Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Ik heb een vraag over kosten voor kinderopvang.
Creche: iets van een 1400 euro in 2022
School: Om en bij de 300 euro in 2022
Mag ik die 2 bedragen gewoon optellen? Dus 1700 euro invullen in vak 1384.
Creche: iets van een 1400 euro in 2022
School: Om en bij de 300 euro in 2022
Mag ik die 2 bedragen gewoon optellen? Dus 1700 euro invullen in vak 1384.
Op voorwaarde dat het maximaal 14,40 euro per oppasdag en per kind is (tot 14 jaar)
extra info: Taxonweb heeft een tool om dit uit te rekenen naast code 1384.
Voor het eerst waren bij mij dit jaar die fiscale attesten ook opgeladen in taxonweb (wel niet ingevuld aangezien die voorwaarde per dag geldt)
Hoe later je Uw belastingen krijgt , zoveel later moet je maar betalen....
@ludo: wat is de aanleiding voor uw verstandige opmerking?
Wil je die tool delen?Boogje schreef: ↑23 mei 2023, 15:43Op voorwaarde dat het maximaal 14,40 euro per oppasdag en per kind is (tot 14 jaar)
Voor het eerst waren bij mij dit jaar die fiscale attesten ook opgeladen in taxonweb (wel niet ingevuld aangezien die voorwaarde per dag geldt)
--------------------
door Timoootjex » 10 april 2023, 10:37
Yaris schreef: ↑9 april 2023, 22:45
Wat is het nut van Tax-Calc? In je officiële aangifte in Tax-on-web zie je toch evengoed hoeveel je aanslag zal zijn en kun je evengoed simuleren?
------------
Dat zeker maar als tax calc eerder beschikbaar is dan tax on web heb ik tenminste een beeld.
Maar ik ben iemand die zich nodeloos druk maakt. Ik gebruik dan de tax calc van 2022 en heb een beeld, maar fiscaal kan er zoveel verschil in zitten dat je er moeilijk een goed beeld van kan maken.
Het probleem is gewoon dat ik niet weet hoeveel ik moet bijbetalen, want dat moet ik sowieso doen.
Sure, zit gewoon in taxonweb zelf, pb gestuurd met wat meer infoKevva schreef: ↑23 mei 2023, 19:20Wil je die tool delen?Boogje schreef: ↑23 mei 2023, 15:43
Op voorwaarde dat het maximaal 14,40 euro per oppasdag en per kind is (tot 14 jaar)
-
- Full Member
- Contacteer:
Een belastingsaangifte-invulvraagje :
Eigenaar van eigen woning.
Sinds 02/22 1/2 eigenaar van geërfde woning (niet-geïndex.KI 337). Geërfde woning wordt NIET verhuurd.
Eigen woning dient niet in belastingsaangifte opgenomen te worden, de geërfde woning blijkbaar wel.
Klopt mijn redenering : 337/2 (helft eigenaar) * 11/12 (voor 2022, slechts 11 maanden) = 154,46 aan te geven in vak 1106 of 2106 ? En mijn broer hetzelfde ? Kan ik het bedrag spreiden over 1106 en 2106 (gehuwd) of heeft dit geen invloed.
Stel dat het dit jaar verkocht geraakt, is dit dan volgend jaar opnieuw aan te geven voor x aantal maanden van 2023 tot de verkoopdatum ?
Sinds 02/22 1/2 eigenaar van geërfde woning (niet-geïndex.KI 337). Geërfde woning wordt NIET verhuurd.
Eigen woning dient niet in belastingsaangifte opgenomen te worden, de geërfde woning blijkbaar wel.
Klopt mijn redenering : 337/2 (helft eigenaar) * 11/12 (voor 2022, slechts 11 maanden) = 154,46 aan te geven in vak 1106 of 2106 ? En mijn broer hetzelfde ? Kan ik het bedrag spreiden over 1106 en 2106 (gehuwd) of heeft dit geen invloed.
Stel dat het dit jaar verkocht geraakt, is dit dan volgend jaar opnieuw aan te geven voor x aantal maanden van 2023 tot de verkoopdatum ?
Is er een vruchtgebruik?
Ben je getrouwd met scheiding van goederen?
Ben je getrouwd met scheiding van goederen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Vruchtgebruik ? Nee, huis staat leeg, ouders waren al heel lang geleden gescheiden, moeder was alleen-eigenaar.
Scheiding van goederen ? Nee, wij zijn ouderwets, één portefeuille die alles betaalt
Maakt dat allemaal een verschil misschien ?
Ja, bij vruchtgebruik is het de vruchtgebruiker die het KI moet aangeven.
