KBC lief MI Global Best of 100-1
KBC lief MI Global Best of 100-1
Graag jullie mening: tak 23 met kapitaalgarantie voor een defensieve belegger
Min 16% rendement van de 100% inventariswaarde
Max 40% van de 100% inventariswaarde
Totale kosten Max 18.64%
Instapkosten 2.50%
Jaarlijks lopende kosten: 1.14%
Looptijd 8jaar 1 maand
Alvast bedankt voor jullie mening
Min 16% rendement van de 100% inventariswaarde
Max 40% van de 100% inventariswaarde
Totale kosten Max 18.64%
Instapkosten 2.50%
Looptijd 8jaar 1 maand
Alvast bedankt voor jullie mening
Re: KBC lief MI Global Best of 100-1
Heb je het KID document gelezen?
Wat zeggen de prestatiescenario?
Wat zeggen de prestatiescenario?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: KBC life MI Global Best of 100-1
KBC zorgt vooral voor zichzelf. Ze kan er niet veel bij verliezen maar des te meer bij winnen, ten nadele van jou. De looptijd is 8 jaar. In die tijd is het rendement:
- minimum 16%: termijnrekeningen en obligaties geven meer
- maximum 40%: op een korf aandelen moet je op 8 jaar meer kunnen krijgen; alle winst die je nu meer maakt gaat naar de bank
-
- Hero Member
- Contacteer:
Op de fiche staat er dat je volgende rendementen krijgt na aftrek van kosten en als je het de volle 8 jaar bijhoud
Stress en ongunstig scenari: 1,54%
Gematigd scenario: 2,95%
Gunstig scenario: 3,94%
Stress en ongunstig scenari: 1,54%
Gematigd scenario: 2,95%
Gunstig scenario: 3,94%
3,94% in een gunstig scenario. Moet dat ons enthousiast maken? Ter vergelijking: IWDA heeft een geannualiseerd rendement op 10 jaar van 10,53%. De komende 10 jaar zullen naar verwachting niet zo goed zijn als de voorbije 10 jaar maar dan nog.
Ik zou het ook niet doen, maar de vergelijking met IWDA lijkt mij wat onterecht omdat het hier om een product met (semi-)kapitaalgarantie gaat. In dat opzicht is het verwacht rendement redelijk conform, denk ik.
Zoals alle banken zorgen ze uiteraard eerst goed voor zichzelf met uitgaves van obligaties & fondsen van het huis. KBC adviseur prees de uitgifte aan als ware het een ongelofelijke buitenkans maar je moet er niet op intekenen tenzij je bij de enkelingen behoort met het specifiek doel voor ogen.
Ik heb ingetekend omdat ik een zeer specifiek doel had (lange termijn TAK23 waarbij zeer defensief beleggen absoluut noodzakelijk was). Er zijn dan niet veel betere alternatieven op dit ogenblik.
Dat gezegd zijnde onderschrijf ik de analyses hierboven helemaal, voor iemand die iets aan zijn beleggingen wil verdienen is dit niet aan te raden, er zijn betere termijnrekeningen etc...
Men kan die lijn echter over de gehele lengte doortrekken hoor, tenzij iemand mij kan verbeteren (suprise me ), heeft KBC geen goede fondsen, ze presteren allemaal ondermaats voor actief beheerde effecten, procenten slechter dan de markt referenties. Blijkbaar vraagt Jan Modaal die gaat beleggen zich nooit af wat die 2%(+) lopende kosten hem/haar elk jaar extra oplevert.
Ik heb ingetekend omdat ik een zeer specifiek doel had (lange termijn TAK23 waarbij zeer defensief beleggen absoluut noodzakelijk was). Er zijn dan niet veel betere alternatieven op dit ogenblik.
Dat gezegd zijnde onderschrijf ik de analyses hierboven helemaal, voor iemand die iets aan zijn beleggingen wil verdienen is dit niet aan te raden, er zijn betere termijnrekeningen etc...
