Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Spreiding obligaties ?
Vermogensbeheer en beleggingsadvies mag in Vlaanderen wettelijke enkel gegeven worden door mensen die daarvoor een speciale opleiding hebben gekregen.
Deze opleidingen worden gegeven door Odisee Hogeschool.
Een kennis heeft het advies gegeven daarvoor op te passen .
Of mijn voetnoot wel of niet nodig is laat ik aan de juristen onder jullie over.
Wat is beleggingsadvies? Dit is een financieel forum waar meningen gegeven worden. Vanaf wanneer wordt een mening als een advies beschouwd? En dan nog. Als ik schrijf "Koop fondsen, dat is gemakkelijk en ben je ineens goed gespreid", is dat dan een advies waarvoor ik juridisch vervolgd kan worden? Ik laat me niet betalen voor het geven van beleggingsadvies. Ik doe zeker niet aan vermogensbeheer.
Wanneer een nieuw lid een vraag stelt "Ik heb 50.000 euro die ik wil beleggen, wat moet ik doen?", krijgen we een heel draadje vol adviezen.
Volgens mij maakt dat het onderscheid: pas wanneer je het doet voor financieel gewin kun je aangeklaagd worden.
Succesvolle strategie omdat jarenlang de LT rente daalde. De rentes op 7/8 jaar eveneens.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 mei 2023, 15:39Ja, ik houd van spreiden.pukkie007 schreef: ↑26 mei 2023, 14:38 Dat noemt men idd spreiden.
Ik zou dat nooit doen, maar daar wil ik het niet over hebben. Je wil dus effectief enkele eur/usd obligaties die mss tien jaar niks opbrengen? Dat is eigenlijk hetzelfde als tegen uw werkgever zeggen: betaal mijn overuren maar binnen 10 jaar. Ik heb dat geld nu niet nodig ...
Ik heb geen enkele obligatie onder de 3% netto. En het is allemaal investment grade. Max is dus ongeveer 4,5% netto (corporates op 10 jaar). Voor mij is dat genoeg. Daarnaast heb ik IWDA en SWRD.
Vanaf nu vervallen elk jaar ongeveer 4 obligaties. Die kan ik dan telkens opnieuw voor 10 jaar beleggen. En zo tot het einde: steeds vervallen 4 obligaties per jaar. En als ik een nieuwe auto koop of andere grote aankoop doe, zal het met vervallen obligaties zijn
Ik ga ervan uit dat de rentecurve weer normaal wordt binnen een jaar of zo, en dan heb ik steeds de hoogste rendementen door op 10 jaar te beleggen. En als het niet zo is, dan is het zo.
Geleidelijk gaan ook de obligaties die uitgegeven zijn in 2018-2021 (met de lage coupons) uitgeput raken. Dan is het gedaan met bruto=netto. Maar er zijn van die obligaties die lopen tot 2040, 2045, 2050. Dus tot dan is bruto=netto. Als de fiscaliteit niet verandert. Anders is het vroeger gedaan.
Dat is het plan. Maar zoals Elsschot zei: "Maar tussen droom en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren."
Op de duur waren de rentes zelfs negatief. Waanzin , totaal ondenkbaar als je dat vroeger zou gevraagd hebben aan een bankier.
Als je NU een groot bedrag te investeren hebt. Wat zou je dan doen?
Zou je 100% blijven blijven in de Euro , die met haken en ogen kunstmatig in een steekt?
Lagarde is Dragi niet. De Duitsers en in mindere mate de Nederlandse dromen van de solvabele mark of de gulden of een aparte Euro. Ik denk niet dat Belgie en Frankrijk kandidaten zijn voor deze munt …
Voor de andere lezers is dit ook een mooie denkoefening.
Volgens het gekregen advies mag je dat niet doen zelfs als het gratis is.
Ik weet dat het verschil tussen advies en goede raad ( bv steeds spreiden) soms aan interpretatie vatbaar is.
Op de goede informatiesite mijnportefeuile.be ( fondsen) past de moderator ook op als hij bepaalde vragen beantwoordt ,omdat zijn zeer interessante informatie ook door de banken opgevolgd wordt.
