Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Denk het niet, dan zal het jaar erop het er wel op staan. Wees maar niet bang.. of je krijgt een bericht van wijziging.. Oorzaak kan zijn dat de dienst patrimonium niet gelijk loopt met de aangifte personenbelasting.Abatoetnie schreef: ↑27 mei 2023, 19:38Waarom staat het dan niet voorafingevuld op mijn aangifte op tax-on-web.
In theorie zouden ze veel moeten weten maar in de praktijk pakt dat heel anders uit.
Ik ben er van overtuigd als ik het niet moest invullen dat het passeert.
Een vraagje voor de fiscale experts onder de Spaargidsers.
Mijn oudste dochter is bezig aan haar 1ste Masterjaar Verpleegkunde en werkt tijdens de weekends en in de vakantie als verpleegster.
Klopt het dat hetgeen ze in het eerste kwartaal 2023 verdiende, niet alleen niet meetelt voor die 600 uur maar vooral ook niet voor het bedrag waarmee rekening gehouden moet worden om op mijn belastingbrief nog als kind ten laste te tellen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Mijn oudste dochter is bezig aan haar 1ste Masterjaar Verpleegkunde en werkt tijdens de weekends en in de vakantie als verpleegster.
Klopt het dat hetgeen ze in het eerste kwartaal 2023 verdiende, niet alleen niet meetelt voor die 600 uur maar vooral ook niet voor het bedrag waarmee rekening gehouden moet worden om op mijn belastingbrief nog als kind ten laste te tellen ?
Al haar inkomsten in 2023 tellen mee, behalve het kindergeld en eventuele studie toelagendelaby schreef: ↑28 mei 2023, 08:35 Een vraagje voor de fiscale experts onder de Spaargidsers.
Zie hier:
En lees vooral ook hoe de "netto-bestaansmiddelen" te berekenen.Als je ouders samen worden belast, ben je niet meer fiscaal ten laste van de ouders als je netto-bestaansmiddelen meer dan € 3 820 bedragen.
Als je ouders alleen worden belast, geldt een hogere grens van € 5 520.
Voor dit aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 telt haar studentenjob in de zorgsector niet mee. Zie blz 13 en volgende van de toelichting aanslagjaar 2023. https://financien.belgium.be/sites/defa ... g-2023.pdf
Bestaansmiddelen zijn alle belastbare en niet belastbare inkomsten behalve:
• de bezoldigingen verkregen door studenten in uitvoering van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten, voor de uren die de werkgever reglementair bij de RSZ heeft aangegeven en die de student heeft gepresteerd:
- van 1 april tot 30 juni 2020 en van 1 juli tot 30 september 2021 (ongeacht in welke sector)
- van 1 oktober 2020 tot 30 juni 2021 en van 1 januari tot 30 juni 2022 in het onderwijs
- van 1 oktober 2020 tot 30 juni 2021 en van 1 januari tot 31 december 2022 in de zorgsector
- van 1 januari tot 31 maart 2022 in andere sectoren dan het onderwijs en de zorgsector, maar slechts voor 45 gepresteerde uren
• de eerste schijf van 2.910 euro (1) van het totaal van de brutobedragen van:
- de door studenten in uitvoering van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten verkregen bezoldigingen (andere dan de hierboven vermelde) en beloningen voor verenigingsactiviteiten (bedoeld in artikel 90, eerste lid, 1°ter, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992)
- de bezoldigingen verkregen door leerlingen in een alternerende opleiding
- de winst, baten en bezoldigingen van bedrijfsleiders behaald of verkregen door studenten-zelfstandigen
Bedankt Tycoon, maar mijn vraag gaat over haar inkomsten uit haar studentenjob van dit jaar, dus aanslagjaar 2024. Is daarover al iets meer gekend ? Nogmaals bedankt voor je reactie.Tycoon schreef: ↑28 mei 2023, 12:04 Voor dit aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 telt haar studentenjob in de zorgsector niet mee. Zie blz 13 en volgende van de toelichting aanslagjaar 2023. https://financien.belgium.be/sites/defa ... g-2023.pdf
Bestaansmiddelen zijn alle belastbare en niet belastbare inkomsten behalve:
• de bezoldigingen verkregen door studenten in uitvoering van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten, voor de uren die de werkgever reglementair bij de RSZ heeft aangegeven en die de student heeft gepresteerd:
- van 1 april tot 30 juni 2020 en van 1 juli tot 30 september 2021 (ongeacht in welke sector)
- van 1 oktober 2020 tot 30 juni 2021 en van 1 januari tot 30 juni 2022 in het onderwijs
- van 1 oktober 2020 tot 30 juni 2021 en van 1 januari tot 31 december 2022 in de zorgsector
- van 1 januari tot 31 maart 2022 in andere sectoren dan het onderwijs en de zorgsector, maar slechts voor 45 gepresteerde uren
• de eerste schijf van 2.910 euro (1) van het totaal van de brutobedragen van:
- de door studenten in uitvoering van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten verkregen bezoldigingen (andere dan de hierboven vermelde) en beloningen voor verenigingsactiviteiten (bedoeld in artikel 90, eerste lid, 1°ter, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992)
- de bezoldigingen verkregen door leerlingen in een alternerende opleiding
- de winst, baten en bezoldigingen van bedrijfsleiders behaald of verkregen door studenten-zelfstandigen
Ja, dat de corona-regeling is afgeschaft. Enkel de eerste 2910€ + index (3190€) blijft over. Zie link Vortex en https://www.practicali.be/blog/geindexe ... 024#index3
Bedankt Tycoon en Vortex !
