depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: depositorekening federale overheid
Op de intrest van een gewone spaarrekening betaal je ook 30% RV en zonder vrijstelling.
De 15% RV is enkel op intrest van gereglementeerde spaarrekeningen.
Welke onzin?Sammy2 schreef: ↑2 juni 2023, 18:12Bij SANTANDER is dit netto vanaf 05 Juni 2023. Waar haal je die onzin van bruto?m-peeters schreef: ↑2 juni 2023, 16:15
Santander geeft tot 2,50% BRUTO, bedoel je. Met de Vision Max voor grote bedragen zal je dan automatisch wel 30% 15% RV moeten betalen omdat je boven het bedrag van de vrijstelling uitkomt. Je bekomt dan 1,75% NETTO. op het gedeelte boven de vrijstelling.
Voor kleinere bedragen kan de Vision Plus met zijn 2,25% bruto interessant zijn (zolang je de vrijstelling van RV bekomt).
By the way, DCK kan op e-Depo kan niet meer geven dan de huidige 2,50 % bruto want de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), heeft de rente op de e-Depo-rekening geplafonneerd op 2,5% bruto (of 1,75% netto).
De door banken geafficheerde rentevoeten op spaarrekeningen zijn altijd BRUTO rentevoeten. Als je rente natuurlijk onder het bedrag voor vrijstelling van RV blijft (980 euro per persoon), dan is netto gelijk aan bruto
BRUTO - RV (indien van toepassing) = NETTO. Snappie?
In de mails die Santander verstuurd staat het toch in netto.
Ik denk dat er niet veel zijn die in aanmerking komen voor de 15% Rv.
De meeste brave Belgen blijven trouwens netjes bij hun KBC, BNP, Argenta bank veronderstel ik.
Ik denk dat er niet veel zijn die in aanmerking komen voor de 15% Rv.
De meeste brave Belgen blijven trouwens netjes bij hun KBC, BNP, Argenta bank veronderstel ik.
Daar zit je tegenwoordig al aan met minder dan €40.000. Iedereen met zo’n Vision Max-rekening wordt hier dus mee geconfronteerd.
Ben je zeker? Ik ben zelf klant bij Santander en heb vandaag de mail “Goed nieuws voor onze spaarders!” met de nieuwe rentes die van 5 juni gelden. Nergens vind ik de vermelding NETTO dat het netto rentes zouden zijn. Kan je anders de betreffende passage uit de mail knippen en plakken?
Niet veel mensen die in aanmerking komen voor 15% RV? Zowat iedereen die het minimumbedrag van 125.000 euro om te kunnen genieten van de 2,5% rente op de Vision Max heeft staan …
Jullie maken het veel moeilijker dan het is. Blijf je jaarlijks onder de €980 rente op al je gereglementeerde spaarrekeningen samen, dan is het netto. Ga je erboven, dan is op de rente boven de €980 ,15% RV verschuldigd. Dit is zo voor alle gereglementeerde spaarrekeningen (dus niet voor die van Izola bv) ongeacht de geafficheerde rentevoet. Bij een gezamenlijke spaarrekening mag je die €980 rente waarop er vrijstelling is x2 doen.
Je zou moeten geweerd worden van dit forum omwille van het verspreiden van valse informatie ten nadele van SANTANDER--KNIP--m-peeters schreef: ↑2 juni 2023, 19:15Welke onzin?
De door banken geafficheerde rentevoeten op spaarrekeningen zijn altijd BRUTO rentevoeten. Als je rente natuurlijk onder het bedrag voor vrijstelling van RV blijft (980 euro per persoon), dan is netto gelijk aan bruto
BRUTO - RV (indien van toepassing) = NETTO. Snappie?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarop baseer je dat ?
Ik zou denken dat het om bruto rentes gaat.
Waarop baseer je dat ?
Ik heb daar totaal geen idee over. Misschien eens een poll doen.
Waarop baseer je dat ?
Maar ik kan wel goed aannemen dat er meer bij de "grootbanken" uitstaat inderdaad.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juni 2023, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar gaat het niet om. Netto is netto; zoals iedere bank het afficheert. Als je bij de gelukkigen bent die RV moet betalen, alhoewel er velen zijn die dit "ontwijken", is dit nu eenmaal zo. Velen sparen bij de overheid via bv E-Depo; en klagen over de belastingdruk.Yvekes schreef: ↑2 juni 2023, 19:56 Jullie maken het veel moeilijker dan het is. Blijf je jaarlijks onder de €980 rente op al je gereglementeerde spaarrekeningen samen, dan is het netto. Ga je erboven, dan is op de rente boven de €980 ,15% RV verschuldigd. Dit is zo voor alle gereglementeerde spaarrekeningen (dus niet voor die van Izola bv) ongeacht de geafficheerde rentevoet. Bij een gezamenlijke spaarrekening mag je die €980 rente waarop er vrijstelling is x2 doen.
Ik vind het eigenlijk wel een terechte opmerking dat het promoten van de 2,50% op de Vision Max-rekening nogal misleidend is doordat absoluut niemand die 2,50% zal ontvangen. Een vergelijking met termijnrekening en dergelijke dient hier bijgevolg rekening mee te houden. Een termijnrekening die netto 2,30% oplevert, is voordeliger dan een spaarrekening die 2,50% afficheert bij dergelijke bedragen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar wordt Vision Max in het antwoord aangehaald?pmu schreef: ↑2 juni 2023, 20:15 Ik vind het eigenlijk wel een terechte opmerking dat het promoten van de 2,50% op de Vision Max-rekening nogal misleidend is doordat absoluut niemand die 2,50% zal ontvangen. Een vergelijking met termijnrekening en dergelijke dient hier bijgevolg rekening mee te houden. Een termijnrekening die netto 2,30% oplevert, is voordeliger dan een spaarrekening die 2,50% afficheert bij dergelijke bedragen.
Santander houdt zich aan de regels, maar ik vraag mij af of mensen wel beseffen dat hun rente belastbaar is. En ook: of ze beseffen dat ze dit zelf moeten aangeven als men verschillende spaarrekeningen bij verschillende banken heeft.Sammy2 schreef: ↑2 juni 2023, 20:28Spaar dan op een andere rekening; opgelost.pmu schreef: ↑2 juni 2023, 20:15 Ik vind het eigenlijk wel een terechte opmerking dat het promoten van de 2,50% op de Vision Max-rekening nogal misleidend is doordat absoluut niemand die 2,50% zal ontvangen. Een vergelijking met termijnrekening en dergelijke dient hier bijgevolg rekening mee te houden. Een termijnrekening die netto 2,30% oplevert, is voordeliger dan een spaarrekening die 2,50% afficheert bij dergelijke bedragen.
De mensen die bij kleinere banken sparen zijn niet dom, hé. Diegenen die nog altijd de "grootbanken" verkiezen... ik zou het niet weten.
Het is dus net andersom: rentevoeten zijn steeds bruto … maar als je geen RV verschuldigd bent (omdat je rente onder het vrijgesteld bedrag blijft) dan is de bruto rentevoet ook meteen de netto rentevoet. In het andere geval moet je eerst de RV van de bruto rente aftrekken om tot de netto rente te komen.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juni 2023, 20:21Hallo ?!?
Als er niet expliciet staat dat het netto is, dan is het bruto.
Niet zo moeilijk zou ik denken … maar Sammy wil of kan het niet snappen