Je kunt aangeklaagd worden wanneer iemand je aanklaagt. Daar zal in ons geval geen gevolg of veroordeling uit voortkomen, wij werken niet voor een bank of zo en geven gewoon een eigen mening. Een ander verhaal wanneer iemand voor een bank of brooker werkt en hier meermaals een strategie, product of zijn werkgever komt promoten, die kan maar beter in elk bericht zo een disclaimer zetten
-
- Verbannen Gebruiker
Het voorbije jaar heb ik heel mijn portefeuille herschikt omdat we sinds begin 2021 weer stijgende rentevoeten na 10 jaar dalende hebben, een totaal andere beleggingsomgeving dan ervoor. Ook alle individuele aandelen eruit, de meeste beleggingsfondsen eruit. Dus een hele schoonmaak.
Ik ben nu tevreden met mijn verdeling. Als ik nu een groot bedrag te beleggen zou hebben: ik zou gewoon verdelen zoals mijn portefeuille nu is: ...% in aandelen (IWDA en SWRD) en ...% in obligaties. Maar het extra geld voor de obligaties zou ik min. 7 jaar resterende looptijd nemen, maar zelfs eerder 10 en 12 jaar resterende looptijd.
Ik zit niet 100% in EUR. IWDA en SWRD en beleggingsfondsen zijn 80% USD, denk ik.Zou je 100% blijven blijven in de Euro , die met haken en ogen kunstmatig in een steekt?
Mijn obligaties zijn ongeveer 50% USD (de rest in EUR).
Waar obligaties secundaire markt kopen ?
Vooraleer en login ergens te vragen stel ik de vraag eerst hier :
Welke bank of broker heeft een goed website en een goed aanbod aan obligaties ?
Vroeger had Fortis een deftig aanbod en kocht ik er af en toe iets. Maar nu is de interface gewijzigd. In de lijst wordt geen waarde meegegeven, vroeger zag je nog de waarde van de vorige dag. Nu moet men telkens een obligatie in detail opvragen om de huidige waarde ervan te kunnen zien. En bovendien vandaag biedt Fortis maar 37 obligaties van de sec. markt aan. Zetten ze daar een filter op ?
Bij ME is de interface en opzoekmogelijkheid ook maar minnetjes.
Zijn er banken/brokers die het beter doen, bolero, keytrade, ..
Ik kan natuurlijk bij oblis of oblibe de lijst consulteren en een keuze maken. Maar ja als je dan niet weet waar je kans maakt om die selectie aan te kopen ?
Vooraleer en login ergens te vragen stel ik de vraag eerst hier :
Welke bank of broker heeft een goed website en een goed aanbod aan obligaties ?
Vroeger had Fortis een deftig aanbod en kocht ik er af en toe iets. Maar nu is de interface gewijzigd. In de lijst wordt geen waarde meegegeven, vroeger zag je nog de waarde van de vorige dag. Nu moet men telkens een obligatie in detail opvragen om de huidige waarde ervan te kunnen zien. En bovendien vandaag biedt Fortis maar 37 obligaties van de sec. markt aan. Zetten ze daar een filter op ?
Bij ME is de interface en opzoekmogelijkheid ook maar minnetjes.
Zijn er banken/brokers die het beter doen, bolero, keytrade, ..
Ik kan natuurlijk bij oblis of oblibe de lijst consulteren en een keuze maken. Maar ja als je dan niet weet waar je kans maakt om die selectie aan te kopen ?
Voor obligaties zou ik Bolero aanraden, lijken het grootste aanbod te hebben, al zijn de kosten wel iets hoger, dus best met iets grotere bedragen per positie werken.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik kan info geven over Belgische banken. Met brokers zoals IB en andere heb ik geen ervaring.
- Bolero: groot aanbod. Je kunt er altijd laten toevoegen als het geen exotische zijn. Goede website. Kosten ongeveer 0,3% als orders voldoende groot zijn.
- DB: groot aanbod (minder dan Bolero), je kunt er ook laten toevoegen. Kosten 0,5% onafh. van grootte order. Website veel minder goed dan Bolero. Je kunt op de website geen orders annuleren of wijzigen: je moet bellen.
