Brederode dividend: fiscaliteit
TIP
Re: Brederode dividend: fiscaliteit
Brederode is een Luxemburgs bedrijf er kan dus geen NEDERLANDSE bronbelasting zijn. Bronbelasting wordt geïnd door de woonstraat van het bedrijf!
Zie https://brederode.eu/nl/investor-relati ... rode-shareHet Brederode-aandeel
Gegevensfiche
Rechten
De aandelen Brederode zijn gewone aandelen met dezelfde rechten. Elk aandeel geeft hetzelfde recht op dividenden in het geval van liquidatie. Elk aandeel geeft hetzelfde stemrecht tijdens de algemene vergaderingen van Brederode.
Beperkingen
Alle aandelen zijn vrij verkoopbaar.
Vorm
De aandelen zijn verplicht gedematerialiseerd. Geen enkele aandeelhouder kan de omzetting vragen van zijn aandelen in aandelen op naam of aandelen aan toonder.
ISIN-code
LU1068091351
De uitkering die Brederode in 2022 heeft gedaan is geen dividend maar een uitkering uitgifte premie.
Volgens de Belgische wetgeving moet een dergelijke uitkering fiscaal worden opgesplitst in een dividend (met 30% RV) en een uitkering uitgifte premie (met 0% RV).
Volgens mijn berekeningen kan je 82% (of meer) beschouwen als uitkering uitgifte premie.
Zijn er nog mensen die dit eens in detail bekeken hebben of betaalt iedereen 30% RV op alles?
================================
Gebruikte bedragen voor berekening:
a Capital souscrit € 182.713.909,08
b Primes d'émission € 564.227.594,71
c Réserve légale € 6.900.000,00
d Résultats reportés € 129.527.901,97
e Résultat de l'exercice € 29.885.361,54
(a+b)/(a+b+d+e)= 82,41%
Volgens de Belgische wetgeving moet een dergelijke uitkering fiscaal worden opgesplitst in een dividend (met 30% RV) en een uitkering uitgifte premie (met 0% RV).
Volgens mijn berekeningen kan je 82% (of meer) beschouwen als uitkering uitgifte premie.
Zijn er nog mensen die dit eens in detail bekeken hebben of betaalt iedereen 30% RV op alles?
(a+b)/(a+b+d+e)= 82,41%
Je rekent voor de uitkering (kapitaalsvermindering via uitgiftepremies) van mei 2022 met de cijfers op 31/12/2022. Dat is niet juist, je moet met de cijfers van 1/1/2022 rekenen. Eigenlijk met deze van het eerste kwartaal 2022 maar die hebben we niet, zie voorbeelden op https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/pro- ... rminderingFoxy schreef: ↑3 juni 2023, 17:58 De uitkering die Brederode in 2022 heeft gedaan is geen dividend maar een uitkering uitgifte premie.
(a+b)/(a+b+d+e)= 82,41%
Uw berekening is voor de vrijstelling bij de uitkering van mei 2023. Daarvan is inderdaad 82,41% vrijgesteld van roerende voorheffing.
Bij nota 6 in de jaarrekening 2022 LUGAAP, staat "Le 18 mai 2022, la société a procédé à une distribution partielle de la prime d’émission à concurrence de € 1,15 par action, soit un montant de € 33 701 423,90."
Voor de uitkering van mei 2022, rv betaald in mei 2022 of bij buitenlandse broker aan te geven in belastingaangifte inkomsten 2022-aanslagjaar 2023.
b Primes d'émission € 597.929.018,61
c Réserve légale € 5.300.000,00
d Résultats reportés € 99.249.325,29
e Résultat de l'exercice € 31.878.576,68
(a+b)/(a+b+d+e)= 85,62% is vrijgesteld.
14,38% is onderworpen aan rv.
Van de uitkering van € 1,15€/aandeel in 2022 is € 0,17 onderworpen aan rv.
Voor de uitkering van mei 2023, belgische rv afgehouden in mei 2023 of bij buitenlandse broker die geen rv inhoudt inbelastingaangifte inkomsten 2023-aanslagjaar 2024.
(a+b)/(a+b+d+e)= 82,41%
"DISTRIBUTION PARTIELLE DE LA PRIME D’EMISSION
Il est proposé à l’Assemblée Générale Ordinaire une distribution aux actionnaires par prélèvement sur la prime d’émission d’un montant de € 1,22 brut à chacune des 29 305 586 actions, soit un total de € 35 752 814,92."
Van de uitkering van € 1,22€/aandeel in 2023 is € 0,21 onderworpen aan rv.
