
Je moet maar geluk hebben in het leven…![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ps. Mijn vrouw vind (soms )ook dat ik een speciale humor heb….
Ik weet dat ik niet van de slimste ben maar ik heb de vorige keren (CDO en euro crisis ) met mijn langlopende obligaties( 7 a 10 jaar) KFW en Nederlandse staatsobligaties een zeer goed rendement gehaald en bij een tussentijdse verkoop nog meer. Misschien beginnersgeluk?vortex schreef: ↑26 mei 2023, 07:29Speculeren op een rente daling met langlopende bonds die zo goed als geen rente opleveren lijkt mij een bijzonder domme strategie. Ten eerste valt het nog te bezien of er een rente daling zal zijn, Duitsland is vandaag niet het Duitsland van 15 jaar geleden (groot kan ze alvast niet zijn want de LT rente staat nog relatief laag) en ten tweede brengen die bonds in geval er geen rente daling komt amper iets op.
Een mix van Nederlandse en KFW obligaties brengen nu voor een gemiddelde looptijd van 7 jaar circa 3 % netto op wanneer je ze moet bijhouden tot op vervaldag. Als de rentes dalen wordt het een ander verhaal.
Ter informatie heb ik nooit vermeld dat ik interesse in bunds tot op heden heb.
De Belgische ( veilige ? ) staatsbons op 2,5 en 10 jaar brengen 2,5 en 3 % op minus RV.
Volgens de VRT op 22 mei waren deze populair . Wat een geluk voor ons land zijn er nog genoeg “ dommeriken “….
Je heb gelijk dat de Duitsland niet meer is wat het is geweest, de economie daar is nu sterk aan het sputteren.
Het normale gevolg ,volgens economen , is dat de rentes niet stijgen maar eerder dalen.
Als de rentes dalen dan heb ik als “dommerik “
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Je moet maar geluk hebben in het leven…
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ps. Mijn vrouw vind (soms )ook dat ik een speciale humor heb….
Was toen een heel specifieke situatie, door de sterk oplopende rentes in zuiderse landen was er een 'vlucht' naar veilig Duits en Nederlandse staatspapier. De economie was na de crash in 2008 2009 reeds aan het herstellen waardoor die Duitse en Nederlandse bonds gedekt waren door stijgende BBP's (lees: ze hadden een laag risico), dat en de grote vraag naar die bonds heeft de prijs doen stijgen en daar heb jij een toevallig voordeel uit gehaald.Filip333 schreef: ↑27 mei 2023, 09:45
Ik weet dat ik niet van de slimste ben maar ik heb de vorige keren (CDO en euro crisis ) met mijn langlopende obligaties( 7 a 10 jaar) KFW en Nederlandse staatsobligaties een zeer goed rendement gehaald en bij een tussentijdse verkoop nog meer. Misschien beginnersgeluk?
Je stellige overtuiging dat de "Rentes langer dan 2 jaar zullen dalen" en daarop speculeren met het scenario van de toevallige situatie tijdens de schuldencrisis lijkt mij niet de beste strategie. Maar goed, ieder zijn overtuiging, met 3% netto op 7 jaar zit je ook zonder crisis niet slecht, kan zijn dat de rente nog wat oploopt maar ook daarop zou ik niet te fel speculeren.
"Was toen een heel specifieke situatie, door de sterk oplopende rentes in zuiderse landen was er een 'vlucht' naar veilig Duits en Nederlandse staatspapier. "vortex schreef: ↑27 mei 2023, 10:31Was toen een heel specifieke situatie, door de sterk oplopende rentes in zuiderse landen was er een 'vlucht' naar veilig Duits en Nederlandse staatspapier. De economie was na de crash in 2008 2009 reeds aan het herstellen waardoor die Duitse en Nederlandse bonds gedekt waren door stijgende BBP's (lees: ze hadden een laag risico), dat en de grote vraag naar die bonds heeft de prijs doen stijgen en daar heb jij een toevallig voordeel uit gehaald.Filip333 schreef: ↑27 mei 2023, 09:45
Ik weet dat ik niet van de slimste ben maar ik heb de vorige keren (CDO en euro crisis ) met mijn langlopende obligaties( 7 a 10 jaar) KFW en Nederlandse staatsobligaties een zeer goed rendement gehaald en bij een tussentijdse verkoop nog meer. Misschien beginnersgeluk?