Men kan die lijn echter over de gehele lengte doortrekken hoor, tenzij iemand mij kan verbeteren (suprise me ), heeft KBC geen goede fondsen, ze presteren allemaal ondermaats voor actief beheerde effecten, procenten slechter dan de markt referenties. Blijkbaar vraagt Jan Modaal die gaat beleggen zich nooit af wat die 2%(+) lopende kosten hem/haar elk jaar extra oplevert.
Weer een topic waarin de vraagsteller niet meer terugkomt of reageert.
Welk product is het? En welke garanties heb je gekregen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Instapkosten 2.50%
Rip off.
Rip off.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoi, ik heb ook KBC aan de lijst gehad :-).
Hierboven staat dat er betere alternatieven zijn, maar welke dan concreet.
Looptijd 8 jaar met kapitaalgarantie..
-
- Verbannen Gebruiker
Als het een tak23 is, dan is er geen kapitaalgarantie. Verkopers van dergelijke producten houden ervan om te beweren dat er kapitaalgarantie is.annajurgen schreef: ↑28 november 2023, 20:16 Hoi, ik heb ook KBC aan de lijst gehad :-).
Wat gezegd wordt aan de telefoon kan gemakkelijk later genuanceerd worden (dan wordt het plots: kapitaalbescherming).
Gewoon vragen om via email te bevestigen dat er 100% kapitaalgarantie is. Gaan ze nooit doen
Hier uitleg daarover:
huisjetuintjefiets schreef: ↑19 november 2023, 17:05Bij kapitaalsgarantie is er een contractuele verbintenis vanwege KBC Verzekeringen om het kapitaal terug te betalen. Als de beleggingen zouden verkeerd lopen, dan moet KBC Verzekeringen het kapitaal uit eigen zak terugbetalen.
Bij kapitaalsbescherming is er geen garantie maar je geld wordt wel zodanig belegd dat je bijna zeker je kapitaal terugkrijgt. Bij zo een tak23 gaan ze bijvoorbeeld 85% van het kapitaal in depositos bij een bank, vb KBC bank, vastzetten, zodat de intresten exact genoeg zijn om 100% te hebben op het einde.
Maar als KBC Bank die depositos niet kan terugbetalen, of de interesten niet, dan zal KBC Verzekeringen het verlies niet bijpassen.
In plaats van depositos kunnen ze ook iets anders doen, vb obligaties kopen, maar ook hier weer: als de obligaties niet terugbetaald worden, gaat KBC Verzekeringen dit niet bijpassen.
Een paar jaar geleden kwam Griekenland in de problemen. Hun obligaties werden maar voor 50% terugbetaald. Als er toen een dergelijke tak23 was, waar er als "veilige belegging" voor Griekse staatsobligaties was gekozen omwille van de hogere rente, dan was zo een tak23 belegger de helft van zijn geld kwijt. Wel bescherming ("veilige obligaties") maar geen garantie.
Het voorgestelde product heeft inderdaad geen juridisch afdwingbare kapitaalgarantie. Valt ook niet onder iets van overheidsgarantiesystemen. Desondanks zou ik mij geen enorme zorgen maken over het feit dat je op vervaldatum (minstens) je ingelegd kapitaal terug zal krijgen.
Bereken eerst het verwachte nettorendement van het product dat je voorgesteld kreeg. Dan pas kunnen we bekijken of er betere alternatieven bestaan. Is een looptijd van 8 jaar ook effectief waar je naar op zoek bent? De nieuwe staatsbon biedt alleszins al een minimumgrens (2,03% netto, per jaar, geen andere kosten of belastingen).
Bereken eerst het verwachte nettorendement van het product dat je voorgesteld kreeg. Dan pas kunnen we bekijken of er betere alternatieven bestaan. Is een looptijd van 8 jaar ook effectief waar je naar op zoek bent? De nieuwe staatsbon biedt alleszins al een minimumgrens (2,03% netto, per jaar, geen andere kosten of belastingen).