Ik heb geen Bredero aandelen en weet niet hoe Bolero dat verwerkt. Ik denk 30% op alles tenzij ze de gegevens kennen.
Ik denk niet dat Bolero zin heeft om per onderneming (bredero, euronav) een fiscale balans sinds 2018 aan te leggen. De herkwalificatie naar dividend heeft later ook gevolgen voor de mogelijke liquidatiebonus. Fiscaal is er nog een groter kapitaal dan boekhoudkundig waardoor er mogelijk geen boni is.
Zelf doe ik het ook niet voor Euronav, maar zou het eens moeten doen.
Bij DB heeft men van het ganse bedrag gewoon 30% RV afgehouden.
Bedankt voor de bevestiging & correctie Tycoon. Ik had niet zo snel feedback verwacht
Mijn aandelen zitten gedeeltelijk bij een broker die 30% RV inhoudt en gedeeltelijk bij een die 0% inhoudt.
Nu ga ik eens moeten zoeken wat ik moet doen om die teveel ingehouden bedragen terug te krijgen.
Ik denk dat je dit niet alleen kan vragen met de belastingaangifte 2022/2023, maar ook alles van de voorbije 5 jaar.
Mijn aandelen zitten gedeeltelijk bij een broker die 30% RV inhoudt en gedeeltelijk bij een die 0% inhoudt.
Nu ga ik eens moeten zoeken wat ik moet doen om die teveel ingehouden bedragen terug te krijgen.
Ik denk dat je dit niet alleen kan vragen met de belastingaangifte 2022/2023, maar ook alles van de voorbije 5 jaar.
Een bedrijfje genaamd Brederode heeft dit al eens in detail bekeken.Foxy schreef: ↑3 juni 2023, 17:58 De uitkering die Brederode in 2022 heeft gedaan is geen dividend maar een uitkering uitgifte premie.
De conclusie was dat je wel degelijk Belgische RV verschuldigd bent op ganse bedrag.
Blijkbaar beschouwt de Belgische wetgeving de uitkering van Brederode toch als een dividend.
Zie gans deze thread, ihb openingspost.
Er was idd een publicatie van Brederode uit 2015 waar dit vermeld staat; maar in alle latere publicatie staat dit niet meer.el perro schreef: ↑10 juni 2023, 08:52 Een bedrijfje genaamd Brederode heeft dit al eens in detail bekeken.
De conclusie was dat je wel degelijk Belgische RV verschuldigd bent op ganse bedrag.
Blijkbaar beschouwt de Belgische wetgeving de uitkering van Brederode toch als een dividend.
Zie gans deze thread, ihb openingspost.
Volgens mij is die publicatie uit 2015 fout.
Dividenden van Brederode zijn onderworpen aan 30% roerende voorheffing.
Uitkeringen van uitgifte premies zijn dat niet (volledig).
Er is geen reden waarom Brederode uitkeringen hoger belast zouden worden dan bepaald is in de Belgische wetgeving.
Er is niks relevants veranderd sinsdien.
Ook voor het afgelopen boekjaar staat in de tijd:
Brederode verhoogt dividend voor 20ste jaar op rij
Dus zowel Brederode en De Tijd geven aan: 30% Belgische RV, geen Luxemburgse.
Je staat alleen met je mening.
Geen idee waar je je op baseert.
Lijkt me geval van wishful thinking.
Ook voor het afgelopen boekjaar staat in de tijd:
Brederode verhoogt dividend voor 20ste jaar op rij
Zoals dat elk jaar in DT staat.Op het dividend van Brederode betalen beleggers alleen 30 procent roerende voorheffing.
Dus zowel Brederode en De Tijd geven aan: 30% Belgische RV, geen Luxemburgse.
Je staat alleen met je mening.
Geen idee waar je je op baseert.
Lijkt me geval van wishful thinking.
Of misschien maakt De Tijd dezelfde fout als u... En refereren ze sinds jaren naar die foutieve publicatie van Brederode uit 2015.
Zoals Yveskes aangaf is het bij MeDirect bij mij nu ook prima verlopen! Ze leren bij :-)
Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik, net zoals mver, MeDirect in 2022 aangeschreven had en ze de dubbele RV rechtgezet hebben naar enkel Belgische RV. Dank voor het motiveren, @mver!
Dividend 2023 nog niet ontvangen, ik ben nieuwsgierig :-)
Ook dit jaar is de fiscale situatie identiek.
Uit DT:
Uit DT:
https://www.tijd.be/markten-live/live-blog/gemengd-beeld-op-wall-street/10547186.html#!852839 schreef: Brederode onthecht een coupon van 1,29 euro, een stijging met 5,7 procent.