- Keytrade: momenteel (sinds recent; ik heb er nog gekocht in maart of april) geen obligaties mogelijk, behalve voor enkele tientallen die zeer oninteressant zijn.
- MeDirect: zeer beperkte keuze
- Saxo: zeer grote keuze, niet duur, goede website. Maar: sinds een jaar kun je geen obligaties kopen. Ze werken nog altijd aan een nieuwe vragenlijst over kennis en ervaring.
Ik gebruik de zoekfunctie van de beurs van Frankfurt, want aanbod aan obligaties is enorm.
Kosten van obligaties: DB rekent 0,5% op transactie bedrag. Bolero 0,3% op nominaal bedrag. Voor obligaties die zwaar onder pari noteren, is Bolero zo even duur als DB.
Bolero en DB rekenen beiden kosten op het aankoopbedrag en niet nominaal bedrag.
DB rekent bewaarkosten per lijn per jaar met max. per jaar. Is duur voor kleine posities. Ik koop daar grotere posities (gespreid over meerdere aankopen want liquiditeit is niet altijd groot).
Succes!
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 29 mei 2023, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor jouw info.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 mei 2023, 11:01Het voorbije jaar heb ik heel mijn portefeuille herschikt omdat we sinds begin 2021 weer stijgende rentevoeten na 10 jaar dalende hebben, een totaal andere beleggingsomgeving dan ervoor. Ook alle individuele aandelen eruit, de meeste beleggingsfondsen eruit. Dus een hele schoonmaak.
Ik ben nu tevreden met mijn verdeling. Als ik nu een groot bedrag te beleggen zou hebben: ik zou gewoon verdelen zoals mijn portefeuille nu is: ...% in aandelen (IWDA en SWRD) en ...% in obligaties. Maar het extra geld voor de obligaties zou ik min. 7 jaar resterende looptijd nemen, maar zelfs eerder 10 en 12 jaar resterende looptijd.Ik zit niet 100% in EUR. IWDA en SWRD en beleggingsfondsen zijn 80% USD, denk ik.Zou je 100% blijven blijven in de Euro , die met haken en ogen kunstmatig in een steekt?
Mijn obligaties zijn ongeveer 50% USD (de rest in EUR).
Het ziet er mooi uit.
Een paar vraagjes:
- IWDA etf ( of een alternatief) heb ik ook , inderdaad de grootste posities zijn in USD. Ik ben aan het overwegen deze te verkopen en mijn posities in ASML,Microsoft, Alhabet , TMC , en andere bedrijven met zeer veel pricing power te verhogen. De Nasdaq is goed gestegen enkel door deze bedrijven en niet door de technologie bedrijven in het algemeen. Volgens mij is de IWDA ook voor deze reden gestegen.
- Als je lang gaat in USD en de rente stijgt in Amerika dan worden de obligatie minder waard. Hoe langer je gaat, hoe meer de waardevermindering.Als de USD sterk stijgt en je wilt deze gedeeltelijk verkopen : koerswinst valuta minus waardevermindering obligaties. Hoe bekijk je dat?
Ik heb dit nu aan de hand met mijn Mexicaanse peso die in waarde zeer sterk is gestegen ; maar mijn obligatie met rente circa 7% is 8 a 9 % in waarde gedaald.Een luxe probleem vermits mijn rente min RV in peso wordt uitbetaald en ik deze onmiddellijk omzet naar NOK die ondergewaardeerd is . Wat een geluk is het geen zero….
-als je 10 en 12 jarige koopt kan je goede winsten maken op de waarde en genieten van een goede rente. Ik vermoed dat je een zero liefhebber bent aan jouw vroegere reacties . Dan heb je niet tussentijds kunnen profiteren van de goede rente als de LT tussentijds stijgt , of zie ik dat verkeerd?
- waarom enkel voor 50% in USD en niet andere interessante valuta ?
Alle onderbouwde ideeën zijn welkom zelfs deze out of the box.
Laat je niet afschrikken dat sommige hier (enkel )op een futiliteit in jouw (onderbouwde) reactie reageren of jouw idee dom of iets anders vinden als je iets probeert te verwoorden.
