Welke online broker voor aandelen en ETF
TIP
Welke online broker voor aandelen en ETF
Hallo
Ik ben op zoek naar een goedkope Belgische broker voor occasioneel eens een aandeel of tracker te komen voor kleinere volumes. 100a200 euro per stuk.
Bij wie ben ik het daar voor? BUX werkt via NL, dus dat is altijd een extra gedoe om dit als buitenlandse rekening te melden.
Bolero lijkt mij dan weer een van de duurdere.
Met die werken jullie graag samen?
Alvast bedankt voor jullie tips and tricks!
Varia: geen interesse in crypto munten of standaard funds of funds van een bank.
Ik ben op zoek naar een goedkope Belgische broker voor occasioneel eens een aandeel of tracker te komen voor kleinere volumes. 100a200 euro per stuk.
Bij wie ben ik het daar voor? BUX werkt via NL, dus dat is altijd een extra gedoe om dit als buitenlandse rekening te melden.
Bolero lijkt mij dan weer een van de duurdere.
Met die werken jullie graag samen?
Alvast bedankt voor jullie tips and tricks!
Varia: geen interesse in crypto munten of standaard funds of funds van een bank.
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Welke online broker voor aandelen en ETF
Ik denk dat je je blauw gaat betalen aan transactiekosten bij zo'n kleine bedragen.
EDIT: Als je het nog niet doet, en als je belastingen betaalt, dan ben je volgens mij beter af met pensioensparen en lange termijnsparen.
EDIT: Als je het nog niet doet, en als je belastingen betaalt, dan ben je volgens mij beter af met pensioensparen en lange termijnsparen.
Laatst gewijzigd door CsqE2f97bL5CZa op 2 juni 2023, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom wil je geen fondsen? Dan ben je ineens goed gespreid en met een spaarplan kun je al vanaf 25 euro per maand beleggen.
Bij Degiro zou je aan een kost van 1.2€ per transactie zitten als je iedere maand een ETF van de kernselectie koopt.
Er van uitgaand dat je iedere maand 200€ in een ETF steekt.
Maar je wil eigenlijk geen buitenlandse rekening & als je buiten de kernselectie gaat (& aandelen in minder gebruikelijke beurzen), dan ga je al een pak duurder af zijn.
Maar je wil eigenlijk geen buitenlandse rekening & als je buiten de kernselectie gaat (& aandelen in minder gebruikelijke beurzen), dan ga je al een pak duurder af zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
gilberke schreef: ↑2 juni 2023, 12:42 Bij Degiro zou je aan een kost van 1.2€ per transactie zitten als je iedere maand een ETF van de kernselectie koopt.
Is REBEL van Belfius dan een beter alternatief?
Re=Bel is eigenlijk enkel interessant voor belgische aandelen, dan zit je aan minimum 3€ per transactie, wat toch al veel zou zijn als je transacties doet van 200€.
Voor Parijs & Amsterdam valt de prijs ook wel nog mee 6€, maar amerikaanse beurzen zijn al 15€, dan ga je beter ergens anders voor deze transacties...
Voor Parijs & Amsterdam valt de prijs ook wel nog mee 6€, maar amerikaanse beurzen zijn al 15€, dan ga je beter ergens anders voor deze transacties...
Ik heb sinds kort een account bij Degiro aangemaakt. Ook in de eerste plaats om de maandelijkse aankoopkosten wat te verminderen (tot over een maand was het nog gratis, nu is het 1 euro voor een ETF uit kernselectie, wat nog altijd voor niks is).
Ik had mij nochtans voorgenomen om het niet te doen, aandelen kopen bij Degiro. Niet omdat er het gedoe is met de buitenlandse rekening is (dit stelt werkelijk niks voor: aangeven bij het CAP en jaarlijks code 1075 aanduiden op de aangifte personenbelasting), maar wel omdat Degiro de aandelen kan uitlenen. Hoe dit technisch in mekaar zit weet ik ook niet 100 %, maar het smaakt niet echt goed.
Maar nu blijkt dat er voor 20.000 euro gewaarborgd is, dus dat lost dit probleem al voor een groot deel op.
Lang verhaal kort: Ik wou ook eerst geen Degiro, maar heb dan toch maar de stap gedaan. Buitenlandse rekening aangeven stelt werkelijk niks voor.
Ik had mij nochtans voorgenomen om het niet te doen, aandelen kopen bij Degiro. Niet omdat er het gedoe is met de buitenlandse rekening is (dit stelt werkelijk niks voor: aangeven bij het CAP en jaarlijks code 1075 aanduiden op de aangifte personenbelasting), maar wel omdat Degiro de aandelen kan uitlenen. Hoe dit technisch in mekaar zit weet ik ook niet 100 %, maar het smaakt niet echt goed.
Maar nu blijkt dat er voor 20.000 euro gewaarborgd is, dus dat lost dit probleem al voor een groot deel op.