Je stellige overtuiging dat de "Rentes langer dan 2 jaar zullen dalen" en daarop speculeren met het scenario van de toevallige situatie tijdens de schuldencrisis lijkt mij niet de beste strategie. Maar goed, ieder zijn overtuiging, met 3% netto op 7 jaar zit je ook zonder crisis niet slecht, kan zijn dat de rente nog wat oploopt maar ook daarop zou ik niet te fel speculeren.
De vlucht is een normaal fenomeen en zeker niet specifiek.
Bij een crisis of mogelijke verwachte crisissen of enige plotse onverwachte ernstige nadelige gebeurtenis ( zwarte zwanen ) vluchten de institutionele beleggers wereldwijd in de dollar ( daarom investeer ik veel in USD en als tweede minder belangrijke reden brengen deze meer op) en in veel mindere mate in Duitse en Nederlandse staatsobligaties. Het is daarom belangrijk zoveel mogelijk liquide obligaties te kopen.
Reeds doorgegeven op 23 mei in dit forum:
"Rente Nederlandse staatsobligaties op 10 jaar voor ,tijdens de twee crisissen , en erna :
dec. 2006 3,95%
dec. 2008 4,68%
dec. 2012 1,57%
dec. 2015 0,47%
Al mijn 10 of 7 jarige obligaties Nederlandse staat en KFW aangekocht voor deze crisissen hebben ofwel 10 (of 7) jaar een goed rendement opgeleverd of ik heb ze verkocht met een flinke meerwaarde..."
De verstandige ervaren economen en doorwinterde markstrategen bv. Albert Edwards (uitgeroepen tot beste Europese marktstrateeg door institutionele beleggers ) waarschuwen voor een diepe of gewone recessie met instorting of sterke verminderingen van de winsten en marges van de meeste bedrijven.
Ik speculeer dus totaal niet op renteverhogingen want dan ben ik met mijn info totaal verkeerd.
Ik probeer juist een renderende verzekering in obligaties op te bouwen tegen zwarte zwanen en crisissen.
Ik heb (weer) een stukje proza geschreven en de nodige tijd erin gestoken om andere lezers ,die informatie hier zoeken om te beleggen, onderbouwd iets mede te delen. Of deze juist is zal de tijd uitmaken.
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .
Dat er een vlucht of verschuiving plaatsvindt tijdens een crisis zal wel zijn, dat het specifiek een vlucht naar de obligaties die jij naar voor schuift zal zijn is helemaal geen zekerheid. Kan even goed dat men om een of andere reden massaal uit alle obligaties vlucht of dat de rente van alle obligaties oploopt.
Ook dat hoeft geen zekerheid te zijn, een scenario waarbij het vertrouwen in de dollar afneemt en men uit de dollar vlucht is niet onmogelijk. Het is niet omdat bij voorgaande crisis het vertrouwen in de euro verzwakte tov de dollar dat dit de volgende keer weer zo zal zijn.
Bij een diepe recessie gaan obligaties mee de dieperik in, de schuldratio van bedrijven en landen loopt dan immers op waardoor een hogere risico premie (lees hogere yield) op schuld gevraagd wordt. Als je werkelijk een zware recessie verwacht kun je beter cash of heel korte termijn aanhouden, zodat je obligaties en aandelen kunt kopen tijdens de crisis aan lagere prijzen.Filip333 schreef: ↑27 mei 2023, 14:59 De verstandige ervaren economen en doorwinterde markstrategen bv. Albert Edwards (uitgeroepen tot beste Europese marktstrateeg door institutionele beleggers ) waarschuwen voor een diepe of gewone recessie met instorting of sterke verminderingen van de winsten en marges van de meeste bedrijven.
Ik speculeer dus totaal niet op renteverhogingen want dan ben ik met mijn info totaal verkeerd.
Ik probeer juist een renderende verzekering in obligaties op te bouwen tegen zwarte zwanen en crisissen.
Hier ben ik het toch niet mee eens. Als er echt een crisis is, eender welke, dan koopt men Duits staatspapier, Amerikaans staatspapier en goud. Dat is altijd zo, al decennia. Bij een diepe recessie doen langlopende staatsobligaties het uitstekend. Altijd. En dat is ook logisch.
Het zou kunnen dat de dollar ooit zijn status van reservemunt verliest maar dan zullen we dat wel ondervinden en over lezen. Het zou ook kunnen dat Duitsland ooit een probleemland wordt maar ook dat zal niet op één dag gebeuren.
Het zou kunnen dat de dollar ooit zijn status van reservemunt verliest maar dan zullen we dat wel ondervinden en over lezen. Het zou ook kunnen dat Duitsland ooit een probleemland wordt maar ook dat zal niet op één dag gebeuren.
