Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
TIP
Re: Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
Het is op social media dat je moet kijken voor info
Heb het al 100 keer gezegd die tabellen hier zijn nutteloos ze kijken niet naar de groei !

Heb het al 100 keer gezegd die tabellen hier zijn nutteloos ze kijken niet naar de groei !
Is dit hier geen sociale media ?
Daar zitten zeker kwaliteitsvolle bedrijven tussen. Mensen blijven in moeilijke tijden ook eten en drinken en naar supermarkten gaan. Veel van die bedrijven kunnen ook al bij al redelijk snel hun prijzen verhogen in tijden van inflatie. Die aandelen zijn dus defensief en trekken kopers aan. Maar op een gegeven moment zal het kapitaal opnieuw naar bedrijven/aandelen vloeien die op lange termijn sneller kunnen groeien dan defensieve bedrijven, zeker als die een hoger vrijekasstroomrendement opleveren. Het is ook maar een vermoeden, ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik acht de kans heel groot dat je die rotatie dit jaar gaat zien.Tarbo schreef: ↑9 januari 2023, 17:41 De consumer aandelen staan duur. Maar wil dat zeggen dat die bedrijven het al bij al gewoon goed blijven presteren ondanks mindere marktomstandigheden? ZIjn dat gewoon effectief kwaliteitsvolle bedrijven met competent management die de bedrijven er gewoon vlotjes door loodsen?
Ik lees ook op sociale media dat de correctie op de tech is gekomen en de correctie op de defensieve aandelen nog moet komen.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Merci voor de verduidelijking. Dat beursecosysteem is fascinerend.gpv1 schreef: ↑9 januari 2023, 19:37Daar zitten zeker kwaliteitsvolle bedrijven tussen. Mensen blijven in moeilijke tijden ook eten en drinken en naar supermarkten gaan. Veel van die bedrijven kunnen ook al bij al redelijk snel hun prijzen verhogen in tijden van inflatie. Die aandelen zijn dus defensief en trekken kopers aan. Maar op een gegeven moment zal het kapitaal opnieuw naar bedrijven/aandelen vloeien die op lange termijn sneller kunnen groeien dan defensieve bedrijven, zeker als die een hoger vrijekasstroomrendement opleveren. Het is ook maar een vermoeden, ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik acht de kans heel groot dat je die rotatie dit jaar gaat zien.Tarbo schreef: ↑9 januari 2023, 17:41 De consumer aandelen staan duur. Maar wil dat zeggen dat die bedrijven het al bij al gewoon goed blijven presteren ondanks mindere marktomstandigheden? ZIjn dat gewoon effectief kwaliteitsvolle bedrijven met competent management die de bedrijven er gewoon vlotjes door loodsen?
Ik lees ook op sociale media dat de correctie op de tech is gekomen en de correctie op de defensieve aandelen nog moet komen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Deels met je eens, maar ik denk niet eerder als in de tweede helft van dit jaar of nog waarschijnlijker pas volgend jaar. De renteverhogingen zijn nog niet gedaan. Waarde blijft interessanter dan groei en groei staat nog steeds (niet alle aandelen) erg hoog gewaardeerd.gpv1 schreef: ↑9 januari 2023, 19:37Daar zitten zeker kwaliteitsvolle bedrijven tussen. Mensen blijven in moeilijke tijden ook eten en drinken en naar supermarkten gaan. Veel van die bedrijven kunnen ook al bij al redelijk snel hun prijzen verhogen in tijden van inflatie. Die aandelen zijn dus defensief en trekken kopers aan. Maar op een gegeven moment zal het kapitaal opnieuw naar bedrijven/aandelen vloeien die op lange termijn sneller kunnen groeien dan defensieve bedrijven, zeker als die een hoger vrijekasstroomrendement opleveren. Het is ook maar een vermoeden, ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik acht de kans heel groot dat je die rotatie dit jaar gaat zien.Tarbo schreef: ↑9 januari 2023, 17:41 De consumer aandelen staan duur. Maar wil dat zeggen dat die bedrijven het al bij al gewoon goed blijven presteren ondanks mindere marktomstandigheden? ZIjn dat gewoon effectief kwaliteitsvolle bedrijven met competent management die de bedrijven er gewoon vlotjes door loodsen?
Een safer bet is wat mij betreft gewoon waarde aandelen en dividendrendement.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb de indruk dat jongere generatie sneller koopt.langetermijnbelegger schreef: ↑11 januari 2023, 10:59Deels met je eens, maar ik denk niet eerder als in de tweede helft van dit jaar of nog waarschijnlijker pas volgend jaar. De renteverhogingen zijn nog niet gedaan. Waarde blijft interessanter dan groei en groei staat nog steeds (niet alle aandelen) erg hoog gewaardeerd.gpv1 schreef: ↑9 januari 2023, 19:37
Daar zitten zeker kwaliteitsvolle bedrijven tussen. Mensen blijven in moeilijke tijden ook eten en drinken en naar supermarkten gaan. Veel van die bedrijven kunnen ook al bij al redelijk snel hun prijzen verhogen in tijden van inflatie. Die aandelen zijn dus defensief en trekken kopers aan. Maar op een gegeven moment zal het kapitaal opnieuw naar bedrijven/aandelen vloeien die op lange termijn sneller kunnen groeien dan defensieve bedrijven, zeker als die een hoger vrijekasstroomrendement opleveren. Het is ook maar een vermoeden, ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik acht de kans heel groot dat je die rotatie dit jaar gaat zien.
Een safer bet is wat mij betreft gewoon waarde aandelen en dividendrendement.
Als je kijkt naar Berkshire die hebben eind 2022 vooral cyclische aandelen gekocht. Zij lijken dan toch uit te gaan van een gunstiger beursklimaat dan de meeste hier denken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben bezig met een top 150 voor Europa. Ik heb ontdekt dat Investing.com en Ortex.com redelijk accurate info hebben over het aantal uitstaande aandelen bij Europese bedrijven.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank bij voorbaat, wordt interessant om eens te vergelijken - economie VS heeft betere vooruitzichten maar Europa is dan ook lager gewaardeerd, voor diegenen die niet meteen USD hebben en moeten kopen kan het ook een factor zijn - omgekeerd kunnen Europese bedrijven die ook actief in VS en rapporteren in € profiteren. Ook al zijn bedrijven veelal mondiaal aanwezig.
Dat is niet noodzakelijk het geval. Berkshire trekt zich niets aan van het beursklimaat. Zij investeren voor de lange termijn en konden het afgelopen jaar kopen aan interessante prijzen. Een van de problemen van Berkshire is dat het bedrijf zo groot geworden is dat het enkel nog kan investeren in mega-ondernemingen. Alle andere investeringen kunnen onmogelijk voldoende bijdragen aan het resultaat van Berkshire. De vijver waarin ze moeten vissen wordt alsmaar keiner.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Nvidia is de P/E van 200 gepasseerd 

Dat is volstrekt van de pot gerukt. Then again, ik zit hier al jaren te verkondigen dat nvidea te duur om in te investeren en kijk...
PE is zo een noob metric, sorry. Ja Nvidia is heel duur en zelf denk ik dat er aardig wat hype in het aandeel zit. Maar heel het AI gebeuren bied wel ongekende kansen, dat in tegenstelling tot bitcoin bijvoorbeeld.
PE van een bedrijf kan zeer hoog zijn als ze iets uitvinden om van zilver goud te maken