Ik denk dat de bedoeling hier in dit forum is dat we van elkaar kunnen leren en we op een vriendelijke manier blijven communiceren en niet te persoonlijk worden.
Even terug over onze obligaties A rating en hoger in Euro die momenteel 2,5% netto geven op bv 3 jaar.
Hoe aantrekkelijk zijn deze nog op een moment van stijgende spaarrekeningen en termijnrekeningen ?
Met een termijn rekening zit je nu ook al aan 2,3% netto op 3 jaar.
Hoe aantrekkelijk zijn deze nog op een moment van stijgende spaarrekeningen en termijnrekeningen ?
Met een termijn rekening zit je nu ook al aan 2,3% netto op 3 jaar.
Voor de zero liefhebbers is de meerwaardeYaris schreef: ↑26 mei 2023, 08:23Klopt. De meesten hier zoeken naar de hoogste rente. Ze nemen dan een termijnrekening op één jaar zonder eraan te denken dat de rente binnen een jaar misschien lager staat dan nu en dat ze een iets lagere rente misschien beter voor meerdere jaren zouden vastklikken.
op vervaldag belasting vrij….
Je kan ze ook tussentijds verkopen met mogelijke meerwaarde.
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn obligaties zal ik bijhouden tot vervaldag. Enkel bij onverwachte nood aan cash zal ik verkopen. Ik zal elk jaar obligaties hebben die vervallen. Ik zal dus nooit moeten verkopen met een grote waardevermindering.Filip333 schreef: ↑29 mei 2023, 16:32 - Als je lang gaat in USD en de rente stijgt in Amerika dan worden de obligatie minder waard. Hoe langer je gaat, hoe meer de waardevermindering.Als de USD sterk stijgt en je wilt deze gedeeltelijk verkopen : koerswinst valuta minus waardevermindering obligaties. Hoe bekijk je dat?
Mijn USD zal ik nooit verkopen om een deel winst te verzilveren. Het is de bedoeling dat ik steeds 50% in USD blijf. USD obligaties die vervallen, zal ik weer herbeleggen in USD.
Als ik meer cash zou hebben om in nieuwe obligaties te beleggen, dan zal ik eventueel USD bijkopen. Aan de prijs van het moment.
Als ik mijn posities in obligaties USD moet verminderen omdat ik cash nodig heb, zal ik mijn USD verkopen aan de prijs van het moment.
Aankoop- en verkoopprijs van USD hebben voor mij geen belang. Ik heb geen flauw idee aan welke prijs ik mijn USD in het verleden heb gekocht.
Ik beleg in USD om te spreiden, niet om te traden. Dus eventuele koerswinsten en verliezen zijn niet belangrijk.
Doe je dit om te trollen? Don't push your luck.Wat een geluk is het geen zero….
Alles met zeer lage coupon (liefst 0%), en met een uitgifteprijs rond de 100 (liefst 100 of meer) is prima voor mij. Is fiscaal het interessantst zolang het duurt.Ik vermoed dat je een zero liefhebber bent aan jouw vroegere reacties .
Timen van obligaties is even onmogelijk als timen van aandelen. Vanaf nu vervallen elk jaar obligaties. Die zal ik steeds herbeleggen op 10 jaar. De rente zal zijn wat ze zal zijn.Dan heb je niet tussentijds kunnen profiteren van de goede rente als de LT tussentijds stijgt , of zie ik dat verkeerd?
Ik ken geen andere interessante valuta voor mijn portefeuille. Ik spreid voor het risico, niet voor de opbrengst. Als China of India ooit een politieke en economische stabiele, democratische (voor China) grootmacht worden, ga ik daar misschien ook in spreiden. Zal ten vroegste over 20 jaar zijn, als het ooit zal zijn :-)- waarom enkel voor 50% in USD en niet andere interessante valuta ?
Interessante info. Kan je daarvan een voorbeeld berekening tonen waar Bolero hierdoor even duur is als DB? Alvast bedankt.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 mei 2023, 12:08 Kosten van obligaties: DB rekent 0,5% op transactie bedrag. Bolero 0,3% op nominaal bedrag. Voor obligaties die zwaar onder pari noteren, is Bolero zo even duur als DB.