1)-de kapitalen in de obligatie markten zijn vele malen groter dan deze in de aandelen markten.vortex schreef: ↑27 mei 2023, 15:35Dat er een vlucht of verschuiving plaatsvindt tijdens een crisis zal wel zijn, dat het specifiek een vlucht naar de obligaties die jij naar voor schuift zal zijn is helemaal geen zekerheid. Kan even goed dat men om een of andere reden massaal uit alle obligaties vlucht of dat de rente van alle obligaties oploopt.
Ook dat hoeft geen zekerheid te zijn, een scenario waarbij het vertrouwen in de dollar afneemt en men uit de dollar vlucht is niet onmogelijk. Het is niet omdat bij voorgaande crisis het vertrouwen in de euro verzwakte tov de dollar dat dit de volgende keer weer zo zal zijn.
Bij een diepe recessie gaan obligaties mee de dieperik in, de schuldratio van bedrijven en landen loopt dan immers op waardoor een hogere risico premie (lees hogere yield) op schuld gevraagd wordt. Als je werkelijk een zware recessie verwacht kun je beter cash of heel korte termijn aanhouden, zodat je obligaties en aandelen kunt kopen tijdens de crisis aan lagere prijzen.Filip333 schreef: ↑27 mei 2023, 14:59 De verstandige ervaren economen en doorwinterde markstrategen bv. Albert Edwards (uitgeroepen tot beste Europese marktstrateeg door institutionele beleggers ) waarschuwen voor een diepe of gewone recessie met instorting of sterke verminderingen van de winsten en marges van de meeste bedrijven.
Wat is de keuze van een institutioneel ( bv levensverzekering , obligatiefondsen en eigen vermogen van de banken ) als hij hypothetisch al zijn obligaties zou verkopen ? Goud ? Aandelen bij een crisis ?
Is zeg duidelijk hypothetisch omdat hij deze meestal niet kan/mag verkopen door de wetgevingen.
- natuurlijk zullen de rentes van onveilige obligaties oplopen ( waarde daalt ) en de rentes v/d zeer veilige dalen ( waarde stijgt).
2)
-idem als 1)
-De dollar is de wereldmunt . Welke sterke valuta om tijdelijk geld in te parkeren ? Zwitserse Frank, de Zwitsers zullen niet blij zijn want hun munt zal exploderen en hun exportproducten worden onbetaalbaar.De euro, die met haken en ogen in elkaar zit?
-waar gaat deze institutioneel deze zeer grote kapitalen plaatsen ?Monetaire fondsen beleggen bij mijn weten ook in kortlopende obligaties. Maar deze kunnen de immense kapitalen niet aan.
3)gedeeltelijk akkoord .
De obligaties van goede bedrijven ( bv Microsoft, Alphabet, Apple , Johnson & Johnson en nog een paar zeer solvabele ) zullen niet in waarde dalen, eerder stijgen bij gebrek aan alternatieven.
Je hebt wel gelijk dat je zaakjes kan doen bij een crisis. Ik heb tijdens een van de twee vorige crisissen met succes ( achteraf bekeken ) Ierse , Spaanse,Italiaanse staatsobligaties aan dumpingprijzen gekocht . Deze heb ik pas bij de DB kunnen kopen mits akkoord van de directie omdat deze door particulieren toen niet aangekocht mochten worden . Het risico was te hoog en aankoop van deze stukken is totaal onverantwoord volgens de DB.
Voor de periode van de Leterme staatsbons heb ik met al mijn cash en spaargeld de Belgische ( OLO ) staatsobligaties zwaar onder pari op Euronext gekocht .Mijn vrouw was daar toen niet tevreden mee…
Volgens mijn “ vriend “ Warren Buffet moet je degelijke bedrijven kopen als er fear in the market is.
Ik ben zeker geen doemdenker . Ik behoud nu enkel aandelen met zeer sterke pricing power ( wide moat volgens mijn “vriend” ) , maar dit forum is niet de plaats om daar meer over te zeggen vermoed ik.
Zoals eerder vermeld ; tijd brengt raad.
Bedankt voor Uw argumentatie.
Mvg.
Filip
Laatst gewijzigd door Filip333 op 28 mei 2023, 09:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Ps. Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur en geen professioneel in beleggen - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen .
Ga je die voetnota aan al je berichten toevoegen?
Als hij het niet vergeet, wel ja.
Ook weer een figuur hoor.![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ook weer een figuur hoor.
![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)