Welk bedrag moet ik invullen in de belastingsaangifte over het aanslagjaar 2022?
Het gaat hier over tekenles van de zoon.
Dagtarief klopt niet (is in elk geval niet gelijk aan het gehele bedrag van 90€), dus ik zou 122 (dagen in 2022)/303*90 nemen, dus dat zou dan 36.24€ zijn wat ik zou invullen (of eigenlijk bijtellen bij andere opvangbedragen) in vak 1384.
Klopt mijn redenering?
Het gaat hier over tekenles van de zoon.
Dagtarief klopt niet (is in elk geval niet gelijk aan het gehele bedrag van 90€), dus ik zou 122 (dagen in 2022)/303*90 nemen, dus dat zou dan 36.24€ zijn wat ik zou invullen (of eigenlijk bijtellen bij andere opvangbedragen) in vak 1384.
Klopt mijn redenering?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou hetzelfde doen ... en dan volgend jaar de "overschot" + eventueel het bijkomende voor de volgende periode.
Langs de andere kant : wordt tekenles gelijkgesteld aan "opvang" ? Ik weet het niet, het is een vraag naar fiscalisten ? Kan je dit dan doortrekken naar sportlessen, chiro, dactyloles, ...
Er staat bovenaan het document "Opvangkosten (281.86)- Inkomsten 2022", dus mij lijkt het wel zeker dat het dan wel als opvang kan gezien worden.Abatoetnie schreef: ↑30 mei 2023, 11:31Ik zou hetzelfde doen ... en dan volgend jaar de "overschot" + eventueel het bijkomende voor de volgende periode.
Langs de andere kant : wordt tekenles gelijkgesteld aan "opvang" ? Ik weet het niet, het is een vraag naar fiscalisten ? Kan je dit dan doortrekken naar sportlessen, chiro, dactyloles, ...
Tja, is inderdaad beetje ruim begrip, want ook bv kazou-kamp past daar onder.
Lees dat hier goed?
Zijn er die aan mij - belasting betalende kinderloze staatsburger van het koninkrijk België - vragen om de tekenles en het Kazou kamp van hunne kleine te betalen?
Zijn er die aan mij - belasting betalende kinderloze staatsburger van het koninkrijk België - vragen om de tekenles en het Kazou kamp van hunne kleine te betalen?
Het is overheid die dat vraagt aan jou, als belastingsplichtige vul je je belastingsbrief zo goed (optimaal) mogelijk in lijkt mij!
Of die de kankerbehandeling betaalt voor iemand die zijn hele leven op eigen risico en eigen verantwoordelijkheid zijn/haar longen kapot gerookt heeft.
Misschien volgend jaar een nieuwe code erbij.
Namelijk wil vergoeding ontvangen voor opvang van eigen kinderen, wanneer geen kamp, sportles, tekenles.
Ja, hoe zou het toch komen dat de staatsschuld stijgt.
Namelijk wil vergoeding ontvangen voor opvang van eigen kinderen, wanneer geen kamp, sportles, tekenles.
Ja, hoe zou het toch komen dat de staatsschuld stijgt.
Of nog een extra kode :
" ik wens enkel maar belastingen te betalen die MIJ ten goede komen ooit"
nooit belastingen waar iemand anders iets aan heeft.
Of een kode
"laat enkel de ANDEREN belastingen betalen"
" ik wens enkel maar belastingen te betalen die MIJ ten goede komen ooit"
nooit belastingen waar iemand anders iets aan heeft.
Of een kode
"laat enkel de ANDEREN belastingen betalen"