Wat is uw YTD?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
+3,8%
- vrij zwaar in olie
- vrij zwaar in financials
- grote positie Ageas
- best wat vastgoedaandelen
hopelijk beterschap in de toekomst
- vrij zwaar in olie
- vrij zwaar in financials
- grote positie Ageas
- best wat vastgoedaandelen
hopelijk beterschap in de toekomst
Aandelen (ETFs): +6,77%
Cash: +0,07%
Pensioensparen: +4,34%
Totaal: +3,90%
Cash: +0,07%
Pensioensparen: +4,34%
Totaal: +3,90%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Ik ook, maar die doen het net bijzonder goed dit jaar.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb een paar verkeerde vrees ik - met o.a.
- Aedifica / Cofinimmo / INTO - gelukkig ook een paar betere
Ook D'ieteren doet pijn dit jaar - eveneens vrij grote positie
Als het nog wat wil worden dit jaar zal het voor mijn port van olie en banken moeten komen, dus hopelijk binnenkort tanken aan 2,5 €/liter .
+8,3% dit jaar voor de aandelenportefeuille, exclusief dividenden.
Ik handel niet veel: los van uitzonderingen zoals een overname is de som van aankopen en verkopen jaarlijks telkens minder dan 4% van het totaal op 1 januari.
Portefeuille voornamelijk geconcentreerd in defensieve aandelen: in de top-25 zitten bv. Nestlé, Unilever, General Mills, Coca-Cola, Colruyt, Pepsico, Kellogg Company, McDonald's, McCormick, Reckitt als consumentengoederen, Johnson & Johnson, Medtronic en Becton-Dickinson voor farma, Engie, TotalEnergies, Shell en BP voor energie, Brederode en Floridienne als holdings, KBC en ING als banken. Vastgoed en technologie is samen 1/15 van het totaal.
5/9 EUR
3/9 USD
1/9 CHF + GBP
Ik handel niet veel: los van uitzonderingen zoals een overname is de som van aankopen en verkopen jaarlijks telkens minder dan 4% van het totaal op 1 januari.
Portefeuille voornamelijk geconcentreerd in defensieve aandelen: in de top-25 zitten bv. Nestlé, Unilever, General Mills, Coca-Cola, Colruyt, Pepsico, Kellogg Company, McDonald's, McCormick, Reckitt als consumentengoederen, Johnson & Johnson, Medtronic en Becton-Dickinson voor farma, Engie, TotalEnergies, Shell en BP voor energie, Brederode en Floridienne als holdings, KBC en ING als banken. Vastgoed en technologie is samen 1/15 van het totaal.
5/9 EUR
3/9 USD
1/9 CHF + GBP
Stand op 31/05 was YTD 4,51%, ondertussen reeds 6,86%.
Volatiel weekje achter de rug met nog enkele aandelen in ex-dividend, de cash begint stilaan op te lopen.
Volatiel weekje achter de rug met nog enkele aandelen in ex-dividend, de cash begint stilaan op te lopen.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
+11,2% excl dividenden, kosten & taksen
Aandelen 64%
Fondsen 9%
ETF 10%
Crypto 2%
Cash 16%
Aandelen 64%
Fondsen 9%
ETF 10%
Crypto 2%
Cash 16%
-
- Full Member
- Contacteer:
Met een Bel20 die YTD 2,57% in het rood gaat, zien we hier gelukkig alleen maar monsterrendementen, ver boven de indexen
Ter referentie YTD rendement van IWDA is ongeveer 12%. IWDA vertegenwoordigt zo'n 75% van het kapitaal dat in vrij belegbare aandelen belegd is.
Bel20 is ongeveer 0.3% van de wereldmarkt - dus veel minder representatief.
Bel20 is ongeveer 0.3% van de wereldmarkt - dus veel minder representatief.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Uiteraard. Maar op een Belgisch beursforum is de voornaamste Belgische aandelenindex toch zo geen gekke referentie.
Was 12%... De laatste jaren nog amper 8% gemiddeld per jaar.
De YTD was vanmorgen reeds 11,74% en vandaag is het fonds met 0,32% gestegen - dus de YTD is nu ongeveer 12% (gegevens van Morningstar.be).
Over meerdere jaren was de return vanmorgen:
3 Jaar geannualiseerd 11,89
5 Jaar geannualiseerd 10,09
10 Jaar geannualiseerd 11,34
Plus dezelfde 0.32% van vandaag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het mediaan rendement was 12% per jaar ...
Nu is dat nog amper 8% per jaar gedurende de laatste 5 jaar.
Nu is dat nog amper 8% per jaar gedurende de laatste 5 jaar.
Amper 8%? Om iedere maand een bedrag te storten voor 1 euro aan kost in een wereldwijde ETF, waar ik niet teveel over hoef na te denken, vind ik dat toch geen slechte return. Niet dat ik geen individuele aandelen heb, maar als ik ze optel, kom ik wellicht niet aan hetzelfde rendement.
Lees de post boven je nu nog een keer. De laatste 5 jaar dus gemiddeld 10% per jaar. 10.09% werd geschreven om precies te zijn. YTD staat trouwens voor de winst sinds 1 januari, geen idee waar je dan over zeurt dat het niet accuraat zou zijn, dat is hoe het vandaag gewaardeerd is t.o.v. 1 januari.