Ja, bij scheiding van goederen mag het KI niet verdeeld worden tussen de echtgenoten, dat mag ook niet bij wettelijk samenwonenden.
Stel overleden op 1/2: 337/2 (helft eigenaar) * 334/365 = 154.19 € aan te geven door u en uw broer.
Jij vult 77.10 € in bij 1106 en uw vrouw 77.09 € bij 1206. Kan zijn dat de fiscus bij beide 77.10 € zal invullen omdat het op 77.095€ per pers0on uitkomt en er afgerond wordt naar boven. Daarom voeg de berekening als bijlage toe zodat ze zien hoe je er aan komt. Dan aanvaarden ze mogelijk wel die 1 eurocent verschil, omdat dat je belastbaar inkomen was uit die woning.
Uw broer vult in totaal ook 154.19 € in bij 1106 eventueel te verdelen over de echtgenoten.
Met de berekening per dag kom je 28 eurocent voordeliger uit.
Volgend jaar is het de zelfde berekening tot op de dag van verkoop (ondertekening akte), Stel verkocht op 1/7. Dan geef je ieder in totaal 337/2 (helft eigenaar) * 181/365 = 83.56 € aan.
Ja, bij scheiding van goederen mag het KI niet verdeeld worden tussen de echtgenoten, dat mag ook niet bij wettelijk samenwonenden.
De berekening is niet per maand maar volgens het werkelijk aantal kalenderdagen sinds het overlijden.Abatoetnie schreef: ↑26 mei 2023, 13:18 Een belastingsaangifte-invulvraagje :
Stel overleden op 1/2: 337/2 (helft eigenaar) * 334/365 = 154.19 € aan te geven door u en uw broer.
Jij vult 77.10 € in bij 1106 en uw vrouw 77.09 € bij 1206. Kan zijn dat de fiscus bij beide 77.10 € zal invullen omdat het op 77.095€ per pers0on uitkomt en er afgerond wordt naar boven. Daarom voeg de berekening als bijlage toe zodat ze zien hoe je er aan komt. Dan aanvaarden ze mogelijk wel die 1 eurocent verschil, omdat dat je belastbaar inkomen was uit die woning.
Uw broer vult in totaal ook 154.19 € in bij 1106 eventueel te verdelen over de echtgenoten.
Met de berekening per dag kom je 28 eurocent voordeliger uit.
Volgend jaar is het de zelfde berekening tot op de dag van verkoop (ondertekening akte), Stel verkocht op 1/7. Dan geef je ieder in totaal 337/2 (helft eigenaar) * 181/365 = 83.56 € aan.
-
- Full Member
- Contacteer:
De belastingen weten dit perfekt, en zelfs indien je niets invult zul je de berekening op je aanslagbilet terugvinden..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat is het probleem?
“Twee klanten van mij kregen bij het openen van hun Tax-on-web tot hun grote verbazing de melding dat ze in 2021 over een buitenlandse bankrekening beschikt zouden hebben. ‘Heeft u deze rekening nog in 2022, dan moet u die aangeven in vak XIII’. Die mensen hadden nooit zo’n rekening gehad en al helemaal niet in Litouwen, waar het document in MyMinfin naar verwees.”
Wat is eraan te doen?
“In het tabblad nota’s in Tax-on-web kan je er de fiscus op attent maken dat er een vergissing gebeurd is. Verder hoef je niets te doen, je hebt immers niets om aan te geven in vak XIII.”
µSXerieus bij mij gaat er een belletje rinkelen. Litouwen = revolut
Dat een fiscalist dat niet doorheeft?
“Twee klanten van mij kregen bij het openen van hun Tax-on-web tot hun grote verbazing de melding dat ze in 2021 over een buitenlandse bankrekening beschikt zouden hebben. ‘Heeft u deze rekening nog in 2022, dan moet u die aangeven in vak XIII’. Die mensen hadden nooit zo’n rekening gehad en al helemaal niet in Litouwen, waar het document in MyMinfin naar verwees.”
Wat is eraan te doen?
“In het tabblad nota’s in Tax-on-web kan je er de fiscus op attent maken dat er een vergissing gebeurd is. Verder hoef je niets te doen, je hebt immers niets om aan te geven in vak XIII.”
µSXerieus bij mij gaat er een belletje rinkelen. Litouwen = revolut
Dat een fiscalist dat niet doorheeft?
-
- Full Member
- Contacteer:
Waarom staat het dan niet voorafingevuld op mijn aangifte op tax-on-web.
In theorie zouden ze veel moeten weten maar in de praktijk pakt dat heel anders uit.
Ik ben er van overtuigd als ik het niet moest invullen dat het passeert.