Lang verhaal kort: Ik wou ook eerst geen Degiro, maar heb dan toch maar de stap gedaan. Buitenlandse rekening aangeven stelt werkelijk niks voor.
Iedereen spreekt over Bolero hier als ultiem veilig , MAAR deze lenen eveneens aandelen uit maar weten het goed te verzwijgen .hahn schreef: ↑5 juni 2023, 18:11 Ik heb sinds kort een account bij Degiro aangemaakt. Ook in de eerste plaats om de maandelijkse aankoopkosten wat te verminderen (tot over een maand was het nog gratis, nu is het 1 euro voor een ETF uit kernselectie, wat nog altijd voor niks is).
Het bewaarbedrijf van Bolero = ....... rara herinner je Dexia en Arco .
Doe de zelfde oefening mer RE Bel wie is de bewaarder van de effecten rara .
Je ben veel veiliger met een zuivere broker die een derde partij moet inschakelen tegen een vaste vergoeding dan op deze manier want een bank draagt niet alleen dit risico maar veel meer daarom is de kans ook veel groter dat er iets misloopt .
Bijna elke ETF leent trouwen ook aandelen uit !
Bezit je een pensioenfonds dan leen je ook uw aandelen uit !
Bijna iedereen hier op spaargids leent onbewust zijn aandelen uit maar beseft dit niet !
Saxo is eigenlijk Chinees waar je jezelf ook vragen kunt bijstellen .
Hier denken ze dat er enig verschil inzit bij De giro en lynx , Mexem en dergelijke maar het enige verschil is de kosten elk van deze bedrijven zijn verplicht om uw aandelen te bewaren bij een apart bedrijf op uw naam .
Zo als er ooit een broker op de fles gaat uw nooit uw aandelen kunt kwijt zijn .
Het zijn juist de semi brokers dat je moet wantrouwen omdat er hier een belangenconflict bestaat .
Zelfs al worden uw aandelen uitgeleend spreek je dan over hooguit enkele % van je totale portefeuille met een waarborg van 20000 € en 100 000€ op het cashsaldo .
Als je u zelf de vraag stelt hoeveel banken zijn er al bankroet gegaan en hoeveel brokers zou iedereen moeten inzien dat het geen goed idee is om via een bankgerichte broker te werken .
Maar eerst moeten eer Arco toestanden gebeuren voor ze hier zoiets inzien .
Dan staan er plots 800 000 mensen te roepen ,1 woord belangenconflict !!!
Eens goed doordenken en je zult inzien dat de veiligste huisjes het rapst kunnen instorten .
Heel het gedoe over De giro waarom iedereen het hier als onveilig beschouwd gaat trouwen over een geldmarkt fonds wat ik persoonlijk veiliger acht dan gelijk welke bank .
Maar is tegen de regels .
De andere reden is het niet melden van ongebruikelijke transacties .
Tja Dan zijn ze allemaal niet veilig .
Toch niet als je naar de boetes kijkt .
Beleg gerust via Mexem , De giro , lynx enz het is stukken veiliger dan Bolero en dergelijke .
Want in realiteit is elke Euro op een bankrekening geld dat je uitleent aan een andere partij bij effecten is dit maar voor een beperkt percentage .
Volgens mij is Bolero even veilig als gelijk welke andere broker.
Bron: WikifinWat gebeurt er als mijn bank failliet zou gaan?
Je blijft steeds de eigenaar van de effecten op je rekening. Je beschikt daarbij ook over een rechtstreeks revindicatierecht als je bank of beursvennootschap failliet zou gaan. Dit houdt in dat de effecten jou moeten worden teruggegeven door de curator en niet in de boedel van een eventueel faillissement vallen.
-
- Full Member
- Contacteer:
interactive broker
-
- Full Member
- Contacteer:
interactive broker kan ook vanuit belgie
Er zijn hier leden die blijkbaar het verschil niet kennen tussen
custodian (geen enkele broker houdt zelf de aandelen van zijn klanten bij) en
het uitlenen van aandelen (officieel de aandelen aan een tegenpartij lenen zodat zij deze kunnen verkopen).
custodian (geen enkele broker houdt zelf de aandelen van zijn klanten bij) en
het uitlenen van aandelen (officieel de aandelen aan een tegenpartij lenen zodat zij deze kunnen verkopen).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mexem & Lynx werken toch ook via Ibkr?
-
- Verbannen Gebruiker
Op welke complot websites haal jij altijd jouw informatie?
Wat heeft het bijna-faillissement van Dexia, en het niet terugbetalen van de Arco-aandelen te maken met het bewaarbedrijf waar hun aandelen bewaard werden?
Verder weet je ook niet dat alle effecten uiteindelijk bij een klein aantal custodians worden aangehouden. Dat zijn dezelfde voor Bolero, de giro, IB, DB, ... of welke bank en broker dan ook.
En neen, ze worden bij de custodians niet bijgehouden op jouw eigen naam. Hoogstens in zeer uitzonderlijke gevallen.