Boekhoudkundig gaat het om een kapitaalvermindering, en bijgevolg betalen beleggers enkel de Belgische voorheffing en niet de Luxemburgse bronheffing.
Verplaatst van Holding naar Bredero dividend.
Tycoon schreef: ↑1 juni 2024, 11:44Neen, teruggave van uitgiftepremie en kapitaalverminderingen zijn geen gewone dividenden. https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q2
Die gewone dividenden, is winstuitkering, zijn volgens de programmawet van 25/12/2017 die de vrijstelling op dividenden invoerde:De als dividenden geherkwalificeerde kapitaalverminderingen en teruggaven van uitgiftepremies staan in artikel 18, eerste lid, 2° WIB 1992. Ziehttps://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... et#LNK0042
d) er wordt een bepaling onder 14° ingevoegd, luidende :
"14° de eerste schijf van 416,50 EUR van de in artikel 18, eerste lid, 1°, bedoelde dividenden, met uitzondering van dividenden uitgekeerd door juridische constructies of bij toepassing van artikel 5/1 verkregen door tussenkomst van juridische constructies, van dividenden van instellingen voor collectieve belegging en van dividenden die zijn verkregen door tussenkomst van gemeenschappelijke beleggingsfondsen.".
https://codex.opendata.api.vlaanderen.b ... nt/1015331In het pv van de av 2024 van Bredero staat duidelijk dat de winst wordt toegevoegd aan de wettelijke reserve en het overschot wordt overgedragen. Dat de uitkering een teruggave van de uitgiftepremie is. Opnemen bij de vrijgestelde dividenden van 2024 (aj 2025) gaat dus niet, zie punten 6 en 7 van het pv https://brederode.eu/wp-content/uploads ... AG-DEF.pdfArtikel 18. (01/01/2011- ...)
Dividenden omvatten:
1° alle voordelen toegekend door een vennootschap aan aandelen en winstbewijzen hoe ook genaamd, uit welken hoofde en op welke wijze ook verkregen;
2° gehele of gedeeltelijke terugbetalingen van maatschappelijk kapitaal, met uitzondering van terugbetalingen van gestort kapitaal verkregen ter uitvoering van een regelmatige beslissing tot vermindering van het maatschappelijk kapitaal, overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen;
2°bis gehele of gedeeltelijke terugbetalingen van uitgiftepremies en van bedragen waarop ter gelegenheid van de uitgifte van winstbewijzen is ingeschreven, met uitzondering van terugbetalingen van bedragen die met gestort kapitaal worden gelijkgesteld ter uitvoering van één regelmatige beslissing van de algemene vergadering genomen overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen die van toepassing zijn op statutenwijzigingen;
2°ter uitkeringen die worden aangemerkt als dividenden in de artikelen 186, 187 en 209 in geval van gehele of gedeeltelijke verdeling van het maatschappelijk vermogen van een binnenlandse of buitenlandse vennootschap of van verkrijging van eigen aandelen door een dergelijke vennootschap;
3° ...
4° interest van voorschotten wanneer één van de volgende grenzen wordt overschreden en in de mate van die overschrijding:
- ofwel de in artikel 55 gestelde grens
- ofwel wanneer het totaal bedrag van de rentegevende voorschotten hoger is dan de som van de belaste reserves bij het begin van het belastbare tijdperk en het gestort kapitaal bij het einde van dit tijdperk.
Bedoel je hiermee, de vraag of de uitkering van Bredero valt onder de vrijstelling op dividenden op aandelen voor de eerste 833 euro?
In elk geval, de uitleg die Annetje kreeg - bronheffing, ná Belgische belasting (!!), en dan nog BTW erbovenop (!!) - klopt werkelijk van geen kanten.annetje schreef: ↑31 mei 2024, 11:57 Ondertussen is het dividend van Brederode gestort.
Deze holding heb ik pas in oktober voor het eest gekocht, en mijn verbazing was groot toen er naast de 30% RV ook nog eens nadien 15% andere kosten en BTW afgingen.
Is deze extra kost een taks die alle brokers afhouden, of is dit iets typisch voor mijn huidige broker (Re=Bel) ? Vooral het feit dat dit pas na de RV werd afgehouden vond ik raar, terwijl zij beweren dat het een buitenlandse taks is
Alvast bedankt voor jullie reactie.
U zeker niet laten afschepen met die schabouwelijke uitleg.
Laatst gewijzigd door el perro op 1 juni 2024, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.